Mijloace de învățământ(mijloace de predare,de învățare,de învățământ) Integrarea mijloacelor digitale în procesul instructiv educativ din școală

 


Realizat de: Prof. înv. primar Lăcătușu Anamaria

Şcoala Gimnazială,,Octav Băncilă” Corni-Botoșani

   Mijloacele de învățământ constituie una dintre componentele procesului de didactic, un element component al strategiei didactice , ce este adaptat și ales în conformitate cu anumite criterii psihopedagogice, cu scopul de a realiza cu succes obiectivele instructiv educative ale procesului de învățământ.Acestea reprezintă ansambluri de instrument  materiale  (obiecte, instrumente,dispozitive,aparate) ,ce  facilitează transmiterea de cunoştinţe, formarea de priceperi, deprinderi şi competenţe, evaluarea unor achiziţii şi valorizează aplicaţiile practice din cadrul procesului didactic.Mijloacele de învățământ se mai numesc și materiale auxiliare, fiind resurse materiale utilizate în procesul didactic, selecționate din realitate,modificate sau  confecționate cu scopul de a atinge obiectivele pedagogice.

   Mijloacele de învățământ prezintă două sensuri:

·       În sens fizic , mijloacele de învățământ aparțin laturii tehnice, adică reprezintă resursele practice ale procesului de predare-învățare-evaluare, fiind baza tehnico-materială a instituției școlare.

·       În sens  funcțional , mijloacele de învătământ reprezintă produsul informațional ce prezintă valoare formativă ,adică facilitează  şi optimizează  procesul de comunicare, înțelegere, formare a noţiunilor, consolidare, sistematizare şi evaluare a activităţi practice.

Roluri ale mijloacelor de învățământ

   Mijloacele de învățământ  au rolul de a contribui la facilitarea procesului de predare prin fixarea şi consolidarea cunoştinţelor însuşite anterior,  la realizarea de asocieri şi transferuri intra şi interdisciplinare,  la completarea explicaţiilor verbale  şi  determinarea elevilor de a  învăța , la optimizarea relaţiei de comunicarea educaţională prin reconsiderarea stilului relaţional promovat în raporturile cu grupul de elevi, la  implementarea  principiilor didactice, în special cel al accesibilităţii şi cel  al legăturii dintre teorie şi practică.

   Caracteristici ale mijloacelor de învățământ: accesibilitate,  paralelism ,  generalitate, flexibilitate, siguranţă în funcţionare (corelată cu fiabilitatea şi întreţinerea).

   Valenţe educaţionale ale mijloacelor de învățământ : asimilarea, fixarea, consolidarea structurilor perceptiv-operatorii ,dezvoltarea capacităţii de înregistrare, prelucrare şi interpretare al mesajul informaţional, optimizarea randamentului şcolar,interactivitatea relaţiei profesor-elev prin clarificarea aspectelor, integrarea noilor cunoştinţe în diverse contexte, aprofundarea proceselor de analiză-sinteză, asigurarea unei viziuni de ansamblu asupra celor receptate şi formarea unor competenţe stabile.

  

Funcțiile mijloacelor de învățământ

1.Funcția informativ-demonstrativă constă în transmiterea de informații, identificarea, exemplificarea și concretizarea obiectelor,faptelor,evenimentelor, fenomenelor, proceselor, formularea și fixarea reprezentărilor, a noțiunilor.

2.Funcția formativ-educativă constă în exersarea și dezvoltarea operațiilor gândirii,formarea de deprinderi intelectuale și practice,creșterea gradului de organizare a informațiilor,formarea unor deprinderi practice,intensificarea atenției și activismului la lecții,facilitarea activității independente.

 3. Funcţia de raţionalizare  reprezintă posibilitatea anumitor mijloace de învățământ de a contribui la raționalizarea eforturilor elevilor și la optimizarea rezultatelor elevilor prin utilizarea calitativă a timpului alocat învățării și un consum mai mic de efort.

4. Funcţia de evaluare constă în diagnoza și aprecierea progreselor elevilor,asigurarea controlului și măsurarea randamentului școlar.Astfel, mijloacele de învăţământ trebuie concepute astfel încât să vizeze capacitatea de a opera cu informaţiile asimilate, de a-i pune pe elevi să identifice, să compare, să explice şi să interpreteze noi situaţii.

5. Funcţia de optimizare a relaţiilor de comunicare educaţională constă în implicarea și perfecționarea comunicării și relaționării între profesor și elev în timpul procesului de predare învăţare-evaluare.

   Clasificarea mijloacelor de învățământ

După  criteriul istoric , mijloacele de învățământ se clasifică în:

Ø  mijloace înainte de apariţia tiparului: obiecte naturale, tablouri, manuscrise;

Ø  mijloace începând cu descoperirea tiparului: cărţi, documente scrise în general, culegeri;

Ø  mijloace audiovizuale: înregistrări pe disc sau pe bandă, filme, radio, t.v.;

Ø  instrumente tehnice diverse: laboratoare, maşini de instruire.

 După criteriul psihopedagogic

a) După prezenţa sau absenţa mesajului didactic:

v  Mijloace care deţin un mesaj didactic: 

Ø  obiecte naturale, originale: animale vii sau conservate, colecţii de plante, roci, substanţe, acvarii etc.;

Ø  obiecte substitutive, acţionale: machete, mulaje, modele, truse etc.;

Ø  simbolice-raţionale: tabele cu formule, planşe cu litere, scheme structurale sau  funcţionale etc.; 

Ø  materiale grafice şi figurative: hărţi, planşe, albume, tablouri, panouri, scheme, diagrame, grafice, tabele, fotografii etc.; 

Ø  tehnice audio-vizuale: emisiuni radio, discuri, benzi magnetice, proiecţii, diapozitive, filme, emisiuni TV, tabla interactivă etc.

v  Mijloace care facilitează transmiterea mesajului didactic:

Ø  instrumente, aparate, instalaţii de laborator;

Ø  echipamente tehnice pentru atelier;

Ø  instrumente muzicale şi aparate sportive;

Ø  maşini de instruit şi calculatoare electronice;

Ø  jocuri didactice, simulatoare, instalaţii fonice;

Ø  tabla magnetică, dispozitive automate.

b)După rolul didactic dominant:

Ø  mijloace informativ-demonstrative-  mijloace logico-intuitive: obiecte naturale (colecţii de seminţe, plante, roci, minerale, substanţe, preparate microscopice, organe conservate, soluţii chimice, aparate), obiecte confecţionate ,substituenţi imagistici și mijloace logico-raţionale: simboluri, reprezentări grafice, scheme, formule, note muzicale, manuale, cărţi, culegeri etc.;

Ø  mijloace de investigaţie, exersare şi formare: aparate de experimentare, truse, instrumente tehnice, accesorii, instalaţii de laborator şi atelier, aparate sportive, instrumente muzicale, jocuri didactice, simulatoare, tabla neagră, tabla magnetică, tabla interactivă;

Ø  mijloace de raţionalizare a timpului în lecţie: şabloane, ştampile, hărţi de contur, maşini de multiplicat;

Ø  mijloace de evaluare a rezultatelor învăţării: baterii de teste, instrumente/maşini de examinare, calculatoare.

 

După  criteriul tehnic

După natură, există mijloace :

Ø  naturale, ce pot fi propriu-zise (colecţii de seminţe, plante, substanţe, insecte) sau confecţionate (piese, obiecte, dispozitive, aparate, unelte)

Ø  mijloace  de substituţie ,ce pot fi mijloace obiectuale(mulaje, corpuri geometrice, machete) ,  iconice( reprezentări imagistice , reprezentări grafice)și audio-vizuale: reprezentări audio , reprezentări video , reprezentări audio-video.

Ø  logico-matematice: concepte, judecăţi, raţionamente, formule şi simboluri etc.;

Ø  acţionale: modele experimentale didactice, lucrări practice de laborator, modele simulative etc.;

Ø  mixte: cărţi, manuale, îndrumare, culegeri variate etc.;

Ø  informatice: programe (soft-uri), fişiere tematice, baze de date etc.;

Ø  pentru evaluarea cunoştinţelor: modele de evaluare orală/scrisă/practică, informatice.

După caracteristicile şi parametrii tehnologici ai mijloacelor:

Ø  aparatură de laborator: truse pentru elevi, aparate, dispozitive, accesorii etc.;

Ø  utilaje pentru ateliere: scule, dispozitive, instalaţii etc.;

Ø  mijloace audio-vizuale: videoproiector, camera video, sistem audio-video,laptop, tabla interactivă;

Ø  modele: mulaje, machete funcţionale, globuri terestre,  etc.;

Ø  naturalizări: preparate microscopice, împăieri, colecţii de seminţe, plante,  substanţe etc.;

Ø  material grafic: tablouri, planşe, atlase, albume, portrete etc.

Ø   instrumente muzicale: de suflat, de percuţie, de coarde etc.

Ø  jocuri didactice: de simulare, practice, matematice, pentru dezvoltarea limbajului etc.

După analizatorii solicitaţi:

Ø  mijloace tehnice vizuale,ce pot fi  aparate( videoproiector, camera video, monitorul TV, tabla magnetică, tabla interactivă)și  materiale: (documente tipărite, corpuri opace, produse ale activităţii elevilor etc.);

Ø  mijloace tehnice audio ce pot fi  aparate( casetofon, aparat radio etc.)și materiale( discuri, benzi magnetice, emisiuni radio/tv etc.)

Ø  mijloace tehnice audio-vizuale ce pot fi aparate:( televizor, camera video, videoproiector, laptop, sistem multimedia)și  materiale(filme, casete video, emisiuni TV etc.)

   Condiții ce trebuie respectate de cadrul didactic pentru integrarea și utilizarea eficientă a mijloacelor de învățământ:

Ø  condiții de ordin profesional:  pregătire psihopedagogică de calitate o bună pregătire a cadrului didactic în domeniul mijloacelor tehnice.

Ø  condiții de ordin pedagogic:  integrarea  utilizării  mijloacelor în cadrul acţiunii de proiectare didactică,selecţia exigentă a mijloacelor de învăţământ adecvate şi combinarea optimă a acestora în vederea realizării obiectivelor educaţionale propuse,respectarea particularităţilor de vârstă şi individuale, cunoaşterea tipurilor de învăţare ale elevilor,pregătirea clasei de elevi şi a spaţiului şcolar,asigurarea caracterului complementar,utilizarea mijloacelor pentru a  conduce la mobilizarea efectivă a elevului.

    Limite ale mijloacelor de învățământ : numărul de participanţi posibili antrenaţi prin utilizarea unui anumit mijloc audio-vizual, capacitatea tehnică de activizare a mijloacelor audio-vizuale, consumul de timp, bani şi efort necesari elaborării mijloacelor, uniformizarea mesajului, rapiditatea cu care este oferită informaţia, greutatea comutării atenţiei între activitatea cu mijloc tehnic şi cea tradiţională; predispunerea la pasivitate, suprasaturaţia prin utilizarea excesivă a aparaturii pe parcursul lecţiei.

   Criterii de evaluare: gradul de implicare al elevilor, nivelul de stimulare a interesului pentru activitatea de învăţare şi a motivaţiei pentru cunoaştere, dozarea timpului; gradul de realizare a obiectivelor operaţionale; gradul de dezvoltare a priceperilor, deprinderilor, abilităţilor şi competenţelor etc.

 

 Integrarea mijloacelor digitale în procesul instructiv educativ din grădiniță/școală

   Integrarea mijloacelor digitale în educația  preșcolarilor permite transmiterea și asimilarea noilor cunoștinșe într-o manieră atractivă.Având în vedere faptul că tehnologia este într-o continuă schimbare, atunci și procesul educațional ar trebui să se schimbe,integrând aceste resurse în actul predării pentru a fi mult mai eficient.Instruirea pe nivele de vârstă , la caculator, poate fi o alternativă de succes în formarea competențelor precizate în Curriculum.Utilizarea calculatorului în grădiniță reprezintă o modalitate de creștere a calității actului predării deoarece, prin intermediul mijloacelor digitale, li se oferă copiilor justificări și ilustrări ale unor procese și concepte abstracte,ale fenomenelor neobservabile sau greu observabile.În cadrul învățământului preșcolar, copiii învață jucându-se.Astfel, calculatorul reprezintă un mod de a învăța jucându-se,este parte din spațiul său socio-cultural,îl ajută să se adapteze  la o lume în care informaţia circulă, îi influenţează limbajul şi comunicarea non-verbală şi îl menține captivat pe toată durata activităților.Procesul de predare-învățare-evaluare capătă noi forme, dimensiuni,caracteristici prin intermediul mijloacelor digitale.Predarea capătă o formă mai activă iar învățarea devine mai interesantă,mai plăcută,mai atractivă,mai palpitantă.Imaginile sunt mai  viu colorate,sunt  însoţite de texte sugestive, permit dezvoltarea limbajului şi a vocabularului celor mici. Cunoştinţele le vor acumula pornind de la noţiuni simple, cum ar fi culorile şi ajungând până la cunoaşterea de poezii, cântece, precum şi a unor proverbe şi zicători. Noţiunile elementare(animalele domestice şi sălbatice, anotimpuri, etc.,) vor avea înţeles de la vârste fragede, dându-le astfel posibilitatea  preșcolarilor de a învăța  mai uşor.

   În şcoală , integrarea mijloacelor digitale   duce la schimbări esențiale în procesul de învăţamânt. Actul învăţării nu mai este considerat a fi rezultatul demersurilor şi muncii profesorului, ci rodul interacţiunii elevilor cu calculatorul şi al colaborării cu profesorul.Astfel,câteva dintre avantajele întegrării mijloacelor digitale în procesul instructiv educativ sunt: stimularea capacității de învățare inovatoare,învățarea devine mai atractivă,mai interesantă,întărirea motivației elevilor prin intrmermediul pictogramelor interactive,conştientizarea faptului că noţiunile învăţate vor fi utile ulterior,dezvoltarea gândirii astfel încât pornind de la o modalitate generală de rezolvare a unei probleme elevul îşi găseşte singur răspunsul pentru o problemă concretă, asigurarea unui feedback constant din partea profesorului prin intermediul calculatorului,stimularea gândirii logice,a imaginației, metode pedagogice diverse.

O întrebare fundamentală despre temă: Există mijloace de învățământ , de care actul de predare-învățare-evaluare să depindă , indiferent de secolul în care se realizează procesul instructiv-educativ?

Trei aplicații:

1.Exprimați-vă opinia cu privire la integrarea mijloacelor digitale în procesul instructiv-educativ.

2. Definiți mijloacele de învățământ utilizând propriile voastre cuvinte.

3.Analizați o funcție a mijloacelor de învățământ.

Bibliografie

Masari, G. (2014). Teoria și metodologia instruirii. În Manualul ID pentru programul de studii Pedagogia învățământului primar și preșcolar, Editura Universității Alexandru Ioan Cuza din Iași

(PDF) Pedagogie 2 curs 3 Metode si mijloace de invatamant[1] | Istorie Filosofie - Academia.edu – accesat în data de 11.11.2022

cap6-mijloace-de-invatamant.pdf (wordpress.com) – accesat în data de 11.11.2022

MIJLOACELE DE INVATAMANT | Lungu Mircea - Academia.edu– accesat în data de 11.11.2022

Noile tehnologii pentru educatia prescolarilor | Elearning în România– accesat în data de 13.11.2022

AVANTAJELE ŞI DEZAVANTAJELE INTRODUCERII MIJLOACELOR TIC ÎN PROCESUL DE ÎNVĂŢĂMANT (snsh.ro) – accesat în data de 13.11.2022

 

 

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu