Avantajele și limitele resurselor digitale

 


Realizat de: Prof. înv. primar Lăcătușu Anamaria

Şcoala Gimnazială,,Octav Băncilă” Corni-Botoșani

Datorită evoluției tehnologiei, educația digitală reprezintă unul dintre subiectele de actualitate ale sistemului de învățământ românesc.Având în vedere faptul că la nivel global se încearcă transformarea conținuturilor culturalizate,pentru a favoriza accesul oricărei persoane la resursele educaționale, și în sistemul educațional românesc se dorește alfabetizarea și comunicarea digitală în procesul instructiv-educativ.

Pentru a beneficia de  educația digitală este nevoie de utilizarea unor resurse digitale.  Resursele digitale reprezintă materiale didactice tehnice, utilizate de profesor pentru atingerea obiectivelor educaționale.Acestea permit organizarea instruirii, cultivarea spiritului de autodezvoltare, autocunoașterea elevilor, perceperea clară a materialelor didactice.

Resursele digitale vizează atât componenta hardware(dispozitivul în sine) cât și software(aplicațiile instalate pe dispozitiv).Astfel, resursele digitale pot fi:

1.Medii virtuale de învățare

Mediul de învățare reprezintă un mediu digital ce prezintă două funcții:

·       Interacțiunea dintre profesor și elev

·       Distribuirea materialelor

Din categoria aceasta fac parte următoarele aplicații: Webex ,Big Blue Button,  Moodle,Google Classroom,Edmondo,Microsoft Teams.

2.Instrumentele digitale

Instrumentele digitale se pot clasifica în software educațional și aplicații online.Software-ul educațional  reprezintă aplicația construită în scop didactic, pentru atingerea obiectivelor educaționale.

Există mai multe tipuri de software educaționale:

·       software interactiv de învățare –transmiterea de informații;

·       software de simulare -simularea de  situații reale;

·       software de exersare –  formare de priceperi și deprinderi;

·       software de investigație –pentru rezolvarea de probleme;

·       software tematic – tutoriale;

·       software de testare- utilizate în procesul de evaluare.

Din categoria aceasta fac parte următoarele aplicații:Twinkl,Kidibot,PowerPoint,WordArt etc.

3.Tehnologii emergente

Tehnologiile emergente au rolul de a transforma activitățile clasice în învățare bazată pe tehnologie, utilizând jocul virtual.

Din categoria aceasta fac parte următoarele aplicații: Elements4d, Star-Walk, Zoo-AR, Science-AR.

4.Resurse educaționale în format digital

Resurse educaționale în format digital reprezintă materialele didactice ,ce au în vedere media, combinații de text, grafică, sunet și video utilizate în procesul de învățare, pentru  a facilita înțelegerea temelor abordate, formarea de priceperi și deprinderi, explicarea conceptelor, exersarea unor algoritmi de rezolvare de probleme.

Din categoria aceasta fac parte :  manuale digitale, dicționare, atlase , videoclipuri.

Avantajele utilizării resurselor digitale

Utilizarea resurselor digitale prezintă o serie de avantaje printre care:

1.Resursele digitale completează educația clasică.Astfel,cadrul didactic își poate transmite conținutul educativ în mod clasic, completând cu integrarea unor resurse digitale.Utilizând anumite aplicații, filmulețe,jocuri , animații, profesorul le va putea prezenta copiilor detalii ce nu se pot explica dacă nu ar avea acel suport intuitiv. În acest fel ,elevii vor înțelege mai bine conținutul predat, vor fi mai atenți,mai fascinați și mai interesați de a afla cât mai multe lucruri despre subiectul respectiv.

2.Resursele digitale oferă posibilitatea profesorului de a crea atât lecții cât și jocuri virtuale.În acest fel  oferă copiilor o perspectivă mai realistă a conținuturilor predate.Lecția în manieră digitală  ce prezintă animații,mijloace audio-video,text scris,simulări ale unor activități îi intrigă pe copii, le stârnește interesul , îi face mai atenți și le face învățarea mult mai plăcută și mai trainică.

 3. Resursele digitale oferă posibilitatea de a accesa conținuturile educaționale de oriunde și oricând, prin intermediul  calculatorului,tabletei, telefonului.În acest mod , aceștia se pot uita peste lecții în ce moment doresc ei , îi poate ajuta în momentul în care realizează o temă deoarece au toată informația prezentată de profesor și nu mai există riscul că au uitat să-și noteze în caiet, poate veni și în sprijinul părinților care îi ajută la teme pe copii.

4. Resursele digitale oferă copilului feedback imediat.Dacă își face o temă pe o anumită aplicație online , copilul își poate da seama mai repede de ce a greșit, poate reveni asupra conținutului care nu îi este clar și își poate repara greșeala.În acest fel , învățarea are loc într-un mod activ,atractiv și plăcut, permițând astfel evaluarea formativă, sumativă,calitativă și cantitativă pe înțelesul lor.

5.Resursele digitale oferă profesorului posibilitatea de a transmite mai repede materialele didactice.Aceștia pot transmite informațiile dorite oricând, nemaifiind nevoie de sincronizarea  cu elevii pentru a trimite anumite conținururi.

6.Resursele digitale oferă profesorilor posibilitatea de a corecta sau actualiza unele informații cu ușurință.Dacă din neatenție acesta a greșit ceva la redactare, dacă a trimis o informaței greșită sau dorește să o reactualizeze atunci acesta o poate face cu ușurință.

7.Resursele digitale oferă copiilor posibilitatea de a nu mai fi nevoiți să-și aducă la școală o mulțime de manuale, culegeri,caiete etc.Este știut de toată lumea de multitudinea de cărți, caiete, auxiliare pe care trebuie să le poarte elevii.Aceștia au ghiozdanul foarte încărcat ceea ce poate duce la apariția unor afecțiuni legate de spate, de postură etc.Prin intermediul manualelor online, ei pot avea la dispoziție o multitudine de materiale pe telefon , nefiind nevoiți să mai ducă în ghiozdan o mulțime de manuale.

Limite ale resurselor digitale

Pe lângă aspectele pozitive ale resurselor digitale, acestea prezintă și o serie de limite:

1. Având în vedere nivelul de trai din România, numeroase familii nu dețin dispozitive performante, ceea ce îi împiedică pe copii să aibă acces la ele.

2. În unele zone nu există curent sau conexiunea la internet este una precară.S-a întâmplat, mai ales în perioada școlii online să se ia curentul în unele zone ale țării iar elevii nu au putut beneficia de informațiile transmise.

3.Utilizarea resurselor digitale îi poate distrage pe elevi.Având în vedere pictogramele interactive sau tentația elevilor de a intra pe alte aplicații, profesorul nu are controlul asupra participării elevului la oră și nu poate garanta dacă elevul a fost atent sau dacă a înțeles conținutul transmis.

4. Unele teme realizate pe  aplicațiile online pot fi rezolvate preluând de la un elev la altul , fără a mai depune efort în realizarea lor.Astfel, dacă tema are itemi de tipul adevărat/fals, alegeri de variante corectă , completarea spațiilor cu unele cuvinte,elevii pot trimite răspunsurile corecte unul de la altul, fără a mai gândi singuri la rezolvarea acesteia.

5.Utilizarea resurselor digitale necesită mai mult timp în organizarea lecțiilor decât proiectarea acestora fără integrarea resurselor online.

6.Nu toate activitățile se pot realiza prin intermediul resurselor digitale.Unele activități necesită contactul direct cu natura, cu mediul înconjurător, lucruri pe care resursele digitale nu le pot înlocui.

Așadar, utilizarea resurselor digitale prezintă atât avantaje cât și limite pe care profesorul trebuie să le ia în calcul atunci când proiectează o lecție.

Bibliografie

·       101-105_23.pdf (idsi.md)-accesat pe data de 03.12.2022

·       Ghidpracticderesurseeducationalesidigitalepentruinstruireonline.pdf (ise.ro)- accesat pe data de 03.12.2022

·       INVATAREA ONLINE – AVANTAJE SI DEZAVANTAJE (snsh.ro) accesat pe data de 03.12.2022

·       Marcu,L.S (2020),Școala online.Aspecte ,provocări,soluții.Focșani: Editura Cartea Vrânceană

·       chicu_smaranda_rezumat.pdf (uaic.ro) accesat pe data de 03.12.2022

·       Stoica,A.L (2022), Beneficiile utilizării platformelor e-learning în predare-învățare,Arad: Editura Școala Vremii

·       Editia2 (academiaabc.ro) accesat pe data de 03.12.2022

 

 

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu