Proiect
didactic
UNITATEA DE ÎNVĂȚĂMÂNT: Școala Primară nr. 1 Balta Arsă
ÎNVĂȚĂTOARE: Vizir Marta-Ștefania
DATA: 31.01.2025
CLASA:
a IV-a
ARIA CURRICULARĂ:
Arte și tehnologii
DISCIPLINA:
Arte vizuale și abilități practice
UNITATEA DE ÎNVĂȚARE:
Forma în artă
SUBIECTUL LECȚIEI:
Machete și modele
TIPUL LECȚIEI:
formare de priceperi și deprinderi.
SCOPUL:
realizarea unei machete prin tehnici de lucru combinate, respectând
particularitățile estetice.
DISCIPLINE
INTEGRATE:
ü
Științe ale naturii
ü
Muzică și mișcare
COMPETENȚE SPECIFICE
VIZATE
ü Arte vizuale și abilități practice
1.2.
Evidențierea caracteristicilor diferitelor categorii de elemente de limbaj
plastic, în compoziții în mediul înconjurător și în imagini.
2.1.
Valorificarea unor materiale și tehnici adecvate, pentru exprimarea clară a
unui mesaj intenționat.
ü Științe
3.2.
Identificarea unor modalități de protejare a mediului înconjurător.
ü Muzică și mișcare
ü
1.1.
Receptarea unor cântece din folclorul copiilor, colinde, a unor lucrări
accesibile din patrimoniul cultural, cu sesizarea unor diferențe de natură
muzicală și de mișcare corporală/ scenică.
ü
3.1
Manifestarea unor reacții, emoții, sentimente, sugerate de fragmente muzicale
însoțite de dans.
OBIECTIVE OPERAȚIONALE:
La sfârșitul
lecției, elevii vor fi capabili:
O1.
Să precizeze modalități de protejare a mediului înconjurător, raportându-se la
propria localitate.
O2.
Să decupeze șablonul, respectând conturul.
O3.
Să lipească zonele marcate, în vederea realizării mini-căsuței.
O4.
Să personalizeze lucrarea, utilizând culori/ carioci, autocolante din plastic.
O5.
Să aprecieze lucrarea preferată, argumentând alegerea.
STRATEGII DIDCATICE
Metode
și procedee didactice: conversația,
explicația, observația, demonstrația, jocul didactic, exercițiul.
Mijloace
didactice: fișe, machetă, hârtie cartonată,
foarfece, lipici, carioci/ culori, autocolante din plastic.
Forme
de organizare: frontal, individual.
Metode
de evaluare: observarea sistematică a
comportamentului elevilor.
Resurse:
ü umane:
19 elevi
ü temporale:
45 de minute
Resurse bibliografice:
Programa școlară aprobată prin Ordinul ministrului
educației nr. 5003/02.12.2014
Gheorghe Roșeț, Emilia Roșeț, Arte vizuale și abilități practice,
manual pentru clasa a IV-a, Editura Booklet, București, 2021.
SCENARIUL
ACTIVITĂȚILOR DIDACTICE
Etapele lecției |
Ob. op. |
Conținuturi |
Strategii didactice |
Evaluare |
|||
Activitatea învățătoarei |
Activitatea elevilor |
Metode și procedee didactice |
Mijloace didactice |
Forme de organizare |
|||
1. Moment
organizatoric |
_ |
Se pregătesc materialele didactice necesare desfășurării lecției de
arte vizuale și abilități practice. |
_ |
_ |
_ |
_ |
_ |
2. Captarea
atenției |
O1 |
JOC DIDACTIC Să protejăm mediul înconjurător! Învățătoarea propune elevilor să se gândească și să noteze pe
postituri, modalități de protejare a localității de care aparțin. |
Elevii discută despre cele mai potrivite modalități de protejare a
localității lor, apoi lipesc la tablă postiturile cu soluțiile găsite. |
Jocul didactic Conversația Explicația Jocul didactic |
Postituri |
Frontal Individual |
Observarea
sistematică a comportamentului elevilor |
3. Anunțarea
subiectului și a obiectivelor operaționale. |
_ |
Învățătoarea indică subiectul lecției, Machete și mulaje, și
prezintă activitatea care urmează a fi desfășurată. Elevii sunt informați că
vor realiza căsuțele din macheta propriului sat. |
_ |
Conversația |
_ |
Frontal |
_ |
4. Dirijarea
învățării |
|
MACHETA LOCALITĂȚII BALTA ARSĂ Cadrul didactic prezintă macheta localității Balta Arsă căreia îi
lipsesc casele. Elevii află că ei trebuie să realizeze căsuțele, astfel încât
macheta să fie completă. (anexă) Învățătoarea, ajutată de elevi, împarte materialele didactice necesare
realizării lucrării. 1. Intuirea materialului de lucru Cadrul didactic solicită elevilor să precizeze care sunt mijloacele
didactice necesare realizării machetei. 2.
Prezentarea și intuirea lucrării model Cadrul didactic prezintă lucrarea model și precizează modul de
realizare (pliere și lipire). 3. Explicarea și demonstrarea etapelor de
lucru - se decupează conturul șablonului pentru casă; - se pliază locurile marcate; - se lipesc elementele în vederea formării unei mini-căsuțe; - se personalizează căsuța folosind: culori, carioci, autocolante din
plastic. - se așază căsuțele pe machetă. 4. Verificarea modului de
înțelegere a etapelor de lucru Înainte de începerea lucrării, învățătoarea propune câteva exerciții de
încălzire a mâinilor: „Batem palmele ușor, batem palmele de zor, 1-2-3,
1-2-3.”, „Eu strâng pumnii și-i desfac, degetelor fac pe plac, 1-2, 1-2.”,
„La pian acum cântăm, liniște să ascultă, plic-plac, plic-plac, melodiile ne
plac.”. Activitatea se va realiza pe un fond muzical, astfel încât elevii să
lucreze cu plăcere. Învățătoarea va urmări întreaga activitate și va acorda ajutor acelor
elevi care întâmpină dificultăți. |
Elevii intuiesc care sunt mijloacele didactice necesare realizării
căsuțelor pentru machetă: lipici, foarfec, șabloane pentru casă. Un elev este invitat să repete etapele de lucru indicate. Fiecare elev realizează propria căsuță, respectând pașii indicați de
către învățătoare. |
Conversația Explicația Observația Demonstrația Exercițiul |
Lipici Foarfece Fișe cu șablonul casei Culori/ carioci Autocolante din plastic. |
Frontal Individual |
Observarea
sistematică a comportamentului elevilor |
5. Evaluarea
lucrărilor |
|
Elevii
care finalizează căsuța, sunt invitați de către învățătoare să o așeze pe
machetă, ținând cont de locul unde sunt poziționați ei în sat. Învățătoarea
formulează aprecieri referitoare la lucrările realizate. |
Elevii
analizează propria lucrare cât și lucrările colegilor, apoi formulează
aprecieri verbale în legătură cu lucrarea preferată. |
Conversația Turul
galeriei |
Lucrările
elevilor |
Frontal
Individual
|
Evaluare
orală |
6.
Feed-back |
_ |
Învățătoarea formulează aprecieri verbale asupra
modului de desfășurare a lecției. |
_ |
Conversația |
Fișe |
Frontal Individual |
Observarea
sistematică a comportamentului elevilor |
Anexe
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu