înv. Mititelu Georgiana-Cristina
Școala ”Ion Creangă” Târgu-Frumos
Televizorul induce
grave efecte asupra
climatului afectiv al
familiei şi mai departe
asupra unei bune
dezvoltări a copilului. Se poate
spune că televizorul
suspendă cea mai
importantă funcţie a
familiei : de suport emoţional
şi moral în
buna dezvoltare a
copilului.Valorile sunt însuţite
cu precădere în
familie şi şcoală, pe
când anti-valorile sunt însuşite
în mare parte
din emisiunile televiziunilor.
Familia are
un rol decisiv în
promovarea respectului,
şcoala în promovarea
învăţăturii, competiţiei, iar
televiziunea în promovarea
minciunii. Vizionarea TV nu
nu este un simplu
obicei sau doar
un mijloc de
informare.Prin
caracteristicile şi periodicitatea experienţei,privitul la
televizor influenţează în
mod definitoriu viaţa
copiilor. Aceştia ajung
să gândească, să se
comporte, să se îmbrace
după cum le
sugerează televiziunea.
Cercetătorii au descoperit
faptul că acei
copii care din primii
ani de viaţă au
petrecut o parte
semnificativă din timpul
fiecărei zile în
faţa micului ecran
riscă să aibă un
creier diferit dezvoltat
faţă de cei
din generaţiile anterioare.
Modificările
sunt proporţionale cu
timpul dedicat vizionării,
depinzând însă şi
de alţi factori
educaţionali şi de
mediu. Părinţii , observând copiii
că nu se
pot concentra cu
atenţie nu-şi dau
seama că unele reţele
neuronale nu s-au
dezvoltat normal.
Deficienţele încep să
devină vizibile începând
cu clasele primare, când
procesul de învăţare
solicită prezenţa unor
abilităţă de ordin
superior. În cazul în
care copiii nu sunt puşi
să facă nimic, fiind
permanent protejaţi, şi când
nu se iau
în considerare dificultăţile întâmpinate
de aceştia în
procesul de învăţământ , în citit, în
scriere, în folosirea limbii, atunci incapacităţile mentale
vor trece neobservate, putându-se conserva
şi extinde în
mod necontrolat.
Afecţiunile pe
care vizionarea TV ,
jocurile pe calculator
şi internetul le
produc, se remarcă uşor la copii
în dificultăţile pe
care aceştia le
întâmpină în concentrarea
cu atenţie, şi în
susţinerea motivaţiei pentru
urmărirea unei activităţi
oarecare, în controlul emoţiilor şi comportamentului. Iniţiativa,
creativitatea, curioziotatea, discernământul
şi judecata sunt
alterate în mod
semnificativ.
Auzind că
un mediu bogat
în stimuli favorizează
creşterea normală a
creierului , mulţi părinţi decoreză
exagerat camera copilului : culori şi
obiecte stridente, multă muzică, TV, sau
alte provocări care
să-i stimuleze. Acestea nu
numai că nu îi
stimulează, dar pot
inhiba mintea copilul
şi nu-l ajută
să-şi dezvolte imaginaţia
şi interesul.
Cercetările arată
că mediul în care
trăieşte copilul nu
trebuie să fie
unul agitat, construit
artificial, ci unul liniştit. Trebuie avut
în vedere faptul
că pentru buna
dezvoltare a creierului
este importantă nu
numai activitatea exterioară,
ci şi
intensitatea proceselor exterioare, reflexive, vorbirea copilului
despre lumea care-l înconjoară.
Părinţii constituie
cea mai bună
călăuză pe care
copilul o poate
avea pentru a
înţelege lumea înconjurătoare şi
pentru a-şi dezvolta
mintea. Dialogul cu aceştia, rostit clar, cu
înţeles, cu răbdare şi
dragoste de către
părinţi, ocupă un rol important
în viaţa copilului. În
faţa televizorului, copilul nu are parte
de experienţa obişnuită
a limbajului, de dialog
şi gândire pe
care părinţii sau
bunicii le-o pot
oferi. Copiii se
obişnuiesc la televizor
să nu mai
dorească să înţeleagă
ce se întâmplă
în lumea care-i
înconjoară, se mulţumesc doar
cu senzaţiile. Copilul
trebuie să se
implice activ în
diferite jocuri,
folosindu-şi imaginaţia şi
interacţionând cu alţi
copii.
Copiii nu
numai că citesc
mai puţin decât
cei din alte
generaţii, dar se
şi dovedesc incapabili
de a înţelege
un material simplu,
a lega cuvintele
în frază construind
înţelesul, a-şi aminti sau
aplica tot ceea
ce au citit.
Deoarece este mai
provocator, mai relaxant, nu
pretinde nici un efort
, televizorul este
preferat de copii. Obişnuinţa de
a citi a
fost substituită cu vizionarea TV
. Mulţi se uită
la televizor mai
mult decât citesc. Tot
mai mulţi copii
nu reuşesc să-şi însuşească
mecanismul lecturii, să
înţeleagă foarte bine
ceea ce citesc.
Copii care
urmăresc foarte mult emisiunile
TV au deasemenea
probleme de atenţie
şi sunt confruntaţi
cu hiperactivitatea, nu se pot
concentra cu atenţie şi
comunică deficitar atât oral cât şi
în scris.
Televiziunea este
un mediu care nu
numai că nu
favorizează, dar şi
inhibă învăţarea.Părinţii socotesc
util televizorul, deoarece ,,îi
învaţă” şi lucruri
bune pe copii.
Părerile acestea sunt justificate, dat fiind
faptul că nu
se cunoaşte în
adevăratul sens ce
este învăţarea şi
modalitatea reală în
care televiziunea influenţează
gândirea şi comportamentul uman.
Bibliografie : Virgiliu
Gheorghe, ,,Efectele
televiziunii asupra minţii
umane
şi
despre creşterea copiilor
în ziua de
azi”, Bucureşti, 2005
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu