ZONA DARABANI LA CUMPĂNA DINTRE ANI




Autor: prof. înv. primar Plugaru Rodica
Şcoala Gimnazială,,Leon Dănăilă”Darabani


      Situată în nordul ţării ,între Siret şi Prut, zona Botoşanilor are un relief specific, puţin înalt,cu holde bogate şi pâlcuri de pădure întrerupte de cursuri de apă şi de iazuri.
Meleagurile botoşănene au fost intens locuite din zorii neoliticului până astăzi de oameni harnici ce au creat şi au păstrat valori etnografice deosebite în domeniul arhitecturii populare , al portului , ţesăturii, ceramicii dar şi al tradiţiilor şi obiceiurilor legate de sărbătorile familiale şi cele calendaristice.
        Localitatea Darabani ocupă poziţia nordică a judeţului şi este cel mai nordic oraş al României. Este o localitate preponderent agrară deoarece cei mai mulţi dintre locuitorii săi ,la fel ca şi strămoşii lor se ocupă cu agricultura.
         În ciuda vieţii tumultuoase şi a tăvălugului schimbărilor din ultima jumătate de secol în sufletul ţăranului a rămas neschimbată o filozofie despre lume şi viaţă.Tradiţia populară consemnează importanţa pe care oamenii simpli au acordat-o unor elemente comune de trai pe care le-au ridicat la rangul de evenimente.
         În nici o altă parte a ţării repertoriul Anului Nou  nu cunoaşte o atât de mare varietate şi bogăţie de manifestări folclorice. Transmise pe cale orală, din generaţie în generaţie, într-o continuă schimbare şi înnoire ,obiceiurile tradiţionale legate de Anul Nou, de sărbătorile de iarnă în general, au ajuns până la noi ca nişte grandioase spectacole populare care antreneaza ca şi altă dată întreaga comunitate.Astăzi, ca şi  în vechime, Anul Nou este aşteptat cu nerăbdare şi bucurie de toată lumea.Comunitatea trăieşte o atmosferă de sărbătoare ,de voie bună şi freamăt. Pregătirile sunt pe măsură.La fiecare casă,gospodina a pregătit cu o zi înainte mere, nuci , bani şi bineînţeles colăcei rumeni împletiţi cu mare măiestrie.La casele cu fete de măritat pregătirile sunt mult mai temeinice. Se umplu oale de lut cu sarmale, se face friptură de porc, se rumenesc cârnaţi proaspăt făcuţi, cozonaci şi alte bunătăţi.
         Cete de copii şi flăcăi se adună pe la case , după cum s-au înţeles mai demult. Aşteaptă asfinţitul pentru a pleca cu uratul. Grupuri de 3-4 copii umblă din casă în casă pe la prieteni,cunoscuţi, pe la rude.Micii urători intră în curte cu un adevărat alai ,se opresc la fereastră,unul spunând urătura învăţată iar restul grupului strigând,,hăi,hăi”şi sunând în acelaşi timp din clopoţei.
          În conţinutul pluguşorului sunt redate aspecte din viaţa satului ,luându-se atitudine critică faţă de relele constatate.Într-un limbaj hazliu sunt redate trăsăturile de caracter ale unor personaje importante din sat.Apar şi cuvinte la adresa gazdelor.Sunt prezentate aspecte din munca câmpului.Finalul pluguşorului constă în urări de bine şi sănătate ,recolte bogate pentru anul următor,îndeplinirea tuturor dorinţelor.Grupul de urători nu are o costumaţie specială în afară de căciula împodobită cu mărgele sau panglici colorate, de traista înflorată pentru colăcei ,nuci sau alte daruri şi clopoţelul ,,pus pe lopăţic㔺i legat cu ,,steble de busuioc”din care fură fetele că e ,,bun de ghicit ursitul”.Dacă în casă este un copil mic primului urător i se cere clopoţelul ,se toarnă apă în el şi se dă pruncului să bea în timp ce se rostesc cuvintele ,,cum se mişcă limba clopoţelului de repede aşa să vorbească şi copilaşul meu”.
          Uratul celor mici se termină pe înnoptate cănd se aud  ,,clopotele la flăcăii cei mari”care pornesc cu plugul mare.Urarea acestora se face la fereastră, la fiecare casă unde primesc permisiunea gazdei.Aceştia sunt acompaniaţi de un instrumentist ,de cele mai multe ori un fluieraş ,de pocnetul bicelor şi uneori de ,,mugetul”buhaiului.La terminarea urării sunt dăruiţi cu bani, băutură sau poftiţi la masă în casele gospodarilor unde se ospătau cu chişcă,tobă, cârnaţi şi alte preparate cu carne de porc.
          Foarte aşteptat de copii şi apreciat în alaiul cortegiilor de Anul Nou la noi este jocul căpriţei diferenţiat de alte zone etnografice prin mişcări, componenţa grupului, ornamentaţie, cromatismul culorilor folosite şi a materialelor deseori neaşteptate.La împodobirea capului de capră se observă interesul ca aceasta să fie cât mai deosebită şi sugestivă În zona noastră capra este jucată în mână.Purtătorul ţine cu stănga băţul care sprijină capul caprei iar cu dreapta sfoara care mişcă falca mobilă izbind-o de partea lemnoasă superioară,făcând-o să ,, clămpănească”.Purtătorul ei nu se împodobeşte ca în alte părţi cu scoarţe, stuf sau cordele de pânză ci poartă o ţinută obişnuită,singurul accesoriu fiind fluierul.Lemnul care simbolizează fruntea căpriţei este împodobit cu cordele colorate,flori de hârtie ,mărgele, oglinzi etc.Grupul  este uneori insoţit de un instrumentist(fluier)şi de un urător care spune strigăturile specifice şi face la final urările pentru gazdă.
În întreg ceremonialul desfăşurat pe uliţe căiuţii sunt cei mai îndrăgiţi. Formaţia  compusă din 4, 6, 8, sau 12 membri intră în curte şi îşi desfăşoară programul ,de obicei acelaşi la fiecare casă.În ritmul vioi al dansului ce sugerează galopul dezlănţuit căiuţii susţin partea cea mai spectaculoasă şi mai atractivă a reprezentaţiei.Dansurile sunt executate în pas de sârbă, horă ,sau bătută dar la noi se repetă aceeaşi melodie specială numită ,,ca la căiuţi”.În sunetul fluierului, viorii ,trompetei, clarinetului ,căiuţii se adună în cerc sau semicerc , se aliniază căte două perechi faţă în faţă .Schimbările se fac prin comenzi şi strigături adecvate.De exemplu:
,,Grâu mărunt, grâu mărunt ;Cu bătaie la pământ
Trei scaieţi, trei scaieţi ;Hai la stânga ,măi băieţi
Şi-o lalea,şi-o lalea ;Şi la drepta tot aşa
Frunzuliţă foaie lată ,Toţi  căiuţii roată, roată etc”.
De asemenea stigătura poate fi iniţiată de conducător şi continuată de ceilalţi dansatori:
Conducătorul:,,Tot pe loc, pe loc, pe loc,,
Grupul ,, Să răsară busuioc”
Conducătorul,, Busuiocul  fetelor”
Grupul. ,,Dragostea flăcăilor”
         Nuanţată şi apropiată reprezentării dramatice propriu-zise este Nunta care la noi purta denumirea de ,,Nunta mare” sau,, Nunta frumoasă”.Un grup de tineri ,care şi-au terminat stagiul militar îşi aleg un mire şi o mireasă care e tot un tânăr costumat în haine femeieşti.Însoţiţi de lăutari merg pe la casele oamenilor cu dare de mână sau cu fete mari,cântând şi jucând hora.Costumaţia este adecvată evenimentului  şi nu lipsesc personajele  cele mai importante din nunta tradiţională.  Vorniceii chiuie,strigă şi flutură beţele împodobite cu flori ,cordele sau basmale colorate.Pentru tinerele fete era momentul debutului în societate deoarece cele  care erau dansate în această noapte puteau participa la hora satului, la şezători şi puteau fi curtate de tineri.
         Când alaiul era compus din mai multe formaţii sau cănd acestea se întâlneau era respectată o ordine a intrării în curtea gospodarului.Prioritate avea ,,Nunta”, apoi benzile,ursul,caprele, căiuţii,cerbii şi în final urătorii.
          În dimineaţa Anului Nou ,alături de cetele maturilor(nunţi, benzi,mascaţi sau urşi)care mai pot fi întâlnite înca pe uliţi,pornesc şi grupurile copiilor care umblă acum cu semănatul.Aceştia în grupuri mici sau individual cu traista pe şold plină cu grâu, orz, ovăz,grăunţe, seamănă în curtea sau în casa gazdei în timp ce îi recită versurile:
                                    ,,Să trăiţi, să înfloriţi,
                                       Ca merii, ca perii,
                                       În mijlocul primăverii
                                       Ca toamna cea bogată
                                       De toate îndestulată
                                       La anul şi la mulţi ani!”
          Boabele răspândite prin bătătura casei sunt ,,bune pentru sănătate la păsări şi animale”.Cu toate că ceea ce se spune la semănat seamănă cu textul sorcovei , atât practica urării cât şi lipsa sorcovei ca atare dovedesc că e vorba de două modalităţi de urare diferite.
          Anul Nou este momentul când intenţiile şi dorinţele de viitor par mai aproape ca oricând de împlinire.În nici un alt moment al anului sau al vieţii omului sentimentul unei depline descătuşări , al optimismului şi încrederii în ziua de mâine nu mai poate fi regăsit ca în această zi , a meselor întinse, a degustării roadelor, hărniciei oamenilor şi dărniciei pământului.
De Anul Nou , localitatea Darabani este deschisă ca o  largă fereastră spre lumea de demult dar şi spre ziua prezentă şi viitoare.
Voi încheia cu versurile unui poet botoşănean( Mircea Juncănaru)
                                  ,,Moştenim din bătrâni atâtea comori,
                                    Şi-i păcat să le pierdem sub zare
                                    Că-s eterne acestea prin ani trecători,
                                    Cum eternă-i prin valuri o mare.”




Bibliografie
.,,Zona etnografică Botoşani”-Angela Paveliuc –Olaru, Ed. Sport-Turism
1983

                       ,,Tradiţii şi obiceiuri româneşti”(Anul Nou în Moldova şi Bucovina)
                                               N. Jula, V. Mănăstireanu, Editura Pentru Literatură,1968

                        ,,Sărbători şi obiceiuri”-C. Ibrăiloiu, Editura Enciclopedică, 2 002

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu