|
Prof. Anişoara-Doiniţa Dupu – Grădiniţa cu Program Prelungit
„Ştefan cel Mare şi Sfânt” Dorohoi
Prof. Corneliu Drescanu – Şcoala Gimnazială „Mihail Sadoveanu”
Dumbrăviţa
Motto: "... nu e datorie românească mai vrednică de a fi
îndeplinită şi nu e osteneală mai de folos, decât ca să facem părtaşi pe cei
mai tineri, pe cei ce vin după noi, de bunurile sufleteşti moştenite din
vechime, să predăm lor ca pe o zestre mai de preţ. Iar zestrea mai de preţ nu e
alta, ca averea de cuget şi simţire, închisă şi păstrată cu sfântă grijă de-a
lungul vremurilor, în adâncul sufletului românesc şi creştinesc al moşilor şi
strămoşilor noştri !”
(G.BREAZUL - Culegerea
« Colinde »)
Să-i învăţăm pe
copii să preţuiască şi să respecte obiceiurile şi tradiţiile în care s-au
născut, să-i învăţăm să iubească meleagurile natale, portul românesc şi pe
români. Să le sădim în suflet aceste elemente definitorii ale identităţii
neamului românesc fară de care nu am mai putea şti de unde venim şi cine suntem
de fapt noi românii pe acest pământ. Să-i ajutăm pe copii să înţeleagă
imensitatea tezaurului nostru folcloric în care arta populară românească este o
minunată oglindă în care se reflectă cu cea mai mare intensitate frumuseţea
României, istoria şi mai ales sufletul neamului.
în calitate de educatori suntem
obligaţi să facem din creaţia noastră populară o carte de vizită cu care să
batem la porţile cunoaşterii şi cu care vom fi primiţi şi apreciaţi fara îndoială
oriunde în lume. Copiii se lasă îndrumaţi şi pot fi modelaţi în aşa fel încât
pe fondul lor afectiv să se aşeze elementele cunoaşterii artistice care vor
imprima gândirii lor anumite nuanţe, ce vor îmbogăţi substanţa viitoarei
activităţi individuale şi sociale. începând cu obiceiurile prilejuite de
fiecare eveniment important din viaţa poporului, continuând cu frumoasele
costume pe care le îmbracă în aceste împrejurări şi terminând cu cântecele,
dansurile şi strigăturile nelipsite de la aceste datini, izvorul lor este
nesecat pentru cel ce vrea să le cunoască şi să le adune în mănunchi pentru a
le dărui din nou.
Valorificând frumuseţea
tradiţiilor şi obiceiurilor populare în cadrul serbărilor cu preşcolarii reuşim
să înfrumuseţăm viaţa copiilor, îi ajutăm să cunoască tradiţiile româneşti şi
rolul important pe carc-1 au în viaţa oamenilor din cele mai vechi timpuri,
modul cum aceste tradiţii aii dăinuit peste timp. Prin conţinutul serbărilor îi
ajutăm pe copii să înţeleagă mesajul şi conţinutul acestor obiceiuri populare,
adaptându-le particularităţilor de vârstă şi aptitudinilor artistice
individuale. Cu acest prilej introducem copiii într-o lume frumoasă a cântecului,
dansului, poeziei, poveştilor, glumelor, proverbelor, zicătorilor şi
strigăturilor a unor evenimente tradiţionale - Crăciunul, Paştele, Moş Nicolae,
etc copiii având posibilitatea să cunoască frunuseţea şi bogăţia folclorului,
diversitatea tradiţiilor şi obiceiurilor româneşti, armonia limbii române. Cu
aceste ocazii copiii îşi îmbogăţesc vocabularul cu expresii populare, proverbe,
zicători, strigături, pătrund în tainele limbii materne şi în comorile
înţelepciunii populare.
La vârsta
preşcolară şi şcolară mică, sunt greu de înţeles evenimentele petrecute de
Crăciun. Noi, educatoarele şi învăţătorii încercăm să transmitem din generaţie
în generaţie, portul, graiul, obiceiurile şi datinile aşa cum le-am moştenit de
la străbuni. O ocazie eficientă de valorificare a tradiţiilor populare şi a
obiceiurilor româneşti o constituie serbările. Ele sunt un izvor de bucurii şi
satisfacţii care creează copiilor o stare de bună dispoziţie favorabilă atât
dezvoltării psihice, fizice cât şi estetice. Copiii trebuie să interpreteze
diferite roluri; cântăreţ, dansator, povestitor, creator de obiecte artizanale,
formându-şi sau perfecţionându-şi o serie de abilităţi artistice.
Serbările au o
importanţă deosebită în educarea copiilor, în primul rând prin conţinutul lor,
transmit un anumit mesaj, apoi copiii se pregătesc împreună şi depun eforturi
susţinute pentru realizarea unui scop comun, reuşita serbării. Pregătirea şi
participarea la serbări este acţiunea în care copilul se obişnuieşte să
trăiască în colectiv, să se debaraseze de timiditate.
Serbările aduc lumina în sufletul
copiilor, dau aripi imaginaţiei, creează o atmosferă plină de plăcere, bucurie.
Pentru copii ele reprezintă n distracţie veselă, plăcută, iar pentru educator
constituie prilejul de a oferi mănunchiul bucuriei de-a lungul unui şir întreg
de repetiţii. învăţând copiii să desfăşoare “Serbarea pomului de iarnă” , îi
implicăm în interpretarea unor roluri pe care le joacă cu plăcerexapra, ursul,
sorcova, uratul, colindatul.
Prin
interpretarea rolurilor şi pregătirea decorurilor pentru diversele “spectacole”
urmărim atât un efect artistic cât şi pedagogic, căutând un imbold pentru a
trezi la copii dorinţa de a cunoaşte şi păstra tradiţiile şi obiceiurile
strămoşeşti.
Pentru a avea o influenţă
pozitivă asupra copilului, serbările trebuie să fie înţelese de acesta şi să-l
afecteze psihologic. Sensul unui spectacol va depinde de:calitatea lui, de
folosirea adecvată a costumaţiilor şi decorurilor,de participare afectivă a copilului.
Când bat la
porţile sufletului Sfintele Sărbători, ne bucurăm împreună cu copiii de
neasemuita frumuseţe a datinilor strămoşeşti şi scoatem din comoara inimii şi
din iada de zestre a neamului, tezaurul folcloric românesc: cântecul, jocul şi
costumul popular specific sărbătorilor.
Dansurile populare prin
frumuseţea costumelor, a melodiilor sunt îndrăgite de copii şi interpretate cu
multă pasiune aproape la toate serbările.
Cântecele
populare întâlnite la toate serbările antrenează .tonifică şi energizează
gândirea, memoria, atenţia, imaginaţia, creativitatea , spiritul de disciplină,
prietenia. Dacă jocul şi cântecul nu este trăit, nu poate pune în rezonanţă
corzile sufleteşti ale fiinţei umane.
Deci,
muzica,mişcarea îi impresionează de timpuriu pe copii, cântecele le produc
emoţii puternice şi plăcute,le întovărăşesc jocurile şi plimbările,fac parte
din distracţiile lor şi le “leagănă” copilăria.
Când priviţi o
serbare cu obiceiuri străvechi ale românilor, cu cântece şi dansuri populare,
gândiţi-vă că priviţi un moment, oglinda şi sufletul acestui popor ce a
considerat păstrarea tradiţiei o datorie şi o onoare.
Abordăm, mai jos, câteva aspecte
practice referitoare la şezătoarea literară şi la un festival de profil, care
concretizează itinerariile teoretice enunţate.
OBICEIURI ŞI TRADIŢII LA ROMÂNI ŞEZĂTOAREA LITERARĂ
Adunarea unui
grup restrâns, care are loc la ţară în serile de iarnă şi la care participanţii
lucrează şi totodată petrec, spunând glume, poveşti, ghicitori poartă denumirea
de şezătoare.
O vorbă din
bătrâni spune că cine-şi uită trecutul nu poate avea nici prezent, nici viitor.
Pentru a cunoaşte trecutul, cea mai bună cale este folclorul care este cel mai
bun păstor al tradiţiilor şi obiceiurilor din bătrâni.
Şezătoarea înlesneşte
împărtăşirea experienţei vârstnicilor către tineri pregătindu-i pentru
următorii paşi în viaţă: prima dragoste, plecarea la armată a feciorilor,
însuşirea unei meserii, cununia şi nunta, cerinţele unei căsătorii creştine.
în şezători se leagă prietenii
între fete şi băieţi pe baza afinităţilor, frumuseţii fizice şi morale, pe baza
verificării în timp a compatibilităţilor.
Sunt şezători de
fete, de fecioare de măritat la care se aşteaptă feciorii.
O şezătoare se desfăşoară în casa
mare a unei gazde, cu fete care învaţă să coase, să lucreze la războiul de
ţesut, să toarcă, să tricoteze.
După o vară
bogată, gospodarii se adună iama în jurul focului şi lucrează lână cu ajutorul
sătenilor, pentru că, în grup, munca poate fi o activitate plăcută.
Se cântă, se
dansează se spun snoave şi pilde cu tâlc, dar mai ales se lucrează. Se toarce
lâna din caier, se ţes covoare la război, se fac gheme din lână, se tricotează,
se împletesc coşuri şi ştergători coşuri. Munca este mai spornică dacă este
îmbinată cu cântecul.
Câte şi câte
jocuri şi năzdrăvănii s-au văzut şi auzit făcându-se la şezători sub ochii
surorilor mai mari şi ai mătuşilor? Nimeni nu le poate da de capăt. Cine poate
şti câte s-au desfăcut şi mai ales s-au legat acolo, prin voia curată a
oamenilor?!
La şezători mai
spune şi îndărătnicul câte o gogomănie. Vorba aceea: “Mai bine să râdem şi să
ne lecuim, decât să râdă de noi cei străini.
în locul obişnuitelor serbări cu
poezii de iarnă şi/sau colinde, învăţătorul poate organiza o şezătoare
tradiţională cu clasa pe care o conduce.
Tema poate fi
“Tradiţii şi obiceiuri româneşti” şi poate fi pregătită încă de la începutul
anului şcolar.
Locul desfăşurării poate fi:
- sala de festivităţi a şcolii,
cabinetul de literatură, sala de clasă, sau în aer liber.
Materiale necesare:
Pentru
amenajarea sălii: măşti ale unor personaje, costume naţionale, covoare,
velinţe, imagini din lumea poveştilor, instrumente folosite în gospodăriile
ţărăneşti;
Pentru
amenajarea unei expoziţii de carte cu aspecte specifice temei pe care o are
şezătoarea: dulap vitrină, cărţi, coperte ale unor publicaţii;
Pentru audiţii
sau vizionări: radio-casetofon, casete audio, video, casete video.
Pregătirea
învăţătorului în vederea desfăşurării şezătorii constă în:
Studierea
materialului;
Pregătirea unei
schiţe de “scenariu”;
Distribuirea din
vreme a materialului de studiat cu
repartizarea sarcinilor;
Controlul -
periodic - al modului în care elevii se pregătesc;
Distribuirea
sarcinilor privind organizarea sălii în care se desfăşoară activitatea.
Pregătirea
elevilor în vederea desfăşurării şezătorii:
îşi notează
sarcinile (ce au de studiat şi citit);
Contribuie la
pregătirea sălii în care se desfăşoară activitatea;
Citirea
materialelor recomandate de învăţător pentru a putea participa la dialog (cu
întrebări, dar şi cu răspunsuri);
Pentru a evita
orice situaţii neplăcută este bine ca elevii să fie dublaţi.
“Scenariul”
învăţătorului va fi întocmit în cele mai mici amănunte, iar în distribuirea
rolurilor este necesar să se aibă în vedere potenţialul artistic al fiecărui
elev.
Pregătirea sălii în
care se va desfăşura activitatea se va face
de către elevii clasei ajutaţi de
părinţi sau de elevii din clasele
mai mari, sub îndrumarea
învăţătorului. Se va urmări să se realizeze o ambianţă plăcută, în care elevii să se simtă bine.
Deschiderea
şezătorii se face de către învăţător care anunţă tema, precizează scopul,
anunţă obiectivele — totul într-o formă atrăgătoare, mobilizatoare, anunţă
regulile după care se desfăşoară şezătoarea şi în linii foarte generale se
anunţă “scenariul”.
Elevii intră în rol - în ordinea
scenariului şi conform regiei făcută de învăţător.
Scenariul propus conţine: recitări,
cântece, dansuri, lecturi, proverbe, ghicitori, poveşti, replici rostite de
unele personaje din basme sau poveşti cunoscute pentru a fi uşor recunoscute de
elevi, jetoane cu întrebări sau sarcini de rezolvat, încheierea şezătorii.
Ediţia a VIII-a
- decembrie 2012
“Marama ţesută
din fire de borangic,
O pereche de
opinci Brodată măiestru, cu galbenul spic,
Le privesc...
parcă văd hora Aminte ne-aduce de dacii strămoşii Sprinţară cu pasul săltat De
holdele lor, smălţuite cu macii cei roşii,
Joc din bătrâni,
ce prin vremi l-au păstrat.
Le e cusută cu
frunze de stejar
Toate acestea ca
şi muşcata,
Ne spune că
strămoşii n-au luptat în zadar Pe care bunica o ţine în fereastră,
Şi-aşa cum
stejarul stă drept în vijelii Sunt un strop din istoria noastră.
Rezistă românii
de ani - 2000 Lucrurile acestea, ştiţi voi oare ce spun?
Mai are bunica,
păstrată demult Izvorul neamului meu, e ţăranul român. ”
Cunoaşterea
obiceiurilor şi tradiţiilor strămoşeşti ale poporului român constituie unul
dintre obiectivele Grădiniţei Nr.9 cu Program Prelungit “Ştefan cel Mare şi
Sfânt” Dorohoi, Judeţul Botoşani, micii preşcolari putând înţelege astfel mai
bine moştenirea istorică a neamului nostru. începând cu anul 2005, unitatea
noastră de învăţământ organizează şi desfaşoară FESTIVALUL DE DATINI ŞI OBICEIURI
DE IARNĂ “MOŞTENITORII” – Ediţia a VIII-a 2012.
La români, sărbătorile de iarnă sunt adevărate
“sărbători de suflet”, prin ele revenind amintirile copilăriei, cu zăpezile
ca-n poveste, bogate şi prevestitoare de rod îmbelşugat, colindele şi
clinchetele de clopoţei, cu mirosul proaspăt de brad, dar şi de colăcei şi
cozonaci, toate sub amprenta nerăbdării şi emoţiei inerente aşteptării darurilor,
sub pomul de iarnă, sub aura obiceiurilor de anul nou, toate conturând o
atmosferă de basm, de linişte sufletească şi de pace universală.
A intrat în
tradiţie, ca în pragul sărbătorilor de iarnă, Grădiniţa Nr. 9 cu Program
Prelungit “Ştefan cel Mare şi Sfânt” Dorohoi, Judeţul Botoşani, să fie gazda
grădiniţelor din municipiul Dorohoi şi a celor din localităţile şi comunele
învecinate, într-o activitate de amploare destinată păstrării tradiţiilor de
iarnă. Datinile şi obiceiurile prezentate în fiecare an fac din grădiniţa
noastră “o scenă” pe care se desfăşoară un spectacol unic, în care elementele mitice şi cele cotidiene sunt prezentate
într-un recital de culori şi de imaginaţie. Colindele, urările de belşug,
pluguşorul, sorcova, jocurile cu măşti (capra, ursul, căiuţii), teatru
folcloric, dansul mascaţilor, cântecele de stea, fac din sărbătorile de iarnă
unele din cele mai spectaculoase manifestări... Argumentul pentru care
săptămânile lunii decembrie ale fiecărui an sunt trăite şi retrăite cu atâta intensitate
de copiii, bunicii şi părinţii din zona Dorohoiului. Plecând de la aceste
argumente, festivalul "Moştenitorii” este un prilej minunat pentru a-i
determina pe copiii noştri să fie înfăptuitori ai transmiterii datinilor şi
obiceiurilor strămoşeşti, fără de care nu ne-am păstra identitatea naţională.
Desfăşurarea
Festivalului “Moştenitorii” în preajma sărbătorilor de iarnă, completează viaţa
socială şi culturală a comunităţii dorohoiene, fiind şi o motivaţie pentru
adulţii de azi, tot mai tumultuoşi, tot mai antrenaţi în preocupări cotidiene,
care de multe ori îi îndepărtează de ideea conservării şi transmiterii unor
tradiţii.
Un leitmotiv al
festivalului este acela de a « imprima » micilor colindători, transmiterea
peste timp a simbolurilor creştine, chemarea la o trăire spirituală adecvată,
cu reverberaţii în viaţa familiei, iar în realizarea documentării premergătoare
desfăşurării manifestării, am consultat cadre didactice şi locuitori din zonele
etnografice Dumbrăviţa, Cristineşti, Pomârla, George Enescu, Cordăreni şi
Dorohoi. Intenţia organizatorilor a fost aceea de a nu transforma Festivalul «
Moştenitorii » într-un concurs de datini şi obiceiuri, argumentând astfel:
participanţii sunt în felul acesta antrenaţi într-o evoluţie artistică
dezinvoltă, purtând costumele şi
intrând în atmosfera decorurilor, fără
emoţii, manifestându-se liber; tradiţiile şi obiceiurile şi-ar pierde din
naturaleţe în condiţiile unei atmosfere de
concurs ; obiectivul
prioritar al festivalului este transmiterea obiceiurilor şi a tradiţiilor
strămoşeşti şi nu crearea unui spirit de competiţie. Dintre celelalte obiective
ale festivalului, enumerăm : promovarea creaţiilor folclorice autentice
specifice zonei şi educarea copiilor
în spiritul cunoaşterii, respectării,
păstrării şi transmiterii tradiţiilor şi a
obiceiurilor de iarnă locale ;
depistarea aptitudinilor interpretative şi
punerea în valoare a autenticităţii şi a frumuseţii costumelor şi măştilor tradiţionale. Precizăm şi faptul că
acest festival se desfăşoară în baza unui regulament aprobat de Inspectoratul
Şcolar Judeţean Botoşani, toţi copiii sunt răsplătiţi în mod tradiţional,
primesc diplome de participare... Pentru colectivele grădiniţelor participante,
sfârşitul anului 2009 reprezintă a V-a ediţie de festival, în care săptămânile
lunii decembrie sunt un prilej pentru a fi
împreună, într-o manifestare de proporţii, în orientarea de a mobiliza copiii
şi dascălii, părinţii şi
bunicii, în scopul realizării unei sărbători cu
adevărat creştine, o sărbătoare prin care se încearcă depăşirea limitelor serbării de Crăciun, de la grupă, aducându-i astfel pe copii,
mai aproape de rădăcinile, sufletul
şi spiritualitatea poporului român, creând astfel premisele unei sărbători
prin care încercăm să-i determinăm pe copii să fie nu numai martori, ci şi cei care transmit
datinile şi obiceiurile strămoşeşti.
Bibliografie:
1.
Nicola,
Ioan, Pedagogie Şcolară, Editura Aramis, Bucureşti, 2000
2.
Faure,
Edgar, A învăţa să fii, Editura Didactică şi Pedagogică Bucureşti, 1974
3.
Mitrofan,
N., Aptitudinea pedagogică, Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti , 1988
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu