Proiect
didactic
UNITATEA DE ÎNVĂȚĂMÂNT: Școala Primară nr. 1 Balta Arsă
ÎNVĂȚĂTOARE: Vizir Marta-Ștefania
DATA: 31.01.2025
CLASA:
a IV-a
ARIA CURRICULARĂ:
Om și societate
DISCIPLINA:
Educație civică
UNITATEA DE ÎNVĂȚARE:
Unitatea 3. Raporturile noastre cu ceilalți oameni. Valori și norme morale
SUBIECTUL LECȚIEI:
Responsabilitate/ Lipsă de responsabilitate. Solidaritate/ Lipsă de
solidaritate
TIPUL LECȚIEI:
consolidare
SCOPUL:
consolidarea cunoștințelor referitoare la unele valori morale – responsabilitate/
lipsă de responsabilitate, solidaritate/ lipsă de solidaritate
DISCIPLINE
INTEGRATE:
ü
Limba și literatura
română
ü
Muzică și mișcare
ü
Arte vizuale și abilități
practice
COMPETENȚE SPECIFICE
VIZATE
ü Educație civică
2.1.
Explorarea unor valori morale care reglementează relațiile cu ceilalți oameni.
3.1.
Relaționarea pozitivă cu ceilalți în rezolvarea unor sarcini simple de lucru.
ü Limba și literatura
română
2.4.
Inițierea și menținerea unei interacțiuni în vederea rezolvării de probleme
individuale sau de grup.
2.5.
Manifestarea interesului pentru participarea la interacțiuni orale.
ü Muzică și mișcare
1.1.
Receptarea unor cântece din folclorul copiilor, colinde, a unor lucrări
accesibile din patrimoniul cultural, cu sesizarea unor diferențe de natură
muzicală și de mișcare corporală/ scenică.
3.1
Manifestarea unor reacții, emoții, sentimente, sugerate de fragmente muzicale
însoțite de dans.
ü Arte vizuale și abilități
practice
2.2. Realizarea
de compoziții la alegere, valorificând potențialul expresiv al limbajului
plastic.
OBIECTIVE OPERAȚIONALE:
La sfârșitul
lecției, elevii vor fi capabili:
O1.
Să identifice exemple de activități responsabile și solidare dintre cele
prezentate.
O2.
Să precizeze consecințele unui comportament iresponsabil și lipsit de
solidaritate, pornind de la situațiile date.
O3.
Să enumere exemple de comportamente dezirabile în cadrul clasei.
O4.
Să asocieze cuvinte și expresii potrivite noțiunilor de responsabilitate și
solidaritate.
O5.
Să numească o serie de responsabilități zilnice, pornind de la imaginile date.
STRATEGII DIDCATICE
Metode
și procedee didactice: conversația,
explicația, jocul didactic, lectura, dezbaterea, problematizarea, RAI, exercițiul.
Mijloace
didactice: tablă, marker, caiete, fișe de lucru,
foi de flipchart, tablă interactivă, carioci/ culori, piese de puzzle.
Forme
de organizare: frontal, individual.
Metode
de evaluare: evaluare orală, observarea sistematică a
comportamentului elevilor.
Resurse:
ü umane:
19 elevi
ü temporale:
45 de minute
Resurse bibliografice:
Programa școlară aprobată prin Ordinul ministrului
educației nr. 5003/02.12.2014
Alina Perțea, Educație civică, manual pentru
clasa a IV-a, Editura Aramis, Buzurești,
2021.
SCENARIUL
ACTIVITĂȚILOR INSTRUCTIV-EDUCATIVE
Etapele
lecției |
Ob. op. |
CONȚINUTURI |
STRATEGII DIDACTICE |
Evaluare |
|||
Activitatea învățătoarei |
Activitatea elevilor |
Metode și procedee didactice |
Mijloace didactice |
Forme de organizare |
|||
1. Moment organizatoric |
_ |
Pregătirea mijloacelor didactice necesare lecției și ambientului
propice desfășurării activităților instructiv-educative. |
_ |
_ |
_ |
_ |
_ |
2. Actualizarea cunoștințelor |
_ |
Pentru
a verifica unele aspecte referitoare la lecția anterioară se va folosi metoda
RAI. Cadrul didactic invită elevii la un joc didactic în care trebuie să
formuleze întrebări și răspunsuri în legătură cu valorile morale:
responsabilitate, solidaritate. Învățătoarea inițiază jocul, adresând
întrebarea: „Despre ce am discutat la ultima lecție de educație civică?”. |
Elevii
continuă jocul început de către învățătoare, formulând răspunsuri și
întrebări pe baza lecției anterioare. |
Conversația RAI Explicația |
Minge |
Frontal Individual |
Evaluare
orală |
3. Captarea și dirijarea atenției |
O1 |
Învățătoarea propune o listă cu exemple de activități. Elevii trebuie
să bifeze acele variante care prezintă situații de solidaritate și
responsabilitate. (Anexa 1) |
Elevii citesc lista de activități și le bifează pe cele solicitate. |
Lectura Conversația Exercițiul |
Foi de flipchart Marker |
Frontal Individual |
Evaluare
orală |
4. Anunțarea subiectului și a
obiectivelor |
_ |
Învățătoarea notează la tablă titlul lecției și precizează în termeni
accesibili, obiectivele operaționale. |
Notează în caiete titlul lecției. |
Conversația |
Tablă Cretă |
Frontal |
_ |
5. Consolidarea conținuturilor
abordate anterior |
O2 O3 |
Pornind de la câteva situații, învățătoarea îi invită pe elevi la o
discuție despre responsabilitate și solidaritate. Situația 1: În
fiecare zi, elevii clasei a IV-a au ca temă câte un exercițiu, însă, de un
timp, Maria merge la școală cu tema nefăcută. ü Care
vor fi consecințele în această situație? ü Ce
alte responsabilități mai are un elev? Situația 2: Când
ne aflăm într-un grup de
joacă sau școlar, fiecare membru trebuie să respecte anumite reguli. ü Care
vor fi consecințele încălcării regulilor? ü Ce
fel de persoană este cea care nu respectă regulile. Puzzle-ul
clasei noastre În urma dezbaterii propuse, învățătoarea propune elevilor realizarea
unui puzzle al clasei despre responsabilitate și solidaritate. Puzzle-ul se va intitula „Cum să fim responsabili și uniți la
școală?” Fiecare elev va primi câte o piesă de puzzle (anexa 2) pe care va scrie
soluțiile pentru întrebarea din titlu (de asemenea, piesele pot fi
personalizate după preferințe). La final, toate componentele puzzle-ulul vor
fi lipite pe o foaie de flipchart. Activitatea
se va desfășura într-un cadru plăcut, cu muzică relaxantă pe fundal. |
Pe baza temelor de discuție propuse, elevii explică ce înseamnă un
comportament responsabil/ iresponsabil, solidar/ lipsit de solidaritate. Fiecare elev realizează câte o piesă de puzzle, precizând exemple de
comportamente dezirabile în cadrul colectivului clasei. Ei personalizează piesele de puzzle,
folosind culori, carioci. |
Dezbaterea Problematizarea Conversația Jocul didactic Exercițiul Explicația |
Foi de flipchart Piese de puzzle Culori/ carioci/ pixuri Tablă interactivă |
Frontal Individual |
Evaluare
orală Observarea
sistematică a comportamentului copiilor |
6. Obținerea performanței |
O4 |
Cadrul
didactic propune o fișă de muncă independentă în vederea fixării
conținuturilor discutate. Învățătoarea explică fiecare cerință și oferă toate
clarificările ulterioare cerute de către elevi (dacă vor exista). |
Elevii rezolvă individual sarcinile propuse. |
Conversația Exercițiul Explicația |
Fișe de lucru |
Frontal individual |
Evaluarea
scrisă Observarea
sistematică a comportamentului elevilor |
7. Feed-back |
_ |
Învățătoarea
formulează aprecieri verbale asupra modului în care s-a desfășurat
activitatea didactică. |
_ |
Conversația |
_ |
Frontal |
_ |
Anexa 1
Bifați variantele care prezintă situații
de responsabilitate și solidaritate:
□
Sunt indiferent față de
problemele celorlalți;
□
Am grijă de ceea ce mă
înconjoară;
□
Sunt delăsător când
trebuie să-mi ajut părinții la treburile gospodărești;
□
Îi încurajez pe cei
aflați în dificultate;
□
Păstrez curățenia în
camera mea;
□
Sunt capabil să înțeleg o
situație gravă;
□
Mă implic în diferite
cauze pentru binele celorlalți;
□
În calitate de elev, nu
trebuie să vin în fiecare zi la școală.
Anexa 2
„Cum să fim responsabili
și uniți la școală?”
Anexa 3
Nume ȘI PRENUME:
____________________________ DATA:_____________
FIȘĂ DE LUCRU
Responsabilitate/ lipsă de responsabilitate.
Solidaritate/ Lipsă de solidaritate
1.
Subliniați cuvintele care indică lipsa de respect:
v Indiferență Delăsare Răspundere
v Acceptare
Dezinteres Neîndeplinire
2.
Ce responsabilitate îndeplinesc copiii din imaginile următoare?
_____________________ ___________________ _____________________
_____________________ ___________________ _____________________
_____________________. ___________________. _____________________.
3.
Tăiați intrusul și adăugați un alt termen potrivit pentru
solidaritate.
SOLIDARITATE = grijă, nepăsare, atenție, _________________.
4.
Scrie pe cărămizile casei, expresii care exprimă solidaritate.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu