Autor: Prof. Pinzaru Mihaela
Spre
deosebire de teoriile în care comprehensiunea şi interpretarea sunt tratate
uneori ca procese simultane, în didactica aplicată a literaturii române cele
două procese apar constant ca etape succesive şi distincte ale receptării,
descompuse, la rândul lor, în subetape. Comprehensiunea implică o cuprindere a textului din interiorul lumii
lui cu o privire inocentă, referindu-se
la ,,orientarea lineară şi prospectivă în cazul primei lecturi”1 realizate de către cititor. Stadiu
fundamental în investigaţia/receptarea textului literar de către elevii din
gimnaziu, comprehensiunea vizează înţelegerea textului, iar ca etapă distinctă
a studierii unui text literar, începe în clasa a III-a a învăţământului primar,
odată cu extinderea metodei lecturii explicative.
Componentele
metodei lectura explicativă2 ilustrează existenţa etapelor şi subetapelor
implicate de actul comprehensiv:
·
Lectura
integrală a textului;
·
Determinarea
structurii unui text, a părţilor sau fragmentelor acestuia;
·
Analiza
textelor pe fragmente;
·
Povestirea
orală a fiecărui fragment (pentru textul epic);
·
Formularea
ideii principale corespunzătoare fragmentului;
·
Realizarea planului simplu de idei;
·
Povestirea
orală a textului pe baza planului de idei (în cazul epicului);
·
Lectura
integratoare finală.
Elevii din clasele a III-a şi a
IV-a sunt iniţiaţi, pe baza metodei lectura explicativă, în receptarea textului
literar pe principiul ,,paşilor mici”. Metoda respectivă este aplicată în
receptarea textelor narative, care fac cel mai des obiectul studiului în
învăţământul primar. Începând cu clasa a V-a, strategiile de comprehensiune a
textului literar se multiplică şi se diversifică. Procesul laborios care
pregăteşte şi asigură comprehensiunea textului literar este sintetizat de Alina
Pamfil într-o schemă care slujeşte argumentaţiei noastre:
Explicaţia, ca metodă didactică, este folosită secvenţial în
comprehensiunea textului literar:
·
în
prezentarea contextului - înscrierea operei în cadrul operei autorului;
apartenenţa la gen şi specie literară; încadrarea tematică a textului;
·
în
explicarea cuvintelor şi expresiilor necunoscute.
În
ambele situaţii, explicaţia poate dobândi un caracter activ, atunci când elevul
este dirijat în folosirea unor auxiliare didactice – dicţionare
istorico-literare, dicţionare explicative (lexicale, morfologice, ortoepice, de
ortografie şi de punctuaţie) sau dicţionare de sinonime. Elevul trebuie pus în
situaţia de a căuta, de a selecta, de a folosi surse complementare de
informare, operaţii prin care elevul îşi formează deprinderi de lucru cu
cartea, instrumentalizând informaţiile dobândite. Intervenţia profesorului este
necesară în decodificarea figurilor de stil, în ,,traducerea” metaforelor care
depăşesc nivelul de cunoştinţe şi, uneori, de înţelegere al elevului de clasa a
V-a sau a VI-a.
Un
alt reper metodic al explicării cuvintelor este
şi cel al situării momentului respectiv faţă de prima lectură. Unele
cuvinte şi expresii cer explicarea lor înainte de prima lectură pentru a
finaliza înţelegerea mesajului transmis, în vreme ce în timpul lecturii
propriu-zise sunt explicate cuvinte şi expresii apropiate semantic de
vocabularul activ al elevului. După realizarea lecturii sunt explicate acele
cuvinte şi expresii care conduc la înţelegerea sensului global al textului.
Sensurile cuvintelor/ expresiilor/ sintagmelor din textele literare pot fi
oferite sau deduse din context. Pentru clasele a V-a şi a VI-a se recomandă sensurile
oferite (de elev, profesor sau identificate în auxiliarele didactice amintite).
Sensurile
deduse presupun analiza contextului; aceasta, la rândul ei, pretinde observarea
propoziţiei în care se află cuvântul necunoscut, pe de o parte, şi observarea
,,vecinităţilor” ei, pe de altă parte. Înţelegerea textului trebuie verificată
şi aprofundată. Ceea ce profesorului îi poate părea ,,de la sine înţeles”,
pentru elev prezintă ,,obstacole”, ,,piedici” care frânează înţelegerea. De
aceea, este imperativă utilizarea tehnicilor de verificare şi de aprofundare a
înţelegerii. Aceste tehnici pot fi folosite fie în prima lectură, fie în
activităţile specifice lecturii eficiente/competente.
Prima lectură
Metodica lecturii recomandă multiple posibilităţi de realizare a primei
lecturi: lectura-model, cu voce tare, realizată de către profesor sau de către
un elev care citeşte corect şi expresiv; citirea fragmentată a textului de
către mai mulţi elevi; citirea silenţioasă, individuală a textului, precum şi
audierea fragmentului înregistrat pe bandă magnetică. Fiecare profesor are
opţiuni şi tehnici preferate şi personalizate. Orientarea se poate face direct
sau indirect. Indirect, aceasta se realizează prin explicaţii prealabile ale
profesorului sau direct prin formularea unor sarcini: „citiţi textul cu
intenţia de a-l putea povesti, de a-i descoperi tema.” Lectura nedirijată poate
fi pregătită printr-o invitaţie la lectură de tipul: ,,citeşte tot textul, fără
a te opri la cuvinte necunoscute.”
Captarea atenţiei elevilor pentru lectură poate fi realizată prin
folosirea unor citate semnificative scrise pe tablă şi prin formularea unor
cerinţe de tipul: ,,citeşte textul şi descoperă legăturile dintre text şi
citat”. Spre exemplu, la clasa a V-a, pentru textul În pădurea Petrişorului de Mihail Sadoveanu, se propune un citat
din Povestea codrului, de Mihai Eminescu: „Împărat slăvit e codrul,/ Neamuri mii
îi cresc sub poale,/ Toate înflorind din mila/ Codrului, Măriei- Sale.”
Textul
lacunar este un procedeu care se poate folosi în prima lectură, în special
pentru textele narative:
Textul
..................... este scris de ................ Autorul relatează o
....................... care se petrece (unde,
când).................................... Personajul principal este
................Întâmplările sunt următoarele..................................
În final personajul ..................................
În cazul unui text liric,
înţelegerea poate fi favorizată de tehnici grafice şi picturale, în special în
lirica peisagistică.
Lectura eficientă
În cazul unui text narativ, principalele
procedee de verificare şi aprofundare a înţelegerii sunt planul de idei
şi rezumatul; în cazul textului liric se recomandă procedeul
descoperirii cuvintelor-cheie şi cel al indentificării câmpurilor sematice.
Lectura eficientă poate utiliza procedee
de reîntregire, de ,,reconstituire” a textului, adică de redare a tuturor secvenţelor
lui.
Note bibliografice:
1 Alina Pamfil, Limba şi literatura română în gimnaziu.
Structuri didactice deschise, Ed, Paralela
45, 2003 p.142
2 Adalmina Ungureanu, (coord.), Metodica studierii limbii şi literaturii
române, învăţământ primar,
Ed. AS’S, Iaşi, 2003, pag. 213-214
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu