Prof. Marta VizirȘcoala Gimnazială Octav Băncilă Corni
Ion Luca Caragiale este așezat în rândul marilor clasici ai literaturii române care a dezvoltat o vastă operă paradoxală prin intermediul căreia declară indirect o serie nesfârșită de imoralități pe care le surprinde în peisajul unei lumi bine definite ideologic și de cele mai multe ori pe scena politică. Clasicul Caragiale se află în ipostaza spectatorului contrariat în fața dezacordului social și este adesea numit precursorul unei literaturi absurde tocmai prin faptul că scrierile sale se hrănesc din nimicnicia absurdă a societății. De la specificul temelor abordate și până la atmosferă evocată, Caragiale dovedește un simț acut al observației. Totuși, creația lui este mai mult decât o oglindire a moravurilor, pentru că transcende dincolo de real, creând un univers cu totul nou în care plasează personaje memorabile, analizate minuțios și pe care le pune în situații tipice revelatoare pentru anumite tipologii umane. Atât proza, cât și teatrul scriitorului vor să demonstreze, prin utilizarea unor aspecte caracteristice stilului său, non-sensul care guvernează asupra politicii acelei vremi.
Literatura
absurdului ni se înfățișează la început ca un fenomen de criză, având în vedere faptul că se dezvoltă într-o societate
în care se resimte „un divorț” între om și viața lui, fiind contemporană cu
lagărele de concentrare, perioadă în care destinul uman era pus sub semnul
hazardului, moartea fiind „o regulă” nescrisă, iar viața „o excepție”. Această
literatură va stabili coordonatele gândirii în arta scrierii, operele literare
din această perioadă reflectând o criză supraindividuală, dar și profilul unor
autori sensibilizați de seismele lumii în care trăiesc, sentimentul absurdului
fiind determinat „de anomaliile unei anumite realități sociale”. Cu alte cuvinte,
putem spune că acest curent literar s-a născut sub zodia terorii, având ca
punct de plecare inaderența omului la un șir de evenimente, aparent lipsite de
sens, din istorie. În acest univers al literaturii absurde, Caragiale este
apare lovit de aspecte absurde ale vieții sociale. Scriitorul sesizează
anomaliile „de structură ale orânduirii burghezo-moșierești”, iar aceste
aspecte vor deveni izvorul principal al unor situații aberante.[1]
Contemporanii
ai lui Caragiale au fost cuceriți de
personalitatea „omenească” a scriitorului a cărui „inteligență scăpătoare, în
permanență veghe” o identificau în scrierile sale pe alocuri clișeistice. Generații
la rând au fost controversate în fața universului caragialian prin prisma
faptului că marele ironist este autor al unor opere „cu mesaj” indirect prin care a oferit societății românești „o oglindă
perfidă, pentru chipurile ei nefardate”.[2]
Totuși,
este impropriu a-l reduce pe Caragiale la
simpla postură de „fotograf” care
„surprinde instantaneele cele mai divulgate”, pentru că el nu doar ilustrează,
ci și îmbracă într-o haină nouă societatea pe care o reprezintă. Astfel prinde
contur atitudinea de critic a lui Caragiale care relevă sub forma unui spectacol abisal prostia omenească.[3]
Teatrul,
dar și proza lui I.L. Caragiale ne apar sub
semnul extraordinarului și pretind o perspectivă inedită asupra literaturii.
Urmărind parcursul literar , unii exegeți l-au analizat pe Caragiale din
punctul de vedere al vidului care dă naștere unor adevărate capodopere. Lumea
pe care o transpune autorul în operele sale este de fapt abisul la care
privește și care se reflectă adesea în creațiile sale, formând fundalul unor scrieri
realiste, dar care totuși confirmă o
conștiință artistică deosebită. Remarcabil în acest sens este faptul că până și
unele dintre personaje au replici
memorabile din care reiese că scriitorul pornește de la nimic pentru a da
naștere unei lumi vii, pentru că, așa cum se precizează și în Conul Leonida
față cu reacțiunea „Și nimica mișcă”.[4]
Literatura
absurdă a clasicului Caragiale ne pune față în față cu realitățile politice,
juridice sau ideologice ale secolului al XIX-lea, epocă a contradicțiilor și a
conflictelor între clasele sociale. Pe de o parte, putem observa atitudinea
burgheziei, care „nu era întotdeauna interesată de progresul economic și
social”, iar, pe de altă parte, identificăm condiția moșierimii, care „pe
jumătate înfrântă, își prelungise ponderea în viața socială, continuând să
dețină un rol activ”. Caragiale devine un exponent al perioadei
sale, dar si un autor care declară complexele societății, transformând operele
sale în manifeste indirecte și ocolite ale nedreptăților pe care le constată. Prin
lumea lui Caragiale astfel conturată avem acces la o epocă demult apusă, dar
care reușește și astăzi să furnizeze un tipar de reflexe socio-culturale. Cu
alte cuvinte, se promovează, prin raportare la antimodelul identificabil
perioadei sale, prototipul unei vieți
cinstite, întemeiate pe principii morale și care dorește să inducă o perfecționare în sens
național.[5]
Lumea
teatrului caragialian a fost adesea criticată, din punctul de vedere al lipsei
se patriotism, de către contemporanii săi care au identificat ca sursă principală
de inspirație a pieselor sale societate, care, în opinia lor, va fi deformată în
piesele de teatru ale dramaturgului român. Detractorii lui Caragiale i-au
contestat patriotismul manifestat literar pentru că au considerat că defăimează
imaginea asupra a ceea ce este românesc. Însă, aceștia au ignorat aspectul cel mai important care face din
Caragiale un patriotard convins. Preocuparea
naționalistă intensă a lui este recunoscută prin faptul că multe dintre
scrierile sale au tematică politică, fiind adevărate parodii ale unor evenimente
reale care l-au marcat pe omul Caragiale și prin care încearcă o consolare a
dezamăgirii datorate contextului nefericit în care trăiește. Din această perspectivă,
putem deduce ideea că teatrul lui Caragiale ar putea reprezenta singura
modalitate prin care autorul își impune despre absurdul în care el însuși
trăiește, introducând totodată un sistem de valori prin care ar dori să salveze
societatea decăzută.[6]
Probabil
că lumea absurdă din literatura lui Caragiale a fost percepută mult prea
zeflemitoare și în dezacord cu drăgălășenia și însuflețirea care îi defineau
personalitatea din afara universului artistic. Din acest motiv, se poate
resimți problematica absurdă a operelor sale, pentru că evidențiază diferența
dintre om și scriitor. În acest sens, putem remarca faptul că stilul său este
perceput ca „un cer de iarnă limpede, oțelit”, în vreme ce personalitatea sa se
dovedește „un uragan cu străfulgerări violente pe culmile norilor fantastici”.[7]
În
prezent, întreaga operă a lui Caragiale ni se înfățișează „ca un reflex al
bunului simț față de abaterile timpului său”. Dacă în timpul vieții sale nu a
fost recunoscut și înțeles decât
superficial tocmai din cauză că era considerat un batjocoritor al
curentului politic al vremii sale, pe parcurs dramaturgul va câștiga lupta cu
timpul, după cum „era firesc geniului său” , fiind reputat pentru „biruința”
literară în sens contrar evoluției politice din perioada respectivă. În acest
context, este relevant să amintim neconformismul lui Caragiale față de epoca sa,
astfel că trilogia O noapte furtunoasă, Conu Leonida față cu reacțiunea și
O scrisoare pierdută , „se alimentează din peisajul experienței sale de
tinerețe luat în derâdere”, și conturează treptat universul absurd caragialian,
întrucât comediile îndrăznesc cu mult
curaj să se opună opiniei comune și să o combată indirect, prin diverse tehnici
literare. Apelând la tertipul ironiei, Caragiale va dori să spună lucrurilor pe
nume. Totuși forma eufemizată prin care redă subînțelesurile este mai greu de
pătruns de către un cititor obișnuit, ținând cont de faptul că ironia
caragialiană trebuie înțeleasă în sens contrar. [8]
În
celebra piesă O scrisoare pierdută putem remarca absurditatea pe care
Caragiale o atribuie personajelor și care se resimte cu oroare din cauza
conștientizării inculturii lor. Relevant în această direcție este discursul lui
Farfuridi, care conține o mulțime de nonsensuri exprimate prin însuși „timpul
ignonimiei”. Dramaturgul va evidenția exuberanța lingvistică a lui Farfuridi,
de-a lungul căreia incoerența exprimării atinge cote inexplicabile, acest
fenomen fiind nu doar o dată pus în lumină de către Caragiale. Limba pe care o
folosesc eroii caragialieni este, cel mai frecvent, „o limbă care se pretează
la toate maltratările și la toate aberațiile, exprimând contrariile cu aceleași
cuvinte și dintr-o singură răsuflare, brutalizând mereu evidența”. Astfel de
situații absurde sunt frecvente la Caragiale, însă ele țin de demonstrabil, de
inconsistența și absurditatea realității exterioare pe care o oglindește. Eroii
lui Caragiale sunt înnebuniți după politică, însă sunt niște politicieni
cretini, în așa măsură încât și-au deformat până și limbajul cotidian.[9]
În
altă ordine de idei, limbaj abordat de Caragiale clarifică și comicul
dramaturgului, care capătă formă prin ridicol, adică acea modalitate de
detectare a contrastului dintre „pretenție și realitate”. Vorba populară
„Prostul dacă nu-i fudul, n-are haz” este mult gustată de către autor și adesea
invocată pentru a cristaliza proporțiile pe care le capătă personaje ridicole
cărora le dă viață, așa cum izbutește să ilustreze și prin discursul lui
Farfuridi. Chiar dacă personajul nu are talent oratoric, el încearcă să epateze
din dorința de a dovedi contrariul, dar sfârșește ridicol, pentru că nu
demonstrează nimic, poate doar incultură și ambiții nejustificate.[10]
În
piesa Conu Leonida față cu reacțiunea întâlnim situații care ating contingențele
materialului faptic al literaturii absurde țesute pe ridicolul noilor moravuri constituționale.
De exemplu, Leonida, tipul demagogului simpatic se înscrie în categoria
personajelor care au o înțelegere limitată din punct de vedere intelectual și
lingvistic a ceea ce înseamnă politică, iar din această cauză construiește
adesea fabulații. Acesta își creează o realitate alternativă în care emite
judecăți de valoare despre politică sau revoluție. Ilustrativă în acest sens
este prima scenă din actul I, unde vom asista la un moment în care Conul
Leonida prezintă soției sale (care se arată neinteresată) o serie de avantaje
ale sistemului republican pe care le
identifică în urma lecturii gazetei sale preferate Aurora democrată. Observăm,
în acest caz, un personaj care nu activează pe această scena politică, dar care
totuși face aprecieri în această direcție pentru că omul lui Caragiale se
pricepe la orice și mai ales la politică. Dramaturgul îi oferă personajului,
prin aceste discursuri nonformale, posibilitatea de a-și desăvârși educația
politică chiar sub ochii cititorului. [11]
Creația
lui Caragiale este mult mai complexă decât am putut sesiza până aici, pentru
că, pe lângă reușitele piese de teatru, ansamblul operelor sale literare mai cuprinde momente, schițe și nuvele,
unele dintre ele sugestive pentru conturarea și definirea integrală a imaginii
literaturii absurde pe care clasicul o alcătuiește pornind de la situațiile
care există din abundență în societate. În acest univers literar, schițele lui Caragiale
vin ca o completare a ceea ce se definește edificator pentru literatura
absurdă. Orizontul social al schițelor, urmărește uniformizarea păturilor
sociale, reprezentând comunitatea, atât prin figurile ei înalte, cât și prin
„cei mai umili locuitori ai periferiei”. [12]
Caragiale este primul dintre autorii români
care introduce în schițele sale dialogul absurd, influențat de stilul comic și
care izvorăște din dorința oamenilor de a uimi peste măsură prin prostie. O mostră
a absurdității în plan lingvistic, ca expresie a non-comunicării, este schița Căldura
mare, în care atmosfera caniculară justifică sterilitatea dialogului aproape
ilogic. După o succintă introducere a
autorului în atmosferă, cititorul se găsește în fața unui dialog năucitor. În
această schiță, formele paroxiste ale confuziei ne întâmpină prin o serie de
paronime și „deficiențe” de exprimare, care „încing o horă amețitoare”. Într-o
zi toridă de vară când termometrul arată 33 de grade la umbră, „logica și-a
pierdut orice prerogativă”, iar personajele își desfășoară actul de comunicare
într-o zonă sustrasă normelor de orice natură. Neînțelegerea este provocată de
folosirea unor expresii/ termeni ambigue. Spre exemplu, feciorul alternează
înțelesurile cuvântului acasă, atribuindu-i, fie sensul de domiciliu, fie cel
de localitate. Lumea astfel prezentată este una din care spiritul a plecat, iar
secretul înfricoșător al lui I.L. Caragiale constă în faptul că personajele
sale sunt „moarte”, lipsite de acel suflu care le redă adevărata vitalitate.
România în proza scriitorului înfățișează o lume în degradare și, din acest
motiv putem considera întemeiată considerarea scriitorului drept un precursor
al absurdului. [13]
Nuvelistica
lui Caragiale îi poziționează opera în registrul serios-ironic din vremea
respectivă, fapt care îi conferă calitatea îndreptățită de umorist. Nuvela Cănuță
om sucit se așază în rândul scrierilor reprezentative pentru literatura
absurdului, protagonistul demonstrând acea nepotrivire cu societatea. După cum
sugerează și titlul, personajul principal este un „sucit”, adică „greoi,
interiorizat, și prin aceasta singular, în veșnic dezacord cu mediul”,
caracterizare care îl include în rândul personajelor paradoxale care, în timpul
vieții, „nu s-a putut potrivi cu lumea” din perspectivă exterioară. Un semn
concret de suceală este sugerat de în momentul în care Cănuță își părăsește
nevasta nu când îl înșală în două rânduri, ci pentru un motiv banal. Se va
împăca cu soția sa în urma unei scene banale, dar înduioșătoare, de eroism
conjugal, la dentist. [14]
Așadar,
clasicul Caragiale poate fi numit un precursor al literaturii absurdului prin
izbânda de a contura precis, din poziția de observator afectat de faptele
sociale, o istorie și o lume aflată în decădere morală. Totalitatea complexelor
și a nonsensurilor vor fi abordate în stilul caracteristic scriitorului, care
trădează un spirit critic și ironic.
Bibliografie
1.
Alexandru
Paleologu, Despre lucrurile cu adevărat importante, „Abisalul
Caragiale”, Ediția a II-a, revăzută și adăugită, Editura Polirom, 1999, .
2.
B.
Elvin, Modernitatea clasicului Caragiale, Editura pentru literatură,
1967.
3.
Șerban
Cioculescu, Caragialiana, Ediție îngrijită de Barbu Cioculescu, Editura
Albatros, București, 2003.
4.
Șerban
Cioculescu, Tudor Vianu, Vladimir Streinu, Istoria literaturii române,
Editura Didactică și Pedagogică, București, 1976.
5.
Ștefan
Cazimir, Caragiale. Universul comic., Editura pentru literatură, 1967.
[1] B. Elvin, Modernitatea clasicului I.L.Caragiale, Editura pentru
literatură, 1967, pp.38-40.
[2] Șerban Cioculescu, Caragialiana, Ediție îngrijită
de Barbu Cioculescu, Editura Albatros, București, 2003, p. 5.
[3] Alexandru Paleologu, op. cit., p.127.
[4] Alexandru Paleologu, Despre lucrurile cu adevărat importante, „Abisalul
Caragiale”, Ediția a II-a revăzută și adăugită, Editura Polirom, 1998, p. 132.
[5] B.
Elvin, Modernitatea clasicului I.L.Caragiale, Editura pentru literatură,
1967, p. 28.
[6] Șerban Coculescu, op.cit., pp.117-118.
[7] Șerban Cioculescu, Tudor Vianu,
Vladimir Streinu, Istoria literaturii române, Editura Didactică și
Pedagogică, București, 1976, p.65.
[8] Ibidem, pp. 7-9.
[9] B.
Elvin, op. cit., pp.123-124.
[10]Ștefan Cazimir, Caragiale. Universul comic, Editura pentru literatură,
1967, p.23-24.
[11] Șerban Cioculescu, op.cit., p.199.
[12]
Ștefan Cazimir, op.cit., p. 160.
[13] Ibidem., p.178.
[14] Ibidem,
p.184.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu