Metode şi tehnici de dezvoltare a gândirii critice şi creative. Criterii de alegere a metodelor; erori posibile în aplicarea unor metode didactice.

 


Realizat de: Prof. înv. primar Lăcătușu Anamaria

Şcoala Gimnazială,,Octav Băncilă” Corni-Botoșani

Având în vedere faptul că metodologia didactică este teoria ce își propune optimizarea continuă a activităților didactice, în literatura de specialitate se vorbește despre anumite metode de ultimă generație.Aceste metode au scopul de a  optimiza procesul de învăţare-predare-evaluare .Printre aceste metode se află și metodele și tehnicile de dezvoltare a gândirii critice și creative.Dintre aceste metode se deosebesc:

Metoda acvariului ce are ca scop emiterea unui număr cât mai mare de soluţii, elevii fiind puși într-o dublă ipostază:participanți activi la dezbatere și observatori ai interacțiunilor produse.

Etape de utilizare a metodei:

1.Punerea la curent a participanților cu problematica abordată,fiecare dintre aceștia fiind nevoiți să schițeze câteva răspunsuri pe care să le susțină

2.Elevii se împart în două grupuri (cercul interior și cercul exterior),ei putându-se așeza în ce loc doresc.Mărimea ideală a fiecărui grup este de șapte elevi.Persoanele din cercul interior trebuie să dezbată primii problema cu voce tare, în timp ce elevii din cercul exterior observă dezbaterea.

 3. Elevilor le sunt comunicate regulile  ce trebuie  urmate pe timpul dezbaterii: susţinerea unei idei trebuie obligatoriu argumentată, acordul și dezacordul cu un alt vorbitor se susţin cu argumente concrete şi suficiente.

 4.Are loc  dezbaterea de către grupul din interior, respectiv observarea şi înregistrarea opiniilor şi atitudinilor constatate de către cel din exterior. Timpul maxim acordat acestei dezbateri este de 8-10 minute.

5. Are loc inversarea  rolurilor: grupul exterior va prelua dezbaterea în locul celui din interior şi invers, pentru alte 8-10 minute.

În urma dezbaterii trebuie să rezulte, pentru ambele grupuri,  cât mai multe achiziţii  în plan informaţional și atitudinal.

Unii autori o încadrează ca metodă interactivă de sine stătătoare, însă  aceasta este doar o variantă a dezbaterii.

Metoda mozaicului presupune pregătirea unui text adecvat învăţării prin cooperare şi o dinamică a grupurilor formate. Etapele metodei:

1.Elevii sunt grupați aleatoriu în grupuri de câte 4-5 , în funcție de câte părți conține lecția.Fiecare elev primește un bon de ordin.

2.Are loc o scurtă discuție a conținutului de însușit  și se precizează şi părţile alcătuitoare, numerotate  cu tot atâtea numere câte au grupurile iniţiale.

3.Are loc distribuirea materialului de învățat.El trebuie predat de către elevi iar fiecare membru al grupului trebuie să se ocupe de partea de conţinut care are acelaşi număr de ordine pe care îl deţine el.

4.Se formează grupurile expert, din elevii ce au același număr.

5.Se reconstituie grupurile casă, fiecare elev trebuind să predea partea care i-a revenit în grupul expert.

6.Profesorul evaluază elevii și face recomandări.

 Avantajele acestei metode sunt: flexibilitatea şi lateralitatea gândirii,stimularea ideilor nonconformiste, întărirea încrederii în forţele proprii .

Harta conceptuală reprezintă un mod de învățare a unor informații noi, ce depind de conceptele existente deja și de relațiile care se stabilesc între ele.Câteva dintre avantajele acestei metode sunt: structurarea cunoştinţelor , stabilirea de relaţii între cunoştinţele asimilate,este  o posibilă metodă de evaluare a cunoştinţelor copilului, poate fi utilizată ca instrument de instruire. Pentru a realiza această metodă este necesar să se elaboreze un grafic care include: concepte centrale , concepte secundare, modul în care este înţeleasă relaţia dintre concepte.

Diagrama cauzelor şi a efectului  constă într-un un proces creativ în care elevul trebuie să generalizeze și să  organizeze cauzele majore şi minore ale unui efect, ale unei probleme ,ale unui eveniment. Pașii ce trebuie urmați în realizarea  acestei metode:

1.Împărțirea elevilor în echipe de lucru.

2.Stabilirea problemei de discutat ce reprezintă rezultatul unei întâmplări sau a unui eveniment deosebit.Fiecare echipă are de analizat câte un efect.

3.Dezbaterea în grup, ce constă în descoperirea cauzelor ce au condus la efectul discutat(pe hârtie sau pe tablă).

4.Construirea diagramei cauzelor și a efectului: pe axa principală a diagramei se trece efectul,  pe ramurile axei principale se trec cauzele majore ale efectului: când?, unde?, cine?, de ce?, ce?, cum? şi cauzele minore ce decurg din cele principale se trec pe câte o ramură mai mică corespunzătoare cauzei majore.

5.Are loc  etapa de  examinare a listei de cauze întocmite de fiecare grup, ce se concretizează în examinarea pattern-urilor.Se evaluează modul în care s-a făcut distincţie între cauzele majore şi cele minore, plasarea lor corectă în diagramă(cele majore pe ramurile principale, cele minore pe cele secundare),  evaluarea diagramelor fiecărui grup şi discutarea lor;

 6. Are loc stabilirea concluziilor şi a importanţei cauzelor majore

Metoda Pălăriilor gânditoare  este o tehnică interactivă, de stimulare a creativităţii participanţilor, ce se bazează pe interpretarea de roluri în funcţie de pălăria aleasă.Această metodă presupune   împărțirea copiilor în şase gupe(se poate juca şi câte şase într-o singură grupă). Împărţirea elevilor  se face în funcție de materialul studiat. Drept mijloace se  vor fi folositi şase pălării „gânditoare”, fiecare având câte o culoare: alb, roşu, galben, verde, albastru şi negru. Fiecare culoare reprezintă un câte rol. Pălăria albastră reprezintă liderul jocului şi este responsabil cu controlul demersurilor desfăşurate. Pălăria albă reprezintă povestitorul, cel care spune pe scurt conţinutul textului şi prezintă o atitudine neutră, obiectivă, concentrată pe fapte, obiective şi imagini clare. Pălăria roşie reprezintă psihologul ce îşi exprimă sentimentele în legătură cu  personajele întâlnite, el  dă frâu liber imaginaţiei şi sentimentelor. Pălăria neagră este criticul, ce este concentrat pe aprecierea negativă a  lucrurilor.E cel care se exprimă prudent, avertizează şi judecă. Pălăria verde reprezintă gânditorul, cel care  oferă soluţii alternative, exprimă idei noi, stimulează gândirea creativă. Pălăria galbenă este creatorul, simbolul gândirii pozitive şi constructive.El creează finalul şi oferă o perspectivă pozitivă şi constructivă. Principalele avantaje ale metodei sunt : angajarea  tuturor forţele psihice de cunoaştere, dezvoltarea gândirii critice, manifestarea empatiei faţă de anumite personaje etc.

Metoda Philips 6/6 constă în împărțirea elevilor în grupe a câte șase elevi.  Profesorul este cel care  prezintă tema, explică funcţionarea metodei, organizează grupele și le acordă elevilor 6 minute de reflecție. După cele 6 minute se discută soluţiile identificate de grupele de lucru. Această metodă facilitează comunicarea elevilor între ei, stimulează imaginaţia creatoare şi conduce la un număr mare de idei într-un timp scurt.

Tehnica 6/3/5 este o  metodă de stimulare a creativităţii. Presupune alcătuirea unor grupe a câte 6 membri. Fiecare membru al grupului trebuie să conceapă  câte 3 idei în 5 minute, deci, 18 idei. Grupul lucrează 30 de minute,ceea ce înseamnă că se adună  108 idei. Pentru problema dată, fiecare dintre cei 6 participanţi are de notat pe o foaie trei soluţii, în tabelul cu trei coloane, într-un timp maxim de 5 minute. Foile circulă de la stânga la dreapta până ajung la posesorul iniţial. Cel care a primit foaia colegului din stânga citeşte soluţiile deja notate şi încearcă să le modifice în sens creativ, prin formulări noi, adaptându-le şi îmbunătăţindu-le continuu. Ultima fază presupune centralizarea datelor obţinute, discutarea şi aprecierea rezultatelor. Avantajul acestei metode este că  stimulează imaginaţia şi creativitatea,  dezvoltă legăturile de lucru între elevi și  favorizează toate categoriile de elevi.

Turul galeriei este o metodă de învăţare activă, în grup, care are la bază  stimularea unor noi abilităţi de redare grafică a unui text pe care elevii l-au discutat înainte cu profesorul. Etapele aplicării metodei:

·       profesorul comunică sarcina de lucru;

·       se formează grupurile;

·       se realizează un afiş în fiecare grupă;

·       elevii prezintă pe grupe afişul realizat în faţa clasei;

·       afişele se expun pe perete într-un spaţiu amenajat ca o galerie de artă;

·       lângă fiecare afiş se lipeşte o foaie albă, pe care elevii vor trece observaţiile lor;

·       fiecare grup va citi comentariile făcute de celelalte grupe şi va răspunde la întrebările scrise de acestea pe foile albe.

Brainstorming-ul este o metodă colectivă,ce constă în colectarea de idei și soluții într-un timp scurt și cât mai puțin critic.Ședința trebuie să aibă un moderator și un secretar iar elevii trebuie așezați în cerc sau în jurul unor mese, pentru ca toți participanții să se perceapă vizual.Activitatea poate dura între 30-50 de minute.Un prim pas al acestei metode este enunțarea problemei ce va fi pusă în discuție și analiza ei.Urmează avalanșa de idei în legătură cu problema dată, timp în care secretarul notează ideile participanților.Dacă  se creează impresia că ideile s-au epuizat atunci moderatorul poate recurge la brainstorming fragmentat:schimbă subiectul de discuție,face o pauză,organizează un joc.După momentul adunării ideilor, urmează etapa în care moderatorul le cemtralizează,le clasifică, le ordonează,le triează având în vedere posibilitatea de aplicare,termenul de realizare,compatibilitatea.Ideile pot fi rescrise în funcție de prioritate sau li se pot atribui indici corespunzători.

Câteva criterii de alegere a metodelor:să fie în concordanță cu obiectivele generale și principiile didactice,să existe unitate,logică între conținut și metodă,să se țină cont de resursele psihologice ale elevilor,caracteristicile clasei,personalitatea și competența profesorului.

O întrebare fundamentală:Cum ne dăm seama dacă o metodă nouă este o metodă de sine stătătoare sau doar o ajustare/modificare a uneia mai vechi?

Trei exerciții:

1)    Exprimați-vă opinia cu privire la utilitatea  metodelor de stimulare a creativității și a gândirii critice în procesul intructiv-educativ.

2)    Descrieți metoda Pălăriilor gânditoare.

3)    Comparați metoda brainstorming-ului cu metoda 3/6/5.

   Bibliografie

·       Masari, G. (2014). Teoria și metodologia instruirii. În Manualul ID pentru programul de studii Pedagogia învățământului primar și preșcolar, Editura Universității Alexandru Ioan Cuza din Iași .

·       https://www.scrigroup.com/didactica-pedagogie/Criterii-in-alegerea-metodelor13614.php

·       (PDF) Dezvoltarea gandirii critice | Alex Lazar - Academia.edu 4.pdf (prodidactica.md)

·       Untitled-2 (ubbcluj.ro)

·       Teoria-si-met.instr_.-si-ev.-manual.pdf (tuiasi.ro)

·       Microsoft PowerPoint - Pedagogie 2_curs_3_Metode si mijloace de invatamant (ulbsibiu.ro)

 

 

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu