Realizat
de: Prof. înv. primar Lăcătușu Anamaria
Şcoala Gimnazială,,Octav Băncilă”
Corni-Botoșani
Datorită evoluției tehnologiei, educația digitală reprezintă unul dintre subiectele de actualitate ale sistemului de învățământ românesc.Având în vedere faptul că la nivel global se încearcă transformarea conținuturilor culturalizate,pentru a favoriza accesul oricărei persoane la resursele educaționale, și în sistemul educațional românesc se dorește alfabetizarea și comunicarea digitală în procesul instructiv-educativ.
Pentru a beneficia
de educația digitală este nevoie de
utilizarea unor resurse digitale.
Resursele digitale reprezintă materiale didactice tehnice, utilizate de
profesor pentru atingerea obiectivelor educaționale.Acestea permit organizarea
instruirii, cultivarea spiritului de autodezvoltare, autocunoașterea elevilor,
perceperea clară a materialelor didactice.
Resursele digitale
vizează atât componenta hardware(dispozitivul în sine) cât și software(aplicațiile
instalate pe dispozitiv).Astfel, resursele digitale pot fi:
1.Medii virtuale
de învățare
Mediul de învățare
reprezintă un mediu digital ce prezintă două funcții:
· Interacțiunea
dintre profesor și elev
· Distribuirea
materialelor
Din categoria
aceasta fac parte următoarele aplicații: Webex ,Big Blue Button, Moodle,Google Classroom,Edmondo,Microsoft
Teams.
2.Instrumentele
digitale
Instrumentele
digitale se pot clasifica în software educațional și aplicații
online.Software-ul educațional
reprezintă aplicația construită în scop didactic, pentru atingerea
obiectivelor educaționale.
Există mai multe
tipuri de software educaționale:
· software
interactiv de învățare –transmiterea de informații;
· software
de simulare -simularea de situații
reale;
· software
de exersare – formare de priceperi și
deprinderi;
· software
de investigație –pentru rezolvarea de probleme;
· software
tematic – tutoriale;
· software
de testare- utilizate în procesul de evaluare.
Din categoria
aceasta fac parte următoarele aplicații:Twinkl,Kidibot,PowerPoint,WordArt etc.
3.Tehnologii
emergente
Tehnologiile
emergente au rolul de a transforma activitățile clasice în învățare bazată pe
tehnologie, utilizând jocul virtual.
Din categoria
aceasta fac parte următoarele aplicații: Elements4d, Star-Walk, Zoo-AR,
Science-AR.
4.Resurse
educaționale în format digital
Resurse
educaționale în format digital reprezintă materialele didactice ,ce au în
vedere media, combinații de text, grafică, sunet și video utilizate în procesul
de învățare, pentru a facilita înțelegerea
temelor abordate, formarea de priceperi și deprinderi, explicarea conceptelor,
exersarea unor algoritmi de rezolvare de probleme.
Din categoria
aceasta fac parte : manuale digitale,
dicționare, atlase , videoclipuri.
Avantajele utilizării resurselor digitale
Utilizarea
resurselor digitale prezintă o serie de avantaje printre care:
1.Resursele
digitale completează educația clasică.Astfel,cadrul didactic își poate
transmite conținutul educativ în mod clasic, completând cu integrarea unor
resurse digitale.Utilizând anumite aplicații, filmulețe,jocuri , animații,
profesorul le va putea prezenta copiilor detalii ce nu se pot explica dacă nu
ar avea acel suport intuitiv. În acest fel ,elevii vor înțelege mai bine
conținutul predat, vor fi mai atenți,mai fascinați și mai interesați de a afla
cât mai multe lucruri despre subiectul respectiv.
2.Resursele
digitale oferă posibilitatea profesorului de a crea atât lecții cât și jocuri
virtuale.În acest fel oferă copiilor o
perspectivă mai realistă a conținuturilor predate.Lecția în manieră
digitală ce prezintă animații,mijloace
audio-video,text scris,simulări ale unor activități îi intrigă pe copii, le
stârnește interesul , îi face mai atenți și le face învățarea mult mai plăcută
și mai trainică.
3. Resursele digitale oferă posibilitatea de a
accesa conținuturile educaționale de oriunde și oricând, prin intermediul calculatorului,tabletei, telefonului.În acest
mod , aceștia se pot uita peste lecții în ce moment doresc ei , îi poate ajuta
în momentul în care realizează o temă deoarece au toată informația prezentată
de profesor și nu mai există riscul că au uitat să-și noteze în caiet, poate
veni și în sprijinul părinților care îi ajută la teme pe copii.
4. Resursele
digitale oferă copilului feedback imediat.Dacă își face o temă pe o anumită
aplicație online , copilul își poate da seama mai repede de ce a greșit, poate
reveni asupra conținutului care nu îi este clar și își poate repara greșeala.În
acest fel , învățarea are loc într-un mod activ,atractiv și plăcut, permițând
astfel evaluarea formativă, sumativă,calitativă și cantitativă pe înțelesul
lor.
5.Resursele
digitale oferă profesorului posibilitatea de a transmite mai repede materialele
didactice.Aceștia pot transmite informațiile dorite oricând, nemaifiind nevoie
de sincronizarea cu elevii pentru a
trimite anumite conținururi.
6.Resursele digitale oferă
profesorilor posibilitatea de a corecta sau actualiza unele informații cu
ușurință.Dacă din neatenție acesta a greșit ceva la redactare, dacă a trimis o informaței
greșită sau dorește să o reactualizeze atunci acesta o poate face cu ușurință.
7.Resursele digitale oferă
copiilor posibilitatea de a nu mai fi nevoiți să-și aducă la școală o mulțime
de manuale, culegeri,caiete etc.Este știut de toată lumea de multitudinea de
cărți, caiete, auxiliare pe care trebuie să le poarte elevii.Aceștia au
ghiozdanul foarte încărcat ceea ce poate duce la apariția unor afecțiuni legate
de spate, de postură etc.Prin intermediul manualelor online, ei pot avea la
dispoziție o multitudine de materiale pe telefon , nefiind nevoiți să mai ducă
în ghiozdan o mulțime de manuale.
Limite ale resurselor digitale
Pe lângă aspectele pozitive ale
resurselor digitale, acestea prezintă și o serie de limite:
1.
Având în vedere nivelul de trai din România, numeroase familii nu dețin
dispozitive performante, ceea ce îi împiedică pe copii să aibă acces la ele.
2. În unele zone
nu există curent sau conexiunea la internet este una precară.S-a întâmplat, mai
ales în perioada școlii online să se ia curentul în unele zone ale țării iar
elevii nu au putut beneficia de informațiile transmise.
3.Utilizarea
resurselor digitale îi poate distrage pe elevi.Având în vedere pictogramele
interactive sau tentația elevilor de a intra pe alte aplicații, profesorul nu
are controlul asupra participării elevului la oră și nu poate garanta dacă
elevul a fost atent sau dacă a înțeles conținutul transmis.
4. Unele teme
realizate pe aplicațiile online pot fi
rezolvate preluând de la un elev la altul , fără a mai depune efort în
realizarea lor.Astfel, dacă tema are itemi de tipul adevărat/fals, alegeri de
variante corectă , completarea spațiilor cu unele cuvinte,elevii pot trimite
răspunsurile corecte unul de la altul, fără a mai gândi singuri la rezolvarea
acesteia.
5.Utilizarea
resurselor digitale necesită mai mult timp în organizarea lecțiilor decât
proiectarea acestora fără integrarea resurselor online.
6.Nu toate
activitățile se pot realiza prin intermediul resurselor digitale.Unele activități
necesită contactul direct cu natura, cu mediul înconjurător, lucruri pe care
resursele digitale nu le pot înlocui.
Așadar, utilizarea
resurselor digitale prezintă atât avantaje cât și limite pe care profesorul
trebuie să le ia în calcul atunci când proiectează o lecție.
Bibliografie
· 101-105_23.pdf
(idsi.md)-accesat pe data de 03.12.2022
· Ghidpracticderesurseeducationalesidigitalepentruinstruireonline.pdf
(ise.ro)- accesat pe data de 03.12.2022
· INVATAREA
ONLINE – AVANTAJE SI DEZAVANTAJE (snsh.ro)
accesat pe data de 03.12.2022
· Marcu,L.S
(2020),Școala online.Aspecte ,provocări,soluții.Focșani: Editura Cartea
Vrânceană
· chicu_smaranda_rezumat.pdf
(uaic.ro) accesat pe data de 03.12.2022
· Stoica,A.L
(2022), Beneficiile utilizării platformelor e-learning în predare-învățare,Arad:
Editura Școala Vremii
· Editia2
(academiaabc.ro) accesat pe data de
03.12.2022
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu