UNITATEA
DE ÎNVĂȚĂMÂNT: Școala Primară nr. 1 Balta Arsă
ÎNVĂȚĂTOARE:
Vizir Marta-Ștefania
DATA:
31.01.2025
CLASA: a IV-a
ARIA
CURRICULARĂ:
Om și societate
DISCIPLINA: Geografie
UNITATEA
DE ÎNVĂȚARE:
România – Geografie regională
SUBIECTUL
LECȚIEI:
Câmpiile. Câmpia Română și Câmpia de Vest
TIPUL
LECȚIEI:
predare-învățare
SCOPUL: însușirea de cunoștințe
referitoare la câmpiile de pe teritoriul României
DISCIPLINE INTEGRATE
ü Arte
vizuale și abilități practice
ü Educație
civică
COMPETENȚE
SPECIFICE VIZATE
ü Geografie
3.1. Identificarea
poziției elementelor reprezentate pe hartă.
3.4. Utilizarea unor
reprezentări grafice și cartografice simple.
4.1. Dezvoltarea
curiozității de cunoaștere a elementelor geografice caracteristice orizontului
local, țării și lumii.
ü Arte
vizuale și abilități practice
1.2. Evidențierea
caracteristicilor diferitelor categorii de elemente de limbaj plastic, în
compoziții în mediul înconjurător și în imagini.
ü Educație
civică
3.1. Relaționarea
pozitivă cu ceilalți, în rezolvarea unor sarcini simple de lucru.
OBIECTIVE
OPERAȚIONALE:
La sfârșitul lecției, elevii vor fi
capabili:
O1. Să specifice
principalele caracteristici ale zonei de câmpie.
O2. Să numească
principalele câmpii din România.
O3. Să localizeze
pe harta fizico-geografică a României, principalele câmpii.
O4. Săidentifice,
utilizând harta fizico-geografică a României, unitățile de relief învecinate
zonelor de câmpie, apele și orașele importante.
O5. Să enumere
resursele importante din zonele de câmpie.
STRATEGII
DIDCATICE
Metode și procedee didactice: conversația,
explicația, expunerea, jocul didactic, lucrul cu manualul, metoda ciorchinelui,
exercițiul, observația.
Mijloace didactice: bilețele, harta fizică
a României, fișe de lucru, ghicitoare, foi de flip chart, tablă interactivă.
Forme de organizare: frontal, individual, pe
grupe
Metode de evaluare: evaluare orală,
observarea sistematică a comportamentului elevilor, aprecierea verbală,
aprecierea individuală, chestionarul.
Resurse:
ü umane:
19 elevi
ü temporale:
45 de minute
Resurse
bibliografice:
1. Programa școlară pentru disciplina Geografie,
clasa a IV-a, aprobată prin Ordinul Ministrului Educației Naționale nr. 5003 /
02.12.2014
2.
Popescu
Manuela, Geografie:
clasa a IV-a, editura Intuitext, București, 2021.
Scenariul activității didactice
Nr.
crt. |
Etapele lecţiei |
Ob.
op. |
CONȚINUTURI |
Metode didactice |
Mijloace didactice |
Forme
de organizare |
Evaluare |
|
Activitatea învățătorului |
Activitatea elevilor |
|||||||
1. |
Moment Organiza -toric 1 min |
|
Se pregătesc mijloacele
didactice necesare desfășurării lecției de geografie. |
_ |
_ |
_ |
_ |
_ |
2. |
Actualizarea cunoștințe -lor 3 min |
|
Verificare
frontală Învățătoarea solicită unele informații referitoare
la lecția anterioară, Dealurile
și podișurile. În
acest sens, pregătește o cutiuță cu bilețele „secrete” pentru a obține
răspunsurile așteptate. · Unde
se localizează dealurile și podișurile pe teritoriul României? · Cum
s-au format dealurile și podișurile? · Ce
înfățișare are relieful în peisajul de deal? Dar de podiș? · Care
sunt resursele specifice zonei de podiș? (Anexa 1) |
Elevii
extrag bilețele propuse și formulează răspunsurile potrivite conform
cerințelor didactice date. |
Conversaţia Jocul didactic Explicaţia |
Bilețele |
Frontal Individual |
Evaluare orală |
3. |
Captarea și dirijarea
atenției |
|
Cadrul didactic adresează
o ghicitoare: „Locul neted și întins, C-un covor de grâu cuprins.” (CÂMPIA) |
Elevii
identifică unitatea de relief despre
care este vorba în ghicitoare. |
Conversația |
Fișă cu ghicitoarea Imagini |
Frontal Individual |
Evaluare orală |
4. |
Anunțarea temei și a
obiectivelor |
|
Învățătoarea
anunță și notează la tablă titlul lecției, Câmpiile, prezentând
succint principalele aspecte care vor fi discutate. |
Elevii
notează în caiete titlul noii lecții. |
Conversația |
_ |
Frontal Individual |
Observarea sistematică a
comporta-mentului elevilor |
5. |
Dirijarea învățării |
|
Învățătoarea
definește câmpia și indică, utilizând harta fizico-geografică, cele două
câmpii principale din țara noastră. Apoi,
distribuie elevilor fișe cu harta României, pentru ca elevii să observe și să
coloreze marile unități de câmpie din România. (Anexa 2) Lecția
va continua cu vizionarea unui scurt filmuleț (propus în manual, editura
Intuitext) care prezintă principalele caracteristici ale Câmpiei Române și
Câmpiei de Vest. Pornind
de la ideile expuse, se realizează la tablă, sub forma ciorchinelui, schema
lecției. |
Elevii
identifică și colorează pe hartă cele două câmpii principale din România
(Câmpia de Vest și Câmpia Română). Colectivul de elevi vizionează filmulețul,
apoi notează în caiete schema lecției. |
Conversația Expunerea Observația Lucrul cu manualul Ciorchinele Explicația |
Tablă interactivă Manuale Caiete Fișe de lucru |
Frontal |
Observarea sistematică a
comporta-mentului elevilor |
6. |
Retenție și transfer |
|
Învățătoarea
propune un joc online, care presupune rezolvarea unui chestionar. Pentru a
selecta cei 6 elevi care vor răspunde, se pregătesc atâtea bilețele câți
copii sunt prezenți, iar pe 6 dintre ele va scrie „Joacă”. Elevii care extrag
acele bilețele participă la jocul didactic propus. |
Elevii
care extrag biletele câștigătoare, vor ieși în fața clasei pentru a răspunde
la câte o întrebare dintre cele propuse. |
Jocul didactic Exercițiul Conversația |
Tablă interactivă Bilețele |
Frontal Individual |
Evaluare orală Chestionar |
7. |
Feed-back |
_ |
Învățătoarea formulează
aprecieri verbale referitoare la modul de desfășurare a lecției. |
_ |
Conversația |
_ |
_ |
_ |
Anexa 1
Bilețele
secrete
Anexa 2
Schema
lecției
Câmpiile:
ü sunt
cele mai joase și mai netede forme de relief;
ü sunt
alcătuite din roci moi;
ü au
înălțimi cuprinse între 200-300 de metri.
Câmpia
Română este cea mai mare din țara noastră.
Câmpia
de Vest este o câmpie lungă și îngustă, mai joasă
decât Câmpia Română.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu