Realizat
de: Prof. înv. primar Lăcătușu Anamaria
Şcoala Gimnazială,,Octav Băncilă” Corni-Botoșani
I.Procesul
de evaluare și testul docimologic
Conform lui I.T. Radu, evaluarea este
„procesul menit să măsoare şi să aprecieze valoarea rezultatelor
sistemului de educaţie sau a unei părţi a acestuia, eficacitatea resurselor, a
condiţiilor şi a operaţiilor folosite în desfăşurarea activităţii, prin
compararea rezultatelor cu obiectivele propuse, în vederea luării deciziilor
privind ameliorarea activităţii în etapele următoare".(Radu, 1981, pp.
17-18)
O metodă de evaluare utilizată frecvent în mediul educațional este testul docimologic. Conform lui McMillam, testul docimologic reprezintă un „instrument care presupune rezolvarea unui set de întrebări/sarcini standard, aceleaşi pentru fiecare subiect. Răspunsurile la întrebări se traduc în expresii sau valori numerice, suma lor reprezentând o formă de caracterizare a subiectului în ceea ce priveşte anumite procese şi abilităţi” (McMillam apud Popa , 2014, p.16).
II.Itemii
1.Definiția
și caracteristicile itemilor
La baza testelor docimologice stau existența itemilor. Itemul este
definit ca fiind o „ unitate
de măsurare care include un stimul şi o formă prescriptivă de răspuns, fiind
formulat cu intenţia de a suscita un răspuns de la cel examinat, pe baza căruia
se pot face inferenţe cu privire la nivelul achiziţiilor .” (Osterlind, Downing ,
Haladyna, apud Popa, 2014, p. 16).
Itemii pot fi administrați atât siguri, cât
și alături de alți itemi de același fel, sau de tipuri diferite.Ei pot cere elevului să aleagă răspunsul corect,
sau să-l elaboreze, și se pot administra
cu, sau fără limită de timp (Popa, 2014, p.
16).
2.Clasificarea
itemilor
În funcție de gradul de obiectivitate, itemii
se pot clasifica în (Norel, 2010, p.217) :
I.
Itemi obiectivi
· Itemi
cu alegere duală
· Itemi
cu alegere multiplă
· Itemi
de asociere
II.
Itemi semiobiectivi
· Itemi
de tip răspuns scurt
· Itemi
de tip completare
· Itemi
de tip structurat
III.
Itemi subiectivi
· Itemi
de tip rezolvare de probleme
· Itemi
de tip eseu
3.Itemii
obiectivi
Itemii obiectivi oferă posibilitatea de măsurare exactă a rezultatelor
elevilor.Aceștia testează rezultatele elevilor aflate la niveluri cognitive
inferioare precum: cunoștințe, priceperi, abilități de bază.Ei constau în
alegerea, de către cel evaluat, a răspunsului corect, dintr-o listă întocmită
de persoana care evaluează.Itemii obiectivi se caracterizează prin faptul că
răspunsul corect este același pentru fiecare copil evaluat, iar profesorul
trebuie să corecteze itemii de tipul acesta în mod identic.Din această
categorie fac parte itemii cu răspuns dual, cei de tip alegere multiplă și cei
de tip asociere (Popa, 2014, p. 17) .
3.1.Itemii cu răspuns dual
Itemii cu răspuns dual se
construiesc sub forma unor enunțuri simple,
pe care elevul trebuie să le
accepte sau să le repingă.Răspunsurile sunt evidențiate prin intermediul unor
inițiale (A/F), a unor cuvinte (DA/NU) (Popa, 2014, p. 17).
Exigențe de proiectare (Norel, 2010, p.218
; Popa, 2014, p. 18) :
· Evitarea
adevărurilor banale;
· Indicația
să fie clar formulată;
· Evitarea
enunțurilor negative, ambigue, cu caracter general;
· Evitarea
formulărilor lungi și eronate;
· Evitarea
de a include în același enunț două idei ce nu se află în relație directă;
· Enunțurile
trebuie să aibă aproximativ aceeași lungime;
· Numărul
de enunțuri A/F trebuie să fie echilibrat, pentru a nu-l face pe elev să cadă
în capcana de a crede că există o regulă
în alegerea răspunsurilor.
Avantaje (Popa, 2014, pp. 17-18):
· Permit
evaluarea unui număr mare de comportamente într-un timp scurt;
· Sunt
ușor de proiectat;
· Se
pot evalua comportamente diverse asociate diferitelor nivele taxonomice.
Limite (Popa, 2014, p. 18):
· Elevul
este nevoit să aleagă un răspuns, deci nu îi este permis să se exprime liber
asupra subiectului dat;
· Există
o probabilitate foarte mare de a fi ghicit răspunsul corect.
Exemple:
da
nu
(Hobjilă, 2006, p.166)
adevărat
fals
(Hobjilă, 2006, p.167)
3.2.Itemii cu alegere multiplă (cu răspuns selectatat)
(Popa, 2014, p. 18)
Elevul nu generează un răspuns, ci este pus în situaţia de a alege o variantă de răspuns
dintr-un set de
răspunsuri listate.
Acest tip de item este alcătuit din două
elemente:
· Premisa
/ tulpina, care este formulată printr-un enunț incomplet sau printr-o întrebare directă.
· O
listă de alternative ( soluții posibile) propuse elevului , dintre care una
este corectă sau reprezintă varianta cea mai bună , iar celelalte au rolul de
distractori ( aceștia au mai degrabă caracter stimulativ, decât derutant).
Itemii
cu alegere multiplă se pot prezenta în
diverse moduri:
·
Selectarea unui singur
răspuns bun;
·
Selectarea celui mai bun
răspuns;
·
Alegerea singurului răspuns fals;
·
Alegerea tuturor
răspunsurilor bune.
Avantaje:
· Utilizați atât în evaluarea comportamentelor simple,
cât și în evaluarea comportamentelor complexe;
· Proiectarea itemilor cu alegere multiplă este relativ
simplă;
· Acoperă diverse conținuturi, la un nivel de profunzime
satisfăcător;
· Au un grad înalt de fidelitate.
Limite:
· Răspunsurile sunt gata elaborate, fapt ce nu permite
evaluarea capacităților creative și de
sinteză ale elevului;
· Sunt ineficienți în situațiile în care sunt relevate
abilitățiile elevului de a selecta, a organiza, de a-ți exprima ideile, de a
utiliza creativ informații;
· Scorarea itemilor cu alegere multiplă, în varianta
răspunsul cel mai bun , pot produce o discordanță între evaluatori.
Exigențe
de proiectare a itemilor de tip alegere multiplă
·
Evitarea
formulărilor negative a premisei pentru a nu crea dificultăți în ceea ce
privește interpretarea itemului de către elev;
· Distractorii trebuie să fie plauzibili pentru a
stimula elevul în analiza fiecărui răspuns posibil;
· În cazul unui test care include mai mulți itemi de
alegere multiplă este necesar ca poziționarea răspunsului corect să varieze
pentru a combate încercarea elevului de a specula asupra locului alternativei
de răspuns care trebuie selectată;
· Utilizarea limbajului în vederea construirii premisei
să fie potrivit nivelului de vârstă și capacităților de învățare ale elevilor.
Exemple
(Hobjilă, 2006, pag. 168)
Forma corectă de plural a cuvântului corn
din propoziția ,,A cules fructe din corn” este:
·
corn
·
coarne
·
cornuri
Verbul scriu din enunțul ,,Când am timp, scriu bunicii” este la:
a)
persoana a treia,
numărul plural
b)
persoana întâi,
numărul singular
c)
persoana întâi,
numărul plural
3.3.Itemii
de asociere
Itemii de asociere sunt considerați cel mai complecși dintre itemii
obiectivi, fiind alcătuiți din mai mulți itemi de tip alegere multiplă.Ei cer
elevului să facă corespondența între două seturi de concepte, situate în două
coloane diferite.Astfel, în prima coloană se află premisele, iar în a doua
coloană se află răspunsurile.Există diferite tipuri de premise și răspunsuri:
perechi de evenimente, de date, definiții, concepte, simboluri, hărți,
diagrame, imagini.Marcarea răspunsurilor se realizază de obicei prin
intermediul unor săgeți, sau prin trasare de linii simple.La ora de limba și
literatura română, elevii sunt solicitați adesea să recunoască relația între termen-definiție,
sinonime-antonime, autori-opere, personaje-opere etc. (Norel,
2010,p.218 ;Popa,2014,p.21) .
Exigențe de proiectare (Norel, 2010, p.218 ; Popa, 2014, p.20) :
· Atât
premisele, cât și răspunsurile trebuie să conțină aspecte similare, pentru a nu
exista riscul ca elevul să aleagă răspunsul corect prin excluderea
răspunsurilor atipice;
· Numărul
răspunsurilor trebuie să fie mai mare decât cel al premiselor;
· Răspunsurile
trebuie așezate după anumite reguli: ordine cronologică, alfabetică, pentru ca
elevul să nu poată generaliza o regulă de prezentare a răspunsurilor;
· Sarcina
de rezolvare trebuie să fie clară;
· Trebuie
să se precizeze modalitatea prin care elevul trebuie să asocieze premisele cu
răspunsurile;
· Este
necesară precizarea numărului de asocieri pe care le poate face elevul în
legătură cu un anumit răspuns;
· Itemul
trebuie să fie plasat pe aceeași pagină;
· Coloana
din stânga trebuie să conțină cuvinte scurte iar cea din dreapta, mai multe
elemente.
Avantaje
(Popa, 2014,p.19):
· Posibilitatea
de a ghici răspunsul corect este mică;
· Sunt
ușor de proiectat și de administrat;
· Se
pot verifica un număr mare de cunoștințe într-o perioadă scurtă de timp.
Limite (Popa, 2014,p.20):
· Nu
permit elevilor să se exprime liber;
· Proiectarea
poate fi dificilă în ceea ce privește respectarea omogenității premiselor și a
răspunsurilor.
Exemple:
1.Marchează, prin săgeată, timpul fiecărui
verb din prima coloană:
Va comunica prezent
Am ales viitor
Scrie prezent
Vei reuși trecut
viitor
(Hobjilă, 2006, p.67)
2.Unește fiecare substantiv din coalana A
cu adjectivul potrivit din coloana B:
A B
floare silitor
codru argintie
elev frumoasă
zăpadă des
strălucitoare
(Norel, 2010, p.218)
4.Itemii
semiobiectivi
Itemii semiobiectivi cuprind întrebări/cerinţe care presupun
elaborarea răspunsurilor de către elevi.
Trăsătura principală a itemilor semiobiectivi
constă în faptul că elevul este pus în situația de a construi
răspunsul și nu de a-l selecta. În acest mod, elevul are posibilitatea de a-și
pune la încercare creativitatea. De asemenea, aceştia acoperă o multitudine de
capacităţi intelectuale care sunt necesare a fi testate şi oferă simultan posibilitatea
elevilor de a utilza materiale auxiliare
potrivite în rezolvarea sarcinilor de lucru propuse.
Având în vedere că răspunsurile sunt
construite de către elev, scorarea acestora resprectă alte exigenţe decât itemii obiectivi.
Aceştia
se concretizează în:
-itemi
cu răspuns scurt
-itemi
de completare
-
întrebări structurate
4.1.Itemii cu
răspuns scurt (Hobjilă 2006, pag. 168)
Similari cu itemii de completare,
itemii cu răspuns scurt sunt formulați într-o
manieră directă, valorificați în cazul conținuturilor restrictive ( de tip
definiție, categorie etc.).
Exemple:
Ce
este substantivul?
Cine
a scris D-l Goe..?
Care
este personajul principal al textului..?
Care
sunt timpurile verbului?
Care
sunt părțile unei compuneri?
Exigențe
ale itemilor de cu răspuns scurt.
Întrebările
formulate clar pentru a nu genera confuzii.
4.2.Itemii
de completare
Itemul de completare constă în formularea, de către profesor, a unui enunț lacunar, incomplet, pe care elevul
trebuie să-l completeze, într-un spațiul punctat dat.El poate verifica atât
cunoștințe simple, cât și complexe (Hobjilă, 2006, p.169 ; Popa, 2014, p.22).
Exigențe de proiectare (Popa, 2014, p.23):
· Sarcina
trebuie să fie formulată succint;
· Spațiul
liber lăsat trebuie să corespundă lungimii răspunsului pe care elevul îl are de
completat;
· Nu
trebuie să se decontextualizeze definiții;
· Este
recomandat ca spațiile libere să fie plasate la finalul enunțului;
· În
cazul a mai mulți itemi de tip completare în același exercițiu, spațiul de
completat trebuie să fie egal pentru fiecare dintre aceștia, chiar dacă
dimensiunea răspunsurilor este diferită .
Avantaje (Popa, 2014, p.23):
· Sunt
ușor de proiectat și de corectat;
· Au
un grad ridicat de obiectivitate;
· Profesorul
poate evalua conținuturi diverse;
· Elevii
nu pot ghici răspunsurile;
· Permit
mai multe variante corecte de răspuns.
Limite (Popa, 2014, p.23):
· Corectarea
și notarea pot fi influențate de modul de exprimare, erorile de scriere și
aspectele ce țin de estetica așezării răspunsului;
· Se
pot verifica doar informații și unele aspecte ce țin de înțelegere sau
aplicare.
Exemple:
Transcrie enunțurile în
caiet, completând cu neam sau ne-am.
Astăzi .......... amintit despre daci.
...........pregătit caietele și manualele. Ei proveneau dintr-un .......... de
traci. Am aflat că erau un .......... de oameni harnici și curajoși și
.......... mândrit cu acest lucru. Limba
și literatura română (edu.ro)
2.Completați cu
segmentele de cuvânt corespunzătoare, astfel încât textul să fie corect:
Vremea er... frumoasă.Soarele străluc...
pe cer ca într-o caleașcă aurită; el își
trimit... razele peste tot în lume; și noi ne bucur... de ele, împreună cu
întreaga natură.Acum put... să ne juc... în
voie, fără teama frigului aspru al iernii.
(Hobjilă, 2006, p.169)
4.3.Itemii de tip întrebări structurate (Popa
2014, pag 21)
Întrebările structurate sunt definite ca ,,
sarcini formate din mai multe subîntrebări/
cerinţe, de tip obiectiv și semiobiectiv, legate printr-un element comun (idee,
fapt, principiu, lege), menite să realizeze trecerea între itemii obiectivi şi subiectivi.” (Popa 2014, pag 21).
Pentru o proiectare corectă a itemului de tip
întrebare structurată este necesară respectarea
următoarelor cerinţe (Mândruț, 2001, Moise 2007 apud.Popa 2014, pag 23)
· În elaborarea acestora este important ca primele
cerinţe să fie simple, iar apoi gradul de dificultate să crească treptat pentru
ca subiectul să poată fi abordat de toţi elevii;
· Itemii trebuie să fie conectaţi cu materialul
stimulator utilizat;
· Spaţiul alocat pentru scrierea răspunsului de către
elev trebuie să indice lungimea răspunsului aşteptat, astfel încât să ofere
posibilitatea elevului de a se exprima , cu măsură, pentru a combate
exagerările în ceea ce priveşte dezvoltarea ideilor;
· Fiecare subîntrebare trebuie să fie independentă
pentru ca răspunsul dat să nu depindă de cel de la subîntrebarea precedent;
· Fiecare întrebare să testeze unul sau mai multe
obiective.
Avantaje:
· Permit utilizarea materialelor stimulative ( grafice,
hărți, diagrame etc.), fapt pentru care acestea sunt mai atractive, sporesc
atenţia elevilor şi sunt mai indicate în evaluarea acelor capacităţi dificil de
abordat prin intermediul altor categorii de itemi.;
· Pot transforma itemii de tip eseu într-o serie de
itemi obiectivi şi semiobiectivi;
· Aşezarea unui număr potrivit de itemi obiectivi şi
semiobiectivi în relaţie cu acelaşi material-stimul favorizează evaluarea unor
comportamente potrivite nivelelor taxonomice mai înalte.
Dezavantaje:
· Pot apărea
probleme tehnice în proiectarea materialelor- stimul ( ex: imagini /grafice
neclare);
· Necesită un interval de timp mai mare în vederea
proiectării lor;
· Costuri de proiectare şi de administrare mai ridicate.
Exemple
(Hobjilă 2006, pag.172):
☺ Ce este substantivul?
De câte feluri sunt substantivele în limba
română?
Ce diferenţă este între substantivele fată, băiat, tablou?
Dar între copil și copii? Etc.
☺ Care este titlul textului?
Care este autorul textului?
Când se petrece acțiunea?
Care sunt personajele care participă la
acțiune?
Cum sunt acestea prezentate?
Cum se încheie acțiunea? etc.
☺Cui putem adresa o scrisoare?
Unde este formula de adresare?
Care sunt componentele unei scrisori?
Ce se scrie în încheierea unei scrisori?
Cum trebuie așezată scrisoarea în pagină? etc.
5.Itemii
subiectivi
Itemii ce se încadrează în această categorie oferă posibilitatea de a
evalua comportamente complexe precum: creativitatea, capacitatea elevului de a
argumenta, de a descrie, de a elabora un răspuns.Pentru profesor este mai greu
de corectat un item de tip subiectiv deoarece este dificil de realizat un barem
de notare care să fie pur obiectiv (Popa,
2014, pp.25-26).
5.1.Itemii
de tip rezolvare de probleme
Itemii de tip rezolvare de probleme constau în crearea de situații
problemă, noi pentru elev, pentru care aceștia trebuie să găsească o
soluție.Pentru aflarea soluției este necesară parcurgerea unor etape:
identificarea problemei, culegerea și selectarea datelor de bază relevante,
formularea unor ipoteze, identificarea modului de rezolvare , propunerea de
unei soluții, evaluarea acesteia și formularea unei concluzii(Popa, 2014,
p.26).În cadrul ariei curriculare Limbă și comunicare, acest tip de item este
valorificat, în special, prin intermediul problematizării, ce poate fi aplicată
atât pentru conținuturile de limbă, cât și pentru cele din literatură, în scris
sau oral (Hobjilă, 2006, p.172).
Problemele pot fi de două tipuri (Popa,
2014, p.26):
· Închise-
elevul are la dispoziție toate datele care îi folosesc pentru rezolvarea
problemei, scopul este clar, cerințele sugerează etapele de rezolvare;
· Deschise-
elevul are la dispoziție doar datele esențiale, modul de rezolvare este doar
sugerat, iar demersul prin care se
rezolvă problema este ales de elev.
Exigențe de proiectare (Popa, 2014, p.27):
· Sarcinile
de lucru trebuie să fie diversificate;
· Sarcinile
trebuie să se afle în strânsă legătură cu obiectivele vizate;
· Schema
de corectare și notare trebuie să fie minuțios realizată pentru a fi cât mai
puțin subiectivă corectarea.
Avantaje (Popa, 2014, p.26-27):
· Încurajează
creativitatea elevilor;
· Elevii
pot lucra în echipă la rezolvarea lor;
· Elevii
pot analiza comparativ mai multe metode de rezolvare;
· Se
pot utiliza materiale mai variate în formularea problemelor.
Limite (Popa, 2014, p.27):
· Proiectarea
este cronofagă;
· Schema
de corectare și notare este greu de realizat deoarece poate fi foarte
subiectivă;
· Tipul
de administrare și notare este mai mare.
Exemple:
1.Imaginează-ți un dialog între Buratino
și tatăl său, în care băiatul îi explică de ce nu a ajuns la școală.
Comunicare_în_Limba_Română2
(edu.ro)
2.Pune-te în pielea unui a dintre
animăluțele din poveste și spune cum ai vrea să îți petreci următorii ani.
Limba
și literatura română (edu.ro)
3. Cum
s-ar modifica poznele lui Nică dacă el ar trăi în zilele nostre și ar fi
colegul vostru de clasă?
(Hobjilă, 2006, p.173)
5.2.Itemi de tip eseu (Popa,
2014, pag. 26)
Aceştia au în vedere elaborarea, de către elev, a unor răspunsuri complexe, libere,
în conformitate cu un set de cerințe date. Totodată, evaluează abordarea
globală a unei sarcini de lucru, unde cunoştinţele, gradul de înţelegere, capacitatea de aplicare
a cunoştinţelor, măsura în care învăţarea/cunoaşterea au fost personalizate, se
intersectează și se manifestă integrat. Acest tip de item aduce în lumină
abilitatea elevului de a organiza și integra idei, de a se exprima liber în
scris, precum și abilitatea de a interpreta și aplica date.
Tipurile
de eseuri se delimitează după două criterii:
După
dimensiunile răspunsului așteptat. (Hobjilă, 2006, p. 174)
Eseuri
cu răspuns restrâns ( mini-eseul)-
unde este precizată dimensiunea maximă admisă.
Eseuri
cu răspuns extins- elaborarea de către elev a unui răspuns amplu,
valorificând atât achizițiile
anterioare, cât și elementele de originalitate.
După
tipul răspunsului așteptat:
Eseu
structurat –presupune realizarea unui text pe baza unui plan dat, valorificați în realizarea de scrieri imaginative sau pe baza unui
text literar.
Exemple:
1.Povestiți, pe baza planului de idei , textul La colț de Tudor Arghezi.
2. Realizați, pornind de la planul de idei ,
rezumatul poveștii Fata babei și fata
moșului de Ion Creangă.
3.
Scrie o scrisoare respectând următoarele elemente:
·
Numele tău să fie
Ioan/Ioana Marinescu.
·
Scrii scrisoarea pe data
de 15 aprilie 2005.
·
Ești din orașul
București.
·
Îi scrii prietenei tale,
Maria, din Oradea.
· Îi
povestești cum a fost în vacanță la munte.
Eseu
semi-structurat- elevii trebuie să valorifice un număr limitat de elemente
indicate de către cadrul didactic.
Exemple:
1. Realizați o compunere în care să
utilizați 8 substantive proprii și zece adjective care să exprime culori.
2. Scrieți o compunere cu titlul,,
Ploaia substantivelor/Interviu cu un verb”.
3.Scrie
o compunere în care personajul principal să practice trei sporturi diferite.
4.
Scrie o scrisoare adresată unei persoane din secolul trecut, din viitor/ din
Țara minunilor.
Eseu
liber ( nestructurat)- elevii au un grad mai mare de libertate de exprimare.
Exemple:
1.Scrie o compunere pe o temă, la alegere.
2. Povestește un text, la
alegere.
3. Realizează o reclamă pentru
un obiect, la alegere.
Avantajele
itemilor de tip eseu structurat și restrâns
(Popa 2014, pag. 26):
·
ușor de proiectat;
·
în cazul în care sunt
însoțiți de scheme de corectare și de notare, sunt ușor de corectat;
· sprijină
elevul în vederea oraganizării ideilor, oferindu-i un reper;
·
notare riguroasă,
fidelitate ridicată a evaluării.
Limitele
itemilor de tip eseu structurat și restrâns:
(Popa 2014, pag. 26)
·
proiectarea itemilor, a
schemelor de corectare și noatare este dificilă și necesită un interval de timp
mai mare;
·
poate interveni
subiectivitatea evaluatorului în aprecierea răspunsului;
·
nu permit evaluarea
nivelului taxonomic înalt din pricina restricționării răspunsului de către
cerințele introduse.
Avantajele
itemilor de tip eseu liber și cu răspuns extins:
·
sunt ușor de proiectat;
· măsoară
capacități asociate nivelului taxonomic cel mai înalt; evaluarea creativității, originalității, gândirii critice,
coerenței argumetative, flexibilității.
Limitele
itemilor de tip eseu liber și cu răspuns extins :
·
fidelitate redusă;
· dificultăți
în construirea schemelor de notare care să asigure
fidelitatea evaluării.
·
nu se poate pune în
evidență un model al răspunsului corect.
Exigențe de proiectare a itemilor de tip
eseu;
· se
recomandă ca acest tip de itemi să fie folosiți doar în acele situații în care capacitățile vizate nu pot
fi măsurate cu ajutorul itemilor obiectivi sau semiobiectivi.
· cerințele
trebuie formulate clar, precis pentru a ghida elevul în formularea răspunsului.
III.Bibliografie:
· Hobjilă,
A.(2006). Elemente de didactică a limbii
și literaturii române pentru ciclul primar.Iași:Editura Junimea.
- Hobjilă,
A.(2016). Limbă şi comunicare –
perspective didactice. Aplicaţii pentru învăţământul primar, Iaşi:
Editura Universităţii „Alexandru Ioan Cuza”.
- Hobjilă,
A.(2018). Didactica limbii şi
literaturii române pentru ciclul primar, în Pedagogia Învăţământului Primar şi Preşcolar, Învăţământ la
distanţă, anul III, semestrul I, Iaşi:Editura Universităţii „Alexandru
Ioan Cuza”.
· Norel,
M. (2010). Didactica limbii şi
literaturii române pentru învăţământul primar. Bucureşti: Editura Art.
- Popa,
N.L. (2014). Teoria și metodologia
evaluării, în Pedagogia
Învăţământului Primar şi Preşcolar, Învăţământ la distanţă, anul II,
semestrul II, Iaşi:Editura Universităţii „Alexandru Ioan Cuza”.
- Radu,
I.T. (1981). Teorie și practică în
evaluarea eficienței învățământului, București: Editura Didactică și
Pedagogică.
- Comunicare_în_Limba_Română2
(edu.ro)
· Limba
și literatura română (edu.ro)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu