Realizat
de: Prof. înv. primar Lăcătușu Anamaria
Şcoala Gimnazială,,Octav Băncilă”
Corni-Botoșani
Mijloacele de învățământ constituie una dintre componentele procesului de didactic, un element component al strategiei didactice , ce este adaptat și ales în conformitate cu anumite criterii psihopedagogice, cu scopul de a realiza cu succes obiectivele instructiv educative ale procesului de învățământ.Acestea reprezintă ansambluri de instrument materiale (obiecte, instrumente,dispozitive,aparate) ,ce facilitează transmiterea de cunoştinţe, formarea de priceperi, deprinderi şi competenţe, evaluarea unor achiziţii şi valorizează aplicaţiile practice din cadrul procesului didactic.Mijloacele de învățământ se mai numesc și materiale auxiliare, fiind resurse materiale utilizate în procesul didactic, selecționate din realitate,modificate sau confecționate cu scopul de a atinge obiectivele pedagogice.
Mijloacele de învățământ prezintă două
sensuri:
· În
sens fizic , mijloacele de învățământ aparțin laturii tehnice, adică reprezintă
resursele practice ale procesului de predare-învățare-evaluare, fiind baza
tehnico-materială a instituției școlare.
· În
sens funcțional , mijloacele de
învătământ reprezintă produsul informațional ce prezintă valoare formativă
,adică facilitează şi optimizează procesul de comunicare, înțelegere, formare a
noţiunilor, consolidare, sistematizare şi evaluare a activităţi practice.
Roluri ale mijloacelor de învățământ
Mijloacele de învățământ au rolul de a contribui la facilitarea
procesului de predare prin fixarea şi consolidarea cunoştinţelor însuşite
anterior, la realizarea de asocieri şi
transferuri intra şi interdisciplinare,
la completarea explicaţiilor verbale
şi determinarea elevilor de a învăța , la optimizarea relaţiei de
comunicarea educaţională prin reconsiderarea stilului relaţional promovat în
raporturile cu grupul de elevi, la
implementarea principiilor
didactice, în special cel al accesibilităţii şi cel al legăturii dintre teorie şi practică.
Caracteristici ale mijloacelor de
învățământ: accesibilitate, paralelism
, generalitate, flexibilitate, siguranţă
în funcţionare (corelată cu fiabilitatea şi întreţinerea).
Valenţe educaţionale ale mijloacelor de
învățământ : asimilarea, fixarea, consolidarea structurilor
perceptiv-operatorii ,dezvoltarea capacităţii de înregistrare, prelucrare şi
interpretare al mesajul informaţional, optimizarea randamentului
şcolar,interactivitatea relaţiei profesor-elev prin clarificarea aspectelor,
integrarea noilor cunoştinţe în diverse contexte, aprofundarea proceselor de
analiză-sinteză, asigurarea unei viziuni de ansamblu asupra celor receptate şi
formarea unor competenţe stabile.
Funcțiile mijloacelor de învățământ
1.Funcția
informativ-demonstrativă constă în transmiterea de informații, identificarea,
exemplificarea și concretizarea obiectelor,faptelor,evenimentelor, fenomenelor,
proceselor, formularea și fixarea reprezentărilor, a noțiunilor.
2.Funcția
formativ-educativă constă în exersarea și dezvoltarea operațiilor
gândirii,formarea de deprinderi intelectuale și practice,creșterea gradului de
organizare a informațiilor,formarea unor deprinderi practice,intensificarea
atenției și activismului la lecții,facilitarea activității independente.
3. Funcţia de raţionalizare reprezintă posibilitatea anumitor mijloace de
învățământ de a contribui la raționalizarea eforturilor elevilor și la
optimizarea rezultatelor elevilor prin utilizarea calitativă a timpului alocat
învățării și un consum mai mic de efort.
4. Funcţia de
evaluare constă în diagnoza și aprecierea progreselor elevilor,asigurarea
controlului și măsurarea randamentului școlar.Astfel, mijloacele de învăţământ
trebuie concepute astfel încât să vizeze capacitatea de a opera cu informaţiile
asimilate, de a-i pune pe elevi să identifice, să compare, să explice şi să
interpreteze noi situaţii.
5. Funcţia de
optimizare a relaţiilor de comunicare educaţională constă în implicarea și
perfecționarea comunicării și relaționării între profesor și elev în timpul
procesului de predare învăţare-evaluare.
Clasificarea
mijloacelor de învățământ
După criteriul istoric , mijloacele de învățământ
se clasifică în:
Ø mijloace
înainte de apariţia tiparului: obiecte naturale, tablouri, manuscrise;
Ø mijloace
începând cu descoperirea tiparului: cărţi, documente scrise în general,
culegeri;
Ø mijloace
audiovizuale: înregistrări pe disc sau pe bandă, filme, radio, t.v.;
Ø instrumente
tehnice diverse: laboratoare, maşini de instruire.
După criteriul psihopedagogic
a) După prezenţa
sau absenţa mesajului didactic:
v Mijloace
care deţin un mesaj didactic:
Ø obiecte
naturale, originale: animale vii sau conservate, colecţii de plante, roci,
substanţe, acvarii etc.;
Ø obiecte
substitutive, acţionale: machete, mulaje, modele, truse etc.;
Ø simbolice-raţionale:
tabele cu formule, planşe cu litere, scheme structurale sau funcţionale etc.;
Ø materiale
grafice şi figurative: hărţi, planşe, albume, tablouri, panouri, scheme,
diagrame, grafice, tabele, fotografii etc.;
Ø tehnice
audio-vizuale: emisiuni radio, discuri, benzi magnetice, proiecţii,
diapozitive, filme, emisiuni TV, tabla interactivă etc.
v Mijloace
care facilitează transmiterea mesajului didactic:
Ø instrumente,
aparate, instalaţii de laborator;
Ø echipamente
tehnice pentru atelier;
Ø instrumente
muzicale şi aparate sportive;
Ø maşini
de instruit şi calculatoare electronice;
Ø jocuri
didactice, simulatoare, instalaţii fonice;
Ø tabla
magnetică, dispozitive automate.
b)După rolul
didactic dominant:
Ø mijloace
informativ-demonstrative- mijloace
logico-intuitive: obiecte naturale (colecţii de seminţe, plante, roci,
minerale, substanţe, preparate microscopice, organe conservate, soluţii
chimice, aparate), obiecte confecţionate ,substituenţi imagistici și mijloace
logico-raţionale: simboluri, reprezentări grafice, scheme, formule, note
muzicale, manuale, cărţi, culegeri etc.;
Ø mijloace
de investigaţie, exersare şi formare: aparate de experimentare, truse,
instrumente tehnice, accesorii, instalaţii de laborator şi atelier, aparate
sportive, instrumente muzicale, jocuri didactice, simulatoare, tabla neagră,
tabla magnetică, tabla interactivă;
Ø mijloace
de raţionalizare a timpului în lecţie: şabloane, ştampile, hărţi de contur,
maşini de multiplicat;
Ø mijloace
de evaluare a rezultatelor învăţării: baterii de teste, instrumente/maşini de
examinare, calculatoare.
După criteriul tehnic
După natură,
există mijloace :
Ø naturale,
ce pot fi propriu-zise (colecţii de seminţe, plante, substanţe, insecte) sau
confecţionate (piese, obiecte, dispozitive, aparate, unelte)
Ø mijloace de substituţie ,ce pot fi mijloace
obiectuale(mulaje, corpuri geometrice, machete) , iconice( reprezentări imagistice ,
reprezentări grafice)și audio-vizuale: reprezentări audio , reprezentări video
, reprezentări audio-video.
Ø logico-matematice:
concepte, judecăţi, raţionamente, formule şi simboluri etc.;
Ø acţionale:
modele experimentale didactice, lucrări practice de laborator, modele
simulative etc.;
Ø mixte:
cărţi, manuale, îndrumare, culegeri variate etc.;
Ø informatice:
programe (soft-uri), fişiere tematice, baze de date etc.;
Ø pentru
evaluarea cunoştinţelor: modele de evaluare orală/scrisă/practică, informatice.
După
caracteristicile şi parametrii tehnologici ai mijloacelor:
Ø aparatură
de laborator: truse pentru elevi, aparate, dispozitive, accesorii etc.;
Ø utilaje
pentru ateliere: scule, dispozitive, instalaţii etc.;
Ø mijloace
audio-vizuale: videoproiector, camera video, sistem audio-video,laptop, tabla
interactivă;
Ø modele:
mulaje, machete funcţionale, globuri terestre,
etc.;
Ø naturalizări:
preparate microscopice, împăieri, colecţii de seminţe, plante, substanţe etc.;
Ø material
grafic: tablouri, planşe, atlase, albume, portrete etc.
Ø instrumente muzicale: de suflat, de percuţie,
de coarde etc.
Ø jocuri
didactice: de simulare, practice, matematice, pentru dezvoltarea limbajului
etc.
După analizatorii
solicitaţi:
Ø mijloace
tehnice vizuale,ce pot fi aparate(
videoproiector, camera video, monitorul TV, tabla magnetică, tabla
interactivă)și materiale: (documente
tipărite, corpuri opace, produse ale activităţii elevilor etc.);
Ø mijloace
tehnice audio ce pot fi aparate(
casetofon, aparat radio etc.)și materiale( discuri, benzi magnetice, emisiuni
radio/tv etc.)
Ø mijloace
tehnice audio-vizuale ce pot fi aparate:( televizor, camera video,
videoproiector, laptop, sistem multimedia)și
materiale(filme, casete video, emisiuni TV etc.)
Condiții ce trebuie respectate de cadrul
didactic pentru integrarea și utilizarea eficientă a mijloacelor de învățământ:
Ø condiții
de ordin profesional: pregătire
psihopedagogică de calitate o bună pregătire a cadrului didactic în domeniul mijloacelor
tehnice.
Ø condiții
de ordin pedagogic: integrarea utilizării
mijloacelor în cadrul acţiunii de proiectare didactică,selecţia exigentă
a mijloacelor de învăţământ adecvate şi combinarea optimă a acestora în vederea
realizării obiectivelor educaţionale propuse,respectarea particularităţilor de
vârstă şi individuale, cunoaşterea tipurilor de învăţare ale
elevilor,pregătirea clasei de elevi şi a spaţiului şcolar,asigurarea
caracterului complementar,utilizarea mijloacelor pentru a conduce la mobilizarea efectivă a elevului.
Limite ale mijloacelor de învățământ : numărul de participanţi
posibili antrenaţi prin utilizarea unui anumit mijloc audio-vizual, capacitatea
tehnică de activizare a mijloacelor audio-vizuale, consumul de timp, bani şi
efort necesari elaborării mijloacelor, uniformizarea mesajului, rapiditatea cu
care este oferită informaţia, greutatea comutării atenţiei între activitatea cu
mijloc tehnic şi cea tradiţională; predispunerea la pasivitate, suprasaturaţia
prin utilizarea excesivă a aparaturii pe parcursul lecţiei.
Criterii de evaluare: gradul de implicare al
elevilor, nivelul de stimulare a interesului pentru activitatea de învăţare şi
a motivaţiei pentru cunoaştere, dozarea timpului; gradul de realizare a
obiectivelor operaţionale; gradul de dezvoltare a priceperilor, deprinderilor,
abilităţilor şi competenţelor etc.
Integrarea mijloacelor digitale în procesul
instructiv educativ din grădiniță/școală
Integrarea mijloacelor digitale în
educația preșcolarilor permite
transmiterea și asimilarea noilor cunoștinșe într-o manieră atractivă.Având în
vedere faptul că tehnologia este într-o continuă schimbare, atunci și procesul
educațional ar trebui să se schimbe,integrând aceste resurse în actul predării
pentru a fi mult mai eficient.Instruirea pe nivele de vârstă , la caculator,
poate fi o alternativă de succes în formarea competențelor precizate în
Curriculum.Utilizarea calculatorului în grădiniță reprezintă o modalitate de
creștere a calității actului predării deoarece, prin intermediul mijloacelor
digitale, li se oferă copiilor justificări și ilustrări ale unor procese și
concepte abstracte,ale fenomenelor neobservabile sau greu observabile.În cadrul
învățământului preșcolar, copiii învață jucându-se.Astfel, calculatorul
reprezintă un mod de a învăța jucându-se,este parte din spațiul său
socio-cultural,îl ajută să se adapteze la o lume în care informaţia circulă, îi
influenţează limbajul şi comunicarea non-verbală şi îl menține captivat pe
toată durata activităților.Procesul de predare-învățare-evaluare capătă noi
forme, dimensiuni,caracteristici prin intermediul mijloacelor digitale.Predarea
capătă o formă mai activă iar învățarea devine mai interesantă,mai plăcută,mai
atractivă,mai palpitantă.Imaginile sunt mai
viu colorate,sunt însoţite de
texte sugestive, permit dezvoltarea limbajului şi a vocabularului celor mici.
Cunoştinţele le vor acumula pornind de la noţiuni simple, cum ar fi culorile şi
ajungând până la cunoaşterea de poezii, cântece, precum şi a unor proverbe şi
zicători. Noţiunile elementare(animalele domestice şi sălbatice, anotimpuri,
etc.,) vor avea înţeles de la vârste fragede, dându-le astfel posibilitatea preșcolarilor de a învăța mai uşor.
În şcoală ,
integrarea mijloacelor digitale duce la
schimbări esențiale în procesul de învăţamânt. Actul învăţării nu mai este
considerat a fi rezultatul demersurilor şi muncii profesorului, ci rodul
interacţiunii elevilor cu calculatorul şi al colaborării cu
profesorul.Astfel,câteva dintre avantajele întegrării mijloacelor digitale în
procesul instructiv educativ sunt: stimularea capacității de învățare
inovatoare,învățarea devine mai atractivă,mai interesantă,întărirea motivației
elevilor prin intrmermediul pictogramelor interactive,conştientizarea faptului că
noţiunile învăţate vor fi utile ulterior,dezvoltarea gândirii astfel încât pornind
de la o modalitate generală de rezolvare
a unei probleme elevul îşi găseşte singur răspunsul pentru o problemă concretă, asigurarea unui feedback constant din partea
profesorului prin intermediul calculatorului,stimularea gândirii logice,a
imaginației, metode pedagogice diverse.
O întrebare fundamentală
despre temă: Există mijloace de învățământ , de care actul de
predare-învățare-evaluare să depindă , indiferent de secolul în care se
realizează procesul instructiv-educativ?
Trei aplicații:
1.Exprimați-vă opinia cu privire la integrarea
mijloacelor digitale în procesul instructiv-educativ.
2. Definiți mijloacele de învățământ utilizând
propriile voastre cuvinte.
3.Analizați o funcție a mijloacelor de
învățământ.
Bibliografie
Masari, G. (2014). Teoria
și metodologia instruirii. În Manualul ID pentru programul de studii
Pedagogia învățământului primar și preșcolar, Editura Universității Alexandru
Ioan Cuza din Iași
(PDF)
Pedagogie 2 curs 3 Metode si mijloace de invatamant[1] | Istorie Filosofie -
Academia.edu – accesat în data de 11.11.2022
cap6-mijloace-de-invatamant.pdf
(wordpress.com) – accesat în data de
11.11.2022
MIJLOACELE
DE INVATAMANT | Lungu Mircea - Academia.edu–
accesat în data de 11.11.2022
Noile
tehnologii pentru educatia prescolarilor | Elearning în România–
accesat în data de 13.11.2022
AVANTAJELE
ŞI DEZAVANTAJELE INTRODUCERII MIJLOACELOR TIC ÎN PROCESUL DE ÎNVĂŢĂMANT
(snsh.ro) – accesat în data de 13.11.2022
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu