Şcoala “Ion Creangă”Tg. Frumos
Înv. Mititelu Georgiana-Cristina
I. Consiliere
şcolară (psihologică) = „Proces prin care profesori calificaţi corespunzător,
consilieri şi colaboratori din cadrul serviciilor psihologice şcolare îi
informează pe elevi şi părinţi, dar şi pe profesori şi educatori despre
problemele şcolarităţii: abateri, decizii de transfer, mutări, schimbări de
cursuri, alegerea meseriei, a şcolii, dificultăţi în învăţare.”
Personalitatea consilierului
educaţional
a) Consilierea şcolară- o atitudine
O componentă importantă a pregătirii
cadrelor didactice pentru activitatea de consiliere şi orientare o constituie
formarea unor atitudini specifice. Dintre aceste atitudini, cele mai importante
sunt:
Empatia constă
în capacitatea de „a percepe cadrul intern de referinţă al altuia cu toate
componentele sale emoţionale <ca şi cum > ai fi cealaltă persoană, dar
fără a pierde condiţia de <ca şi cum >.” (C. Rogers,1959) Capacitatea empatică
se perfecţionează prin îmbunătăţirea abilităţilor de comunicare verbală şi nonverbală.
Sugestii în acest sens:
• Utilizarea foarte rară a întrebărilor
închise, care creează dificultăţi în comunicare (ex. „De ce?”);
• Utilizarea întrebărilor deschise , care stimulează procesul comunicării (ex. „Ai putea
povesti mai multe detalii despre acel eveniment ?”);
• Ascultarea interlocutorului
sau a interlocutorilor;
• A nu moraliza interlocutorul;
• A nu-l întrerupe, a-l lăsa să-şi spună punctul său de vedere;
• Nu daţi sfaturi;
• Nu judecaţi sau
criticaţi persoana, ci se discută comportamentele ei, oferind şi alternative
viabile.
Acceptarea
necondiţionată a unei persoane, chiar
dacă nu eşti de acord cu valorile sale. Filosofia consilierii pleacă de la
această abordare pozitivă a fiinţei umane, care poate să-şi îmbunătăţească
aspectele sale mai puţin dezvoltate. Esenţa acestui mod de abordare ar putea fi
sintetizat în afirmaţia: Calitatea
gândurilor determină calitatea vieţii. Consilierul trebuie să-i ajute pe oameni să-şi
contracareze gândirea negativă prin modalităţi de a le pozitiva:
Ø Să facem dintr-un punct slab un punct forte;
Ø Să nu ne complacem în postura de victimă;
ØSă avem grijă de noi înşine;
ØSă acordăm atenţie propriei noastre imagini;
ØSă evităm formulările negative;
ØSă folosim timpul prezent al verbelor;
Ø Să repetăm în minte noile gânduri pozitive;
ØSă începem chiar de azi;
Congruenţa este abilitatea prin care consilierul exprimă
comportamental gândurile şi emoţiile sale.
Colaborarea este
abilitatea consilierului de a implica întotdeauna persoana sau grupul de
persoane (clasa de elevi) în deciziile de dezvoltare personală a acestora.
b) Abilităţi necesare
în consiliere :
Comunicarea
nonverbală are importanţă în a
stabili un contact pozitiv cu clientul. Reguli
:
• Stai cu faţa la client;
• Să ai o postură deschisă, neţinând mâinile şi picioarele
încrucişate;
• Apleacă-te puţin spre client, arătând interesul tău pentru ceea
ce spune;
• Stabileşte contactul vizual cu clientul,
dar evită să-l fixezi cu privirea;
• Relaxează-te şi adoptă o postură
naturală în relaţia cu clientul;
• Realizează o ascultare activă a
problemelor clientului. Recomandări
privindascultarea:
Ascultarea să fie autentică (consilierul să nu fie distras de propriile
gânduri);
ØAscultarea să nu realizeze judecăţi de valoare („e
bine”, „acceptabil”);
ØConsilierul să nu filtreze informaţiile în funcţie de
ceea ce crede el că este relevant pentru subiectul în cauză;
ØEvitarea etichetării;
ØAscultarea să nu se centreze doar pe canalul verbal,
ci şi pe cele nonverbale şi paraverbale;
ØConsilierul să evite compătimirea (Se pot realiza
exerciţii de ascultare activă).
Comunicarea
verbală poate fi îmbunătăţită
prin câteva modalităţi:
Reflectarea este
abilitatea prin care consilierul îi comunică interlocutorului faptul că punctul
său de vedere sau cadrul său de referinţă a fost înţeles. Ea presupune
exprimarea de către consilier a perspectivei interlocutorului asupra problemei
abordate. Principalele tehnici de reflectare sunt: reformularea, parafrazarea
şi sintetizarea. Scopurile reflectării sunt: să-şi verifice propria percepţie
asupra celor relatate de interlocutor; să-i comunice interlocutorului înţelegerea
şi acceptarea necondiţionată; să obţină informaţii despre atitudinile, preocupările
şi valorile interlocutorului; să stabilească o relaţie bazată pe
încredere.
Reformularea se
referă la repetarea unor cuvinte sau expresii scurte din discursul
interlocutorului. Ea reprezintă o tehnică utilă pentru iniţierea unor discuţii
ulterioare şi asigură centrarea discuţiei pe un anumit subiect.
Parafraza se referă la reformularea a ceea ce ni se pare mesajul
cheie din discursul interlocutorului. Sugestii în acest sens:
Evitaţi să definiţi
problemele în locul interlocutorului;
Nu judecaţi, nu
minimalizaţi, nu utilizaţi sarcasmul sau ironia;
Nu evaluaţi sau
interpretaţi ceea ce a spus interlocutorul;
Fiţi sincer şi nu
pretindeţi că aţi înţeles ceva, dacă de fapt nu aţi înţeles;
Menţineţi tonul vocii
pentru comunica acceptarea.
Sintetizarea
reprezintă o modalitate de a concentra
într-o manieră organizată cele mai importante aspecte ale celor relatate de
către interlocutor. Scopurile ei sunt: încheierea unei discuţii; stabilirea
priorităţilor şi alternativelor de abordare a unei probleme; clarificarea
pentru interlocutor a punctului său de vedere asupra alternativelor de
rezolvare a problemelor sale; deschiderea unei noi etape a discuţiei pe tema
respectivă, reamintind concluziile etapei anterioare.
Codul etic
al consilierului
Problemele legate de
etică au o importanţă deosebită în relaţia de consiliere şi există anumite
standarde comune în această privinţă:
Respectul pentru client stă la baza activităţii de consiliere.
Punctul de vedere central în consiliere îl constituie integritatea persoanei şi
libertatea acestuia de a alege şi de a lua decizii. Consilierul nu trebuie să
aibă o atitudine de superioritate.
Independenţa. Consilierul este neutru şi independent. El are în vedere
numai interesele clientului şi nu alte interese.
Deschiderea. Consilierul va acorda atenţie cadrului şi circumstanţelor
în care are loc activitatea de consiliere. Consilierul este deschis la o
posibilă colaborare cu orice instituţie sau autoritate. În cazurile în care
consilierul este obligat să transmită informaţii sau îndeplineşte funcţii care
ar putea controla sau limita clientul, acestea trebuie făcute cunoscute celui
consiliat.
Confidenţialitatea.
Conţinutul
şedinţelor de consiliere este confidenţial. Atunci când consilierul este obligat
prin lege să dea informaţii despre client, el trebuie să-i ceară acestuia
consimţământul.
Faptele în
sine. Informaţiile oferite
persoanei consiliate trebuie să fie corecte şi actuale.
II. Consilierea psihopedagogică în
şcoală
1. Principii şi funcţii
Principiile :
Ø Elevul este acceptat ca persoană umană şi tratat în
consecinţă;
Ø Consilierea este, în esenţă, o relaţie
permisivă;
Ø Consilierea se bazează pe modul de a gândi
împreună cu cel consiliat.
Funcţii :
Ø De apreciere / estimare a persoanelor consiliate;
Ø De coordonare, sub forma unor acţiuni
sistematice ale celor implicaţi în consiliere;
Ø De evaluare, stabilind dacă progresele sunt
rezultatul acţiunii de consiliere;
Ø De ameliorare a relaţiei educaţionale
(cadru didactic-elevi, elevi-elevi, şcoală-familie, elevi-părinţi);
Ø De prevenire şi rezolvare a conflictelor
posibile sau existente;
Ø De informare şi orientare şcolară şi
profesională.
În lista tematică a acestor discipline
opţionale amintim: managementul clasei de elevi, tehnici de învăţare eficientă,
rezolvarea conflictelor în cadrul grupurilor şcolare, parteneriatul cu alţi
factori educativi („Şcoala părinţilor”), consiliere şi orientare şcolară şi
profesională, tulburări de comportament la diferite vârste, criza de
originalitate la adolescenţi, filosofia pentru copii, comunicarea în cadrul grupului
de elevi, gândire pozitivă, gândire critică, tehnici de negociere, managementul
timpului, managementul stresului, educaţie globală, educaţie pentru sănătate,
cum circulăm, educaţie interculturală, copii supradotaţi, copii cu dificultăţi
de învăţare, inteligenţe multiple, dezvoltarea inteligenţei emoţionale,
cultivarea respectului de sine, forţa
magică a gândului etc.
Decizia privind conţinutul orelor de
consiliere şi orientare aparţine consiliului de administraţie al şcolii. Acolo
unde nu există deocamdată specialişti în acest sens, opţionalele aparţinând
acestei arii vor fi susţinute de către cadrele didactice abilitate în această
problematică, care pot lucra şi în echipă cu alţi colegi. Această arie
curriculară pune accentul pe următoarele aspecte :
Ø Facilitatea participării la viaţa socială a
clasei, a şcolii şi a comunităţii locale;
ØDezvoltarea unor strategii personale de evitare a
eşecului şcolar;
ØFamiliarizarea cu fişele post ale unor familii
ocupaţionale;
Ø Formarea atitudinilor de acceptare a schimbărilor din
mediul social, economic, cultural şi politic în care absolventul îşi va
desfăşura activitatea;
Ø Participarea motivată la iniţierea şi la derularea
propriului traseu de învăţare. În cadrul ariei curriculare consiliere şi
orientare se pot iniţia mai multe tipuri de activităţi:
A. Activităţi
de protejare a copilului de influenţele nocive exercitate de anumiţi
factori din mediul înconjurător al copilului:
a) activităţi de
identificare a acestor factori
Ø factori de mediu fizic (condiţii
nefavorabile de locuit, de alimentaţie, de pregătire);
Ø factori de ordin familial (atmosfera din
familie, relaţiile dintre membrii ei, relaţiile cu copilul);
Ø factori de ordin social ( persoane din anturajul
familiei, grupul de prieteni al copilului);
b) activităţi de
analiză a valorii acestor factori
• atitudinea elevului faţă de realitatea
înconjurătoare;
• formularea, pe această bază, a unor
direcţii de acţiune educaţională;
c) activităţi de
îndepărtare a acestor factori nocivi pentru educarea şi formarea elevului
Ø ameliorarea condiţiilor de mediu;
Ø ameliorarea atmosferei şi a relaţiilor
familiale;
B. Activităţi de corecţie a unor caracteristici negative sau nerealizate în
structura psihologică a copilului .
Analiza SWOT este de fapt o tehnică
prin care se pot identifica punctele tari şi slabe şi se pot examina
oportunităţile şi ameninţările unui proiect, ale unei acţiuni sau ale unei
persoane şi poate fi utiliză ca element de realizare a bilanţului.
În general, exista două moduri în care poate fi
utilizată o analiza SWOT: în scopuri profesionale sau personale. În scop
personal, analiza SWOT poate fi utilizată pentru a monitoriza cariera unei
persoane, notând abilităţile şi problemele pe care aceasta le are. În context
profesional, analiza SWOT poate fi utilizată pentru a măsura profitabilitatea
unei afaceri sau unui proiect.
Strenghts - Punctele tari
·
experienţa didactică
·
pregătirea profesională
·
seriozitatea
·
jovialitatea
·
gama largă de disponibilităţi şi abilităţi
·
deschiderea către nou
·
dragostea pentru copii şi meseria de învăţător
·
răbdarea şi calmul
·
schema orară
·
prestigiul
|
Weaknesses - Punctele slabe
|
Opportunities – Oportunităţi
·
noutăţile în domeniu
·
diferite forme de perfecţionare
·
colaborarea cu soţia – învăţătoare şi ea
·
relaţiile
de parteneriat cu autorităţile şi comunitatea locală
·
aderarea
ţării
·
implementarea SEI în şcoală
·
proiectele educaţionale
|
Threats – Ameninţări
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu