DRĂGUȘENI ÎNTRE TRADIȚII ȘI CONTEMPORANEITATE


    

                                                       EDUCATOARE DOINIȚA ROMAN
                                                       GRĂDINIȚA NR.1 STRUCTURĂ A
                                                       ȘCOLII GIMNAZIALE,,ARISTOTEL CRÎSMARU 
                                                       DRAGUȘENI/JUD.BOTOSANI
OBICEIURI DE IARNA
Una dintre preocupările oamenilor de-a lungul vremii a fost arta  sub diferite forme de manifestare.Și în artă, ca și în știința,tradiția nu-și poate asuma autoritatea absolută și nu poate exprima tot ce gândește astazi omul,ce simte și ce dorește.Arta dezvoltă sentimentul libertății,atât prin actul creator,cât și prin cel de receptare.Ca manifestări artistice existente pe meleagurile tuturor zonelor țării noastre,obiceiurile de iarnă aduc un plus de valoare locurilor si societăților din toate timpurile.
    Ca trecător prin existența satului Drăgușeni,am încercat să mă atașez de obiceiurile si tradițiile locuitorilor.Din poveștile bătrânilor am aflat de prezența unor manifestări spirituale,obiceiuri,credințe,datini care si-au pierdut in decursul timpului din originalitate.
   Obiceiurile de iarna ale drăgușenenilor sunt plugușorul și jocurile cu maști,îmbogățite cu creații folclorice romănești.În fiecare an ,din 15 decembrie ,încep pregătirile .Întâi se aleg grupurile de urători(de regulă sunt formate din rude,vecini sau prieteni),apoi îsi angajează unul sa mai mulți  instrmentiști( acordeonist, viorist ,toboșar, trompetist,etc.).Odata formată ceata se trece la alegerea textelor,care ,de regulă, sunt transmise de la o generatie la alta,simplificate sau modificate în funcție de vărsta urătorilor,uneori.Se trece la confecționarea sau procurarea măștilor,a recuzitei.Pe vremuri,cănd în sat existau mai mulți tineri,întâlnirea se facea la horă.Hora(un dans pe nume ruseasca se desfășura pe un teren viran din mijlocul satului si avea rolul de a aduna la un loc fete si băieți,în ideea creării unor legături mai trainice.Astfel,fata care era invitată la joc de un anume băiat, avea datoria ca la Anul Nou când acesta venea cu plugul sa-i dăruiască un colac mare.Acesta era punctul de plecare într-o prietenie mai lungă,chiar căsătorie.Tot la horă se formau si grupurile de colindatori.Acum se adună la casa unuia dintre ei și încep pregătirile.
În aceasta perioadă preotul,cu dascălul si pălimarul însoțiți de un grup numeros de baițti umblă din casă în casă si vestesc Nașterea Mântuitorului.Ei sunt răsplătiți cu dulciuri si fructe și au rolul de a-l înștiința pe gospodar prin strigarea nihoho de faptul că se apropie preotul. În fiecare casă sunt pregătite pe masa ;coliva,colac sau faină,nuci,mere,care se vor împărți copiilor.
       De Crăciun copiii pâna pe la 14 ani umblă cu steaua sau colindul.Când am venit în sat(1980) se colinda în prima zi de Crăciun,acum,când copiii au înțeles când trebuie vestită Nașterea lui IIsus, umblă în Ajunul. Nasterea lui IIsus este o sărbătoare înalțătoare,care umple sufletul românului,și al românilor din Drăgușeni de bucurie,de retrăire spirituală.Glasurile copiilor umplu văile cu,,Steaua sus răsare’’;,,Am plecat sa colindăm’’sau, cate un grup de colindatori din clasele mai mari cu:,,Din an în an’’;Deschide ușa creștine’’.Dupa cum se observa la colinde nu se mai cantă numai cele specifice zonei,ci cele care care sunt mai melodioase sau au versurile cu un mesaj mai puternic.







Gospodinele pregătesc casa(se face curățenie în profunzime),gătesc fel de fel de bunătați,cum îi stă bine romănului la zi de sărbatoare:răcitura de porc,de curcan,sau de
cocoș,sărmăluțe,cărnați,șuncă,friptură;cozonac,dulciuri de casă sau cumpărate,toate pe alese.Masa va fi încarcată cu de toate.Nu vor lipsi nici fructele ,autohtone sau din import,care vor da culoare si vor împodobi masa.si ,bineinteles, o sticlă de vin roșu,specific zonei.
În prima zi de Crăciun,credincioșii merg la biserică.Bătrâni,tineri,copii,bărbați si femei sunt încântați  în fiecare an de darurile părintelui Manoliu,care a facut o tradiție din a oferi câte un dar fiecarui enoriaș ce intră în Casa lui Dumnezeu în această zi.
Nu sunt uitati nici cei nevoiasi din localitate ,care se pot bucura de marea sărbatoare grație unor oameni cu sufletul mare.În toate zilele la biserică se cantă colinde.
Urmeaza Anul Nou.Uratul începe devreme.De pe la ora 10 se aude câte un clopoțel care însoțește glasul unui copil,desprins, parka, din poveștile lui Creangă:,,Aho,aho copii și frați’’sau,,Moș Vasile ,moș Vasile /Ce mai faci cu-atâta pâine/Dă-mi și mie-un colăcel/Că sunt tare mititel/Dă-mi și-un păhăruț de vin /Pân’la anul nu-ți mai vin’’
       Dacă în muzică,literatură,pictură textele și-au schimbat mesajul,l-au adaptat lumii contemporane,textele plugușorului,mai ales pentru copii,nu au suferit mari schimbări.Cu mulți ani în urmă urătorii erau răsplătiți cu calăcei,nuci,mere si bănuti,care erau împărțiți în interiorul grupului sau îsi primea fiecare partea lui.Acum acest obicei s-a pierdut.Urătorii primesc bani,dulciuri sau fructe.Cum se trece de ora 2 încep să apară urători mai mari,organizați în cete sau benzi cu capre,urși,căiuți.În aceste grupuri se alege un urător,de regulă cel care are o dicție mai bună,iar ceilalți au roluri foarte bine definite:unul joacă ursul/capra/caluțul;altul bate toba sau trage sfoara la un instrument numit buhai, ori cântă la alt instrument.Aceste obiceiuri și-au păstrat modul de organizare,textele,însa nu se mai confectionează măștile și costumele din blană de animale.Acum se gasesc în comerț ținute care pot fi adaptate cu mai multă ușurința.La pregătirea lor(îmbracat,machiat/mascat) se adună și fetele,care au rolul de a înveseli atmosfera.Mai spre seară apar și pluguri mai numeroase formate din flăcăi,așteptați pe la casele cu fete sau pe la rude.Aceștia sunt invitați și în casă, unde se și dansează și sunt serviți din bunătațile pregătite de gospodine.Uneori nu reusesc să viziteze în noaptea de Anul Nou pe toți cei pe care si-i propun și termină abia în ziua de Sf. Vasile ,dupa amiază.Momente importante și impresionante sunt acelea când în orașelul din apropiere,la Săveni,se adună pluguri,benzi,grupuri de urători din toate localitațile din jur în fața primăriei și își prezintă cu artă si măiestrie programul.De asemenea întâlnirile dintre2-3 pluguri mai mari crează și pentru trecători momente inedite.Mascații se salută în felul lor,fac tumbe prin zăpadă,joacă.
Spre miezul nopții credincioșii se întâlnesc din nou la biserică pentru TD-umul de Anul Nou.Tot satul este în mișcare:unii umblă să felicite pe cei ce se numesc Vasile,alții cu uratul ,altii își petrec Revelionul în câte un local sau pe la rude/prieteni.Din toate părțile rasună clopoței,tobe,tălăngi,pocnete de bici, muget de buhai.
Cei ce se afla la biserică, servesc dupa slujbă un pahar cu vin sau șampanie în curte;din loc în loc,pe la unele case se aud pocnete de artificii,se cânta,,Mulți ani trăiască!’’Temele textelor ce însotesc urăturile au origini diferite,asa cum se afla în toată România.







Unele sunt cu tendință istorică,,S-a sculat mai an /Bădica Traian’’;altele sunt inspirate din muncile agricole,ocupație de bază a locuitorilor:,,Bună seara gospodari/Gospodari si gospodine….’’;,,Bună seara doamnă gazdă…’’;,,Măi Mărie,Mărioară/Esti frumoasă domnișoară/Dar cum dracu să nu fii/Dacă tu la câmp nu vii/Mama pleacă la prășit/ Tu rămâi pe pat dormind…”.Unele urături sunt ușor satirice,reliefând comportamente ale gazdei:,,Fetele din sat la noi/Umblă dupa mode
noi..’’;sau,,Foaie verde trei scaieți/Să vă spun și de băieți/Nu e nuntă,nu e bal/Ca să nu facă scandal…’’.Satirizate sunt si unele personaje cu funcții importante din localitate .
       Cele mai multe formații(grupuri )de urători sunt însoțite de căiuți,aici fiind inclusi si copii mai mici.Obiceiul evocă dragostea nemarginită a românului  pentru acest animal-calul.Căluțul este confectionat din lemn,învelit în pânză albă ,pe care sunt prinse panglici colorate.La cap este împodobit cu oglinzi în loc de ochi,cu cănăfiori din lâna colorată în loc de coamă.Gâtul este confecționat dintr-un băt lung ce se fixează în cureaua celui ce-l joacă.La spate o vescă din sită formează crupa calului, de care atarnă coada.
Cel ce poartă călutul este îmbracat cu bluză roșie,fustă albă,căciulă împodobită cu bandă roșie pe cap,iar la piciare sunt legați clopoței.Cu câțiva ani în urmă în picioare erau opincuțe,acum s-a renunțat.Plugul aduna între 1 si 4 caiuți,un urător,ofițeri,un  instrumentist (poate fi si muzicuța) și nu lipseste fluierul,care însotește ritmul jocului.
 Dansul constă în așezarea fată în fată:,,Foaie verde baraboi/Și-nainte sși-napoi./Foaie verde mentă creață,/Joacă caii fată-n față./Foaie verde lemn sucit,/Calul meu o-nebunit./Foaie verde iarbă deasă /Intră calul meu în casă./Foie verde de negară/Iese calul meu afară;/Iese calul supărat/N-a băut si n-a mâncat.’’
Obiceiul cu capra este mai puțin întâlnit în Drăgușeni.Este confecționată tot din lemn,îmbracată în pânză.În frunte i se pune o oglindă,iar cornițele sunt împodobite cu fire colorate.De obicei capra este însoțită de talgere în care se bate,un urător și un muzicant.Uneori există și un negustor care are rolul de a negocia cumpararea caprei.Jocul constă in efecturea unor  sărituri si strigături:,,Capra mea-i din Drăgușeni/Și-i hrănita cu strujeni/Cu strujeni și cu tarâța/Și dă lapte cât o mâtă./Vai săraca capra mea/Ce-ar manca si ce-ar mai bea/Gospodaru-i om de treabă,/Nici cu una nu ne-ntreabă.’’
Jocul ursului este un obicei care a dispărut într-o perioadă dni Drăgușeni,dar a reapărut în anii de după revoluție.Masca este confecționată din blană(un cojoc pus pe dos),un cap de urs.Banda este compusă din ursar,,un urător,un toboșar și cțtiva mascțti care au rolul de a produce haz în gospodariile vizitate, prin îmbrăcamintea rufoasă și machiajul de pe fată.
Un alt obicei este nunta,un obicei preferat de tineri.Din rândul participanților nu lipsește mireasa împodobită ca la o nuntă adevarată.,mirele,nunii,vorniceii,druștele,1-2 ofițeri,un turc,fiecare purtând costume adecvate.Alaiul este însotit de muzicanți.În timp ce se cânta nunta joacă în curte,rostind versuri în cor:,,Sus în gura podului/Șade fata omului/Și dă apă la ghițai/Și gurița la flăcăi/Și dă apă la cârlani/Și guriță la golani;/Și dă apă la berbeci /Și guriță la moșnegi…/Am avut si eu o boală/Sa-mi cânte Marcel Budală,/Din acordeonul lui/Sârba Drăgușeniului…”Aici este vorba și de obiceiul de a oferi colacul dulce baiatului care a scos-o pe fată la jocul numit ruseasca ,din ajunul sărbatorilor.Obiceiul nu se mai tine,acum tinerii merg la discotecă.








În prima zi din noul an copii care au dormit noaptea merg cu semănatul,obicei vechi la românii din toate colțurile țarii.Mai târziu merg și adulții cu semănatul și cu urări de început de an pe la rude și prieteni.Bucuria sărbătorilor de iarnă se încheie după Botezul Domnului,sărbatoare când se face slujba în curtea bisericii ,la o cruce de gheata si  când ,,se împrăștie chiralesa.’’.Inchei prin a sustine ca traditia face parte din cultura noastra,a romanilor,si constituie actul nostru de identitate.A ne pierde traditia inseamna a ,,sterge cu buretele vremii/Traditii de neam si destin,’’(prof.Nicolae Andrei).


BIBLIOGRAFIE:
1.Crismaru Aristotel;Crismaru Ortansa-,,Monografie –Draguseni-un semn al permanentei’’Ed.,,Glasul Bucovinei’’,1992;
2.Tufulescu Victor-,,Judetul Botosani’’,Bucuresti,1977;


















Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu