Proiect
didactic
UNITATEA DE ÎNVĂȚĂMÂNT: Școala Primară nr. 1 Balta Arsă
ÎNVĂȚĂTOARE: Vizir Marta-Ștefania
DATA: 31.01.2025
CLASA:
a IV-a
ARIA CURRICULARĂ:
Limbă și comunicare
DISCIPLINA:
Limba și literatura română
UNITATEA DE ÎNVĂȚARE:
Mirajul copilăriei
SUBIECTUL LECȚIEI:
Recapitulare
TIPUL LECȚIEI:
recapitulare
SCOPUL:
recapitularea cunoștințelor referitoare la categoriile gramaticale ale
pronumelui personal și ale pronumelui personal de politețe.
DISCIPLINE
INTEGRATE:
ü
Arte vizuale și abilități
practice
ü
Educație civică
COMPETENȚE SPECIFICE
VIZATE
ü Limba și literatura
română
2.4.
Inițierea și menținerea unei interacțiuni în vederea rezolvării de probleme
individuale sau de grup.
2.5.
Manifestarea interesului pentru participarea la interacțiuni orale.
ü Arte vizuale și abilități
practice
2.2.
Realizarea de compoziții la alegere, valorificând potențialul expresiv al
limbajului plastic.
ü Educație civică
2.1. Explorarea unor
valori morale care stau la baza relației cu ceilalți.
OBIECTIVE OPERAȚIONALE
La sfârșitul
lecției, elevii vor fi capabili:
O1.
Să precizeze categoriile gramaticale ale pronumelui personal.
O2.
Să realizeze corespondența între substantivele indicate și pronumele personale.
O3.
Să distingă între pronumele personal și pronumele personal de politețe.
O4.
Să analizeze pronumele personale și pe cele de politețe din textul dat,
precizând felul, numărul, persoana și genul (acolo unde este cazul).
O5.
Să alcătuiască un scurt dialog cu titlul Suntem politicoși la bibliotecă,
utilizând cel puțin trei pronume.
O6.
Să ilustreze printr-un desen, dialogul intitulat Suntem politicoși la
bibliotecă.
STRATEGII DIDCATICE
Metode
și procedee didactice: conversația,
explicația, jocul didactic, jocul de rol, lectura, exercițiul.
Mijloace
didactice: tablă, marker, caiete, fișe de lucru,
foi de flipchart, tablă interactivă.
Forme
de organizare: frontal, individual, în grupuri mici.
Metode
de evaluare: evaluare orală, observarea sistematică a
comportamentului elevilor.
Resurse:
ü umane:
19 elevi
ü temporale:
45 de minute
Resurse bibliografice:
ü
Programa
școlară aprobată prin Ordinul ministrului educației nr. 5003/ 02.12.2024
ü Adina Grigore, Cristina Ipate-Toma, Nicoleta-Sonia
Ionică, Elena-Adriana Spînu, Cristina Cornelia-Truță, Violeta-Marinela Dumitru,
Limba și literatura română,
Manual pentru clasa a IV-a, editura Ars Libris, 2021.
Scenariul activităților didactice
Etapele
lecției |
Obiective
operaționale |
CONȚINUTURI |
STRATEGII DIDACTICE |
Evaluare |
|||
Activitatea
învățătoarei |
Activitatea
elevilor |
Metode
și procedee didactice |
Mijloace
didactice |
Forme
de organizare |
|||
1. Moment organizatoric |
_ |
Învățătoarea pregătește climatul propice
desfășurării lecției de limba și literatura română. |
_ |
_ |
_ |
_ |
_ |
2. Captarea și dirijarea atenției |
_ |
Învățătoarea afișează la tablă poezia dedicată
pronumelui, având câteva spații lacunare. (Anexa 1) |
Elevii completează spațiile libere, utilizând
cuvintele sau expresiile potrivite. |
Jocul didactic Conversația Exercițiul Explicația |
Foi de flipchart Marker |
Frontal Individual |
Observarea sistematică a
comporta-mentului elevilor |
3. Anunțarea temei și a
obiectivelor |
_ |
Cadrul didactic anunță titlul lecției și îl notează
la tablă, Recapitulare. De asemenea, precizează principalele
activități care se vor desfășura în cadrul orei. |
Elevii notează în caiete titlul lecției. |
Conversația |
Tablă interactivă Caiete |
Frontal Individual |
Observarea sistematică a
comporta-mentului elevilor |
4. Recapitularea cunoștințelor |
|
În vederea recapitulării pronumelui personal și
pronumelui de politețe, se propune rezolvarea fișelor de lucru. Învățătoarea
va dirija întreaga activitate instructiv-educativă, oferind explicațiile
necesare, făcând aprecieri și corectând eventualele greșeli. (Anexa 2, anexa
3) Fișa 1 – Pronumele personal (se va rezolva împreună
cu colegul de bancă) : Decupează pronumele personale și lipește-le deasupra
pronumelor pe care le înlocuiesc. Fișa 2 – Pronumele personal de
politețe Exercițiul 1 (individual) - CUVINTELE PIERDUTE:
Descoperă pronumele personale de politețe din careul dat. Exercițiul 2 (frontal, oral): Cum este frumos să ne
adresăm? Subliniază varianta corectă. Exercițiul 3 (individual): Completează spațiile
punctate cu pronumele care lipsesc. Exercițiul 4 (frontal, la tablă): Analizează
pronumele din textul propus, indicând felul, persoana, numărul și genul. |
Elevii rezolvă sarcinile propuse: Fișa 1: - Realizează corespondența dintre
nume și pronume (cu colegul de bancă). Fișa 2: - Identifică pronumele personale de
politețe din careu (individual). - Indică forma corectă a pronumelui de politețe dintre
cele propuse. - Completează enunțurile cu forma pronominală
potrivită. - Analizează pe caiete pronumele din textul
propus. |
Conversația Lectura Exercițiul Explicația Jocul didactic |
Fișe de lucru Caiete |
Frontal Individual Pe grupe |
Evaluare orală Observarea sistematică a
comporta-mentului elevilor |
5. Obținerea performanței |
|
Joc de rol: Învățătoarea solicită elevilor să realizeze oral un
scurt dialog cu titlul Suntem politicoși la bibliotecă în care
să utilizeze cel puțin 3 pronume. Pentru interpretarea
dialogului este nevoie de o bibliotecară și doi copii care împrumută cărți. După realizarea dialogului, elevii primesc o coală
de hârtie pentru a ilustra prin desen, fie sceneta colegilor, fie alta.
(Anexa 4) |
3 elevi sunt invitați în fața clasei să interpreteze
o scenetă închipuită de ei, care se poate desfășura la bibliotecă. Elevii realizează un desen prin care să redea
dialogul interpretat de colegi sau chiar altul. |
Conversația Explicația Jocul de rol |
Fișe pentru desen |
Frontal În grupuri mici Individual |
Evaluare orală Observarea sistematică a
comporta-mentului elevilor |
Feed-back |
_ |
Învățătoarea formulează aprecieri verbale
referitoare la modul de desfășurare a lecției de limba română. Temă pentru acasă: de finalizat desenul (în cazul în
care nu a fost terminat în clasă) și de scris un scurt dialog, după modelul
celui realizat la școală. |
_ |
Conversația |
_ |
Frontal |
Observarea sistematică a
comporta-mentului elevilor |
Eu,
tu, _____ și _____,
Toți
iubim gramatica!
______,
voi, ei și ______, anume,
Învățăm
despre _______________!
Dar
de ce-i numit pronume?
Ține
locul unui _________.
Și
acesta-n special,
E
pronume ______________.
-
Știți de ce? Cine ghicește?
-
O ______________-nlocuiește.
Anexa 2
Anexa 3
PRONUMELE
PERSONAL DE POLITEȚE
1.
CUVINTE PIERDUTE
Descoperă,
în careul de mai jos, pronumele personale de politețe.
2.
Cum
este frumos să ne adresăm? Alege varianta corectă.
Ø Doamna profesoară m-a rugat
să-i dau cartea ei/ dumneaei.
Ø Unchiule, tu/ dumneata nu
ai învățat bine la școală?
Ø Domnule Popescu, pe tine/
pe dumneavoastră nu vă ascultă copiii?
3.
Completează
spațiile punctate cu pronumele personale de politețe potrivite.
Ø __________________ te duci
la mare sau la munte? (tu, dumneata, dumnealui, ea)
Ø __________________ este
bunica mea. (dânsa, ea, dumnealui)
Ø Am cântat pentru
_________________ . (voi, dumneavoastră, tine)
Ø La palat,
__________________, regele, ne-a tratat domnește. (el, Înălțimea Sa, dumnealui)
4.
Subliniază
cu o linie pronumele personale din fragmentele de mai jos și cu două linii pe
cele personale de politețe. Analizează-le, precizând felul, numărul, persoana
și genul.
-
Eu
plec în pădure, ca să vă aduc ceva de mâncare. Voi încuiați ușa. Când voi veni,
eu am să vă dau de știre. Auzita-ți ce-am spus eu?
-
Da,
mămucă! Ziseră ei. Noi suntem băieți mari.
(Capra cu trei iezi,
de Ion Creangă)
Când
iepurașii au ajuns lângă ea, începu să le spună cu o voce sfioasă:
-
Dacă
nu vă supărați, dumneavoastră, domnilor...
(Alice în Țara Minunilor,
Lewis Carroll)
Anexa 4
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu