Realizat
de: Prof. înv. primar Lăcătușu Anamaria
Şcoala Gimnazială,,Octav Băncilă”
Corni-Botoșani
Formele de organizare a procesului instructiv-educativ
reprezintă structuri ce se desfășoară într-un cadru organizat,în instituții ce
sunt specializate în domeniul educației și prin intermediul cărora are loc
activitatea concretă de predare-învățare-evaluare.
Principalele
criterii de organizare a instruirii:
· mediul
de desfăşurare: curricular sau extracurricular;
· perioada
de desfăşurare: an, semestru, trimestru, lună, săptămână, zi;
· organizarea
conţinutului;
· tipul
de sarcină: comună sau diferenţiată (cantitativ/calitativ);
· modalitatea
de dirijare a instruirii: colectivă, semiindependentă, diferenţiată sau
independentă;
· timpul
de instruire: egal sau diferenţiat;
· stilul
de învăţare al elevilor: inductiv; deductiv sau practic;
· tipul
de motivaţie: extrinsecă sau intrinsecă.
· tipul
de relaţie profesor-elev.
Formele de
organizare a procesului educativ se clasifică în: forme didactice şi forme
extradidactice.
1.
Formele
didactice sunt concepute în mod riguros de către
profesor, acesta bazându-se pe programa școlară aferentă disciplinei.Ele sunt
prevăzute în orar și sunt dirijate de către cadrul didactic ce trebuie să
evalueze rezultatele elevilor pentru fiecare activitate desfășurată.Câteva
forme didactice utilizate în mod frecvent în practica școlară sunt: lecţia,
excursia didactică, activitatea practică cu caracter didactic, activitatea
didactică în cabinete de specialitate etc.
D.
Potolea (1989) propune metode de
diversificare a modalităţilor şi a structurilor organizatorice în şcoală:
1)
diversificare instituţională ce se poate realiza;
2)
diversificare curriculară;
3) diversificare procesuală .
2.
Formele extradidactice prezintă
caracter opțional și pot fi propuse de orice persoană.Conținutul este flexibil
, nu se are în vedere o programă iar evaluarea se poate omite.Ele pot fi
desfășurate atât în cadrul școlii (cercurile pe materii, activităţile educative
adiacente lecţiilor) cât și în afara şcolii( cercurile tehnice, artistice,
ştiinţifice, taberele de pregătire a elevilor cu capacităţi intelectuale peste
medie, acţiunile cu caracter educativ general).
Modurile
de organizare a procesului de învățământ sunt structurate sub trei forme:
1. Organizarea frontală:
· se bazeaza pe principiul tratării
nediferențiate.
· este predominantă activitatea profesorului,
bazată exclusiv pe expunere, pe transmitere de cunoştinţe.
· utilizează
strategiile axate pe metodele expunerii şi conversaţiei.
· suportul
de iniţiere, instrumentele, sarcinile de lucru şi timpul sunt comune pentru
toţi elevii.
2. Organizarea grupală:
· elevii clasei alcătuiesc un grup, un colectiv
autentic, în cadrul căruia colaborează şi cooperează , se ajută reciproc în
vederea atingerii unor finalităţi comune.
· profesorul îndrumă şi conduce activitatea unor
subdiviziuni/microcolectivităţi.
· rezultă:
grupare omogenă şi grupare eterogenă .
3. Organizarea individuală:
· pune accentul pe munca independentă, fară
supraveghere directă şi consultantă din partea profesorului.
· se
elaborează sarcini de instruire în concordanţă cu nevoile şi posibilităţile
fiecărui elev.
Lecția
Lecția este forma de bază a învățământului,
desfășurată cu o clasă de elevi, într-un timp determinat, sub conducerea unui
învățător sau a unui profesor în conformitate cu programa de învățământ; oră
școlară consacrată unui obiect de studiu.(DEX)
Momentele
lecției:
1. Captarea
atenţiei ;
2. Informarea
elevului cu privire la obiectivul urmărit ;
3. Stimularea
reactualizării elementelor asimilate anterior ;
4. Prezentarea
elementelor specifice de conţinut ;
5. Dirijarea
învăţării ;
6. Obţinerea
performanţei;
7. Asigurarea
feed-back-ului;
8. Evaluarea
performanţei;
9. Intensificarea
retenţiei;
Condițiile
didactice ale lecției:
· să
aibă un scop didactic precis;
· să
vizeze un echilibru rezonabil între aspectul instructiv şi cel educativ;
· să
beneficieze de o elaborare metodică suficientă;
· să
se coreleze în modul cel mai convenabil activitatea individuală cu cea
colectivă;
· proiectarea,
realizarea lecţiei şi evaluarea rezultatelor să se producă într-o viziune
sistemică;
Tipuri
de lecții:
1. Lecţia
mixtă/combinată;
2. Lecţia
de comunicare/însuşire de noi cunoştinţe;
3. Lecţia
de formare de priceperi şi deprinderi;
4. Lecţia
de fixare şi sistematizare a cunoştinţelor;
5. Lecţia
de verificare şi apreciere a rezultatelor şcolare.
O
întrebare fundamentală: Care este ponderea optimă de utilizare a fiecărei forme de organizare(frontal,grupal
,individual)?
Trei exerciții:
1. Enumerați
trei criterii specifice de organizare a instruirii.
2. Precizați
clasificarea formelor de organizare.
3. Exprimați-vă
opinia cu privire la utilitatea formelor de organizare
(frontal,grupal,individual) în procesul educativ.
Bibliografie
· Masari, G. (2014). Teoria
și metodologia instruirii. În Manualul ID pentru programul de studii
Pedagogia învățământului primar și preșcolar, Editura Universității Alexandru
Ioan Cuza din Iași .
· (DOC)
Forme de organizare a procesului de invatamant. Lectia | cimpoeru simona -
Academia.edu – accesat în data de 04.12.2022
· Forme
de Organizare a Procesului de Invatamant - PDFCOFFEE.COM
-accesat în data de 04.12.2022
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu