VIRTUŢI PEDAGOGICE ALE SĂRBĂTORILOR RELIGIOASE
PROF.
PT ÎNV. PREPRIMAR CONDURACHE DORINA
ŞCOALA
GIMNAZIALĂ NR 12/GRĂDINIŢA NR 15 BOTOŞANI
Realizarea
în şcoală şi grădiniţă a unei culturi
sau a unei conduitereligioase a copiilor este posibilă şi
necesară.Formarea copiilor prin sistemul
de învăţământ se cere a fi multidirecţională şi polivalentă.Cum şcoala şi
grădiniţa pregătesc sistematic individul în perspectivă
intelectuală,morală,civică,estetică,etc,componenta religioasă se adaugă
acestora în mod firesc,urmărindu-se complementaritatea şi continuitatea de
ordin instructiv şi educativ-formativ.
Comuniunea omului cu Dumnezeu se realizează neîncetat, zi de zi, dar
aceasta poate primi o densitate aparte în timpul ceremoniilor sacre şi al
sărbătorilor. Săvârşirea slujbelor se face programat, în funcţie de marile
evenimente creştine, statornicite şi reiterate simbolic prin marile sărbători
ale anului liturgic,dar şi ocazional, neprogramat , în funcîie de nevoile şi
cererile cultice ale enoriaşilor sau ale clerului.
Prin
intermediul Sfintei Tradiţii , esenţa sacrului capătă consistenţă, perenitate
şi viaţă.Sacrul se distribuie între oameni atât în momente privilegiate , cât
şi în momente pe care singuri ni le creem pentru adorarea şi trăirea întru
Hristos.Din punctul de vedere al fiinţei
umane care suntem,noi trebuie să fim tot timpul orientaţi către
Dumnezeu,dar,sub aspectul comportamentului expresiv -meditaţie,rugăciune,
adorare, trăirea credinţei-ne supunem unor cadenţe calendaristice şi ritmuri
temporale.
Ceremoniile religioase adună oamenii la un loc , le creează sentimentul
unei apartenenţe îi solidarizează şi îi
întăreşte într-un mod specific.Toţi oamenii devin egali şi se simt solidari.
Raporturile
de forţă –observă Părintele Dumitru
Stăniloaie-nu premit o adevărată spiritualizare , spiritualizarea se
realizează prin delicateţea sensibilă a comuniunii,în care se deschid cu
adevărat adâncurile umane .’’Pe celălalt îl simt ca pe
egalul meu , mă sprijin pe el, ,îl aprob sau devin responsabil de el.Sentimentul religios nu mai este o trăire personală,
insulară, ci se difuzează înspre ceilalti.El se răspândeşte, trece de la un
individ la altul, sprijinindu-se pe confidenţă, dar căutând şi martori.Nu mă simt
pe deplin mulţumit dacă celălalt nu a ajuns la aceeaşi bucurie sufletească.
Sărbătoarea religioasă este o modalitate de rememorare spirituală care
conduce efectiv la un surplus de înduhovnicire , de purificare a spiritului.
Legăturile
se întăresc , facerile se refac, istoria se istoriceşte prin invocarea actului
şi modelului iniţial.Există întotdeauna
un moment iniţial , un sistem de referinţă prim la care ne raportăm
neîncetat.Divinitatea se ‘’înomeneşte’’, iar omul se ‘’îndumnezeieşte’’în acest transfer
spiritual.Cinstim Sărbătorile Domneşti , raportându-ne la faptele Mântuitorului
, pentru a fi mai atenţi la faptele noastre.Îi serbăm pe Marii Sfinţi, serbăm
trăitorii, făptuitorii pentru a ne regăsi în ei sau pentru a face la fel ca ei. Orice
trăire întru ceva sau pentru cineva ne conduce către ieşirea din sine, către o
reclădire a noastră în consens cu zările unei idealităţi generatoare de valori
înalte .În timpul unei ceremonii religioase participantul nu este simplu spectator,ci devine făuritor
şi autor al actului sacru. El nu rămâne exterior ceremonialului ci se implică
în el prin întregul său comportament;rosteşte
rugăciuni, caută, dăruieşte.
Individul inserat actului liturgic îşi părăseşte propria vremelnicie şi
nimicnicie ,pentru a îmbrăca parţial ‘’haina lui
Hristos ‘’.Ceremonialul religios ,cu toate că se derulează cu elementele
şi în mijlocul lumii profane
,instaurează o nouă dimensiune, poate cea mai înaltă, care face legătura sau
trimite direct la Dumnezeu. Există o pedagogie aparte a experimentării sacrului
şi a administrării misterelor lui în practicile liturgice. Toate elementele
cultice şi secvenţele liturgice au şi o valoare simbolică, ele au o esenţă care
trimite la Dumnezeu.
Ritualul
sacru are o valoare iniţiatică, formativă.Persoana care participă la acest act
dobândeşte un statut aparte;atributele
Divinităţii se răspândesc în ea. Această ‘’ îndumnezeire’’ a omului nu suprimă natura sa circumscrisă, ci
maximizează acele disponibilităţi pe care fiinţa le are deja. Participanţii se
împlinesc din punct de vedere spiritual
şi devin mai eficienţi în ceea ce urmează să intreprindă.
Se
derulează o educaţie implicită , cu reverberaţii adânci ,nebănuite ,în persoana celor care iau
parte la ritual.Sărbătoarea ,spunea Vasile Băncilă este sentimentul luminos.Ea
ridică omul la un maxim de omenie şi îi dă acestuia să guste din licoarea
raiului.Prin sărbătoare ‘’
partea’’ pământească din om este împinsă către zările perfecţiunii
divine.
Sărbătoarea ortodoxă rămâne autentică în măsura în care contaminarea cu
elementele profane nu desfiinţează specificitatea acesteia. Este ştiut că în
decursul istoriei unele aspecte’’ păgâne’’ au intrat sau au fost resemnificate la nivelul dreptei
credinţe.
Multe
aspecte de tip folcloric au fost prelucrate sau s-auîngemănat cu riturile
creştine. Sărbătorile noastre creştine
nu se pot transforma în prelungite festine,intervale vide de activitate, ci
trebuie să se transforme în momente privilegiate de activism spiritual ,de
formare duhovnicească.Desacralizarea
sărbătorilor este o primejdie ce nu trebuie neglijată.Nu poate şi nu
trebuie ‘’sfinţit’’ orice butic sau
cine ştie ce aşezământ al desfătărilor lumeşti.
Actul sacru nu se poate săvârşi oricând şi oriunde. Sărbătoarea trebuie
să devină o culme a trăirii spirituale,o ocazie de re-înduhovnicire, de ataşare
mai puternică faţă de divinitate, de trăire autentică întru Hristos.
Să nu
uităm că Sărbătoarea Domnului [Duminica] presupune ‘’ să nu lucrezi în acele zile nimic, fără numai cele pentru
suflet’’.
Aşadar,sărbătoarea înseamnă activitate, este o lucrare a spiritului, devine
un moment orientat către perfecţionarea sufletului nostru. Cei care se dedică
unui ‘’cult’’
în mod ‘’ maşinal’’ ,în virtutea
tradiţiei,pentru că ‘’
aşa se cade ‘’,se află doar la începutul drumului către credinţă,într-o
fază cât se poate de ‘’
lumească’’
.Să avem grijă să nu alunecăm în acest soi
de sărbătoare pervertită să cinstim cum se cuvine cele sfinte, să ne ‘’ însărbătorim’’ sufletele cât mai mult şi cât mai des.
BIBLIOGRAFIE
M.E.N.,Consiliul Naţional pentru Curriculum, Programa
şcolară de religie clasa I ,Editura Educaţia religioasă, Bucureşti,2005
Ani Răducu,Îndrumător-elemente de educaţie religioasă
pentru învăţământul preşcolar,Patriarhia Română-diac.Nicu
D.Octavian,diac.Valentin Bădescu, pr.Sorin Filip ,Editura Grafika Print,Bucureşti,1999
Biblia,traducere Dumitru
Cornilescu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu