VALORIFICAREA OBICEIURILOR DE IARNĂ ÎN CADRUL ACTIVITĂŢILOR ŞCOLARE LA CICLUL PRIMAR




Înv. Adriana Nechita
Sc. gimnaziala ,,Octav Bancila’’Corni„

                Sărbătorile de iarnă reprezintă unul dintre cele mai frumoase şi mai îndrăgite momente ale anului.
                Pe lângă jocurile fermecătoare ale iernii, luna decembrie ne aduce bucuria Naşterii lui Hristos şi trecerea într-un an nou. Cele două sărbători sunt însoţite de minunate obiceiuri şi tradiţii.
                Din timpuri imemorabile, românii au însoţit „taina cea din veac ascunsă şi de îngeri neştiută” a Naşterii Domnului de cântarea colindelor. Aceste creaţii populare sunt dovada indiscutabilă a vechimii şi continuităţii noastre pe plaiuri mioritice. Că sunt foarte vechi o demonstrează numele Sfântului Apostol Andrei în colindele dobrogene, ceea ce atestă creştinarea poporului nostru.
                În versuri duioase, de o gingăşie deosebită, colindele prezintă dogma sau învăţătura de credinţă ortodoxă în toată puritatea ei.
                Ca şi creştini, dar şi ca dascăli, avem datoria de a păstra şi de a transmite mai departe ceea ce am moştenit. An de an trebuie să mergem pe urmele magilor de la Răsărit, aducând ca dar sămânţa credinţei sădită în sufletul micilor creştini. Este o datorie de suflet să ne aplecăm asupra acestor comori. „Trebuie scotocite de prin toate colţurile ţării şi bordeie fiecare zicală şi fărmăturică, pe cât sunt bătrânii în viaţă, căci şi aşa destule s-au trecut cu vederea şi s-au uitat”.
                Şcoala şi slujitorii săi au datoria de suflet de a face cunoscute obiceiurile de iarnă în rândurile generaţiilor succesive de elevi.
                În ultimii ani, în manualele de Limba şi literatura română pentru clasele I-IV au apărut texte referitoare la obiceiurile de iarnă, cum ar fi:
a)      Poezii: În seara de Crăciun şi Colindătorii de George Coşbuc, Noapte de Crăciun, de Otilia Cazimir, Simplitate, de Vasile Voiculescu, Crăciunul copiilor de Octavian Goga, Colinde, de Mihai Eminescu;
b)      Proză: Umblarea cu plugul, de Ion Creangă, Printre stele, de Victor Eftimiu, În ajun de Anul Nou, de Fănuş Neagu;
c)       Colinde de Crăciun: Steaua sus răsare, Moş Crăciun, Cu moş Ajunul, Din an în an, O ce veste minunată, Florile Dalbe, Trei păstori, Astăzi s-a născut Hristos, O, brad frumos;
d)      Colinde de Anul Nou: Pluguşorul (diverse variante).
e)      Toate aceste creaţii au fost analizate, studiate şi valorificate de elevii şcolii noastre în spectacolele şi activităţile inspirate de temele referitoare la obiceiurile de iarnă.
f)       La orele de Educaţie muzicală s-a învăţat melodia colindelor studiate la Limba şi literatura română, s-au învăţat colinde noi şi s-au organizat audiţii de colinde înregistrate pe casete.
g)      La orele de Educaţie plastică au fost realizate desene inspirate din obiceiurile de iarnă: Pomul de Crăciun, Moş Crăciun, Pluguşorul, Sorcova, Naşterea Domnului.
h)      La orele de Abilităţi practice s-au confecţionat obiecte necesare împodobirii bradului şi pentru mersul cu colinda: Cizma lui Moş Nicolae, steluţe, clopoţei, brăduţi împodobiţi, globuri, lănţişoare, măşti, sorcove.
i)        În cadrul excursiilor organizate cu elevii au fost vizitate secţiile de etnografie şi folclor ale muzeelor.
j)        Foarte bine pot fi valorificate obiceiurile de iarnă în cadrul serbărilor şcolare organizate în luna decembrie prin dansuri populare, montaje literar-muzicale şi dramatizări despre Naşterea Domnului, despre iarnă, brad, Moş Crăciun, colinde, armonii muzicale de o rară frumuseţe, care prin conţinutul lor arată toate momentele principale legate de venirea pe lume a Mântuitorului. (preot Nicolae Gherman).
Serbările şcolare cultivă capacităţile ce comunicare şi înclinaţiile artistice ale elevilor, atenţia, memoria, gustul pentru frumos. Elevii poartă cu mândrie costumele populare şi încep să iubească şi să aprecieze muzica populară, muzica autentică, care ne reprezintă pe noi românii, la diverse manifestări naţionale şi internaţionale.
Suntem datori să-i învăţăm pe copii ceea ce este românesc, să se aplece cu dragoste şi respect spre folclor, să păstreze ceea ce avem şi să transmită mai departe. „Elevii trebuie îndrumaţi să-şi îndrepte atenţia spre fondul străbun de valori artistice şi documentare spre a-l aprofunda, a-l iubi şi a-l răspândi”.
Creşterea şi educarea copiilor în cultul pentru respectarea şi păstrarea obiceiurilor şi tradiţiilor revine tuturor factorilor implicaţi în instrucţie şi educaţie.
„Căci ei vor fi în lume si-n viaţă
Aşa cum noi le-am spus şi arătat,
Iar ei, la fel, aşa vor da povaţă
Şi-un lung popor e-acum de noi format”. (Traian Dorz)
               

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu