OBICEIURI  ŞI  TRADIŢII  DE  SFÂNTUL  NICOLAE,  DE  BOBOTEAZĂ  ŞI  DE SFÂNTUL IOAN
Sărbătorile de iarnă încep pe 15 noiembrie şi se termină pe 7 ianuarie. Este cea mai bogată perioadă în obiceiuri şi tradiţii-diferite de la o zonă geografică la alta-care au în centru marile sărbători creştine. Reperele sunt începutul postului, Sfântul Nicolae, Crăciunul, Anul Nou, Boboteaza şi Sfântul Ioan Botezătorul. Postul Crăciunului este, paradoxal, un post de bucurie având în vedere că urmează perioada luminoasă a Naşterii Mântuitorului. De aceea este un post mai uşor, cu dezlegare la peşte sâmbăta, duminica şi la sărbătorile mai importante. În postul Crăciunului, în comunităţile româneşti se fac pregătiri din punct de vedere al gospodăriei cât şi în ceea ce priveşte obiceiurile. Până pe la jumătatea secolului trecut, postul Crăciunului era perioada şezătorilor. Nopţile lungi ofereau destul timp şi pentru somn dar şi pentru lucrul de mână şi pentru distracţii. La şezători se cunoşteau fetele cu flăcăii. Cei care se hotărau să întemeieze o familie, după Bobotează, făceau nunta. Din păcate aceste vremuri sunt apuse pentru totdeauna.

SFÂNTUL NICOLAE
Moş Nicolae este sfântul care împarte daruri copiilor, care ajută văduvele şi orfanii. Tot el are grijă ca fetele sărace să se mărite. Sfântul Nicolae este ajutorul corăbierilor şi al soldaţilor. Sfântul Nicolae aduce iarna (îşi scutură barba). Dacă nu e zăpadă, înseamnă că sfântul a întinerit. Bătrânii ştiutori, funcţie de cum era vremea în ziua de 6 decembrie, prevesteau lungimea iernii. În această zi se pun crenguţe de măr în apă. Dacă până la Anul Nou înfloresc, anul va fi roditor. La Anul Nou aceste crenguţe deveneau sorcove. După Sfântul Nicolae urmează solstiţiul de iarnă. Bătrânii spuneau că acest sfânt alungă soarele ca să răsară cât mai la est. Asta se întâmplă până la Sfântul Toader care împinge soarele înapoi spre sud. Sfântul Nicolae păzeşte partea de sud a cerului, iar Sfântul Toader partea de nord pentru ca soarele să nu fugă din cauza răutăţilor pe care le vede pe pământ. Se mai spune că atunci când se apropie de Sfântul Toader, soarele îşi ia cu el 9 babe şi aduce ninsori care să-i asigure sprijinul în trecerea nevăzută. Dar Sfântul Toader are şi el 9 cai şi fugăreşte soarele înapoi.  Bătrânii mai spuneau că totuşi soarele va scăpa pe partea Sfântului Nicolae (care este mai bătrân) dar atunci va fi sfârşitul lumii.
De Sfântul Nicolae colindătorii încep repetiţiile. Nu încep mai devreme pentru că vremea colindelor este între Sfântul Nicolae şi Sfântul Ioan Botezătorul.  Colindele se cântau şi de Sfântul Nicolae dar, cu timpul, atenţia a fost concentrată pe Naşterea Mântuitorului.  Copiii au emoţii în dimineaţa acestui sfânt.  Oare ce le va aduce moşul? Nuieluşe sau daruri? În ultimul timp, ca urmare a directivelor U.E., Sfântul Nicolae aduce doar daruri. Din păcate. Ţăranii considerau că Sfântul Nicolae este al doilea sfânt făcut de Dumnezeu pentru că în noaptea Sfântului Vasile, când se deschid cerurile, oamenii l-au văzut pe acest sfânt stând de-a stânga Domnului. Cu mulţi ani în urmă, la întemeierea familiei, tinerii îşi alegeau un sfânt ocrotitor. Pentru că mulţi bărbaţi  se numeau Nicolae, sfântul a ajuns să fie ocrotitorul foarte multor familii. De Sfântul Nicolae se sărbătoreau 3 zile: în ajun, de Sfântul Nicolae şi a doua zi aşa cum se proceda la marile sărbători. În unele părţi ale ţării, în a doua zi după Sfântul Nicolae se fac praznice pentru cei care au murit înecaţi. Lipovenii din Delta Dunării îl venerează pe acest sfânt: nu pleacă la pescuit fără icoana sfântului. Pe parcursul timpului, colacii, merele, nucile date colindătorilor s-au transformat în bani. Gospodarii care nu primeau colindătorii sau cei care nu-i omeneau cum trebuie se puteau aştepta-peste an-la ce-i mai rău. În plus erau desconsideraţi şi de membrii comunităţii.

BOBOTEAZA
Agheazma are puteri miraculoase-nu se strică niciodată. Se sfinţesc apele. Băiatul, bărbatul care scoate crucea aruncată de preot în apele iernii va fi sănătos tot anul. Se spune că în noaptea de Bobotează fetele îşi visează ursitul. Ele îşi leagă pe inelar un fir roşu de mătase şi o bucăţică de busuioc. Busuioc se pune şi sub pernă. Fetele care cad pe gheaţă în această zi-se mărită sigur în acel an. În ajunul Bobotezei preotul sfinţeşte casele cu agheazmă. Oamenii ţin post negru până la venirea preotului şi beau apa sfinţită. Preotul este însoţit de copii care strigă „Kira Leisa!” (Kyrie Eleison-Doamne, miluieşte). În această zi vânătorii şi pădurarii împuşcă peste ape pentru alungarea duhurilor necurate. Slujba din curtea bisericii se face lângă o cruce de gheaţă-dacă este gerul (gerul Bobotezei). Pentru că se consideră că de Bobotează au fost sfinţite toate apele, nu se spală rufe în următoarele 8 zile.

SFÂNTUL IOAN BOTEZĂTORUL
Sfântul Ioan este protectorul copiilor. El are grijă ca aceştia să se nască sănătoşi, fără malformaţii, fără boli. Oamenii mari trebuie să se veselească în această zi. Altfel vor fi trişti tot anul. Unii oameni sărbătoresc această zi  gândindu-se că Sfântul Ioan apără gospodăriile de foc  şi animalele de pe lângă casă de fiarele pădurii. În unele zone ale ţării ziua Sfântului Ioan este ziua în care sărbătoresc femeile (iordănitul nevestelor).  Era şi obiceiul ca în ziua de Sfântul Ioan, la biserică, tinerii să stropească participanţii la slujbă cu agheazmă de la Bobotează. Cei iordăniţi trebuiau să plătească tinerii. Cu banii câştigaţi, colindătorii încingeau seara un chef. Tradiţia spune că de Sfântul Ioan fiecare om trebuie să se stropească cu agheazmă pentru a fi ferit de boli peste an. După data de 7 ianuarie se botează gerul. Adică se înmoaie şi devine mai cald.
Pentru români, sărbătorile de iarnă sunt extrem de importante mai ales în contextul actual. Aceste sărbători îi leagă pe români între ei, le reamintesc tradiţiile şi obiceiurile, îi atrag ca un magnet uriaş spre locurile natale unde se revăd cu rudele şi cu prietenii şi unde pot aprinde o lumânare şi rosti o rugăciune pentru cei care au plecat într-o lume mai bună. Pe parcursul acestor sărbători parcă dispar ierarhiile, diferenţele sociale. Oamenii lasă în urmă grijile, nevoile, gândurile cotidiene dovedind că cea care-i ţine şi menţine este credinţa.


14.12.2012                                                                 Înv. Toma Ciobanu,
                                                                               Şcoala „Ion Bojoi”-Flămînzi

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu