Prof. de
sprijin- Ungureanu Paraschiva- Liceul
Tehnologic Special “Sf.Stelian”
Prof.înv.primar –
Julei Daniela Şcoala Gimnazială nr .10
Botoşani
COLINDA
- Cântec tradițional cântat de cete de copii (flăcăi sau adulți) pe la casele
oamenilor cu prilejul sărbătorilor de Crăciun.Cântec popular care se cântă de
obicei în ajun de Crăciun și de Anul nou, în general, însoțit de diverse datini
populare.
Ca în fiecare
an, luminatul praznic al Naşterii Domnului nostru Iisus Hristos ne umple
sufletul de o negrăită bucurie duhovnicească, pentru că această zi reprezintă
împlinirea făgăduinţelor şi nădejdilor pe care Dumnezeu le-a dat oamenilor de
la început, ca îndemn de călăuză pe drumul ce duce spre mântuire. Ascultând
istorisirile minunate din Sfânta Evanghelie despre cele petrecute în noaptea
sfântă a Naşterii, simţim în inimile noastre o tainică chemare de a porni cu
cugetul pe urmele magilor de la Răsărit, cu ochii aţintiţi spre steaua
călăuzitoare spre Betleem, unde s-a născut Hristos.
Acolo, în peşteră, în ieslea cea săracă,
Pruncul nou-născut a venit pe Pământ să sfinţească pe om, să-l facă sălaş
dumnezeiesc.Împreună cu păstorii auzim şi trăim şi noi frumuseţea fermecătoare
a cântării îngereşti: „Slavă întru cei de sus lui Dumnezeu şi pe pământ pace,
între oameni bunăvoire!”. Aceste sfinte întâmplări din Betleem trezesc în
sufletele noastre în primul rând recunoştinţă pentru nemăsurata dragoste a
Tatălui Ceresc faţă de noi, oamenii, şi pentru marea jertfă pe care a făcut-o
prin Fiul Său ca să ne mântuiască.
An de an
bucuria sărbătoririi Naşterii Domnului pune stăpânire pe întreaga noastră
fiinţă. Este, de fapt, partea comuniunii noastre la bucuria cea sfântă şi fără
de sfârşit a vieţii dumnezeieşti, pe care o zugrăveşte Sfântul Apostol şi
Evanghelist Ioan când afirmă: „Viaţa s-a arătat şi am văzut-o şi vă mărturisim
şi vă vestim viaţa de veci, care era la Tatăl şi s-a arătat nouă” (I Ioan 1,
2-3).
Această
mărturie exprimă o lucrare vie, căci prin Întruparea şi Naşterea Sa,
Mântuitorul Iisus Hristos ne-a adus-o şi ne-a împărtăşit-o ca viaţă
dumnezeiască, nemuritoare. Descoperindu-se oamenilor ca „pâinea vieţii” (Ioan
6, 48) şi lămurind că această pâine este Trupul Său pe care îl va da pentru
„viaţa lumii” (Ioan 6, 51), Mântuitorul Iisus Hristos a ridicat viaţa omenească
la plinătatea vieţii dumnezeieşti şi a arătat, peste veacuri, că viaţa este
bunul şi darul suprem de care trebuie să se bucure nu numai omul, ci şi
întreaga făptură. Sărbătoarea Naşterii Domnului este, astfel, sărbătoarea
vieţii.
Prin Întruparea sa, Fiul lui Dumnezeu ne-a
descoperit valoarea şi frumuseţile vieţii. Mântuitorul a venit în lume pentru a
da un sens nou existenţei omeneşti.„Ziua de naştere a Domnului este ziua de
naştere a păcii”, spune un sfânt părinte al Bisericii, întrucât Fiul lui
Dumnezeu a venit pe pământ ca să împace pe om cu Dumnezeu şi pe oameni între
ei. Totul este bine când trăim în linişte, iar bucuria noastră este deplină
când avem siguranţa zilei de mâine.Hristos a coborât din ceruri, pentru ca noi
să-i ieşim întru întâmpinare prin trăirea virtuţilor care duc la desăvârşire.
Să avem, aşadar, mereu în inimile noastre fiorul sfânt, trăit de magii care au
mers să se închine Mântuitorului, aducând daruri Celui ce S-a făcut om, pentru
ca noi să ne îndumnezeim prin credinţa şi faptele noastre.
Pentru noi toţi, iarna nu este numai anotimpul zăpezii şi al frigului, ci
şi acela al bucuriilor prilejuite de atâtea datini şi obiceiuri legate de
sărbătorirea Naşterii Domnul.
Fiecare popor are propria
mitologie, alcătuită din legende şi povestiri ce explică anumite evenimente
importante ale vieţii indivizilor şi poporului ca întreg. La români, legenda
lui Crăciun, păstorul din poveste, a fuzionat foarte frumos cu mitul Naşterii
Domnului.
Putem spune că obiceiurile legate de sărbători fac
parte din cultura tradiţională a neamului nostru. Este o mare bucurie că încă
se mai păstrează în unele zone ale ţării aceste datini care ne ajută să
înţelegem sărbătoarea respectivă precum şi să ne bucurăm împreună de Marele
Praznic. Păstrarea acestor datini este o mărturie vie a faptului că avem o
conştiinţă a neamului din care facem parte.
In popor se spune că, fără
acordul soţului, Crăciuneasa o adăposteşte pe Fecioara Maria în grajd, singurul
loc cald care mai era liber. Supărat de nesupunerea soţiei, Crăciun îi taie
mâinile, dar Maica Domnului i le lipeşte la loc. Minunea îl converteşte pe
Crăciun la Creştinism. De bucurie că nevasta sa a scăpat de pedeapsa lui
necugetată, Crăciun aprinde un rug din cioate de brad în curte şi joacă hora cu
toate slugile lui. După joc, împarte Sfintei Familii daruri păstoreşti: lapte,
caş, urdă, smântâna. De aici, transfigurarea lui Moş Crăciun într-un personaj
mitologic, care aduce de ziua naşterii lui Iisus daruri copiilor. Acest obicei
se suprapune cu amintirea darurilor pe care, după legenda evanghelică, le
aduceau regii-magi, în staul, noului Mesia. Cântecele de bucurie adresate de slugile lui
Crăciun s-au transformat în colinde.
Începând cu
noaptea de 23 spre 24 decembrie, de la miezul nopţii şi până la revărsatul
zorilor, uliţele satelor răsuna de glasurile cristaline ale micilor
colindători. Cu traista după gât, cu bâta în mâna şi căciula pe urechi,
colindătorii merg din casă-n casă şi strigă la ferestrele luminate:
„Bună dimineaţa la Moş Ajun, / Ne daţi ori nu ne daţi.
„Bună dimineaţa la Moş Ajun, / Ne daţi ori nu ne daţi.
Obiceiurile, după cum am mai zis, ţin
de conştiinţa poporului român pentru că exprimă înţelepciunea populară a
acestui neam, sunt esenţe ale bogăţiei noastre spirituale. Însă cele mai
răspândite şi mai fastuoase s-au dovedit a fi cele legate de marele Praznic al
Crăciunului şi de sărbătorirea Anului Nou. Repertoriul tradiţional al obiceiurilor
şi tradiţiilor româneşti cuprinde pe lângă colindele propriu-zise - cântece de
stea, vifleemul, pluguşorul, sorcova, vasilica, jocuri cu măşti (ţurca, cerbul,
brezaia), teatrul popular, dansuri (căluţii, căluşarii) - şi o seamă de datini,
practici, superstiţii, ziceri, sfaturi cu originea în credinţe şi mituri
străvechi sau creştine.
Un obicei foarte cunoscut este „tăierea porcului”.
În unele zone ale ţării,
porcul se taie de Ignat, adică în 20 decembrie. Se zice că porcul care n-a fost
tăiat în această zi nu se mai îngraşă, căci şi-a văzut cuţitul. Sângele scurs
din porc după ce a fost înjunghiat se pune la uscat, apoi se macină si se afumă
cu el, peste an, copiii ca să le treacă de guturai, de spaimă şi de alte boli.
Un alt obicei foarte cunoscut este împodobirea pomului de Crăciun, a bradului. Bradul care este veşnic verde simbolizează viaţa, făcându-se astfel analogie cu viaţa care intră în lume o data cu Naşterea Fiului lui Dumnezeu, Căci Cel Ce este Viaţa Se naşte pentru ca noi să dobândim viaţa veşnică. Datina împodobirii bradului de Crăciun pare a fi de obârşie germană, aşa cum este şi cântecul"O,brad frumos!".
Un alt obicei foarte cunoscut este împodobirea pomului de Crăciun, a bradului. Bradul care este veşnic verde simbolizează viaţa, făcându-se astfel analogie cu viaţa care intră în lume o data cu Naşterea Fiului lui Dumnezeu, Căci Cel Ce este Viaţa Se naşte pentru ca noi să dobândim viaţa veşnică. Datina împodobirii bradului de Crăciun pare a fi de obârşie germană, aşa cum este şi cântecul"O,brad frumos!".
Din ajunul Craciunului şi până în ziua de Anul
Nou, colindatorii pornesc în alai, oprindu-se la casele oamenilor
pentru a le vesti Naşterea Domnului şi a le face urări de sănătate şi belşug. Copii
si tineri de la sate şi de la oraş, toţi se dedică în această perioadă
obiceiului popular străvechi, colindul. Având semnificaţii diferite de la o
regiune la alta, colindele ca tradiţii româneşti de Craciun fac parte din magia
nopţilor de iarna şi a sărbătorilor.
Din Bucovina şi pînă în Oltenia, din Dobrogea şi
până în Banat, obiceiul popular al colindelor trăieşte intens în seara de ajun
şi în zilele de Crăciun şi Anul Nou. Influenţate atât de conceptele bisericeşti
cât şi de vechile practici pre-creştine, colindele sunt purtate din casa în
casa de către cete de colindatori pentru a vesti sărbatoarea şi a ura de bine gazdelor
sau celor ce deschid uşa.
Toate tradiţiile româneşti de Crăciun au o vârstă
mai veche decât creştinismul, iar concepţia sărbătorii în sine echivalează cu
practicile arhaice, păgâne, ale societăţilor antice. In jurul datei stabilite
pentru solstiţiul de iarna, popoarele indo-europene celebrau moartea şi renaşterea
ulterioara a Zeului-Soare, identificat cu Saturn la romani şi cu zeul Mithra la
iranieni. In general, mistica sarbatorii este acceaşi; zeul îmbătrâneşte şi
moare, însă renaşte o dată cu noul an şi marchează începutul unui nou ciclu
solar.
Termenul de "Crăciun"se presupune ca
provine din cuvântul latin "creatio" care înseamnă creaţie, naştere.
Legenda
spune ca Fecioara Maria, împreuna cu Iosif, rătăceau din casă în casă în
Bethleem, ajungând intr-un târziu la casa unui om numit Crăciun, care le da
adapost în grajd.
Colindele sunt texte ritualice, preluate ca
obiceiuri populare, care povestesc despre nasterea Mântuitorului, despre
venirea celor trei magi ăi apariţia stelei pe cer, cea care a vestit naşterea
lui Iisus. Unele sunt create
de autori anonimi, din popor, si au caracter specific, original sau au fost
propagate de către primii creştini în toate teritoriile cucerite sau sub
influenţa romană.
Altele sunt colinde culte, create de preoţi ai
Bisericii sau de compozitori de muzica cultă.
Iată vin
colindatorii" de Tiberiu Brediceanu,
"O, ce
veste minunata" de D.G. Kiriac,
"Domnulet si Domn in cer" de Gheorghe
Cucu sunt cateva exemple de colinde culte, dar care exista si in diferite
variante modificate la nivel regional.
In Moldova şi în zona Cavnic din Maramureş s-au
păstrat obiceiuri populare cu rădăcini străvechi şi anume personajele mascate
în diavoli, moartea, moşi şi alte personaje cu măşti grotesti, care umbla
mascaţi timp de trei zile şi nu au voie să-şi dezvăluie identitatea. Aceştia
sperie gazdele şi lumea de pe stradă sau de pe uliţe şi se spune că femeile şi
fetele trebuie să se ferească de ei.
Bucovina este o alta zonă cu tradiţii româneşti
seculare, unde Crăciunul este aşteptat de toată familia şi întâmpinat cu
obiceiurile populare moştenite din strămoşi: colindătorii se adună în cete de
câte 6 persoane, în frunte cu un vataf sau calfă. Chiar daca la oras multe din obiceiurile
colindului au fost lasate deoparte, colindele tot mai rasuna la sate.
In Moldova
se zice că spre Crăciun "se pun din toate mâncărurile într-o strachină, pe
prispă, sub fereastră, dar să nu guşti din mancare, căci noaptea vine
ursitorul, degustă şi atunci il vezi prin fereastră". Iar in ziua de Anul
Nou se zice ca "e bine ca fetele să deschida poarta des-de-dimineaţă, ca
să se marite".
Păgânii credeau că grânele au un spirit pe care, de obicei, il identificau
cu un animal, astfel se explică o serie de credinţe şi superstiţii. De pilda,
în Bucovina şi Moldova, din turtele
făcute de Crăciun se pastrează până primavara când sunt puse între coarnele
vitelor când pornesc la arat. Se spune ca aceşti colaci, care se fac de Crăciun, trebuie să fie rotunzi
precum Soarele si Luna.
In Botoşani nu se dă nimic din casă în ziua de
Ajun, nici gunoiul nu se dă afară; nu se împrumută la nimeni nimic. "De
ajunul Craciunului şi al Bobotezei, se ia din toate mâncărurile de deasupra:
grâu, găluţte etc. Iar apoi şi două placinte, una o dai întâi argatului care e
la vite, dar trebuie sa fie mâncăcios, ca apoi mănâncă bine vitele peste an şi
cealaltă o rupi în bucăţele s-o pui in mâncarea vitelor. Cănd le dai să mănânce
zici: “Cinaţi sănătos că şi noi cinăm”". (Elena Niculita)
Bibliografie:
- Costi Nicolescu,”Elemente de teologie ţărănească.Chipul creştin ţărănesc al lui Dumnezeu”,Editura Odeon,2001
- Dobre
Magdalena Laura,”Etnografie şi Folclor”, Editura Teora,2000
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu