MODALITĂŢI
DE DEZVOLTARE A INTERESULUI PENTRU CUNOAŞTEREA VALORILOR ŞI DATINILOR ROMÂNEŞTI
LA PREŞCOLARI
Prof. înv. preşc. HRIŢUC CAMELIA
Prof. înv. preşc. ALEXA ANA
Şcoala Gimnazială Nr. 12
Botoşani/Grădiniţa Nr. 15 Botoşani -structură
Datinile străbune, precum şi tradiţiile creştine
ale poporului nostru sunt valori cu care ne mândrim şi pe care trebuie să le
promovăm în forma lor autentică. Vrem să ne aliniem la standardele europene în
ceea ce priveşte nivelul economic, însă avem tendinţa să uităm ceea ce ar
trebui să conteze în primul rând: tradiţia. Nivelul de trai poate să crească sau poate să scadă,
tradiţia trebuie să rămână neschimbată.În zilele noastre, românii sunt mult
prea ocupaţi să trudească pentru a avea o stare materială îmbelşugată, aşa cum
văd în Occident, nu mai au timp să fie cu ceilalţi, în schimb, au timp să fie
singuri, au timp să se zbată pentru o viaţă mai bună, încercare ce mereu
nemulţumeşte, căci niciodată nu este de ajuns.
Cultura străveche, ajunsă acum în
mileniul al treilea, pare să fie uitată de noile generaţii care au înlocuit-o
cu valori „importante” de peste hotare.
Dacă la sate unele din aceste valori se mai păstrează, la oraş putem spune că
puţini sunt tinerii care cunosc semnificaţia nopţii de Sf. Andrei, dar sărbătoresc,
în fiecare an , cu mult fast, Hallowen- ul american. Tinerii noştri nu-şi mai
amintesc de Dragobete, dar aşteaptă cu nerăbdare Valentine’s Day.
In calitate de educatori suntem obligaţi să facem din creaţia noastră
populară o carte de vizită cu care să
batem la porţile cunoaşterii şi cu care vom fi primiţi şi apreciaţi fără
îndoială oriunde în lume. In furtunile veacului, obiceiurile şi tradiţiile
strămoşeşti au rămas neclintite păstrând valori autentice ale culturii populare
tradiţionale. Copiii se lasă îndrumaţi şi pot fi modelaţi în aşa fel încât pe
fondul lor afectiv să se aşeze elementele cunoaşterii artistice care vor
imprima gândirii lor anumite nuanţe, ce vor îmbogăţi substanţa viitoarei
activităţi individuale şi sociale. Începând
cu obiceiurile prilejuite de fiecare eveniment important din viaţa
poporului, continuând cu frumoasele costume pe care le îmbracă în aceste
împrejurări şi terminând cu cântecele, dansurile şi strigăturile nelipsite de
la aceste datini, izvorul lor este nesecat pentru cel ce vrea sa le cunoască şi
să le adune în mănunchi pentru a le dărui din nou.
În sensul dezvoltării interesului pentru cunoaşterea valorilor
româneşti, formarea dragostei pentru portul popular, copiii din grupa mea au
cunoscut costumul naţional specific zonei noastre în cadrul activităţii de
observare cu tema „Costumul popular”. Am prezentat copiilor piesele costumului
pentru fete şi pentru băieţi, le-am explicat că în unele sate adulţii merg
îmbrăcaţi în costume populare la biserică. De asemenea, le-am arătat albume în
care sunt ilustrate şi porturile populare din alte zone ale ţării.Prin
frumuseţea cântecului şi a jocului, fermecătoarele costume populare purtate de
tineri şi bătrâni cu diferite ocazii (nunţi, botezuri, la biserică, şezătoare,
în zi de sărbătoare), copiii au fost introduşi în activitatea „Drag mi-e
cântecul şi jocul”. Am prezentat tablouri cu aspecte de horă, am comentat
frumuseţea portului popular, mândria cu care este purtat, voioşia dansatorilor,
trezind copiilor dorinţa de a învăţa şi ei jocurile populare locale, de a
participa la diferite serbări ale grădiniţei. Pentru consolidarea acestor
cunoştinţe, am cerut copiilor să decoreze costumul popular folosindu-se de
linii verticale, orizontale,oblice, cruciuliţe, linii ondulate.
Cea mai aşteptată şi cea mai îndrăgită lună a anului de către toată
lumea, dar în mod special de către copii, este de departe luna decembrie.
Oferindu-ne plăcerea de a merge cu sania pe derdeluş, de a schia, marile
bucurii pe care ni le aduce această ultimă lună a anului sunt Sărbătorile
Crăciunului, cu toate datinile şi obiceiurile care le însoţesc.
Primul
semn că se apropie sărbătorile este dat de Sfântul Nicolae, în fiecare casă,
copiii îşi pregătesc ghetuţele şi le aşează la uşă. În noaptea de 5 spre 6
decembrie, Moş Nicolae trece pe la fiecare copil şi lasă câte ceva în ghete –
dulciuri pentru cei cuminţi sau câte o nuia pentru cei neascultători. Pentru a
amplifica semnificaţia acestei sărbători, am citit copiilor „Legenda lui Moş
Nicolae”, am decupat şi decorat ghetuţele pe care le-am aşezat frumos în sala
de grupă, am învăţat poezii legate de această sărbătoare. Datorită bunăvoinţei
părinţilor, am reuşit ca în dimineaţa zilei de
6 decembrie, fiecare copil să găsească în ghetuţa decorată ceva dulce,
surpriza şi bucuria citindu-se pe chipul copiilor.
Naşterea Domnului reprezintă pentru toţi
cea mai intensă şi cea mai fecundă manifestare religioasă, între marile
sărbători ale creştinismului, părând a fi cea mai veche. Sărbătoare a copilăriei noastre, Crăciunul, care
simbolizează vârsta copilăriei pruncului Iisus, însufleţeşte întreaga fire,
adunând în jurul ei cerul cu pământul. Iisus
se naşte mereu în inima şi mintea oricărui creştin şi merge cu
colindătorii din casă în casă.
Cunoaşterea
datinilor şi obiceiurilor constituie una din preocupările mele permanente.
Astfel, organizarea serbării de Crăciun este minuţios pregătită. Atmosfera
specifică sărbătorilor de iarnă este realizată prin decorarea sălii de grupă cu
lucrările deosebite pe care copiii le-au realizat la activităţile practice sau
artistico-plastice: clopoţei, steluţe, coşuleţe, ghirlande, aranjamente din
conuri.
Pentru
ca tradiţiile noastre româneşti să rămână în sufletul copiilor, serbarea
„Pomului de Crăciun” a cuprins întotdeauna colinde, scenete legate de naşterea
lui Iisus, dansuri populare, dansul caprei şi al căluţilor, pluguşorul,
sorcova. Colindele, prin numărul lor mare, prin frumuseţea muzicii şi poeziei
lor, domină sărbătorile Crăciunului. Colindele
religioase se referă la naşterea lui Iisus, oglindind paralel cu mesajul
magic şi năzuinţa omului la fericire, satisfacţia împlinirii unui rost în
viaţă. Concertul de colinde pe care îl organizez în fiecare an este ascultat cu
mari emoţii de către părinţi, unii dintre ei auzindu-şi copilul , poate pentru
prima dată, cântând colinde alături de ceilalţi. Prin muzicalitatea lor, prin
dăruirea cu care au fost interpretate, colindele rămân în mintea copiilor mult
timp după terminarea sărbătorilor de iarnă.
„Pluguşorul” ocupă un loc important
în cadrul sărbătorilor de iarnă. În cadrul activităţilor alese din prima parte
a zilei am organizat acţiuni cu teme din tradiţii populare unde copiii au
învăţat textul pluguşorului. Am explicat copiilor că tradiţia pluguşorului a
apărut la români din vremuri foarte îndepărtate, având semnificaţia ocupaţiei
tradiţionale a poporului nostru de harnici lucrători ai pământului şi de
crescători de vite, ocupaţie ce s-a transmis din generaţie în generaţie până în
zilele noastre.
Serbarea „Pomului de Crăciun” a avut
în repertoriu datini ca : „Jocul caprei”, „Jocul ursului” , „Dansul căluţilor”.
Explicându-le copiilor că aceste dramatizări în versuri populare s-au născut ca
mijloace de distracţie în vederea obţinerii unei bune dispoziţii în perioada
sărbătorilor de iarnă, i-am determinat să respecte şi să admire şi mai mult pe făuritorii anonimi de artă
populară.
Dansurile populare constituie un
mijloc complex de educarea a copiilor în spiritul dragostei faţă de comorile
populare, de valorile artistice ale poporului. Dansurile populare fiind
simplificate şi adaptate copiilor de
vârstă preşcolară, au un caracter recreativ şi distractiv, este activitatea
care urmează după ce copiii au învăţat cântecele populare. Toţi copiii
participă cu multă bucurie şi veselie la această activitate, mai ales când are
ca finalitate o serbare.
Pentru ca bucuria „Serbării de
Crăciun” să fie deplină, Moş Crăciun, pe care l-au aşteptat cu nerăbdare, le-a
dăruit din traista lui fermecată câte un dar.
Toţi educatorii trebuie să lupte
pentru ca tot ce este folclor autentic să nu moară, ci să trăiască în veci,
pentru că este un basm ce vine din timpuri străvechi, plămădit dintr-un amestec
de sacru profan, din care se naşte bucuria de a trăi.
Bibliografie:
1.
Ghinoiu Ion, „Mică enciclopedie de tradiţii româneşti”, Editura Agora, Bucureşti,
2008
2.
Ghinoiu Ion, „Sărbători şi obiceiuri româneşti”, Editura Elion, Bucureşti, 2002
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu