înv. Panseluța Slabu
Școala Gimnazială Nr. 10 Botoșani, jud
Botoșani
Sărbătorile de
iarnă ale Crăciunului și Anului Nou cumulează numeroase obiceiuri populare
tradiționale. Acestea au un repertoriu bogat și variat, cu elemente specifice
diferitelor zone etnografice ale țării.
Obiceiurile de
iarnă sunt creații ale oamenilor din satele noastre. Astăzi, când satul
românesc este european, nostalgia după tradiție și obiceiurile de odinioară se
simte tot mai mult. De aceea, este de datoria noastră morală să conservăm
aceste ²resturi² de o valoare inestimabilă, de a transmite tinerei
generații credința strămoșească, specificul nostru de viață, cultura, păstrată
cu sfințenie de moșii și strămoșii noștri.
Fără tradiție nu
există cultură: nici omul simplu, nici geniul nu pot crea nimic fără tradiție.
Omul fără tradiție este ca pomul fără rădăcini. Numai pentru aceste motive
copiii trebuie să-și cunoască, să păstreze și să transmită următoarelor
generații obiceiurile și tradițiile locale și naționale.
George Enescu
spunea:
²Folclorul nostru…nu numai că este sublim, dar te face să
înțelegi totul. E mai savant decât toată muzica așa-zis savantă. Și asta
într-un fel cu totul inconștient. E mai melodic decât orice melodie, dar asta
fără să se vrea. E duios, ironic, trist, vesel și grav.²
Obiceiurile de
iarnă însoțesc sărbătorile ce se derulează cam în aceeași perioadă. Ele încep
la 6 decembrie, apoi la 24 decembrie, cu Ajunul Crăciunului, se continuă cu
Anul Nou și se încheie după Bobotează, la 7 ianuarie. Crăciunul și Anul Nou
prilejuiesc manifestări de o deosebită bogăție folclorică, adesea cu realizări
artistice remarcabile: mersul la colindat, mersul la urat cu plugușorul, mersul
cu steaua, jocurile cu măști, dansurile.
În cursul
vremurilor au intervenit anumite modificări în conținutul creațiilor populare.
Unele creații, nefiind tipărite, s-au pierdut. Altele, cele mai multe și mai
adânc înrădăcinate, atât cele cu conținut laic cât și cele cu conținut religios
s-au păstrat și dezvoltat, fiind deosebit de valoroase, oglindind preocupările
și credința oamenilor. Este o datorie de suflet să ne aplecăm asupra acestor
comori. Trebuie căutat prin toate colțurile țării fiecare zicală și fărmăturică
cât sunt bătrânii în viață, căci și așa destule s-au trecut cu vederea și s-au
uitat.
Folclorul
românesc, fiind deosebit de bogat, constituie una din mândriile noastre
naționale. Prin mesajul său, trezește în sufletul copilului sentimente de
adâncă dragoste, admirație și mândrie față de țara unde s-a născut.
Dispariția
obiceiurilor și datinilor populare prin nepracticarea lor de către copii, elevi
și tineri, dispariția formațiilor de dansuri populare din școli, lipsa
motivației copiilor și elevilor pentru purtarea portului popular, înlocuirea
folclorului popular cu arhicunoscuta ²discotecă² de sâmbătă seara sunt pierderi imense privind
reprezentarea școlii cu ceea ce este mai frumos și mai emoțional: portul
popular specific zonei noastre folclorice, frumoasele tradiții și datini
practicate la zi de sărbătoare și inegalabilele dansuri și melodii populare.
Școala și
slujitorii săi au datoria de suflet de a face cunoscute obiceiurile de iarnă în
rândul generațiilor succesive de elevi.
În ultimii ani,
în manualele de Limba și literatura română pentru clasele I – IV au apărut
texte referitoare la obiceiurile de iarnă, cum ar fi:
ü
poezii:
În seara de Crăciun,Colindătorii de
George Coșbuc, Noapte de Crăciun, de
Otilia Cazimir, Simplitate, de Vasile
Voiculescu, Crăciunul copiilor, de
Octavian Goga, Colinde, colinde, de
Mihai Eminescu;
ü
proză:
Umblarea cu plugul, de Ion Creangă, Vreau să trăiesc printre stele, de
Victor Eftimiu, În Ajun de Anul Nou,
de Fănuș Neagu;
ü
colinde
de Crăciun: Steaua sus răsare, Moș
Crăciun, Cu Moș Ajunul, Din an în an, O, ce veste minunată, Florile Dalbe, Trei
păstori, Astăzi s-a născut Hristos, O,
brad frumos;
ü
colinde
de Anul Nou: Plugușorul (diverse
variante), Sorcova.
Toate aceste
creații au fost analizate, studiate și valorificate de elevii noștri în
spectacolele și activitățile inspirate de temele referitoare la obiceiurile de
iarnă.
La orele de Educație
muzicală s-a învățat melodia colindelor studiate la Limba și literatura română,
s-au învățat colinde noi și s-au organizat audiții de colinde înregistrate pe
casete.
La orele de
Educație plastică au fost realizate desene inspirate din obiceiurile de iarnă:
Pomul de Crăciun, Moș Crăciun, Nașterea Domnului, Plugușorul, Sorcova.
În cadrul orelor
de Abilități practice s-au confecționat obiecte necesare împodobirii bradului
și pentru mersul cu colinda: steluțe, clopoței, brăduți împodobiți, globuri,
lănțișoare, măști, sorcove.
În cadrul
excursiilor organizate cu elevii, au fost vizitate secțiile de etnografie și
folclor ale Muzeului Județean Botoșani.
Unii învățători
au organizat cercuri de folclor în cadrul activităților opționale.
Foarte bine au
fost valorificate obiceiurile de iarnă în cadrul serbărilor școlare organizate
în luna decembrie prin: dansuri populare, montaje literar-muzicale, dramatizări
despre Nașterea Domnului, despre iarnă, brad, Moș Crăciun, colinde care sunt armonii
muzicale de o rară frumusețe, care prin conținutul lor arată toate momentele
principale legate de venirea pe lume a Mântuitorului.
Creșterea și
educarea copiilor în cultul pentru educarea și păstrarea obiceiurilor și
tradițiilor revine tuturor factorilor implicați în educarea lor
²Căci ei vor fi în lume și în viață
Așa cum noi le-am spus și arătat,
Iar ei, la fel, așa vor da povață
Și-un lung popor e-acum de noi format.²
Bibliografie
Ä
Blaga,
Lucian – Poezii, Editura Albatros,
București, 1980
Ä
Niculiță-Voronca,
Elena – Datinile și credințele poporului
român adunate și așezate în ordine mitologică, Editura Polirom, Iași, 1998
Ä
Catrina,
Rodica – Transmiterea fondului de valori
ale creației populare, Editura Miniped, București, 2004
Ä
Crăciunescu,
Nedelcu – Forme de activități
extrașcolare desfășurate cu elevii ciclului primar, Editura Miniped,
București, 2005
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu