ROLUL ÎNVĂTĂTORULUI
ÎN PROMOVAREA CREATIEI POPULARE
înv. Nechita Gheorghe Radu
Școala GIMNAZIALA„Octav Băncilă”
Corni / Botoșani
Moto
I
….avem
datoria morală ca lucrurile întâmplate în vremurile trecute să nu fie acoperite
de mormântul uitării”
Macarie, episcop cronicar al Romanului
Moto
II
„
Moştenim din bătrâni atâtea comori
Şi-i păcat să le pierdem sub zare
Că-s eterne acestea prin ani trecători
Cum eternă-i prin valuri o mare .
Si dacă am sti să le-aducem către altii
Nealterate asa cum sunt ele
Ne - am păzi mai cu grijă Carpatii
În drumu-le către stele.”
Mircea Juncănaru ( poet botoşănean)
Învătătorul, factor decisiv al procesului formativ în învătământ, a
fost , este si va rămâne evident, tocmai
datorită contributiilor sale remarcabile la modelarea personalitătii tinerelor
generatii si a indisolubilei sale legături cu familia, celulă de bază a
societătii, un element caracteristic fundamental al constiintei nationale de-a
lungul tuturor timpurilor si în toate circumstantele.
Învătătorule, ai datoria morală,
ca pe lângă misiunea nobilă pentru care te-ai pregătit, să sădesti în sufletele
si inimile tinerelor vlăstare dragoste si admiratie, pretuire si respect fată
de creatiile poporului român, izvorâte
din timpuri imemoriabile, care s-au transmis până în zilele noastre !
De ce?
Pe parcursul istoriei milenare a poporului nostru, fiecare localitate
rurală a creat si obiceiuri izvorâte din
specificul locului, din viata comunitătii (nastere, botez, nuntă, moarte,
cântecul, dansul, etc.)
Odată cu trecerea timpului unele obiceiuri au dispărut, altele sunt pe
cale de disparitie, dar încă multe dintre acestea au continuat să existe si în zilele noastre. Tocmai de aceea , dascălii
satelor au menirea să promoveze în rândul elevilor obiceiurile si datinile
locului.
Mai mult decât atât, ar fi cel mai mare păcat ca aceste datini si
obiceiuri să fie uitate sau pierdute si este inadmisibil ca ele să se
transforme în doar simple amintiri ale bunicilor si străbunicilor, să devină
povesti îndepărtate în timpuri imemoriabile si să nu mai existe pentru noi în
prezent si pentru generatiile următoare în viitor. Ele au reprezentat si reprezintă
încă cele mai de pret si nesecate izvoare de inspiratie pentru marii oameni de
artă, de cultură, de stiintă ai neamului nostru românesc, făcând parte
integrantă din spiritualitatea poporului român.
De aceea , ca buni români avem sfânta datorie de a păstra si continua,
deoarece prin ele însesi trăim, iubim, uităm si ne trecem ca si cei dinaintea
noastră.
Pornind de la ceste considerente, încă de la începutul apostolatului am
considerat că trebuie să facem ceva pentru a duce mai departe obiceiurile si
datinile locului.
La nivelul scolii am înfiintat formatia de dansuri populare, care avea
vechi traditii si care datorită mai multor motive, o perioadă îndelungată de
timp nu a mai functionat. Dintre dansurile populare locale am reusit să-i învătăm
hora, sârba, bătut, ciobănasul, cărăselul, polcuta.
Cu răbdare si muncă deosebită, am indus în rândurile copiilor dragostea
pentru dans si cântec, reunindu-i în ansamblul folcloric de cântece si dansuri
„ Floare de corn”, ansamblu care a obtinut rezultate deosebite la nivel
judetean si national. Satisfactia noastră cea mai mare era si este când elevii
vin si ne caută să-i includem si pe ei în ansamblu. Atunci ne dăm seama că
munca nu a fost în zadar, iar copiii iubesc în mod deosebit folclorul local.
Am considerat că si sezătoarea este prin functiile ei instructiv
–educative, in mod de a reactualiza anumite obiceiuri din trecut ale satului
moldovenesc. Cântecul, strigătura, ghicitorile, proverbele s-au îmbinat
armonios cu activitătile desfăsurate odinioară de bunicile lor: tesutul,
torsul, împletitul, cusutul, etc. desfăsurate
într-un cadru adecvat , într-o sală împodobită cu obiecte din lada cu nestemate
a bunicii, sezătorile au avut un impact deosebit asupra copiilor,
motivându-i în acelasi timp trezindu-le
dorinta de a învăta si ei anumite îndeletniciri ale trecutului care sunt pe
cale de a fi uitate.
O atentie deosebită am acordat farmecului obiceiurilor populare de
Crăciun si de Anul Nou , în acest sens înfiintând „Ansamblul de datini si
obiceiuri de iarnă”. Conceput ca o sinteză ce înmagazinează cele mai frumoase
traditii ale trecutului, ansamblul format a dat măsura măiestriei în a confectiona
costumele necesare diferitelor personaje, dar si talentului în a interpreta
rolurile si momentele care marchează evenimentele ce se desfăsoară în ciclul
sărbătorilor de iarnă începând de la Sfântul Andrei si până la Bobotează.
Pentru o întelegere deplină a acestor obiceiuri locale, le-am explicat
copiilor de unde vin, cum s-au format si ce simbolizează fiecare moment în
parte ( Sf. Nicolae, Colindul, Steaua, Plugusorul,Semănatul,Jocul mascatilor,
Jocul ursilor, jocul Căiutilor, Jocul caprei,Dansul turcilor) teatrul popular.
Ansamblul de datini si
obiceiuri de iarnă a participat la multe festivaluri unde a obtinut rezultate
deosebite, s-au realizat filme documentare pentru documentarul „ Zestrea
românilor”, iar fotografii cu aspecte
din datinile si obiceiurile de Crăciun si Anul Nou din satul nostru au fost
prinse si în albumul artistului fotograf Dusa Ozolin – „Botosanii din inimă”,
album care a participat la expozitii din tară si străinătate.
Pentru a păstra cât mai bine obiceiurile satului Corni, pentru a le
continua cu aceeasi mândrie ca si strămosii nostri si chiar pentru a le
îmbogăti, ne-am ales ca disciplină optională „ Datini si obiceiuri locale”
În cadrul optionalului am stabilit obiective precise:
v
Elevii trebuie să-si cunoască
localitatea, datinile si obiceiurile locului;
v
Elevii trebuie să cunoască si să
constientizeze că păstrarea acestor datini si obiceiuri reprezintă un bogat
izvor de inspiratie pentru orice mare poet, scriitor, pictor, muzician;
v
Elevii trebuie să cunoască si să
constientizeze că prin conservarea acestora ne mentinem însăsi fiinta
natională, frumusetea si nobletea sufletească;
v
Toti trebuie să lupte pentru a-si
dezvolta sentimentul de apartenentă, de dragoste si admiratie fată de
localitate , judet, tară, sentimentul de patriotism si a mândriei de a fi
cornean.
Prin ceea ce am realizat până acum, uneori cu eforturi deosebite,
considerăm că ne-am făcut datoria morală vizavi de cele arătate mai sus, în continuare
vom căuta ca si viitoarele generatii să beneficieze de bogătia de datini si
obiceiuri traditionale ale satului nostru.
Multe din datinile strămosesti s-au pierdut sau sunt pe cale de
disparitie.
Din fericire, în satul nostru, datorită implicării scolii si căminului
cultural, ele se păstrează încă vii si bogate, vorbindu-ne în limbajul minunat
al poeziei si spectacolului feeric de o civilizatie străveche, mitică, a
neamului nostru.
Din
dragoste pentru trecutul nostru, pentru originea noastră daco-romană, dintr-un
profund sentiment de îndatorire faţă de tradiţia noastră creştină, trebuie să
păstrăm cu sfinţenie aceste datini şi obiceiuri pentru a dovedi că suntem buni
români, ştiut fiind că, aşa cum spunea
Alecu Russo, „datinile, povestirile, muzica şi poezia sunt arhivele popoarelor,
iar cu ele se poate reconstitui trecutul lor îndepărtat” .
Nu poate fi datorie românească mai vrednică de a fi îndeplinită şi nu e
osteneală mai de folos decât să atragem cât mai mulţi tineri la cunoaşterea şi
practicarea acestor creaţii spirituale de adâncă simţire românească, pentru a
le duce mai departe ca pe o zestre de mare preţ a neamului nostru.
Bibliografie:
Revista „Învătământul
primar”, Nr. 1-2, 1996, pg. 5 „ Învătătorul , făuritor al constiintei nationale”
– prof. dr. Virgiliu Rodulion
ANEXE:
I.
DATINI SI OBICEIURI DE IARNĂ



Ansamblul de datini si obiceiuri de iarnă



„Jocul turcilor” „Jocul ursilor”
„Steaua”
II.
PORTUL
POPULAR DIN ZONA CORNI – JUD. BOTOŞANI
1 Piese ale costumului popular : A, C
- Cămăşi de sărbătoare
specifice zonei
B - Catrinţă specifică zonei
A B C


2. Ne
mândrim cu portul străbun :
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
3.Şezătoarea


![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|||
![]() |
|||
ROLUL ÎNVĂTĂTORULUI
ÎN PROMOVAREA CREATIEI POPULARE
înv. Nechita Gheorghe Radu
Școala GIMNAZIALA„Octav Băncilă”
Corni / Botoșani
Moto
I
….avem
datoria morală ca lucrurile întâmplate în vremurile trecute să nu fie acoperite
de mormântul uitării”
Macarie, episcop cronicar al Romanului
Moto
II
„
Moştenim din bătrâni atâtea comori
Şi-i păcat să le pierdem sub zare
Că-s eterne acestea prin ani trecători
Cum eternă-i prin valuri o mare .
Si dacă am sti să le-aducem către altii
Nealterate asa cum sunt ele
Ne - am păzi mai cu grijă Carpatii
În drumu-le către stele.”
Mircea Juncănaru ( poet botoşănean)
Învătătorul, factor decisiv al procesului formativ în învătământ, a
fost , este si va rămâne evident, tocmai
datorită contributiilor sale remarcabile la modelarea personalitătii tinerelor
generatii si a indisolubilei sale legături cu familia, celulă de bază a
societătii, un element caracteristic fundamental al constiintei nationale de-a
lungul tuturor timpurilor si în toate circumstantele.
Învătătorule, ai datoria morală,
ca pe lângă misiunea nobilă pentru care te-ai pregătit, să sădesti în sufletele
si inimile tinerelor vlăstare dragoste si admiratie, pretuire si respect fată
de creatiile poporului român, izvorâte
din timpuri imemoriabile, care s-au transmis până în zilele noastre !
De ce?
Pe parcursul istoriei milenare a poporului nostru, fiecare localitate
rurală a creat si obiceiuri izvorâte din
specificul locului, din viata comunitătii (nastere, botez, nuntă, moarte,
cântecul, dansul, etc.)
Odată cu trecerea timpului unele obiceiuri au dispărut, altele sunt pe
cale de disparitie, dar încă multe dintre acestea au continuat să existe si în zilele noastre. Tocmai de aceea , dascălii
satelor au menirea să promoveze în rândul elevilor obiceiurile si datinile
locului.
Mai mult decât atât, ar fi cel mai mare păcat ca aceste datini si
obiceiuri să fie uitate sau pierdute si este inadmisibil ca ele să se
transforme în doar simple amintiri ale bunicilor si străbunicilor, să devină
povesti îndepărtate în timpuri imemoriabile si să nu mai existe pentru noi în
prezent si pentru generatiile următoare în viitor. Ele au reprezentat si reprezintă
încă cele mai de pret si nesecate izvoare de inspiratie pentru marii oameni de
artă, de cultură, de stiintă ai neamului nostru românesc, făcând parte
integrantă din spiritualitatea poporului român.
De aceea , ca buni români avem sfânta datorie de a păstra si continua,
deoarece prin ele însesi trăim, iubim, uităm si ne trecem ca si cei dinaintea
noastră.
Pornind de la ceste considerente, încă de la începutul apostolatului am
considerat că trebuie să facem ceva pentru a duce mai departe obiceiurile si
datinile locului.
La nivelul scolii am înfiintat formatia de dansuri populare, care avea
vechi traditii si care datorită mai multor motive, o perioadă îndelungată de
timp nu a mai functionat. Dintre dansurile populare locale am reusit să-i învătăm
hora, sârba, bătut, ciobănasul, cărăselul, polcuta.
Cu răbdare si muncă deosebită, am indus în rândurile copiilor dragostea
pentru dans si cântec, reunindu-i în ansamblul folcloric de cântece si dansuri
„ Floare de corn”, ansamblu care a obtinut rezultate deosebite la nivel
judetean si national. Satisfactia noastră cea mai mare era si este când elevii
vin si ne caută să-i includem si pe ei în ansamblu. Atunci ne dăm seama că
munca nu a fost în zadar, iar copiii iubesc în mod deosebit folclorul local.
Am considerat că si sezătoarea este prin functiile ei instructiv
–educative, in mod de a reactualiza anumite obiceiuri din trecut ale satului
moldovenesc. Cântecul, strigătura, ghicitorile, proverbele s-au îmbinat
armonios cu activitătile desfăsurate odinioară de bunicile lor: tesutul,
torsul, împletitul, cusutul, etc. desfăsurate
într-un cadru adecvat , într-o sală împodobită cu obiecte din lada cu nestemate
a bunicii, sezătorile au avut un impact deosebit asupra copiilor,
motivându-i în acelasi timp trezindu-le
dorinta de a învăta si ei anumite îndeletniciri ale trecutului care sunt pe
cale de a fi uitate.
O atentie deosebită am acordat farmecului obiceiurilor populare de
Crăciun si de Anul Nou , în acest sens înfiintând „Ansamblul de datini si
obiceiuri de iarnă”. Conceput ca o sinteză ce înmagazinează cele mai frumoase
traditii ale trecutului, ansamblul format a dat măsura măiestriei în a confectiona
costumele necesare diferitelor personaje, dar si talentului în a interpreta
rolurile si momentele care marchează evenimentele ce se desfăsoară în ciclul
sărbătorilor de iarnă începând de la Sfântul Andrei si până la Bobotează.
Pentru o întelegere deplină a acestor obiceiuri locale, le-am explicat
copiilor de unde vin, cum s-au format si ce simbolizează fiecare moment în
parte ( Sf. Nicolae, Colindul, Steaua, Plugusorul,Semănatul,Jocul mascatilor,
Jocul ursilor, jocul Căiutilor, Jocul caprei,Dansul turcilor) teatrul popular.
Ansamblul de datini si
obiceiuri de iarnă a participat la multe festivaluri unde a obtinut rezultate
deosebite, s-au realizat filme documentare pentru documentarul „ Zestrea
românilor”, iar fotografii cu aspecte
din datinile si obiceiurile de Crăciun si Anul Nou din satul nostru au fost
prinse si în albumul artistului fotograf Dusa Ozolin – „Botosanii din inimă”,
album care a participat la expozitii din tară si străinătate.
Pentru a păstra cât mai bine obiceiurile satului Corni, pentru a le
continua cu aceeasi mândrie ca si strămosii nostri si chiar pentru a le
îmbogăti, ne-am ales ca disciplină optională „ Datini si obiceiuri locale”
În cadrul optionalului am stabilit obiective precise:
v
Elevii trebuie să-si cunoască
localitatea, datinile si obiceiurile locului;
v
Elevii trebuie să cunoască si să
constientizeze că păstrarea acestor datini si obiceiuri reprezintă un bogat
izvor de inspiratie pentru orice mare poet, scriitor, pictor, muzician;
v
Elevii trebuie să cunoască si să
constientizeze că prin conservarea acestora ne mentinem însăsi fiinta
natională, frumusetea si nobletea sufletească;
v
Toti trebuie să lupte pentru a-si
dezvolta sentimentul de apartenentă, de dragoste si admiratie fată de
localitate , judet, tară, sentimentul de patriotism si a mândriei de a fi
cornean.
Prin ceea ce am realizat până acum, uneori cu eforturi deosebite,
considerăm că ne-am făcut datoria morală vizavi de cele arătate mai sus, în continuare
vom căuta ca si viitoarele generatii să beneficieze de bogătia de datini si
obiceiuri traditionale ale satului nostru.
Multe din datinile strămosesti s-au pierdut sau sunt pe cale de
disparitie.
Din fericire, în satul nostru, datorită implicării scolii si căminului
cultural, ele se păstrează încă vii si bogate, vorbindu-ne în limbajul minunat
al poeziei si spectacolului feeric de o civilizatie străveche, mitică, a
neamului nostru.
Din
dragoste pentru trecutul nostru, pentru originea noastră daco-romană, dintr-un
profund sentiment de îndatorire faţă de tradiţia noastră creştină, trebuie să
păstrăm cu sfinţenie aceste datini şi obiceiuri pentru a dovedi că suntem buni
români, ştiut fiind că, aşa cum spunea
Alecu Russo, „datinile, povestirile, muzica şi poezia sunt arhivele popoarelor,
iar cu ele se poate reconstitui trecutul lor îndepărtat” .
Nu poate fi datorie românească mai vrednică de a fi îndeplinită şi nu e
osteneală mai de folos decât să atragem cât mai mulţi tineri la cunoaşterea şi
practicarea acestor creaţii spirituale de adâncă simţire românească, pentru a
le duce mai departe ca pe o zestre de mare preţ a neamului nostru.
Bibliografie:
Revista „Învătământul
primar”, Nr. 1-2, 1996, pg. 5 „ Învătătorul , făuritor al constiintei nationale”
– prof. dr. Virgiliu Rodulion
ANEXE:
I.
DATINI SI OBICEIURI DE IARNĂ



Ansamblul de datini si obiceiuri de iarnă



„Jocul turcilor” „Jocul ursilor”
„Steaua”
II.
PORTUL
POPULAR DIN ZONA CORNI – JUD. BOTOŞANI
1 Piese ale costumului popular : A, C
- Cămăşi de sărbătoare
specifice zonei
B - Catrinţă specifică zonei
A B C


2. Ne
mândrim cu portul străbun :
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
3.Şezătoarea


![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|||
![]() |
|||

Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu