inst. Asoltanei
Loredana – Elena
Şcoala
Gimnazială “Grigore Antipa”, Botoşani
Iarna este
anotimpul pe care copiii îl aşteaptă cu multă nerăbdarea. Ea vine cu farmecul
şi savoarea zăpezii, cu miracolul sărbătorilor. Cu toţii, mari şi mici, îl
aşteptăm pe Moş Crăciun. Dorim, în secret, ca moşul să nu ne ocolească, să vină
şi în casa noastră. Cu toţii ne pregătim să-l întâmpinămcum ştim mai bine şi
să-i mulţumim că ne-a trecut pragul.
Moşu' e o stare sufletească autentică ce învăluie sufletul
copilului, iar prin starea acestuia întreaga lume se învăluie în straie de
sărbătoare. Prezenţa Moşului în sufletele copiilor şi credinţa în existenţa lui
are efecte formative, culturale, morale. Este foarte posibil ca în sufletele
copiilor să se cristalizeze anumite repere şi opţiuni, atitudini şi convingeri
care să fundamenteze evoluţia personalităţii lor şi specificul relaţiilor lor
interpersonale.
Prin
experienţa lui Moş Crăciun, copilul constată că există întotdeauna cineva care
îl vede, îl aude şi îi evaluează gândurile, cuvintele, atitudinile, dar mai
ales faptele; că există cineva, care dincolo de universul cotidian, vede, aude
şi consemnează tot.
Prin
experienţa lui Moş Crăciun, copilul constată că există întotdeauna cineva pe
lume care le face bucurii, surprize. Copiii află că pe lume există fericire,
bunătate, trăiesc cu intensitate emoţiile surprizei şi a primirii şi desfacerii
cadourilor şi, la rândul lor, vor face celor dragi bucurii şi surprize. Ei
învaţă ce înseamnă aşteptarea nerăbdătoare, plăcuta ei înfrigurare, ce înseamnă
emoţia unei posibile bucurii şi curiozitatea surprizei ce va veni.
Fiind vorba
de ceva primitor, bun, înţelept şi drept, copiii îl primesc şi îl găzduiesc pe
Moşu' în sufletele lor. Îl aşteaptă
şi fac tot posibilul pentru a-l aduce şi la ei, pentru a fi recunoscuţi ca
demni de atenţie, de interes. Relaţia copilului cu Moş Crăciun este una
deosebită, acesta se angajează şi îşi asumă comportamente şi atitudini care să
îl determine pe Moşu' să nu îl ocolească. El va respecta reguli şi cerinţe, va renunţa la
comportamente şi atitudini negative, va face sacrificii. În aceste condiţii,
copilul va învăţa şi va înţelege faptul că există un anumit conţinut al unei
relaţii deschise, plăcute, bune, pe care nu-l poate compromite, daca doreşte ca
relaţia să se perpetueze de-a lungul anilor.
Pentru cei
mai mulţi copii, Crăciunul reprezintă bunătatea, generozitatea pe care ei nu
vor să o piardă. În sufletul copiilor, Moşu' reprezintă blândeţea, dărnicia, uneori salvarea prin
realizarea miracolelor ce le îndeplinesc cele mai arzătoare dorinţi.
Totodată,
părinţii şi dascălii nu pot rata prezenţa lui Moş Crăciun în actul educării. Nu
numai că este vorba de o pregătire interioară pentru această mare sărbătoare a
creştinătăţii, dar şi pentru o creştere spirituală şi emoţională sănătoasă a
copilului.
Realizarea
acestui obiectiv la nivel instituţional se poate realiza în mod
transdisciplinar, prin diferite activităţi didactice, în rândul cărora un rol
deosebit revine angrenării copiilor în angrenarea copiilor în pregătirea şi
desfăşurarea serbărilor şcolare.
Prezint, în
cele ce urmează, un exemplu de abordare transdisciplinară cu tema „Bucuria
copiilor – Sosirea lui Moş Crăciun”, realizată la clasa I.
-
Perioada
pregătitoare: ultimele 2 săptămâni din semestrul I a anului şcolar.
Scopuri:
-
socializarea
elevilor;
-
cultivarea
relaţiilor de cooperare dintre elevi, cadre didactice şi părinţi, bunici,
mătuşi;
-
conştientizarea şi
exersarea valorilor: respect faţă de tradiţiile populare şi creştine;
-
observarea
schimbărilor din natură în timpul iernii;
-
manifestaea inedită
a valenţelor native şi a personalităţilor elevilor.
Repere tematice:
-
succesiunea
sărbătorilor din luna decembrie;
-
semnificaţia sărbătorilor
de iarnă;
-
pregătirea şi
petrecerea sărbătorilor de iarnă;
-
obiceiuri de
Crăciun;
-
schimbările din
natură în acest anotimp.
Tipul de activităţi:
-
povestiri de
Crăciun şi semnificaţia lor;
-
pregătirea serbării
de Crăciun;
-
joc de rol: Moş Crăciun la noi acasă;
-
scrisoare către Moş
Crăciun;
-
calendarul naturii;
-
confecţionarea de
ornamente pentru brad;
-
desene, colaje;
-
concurs de săniuţe,
-
dramatizare.
Proiect: realizarea unui album cu fotografii de la
serbarea de Crăciun, de la colindat, de la petrecerea Crăciunului şi a Anului
Nou în familie, tradiţii specifice zonelor unde îşi petrec copiii sărbătorile.
Repere de evaluare:
-
progresul
comunicării;
-
conştientizarea şi
descrierea sărbătorilor de iarnă;
-
exemplificarea
schimbărilor care au loc în natură;
-
cunoaşterea
reciprocă prin participarea la concursurile şi activităţile propuse;
-
manifestarea
creativităţii în confecţionarea podoabelor pentru brad;
-
adaptarea la
diferite situaţii: competiţie, colaborare.
Bibliografie
T Cerghit, Ioan şi colaboratorii – Pedagogie şcolară, Didactică pedagogică, E.D.P., Bucureşti 1982
T Oprescu, Nicolae – Activism
şi activizare în procesul învăţării, revista Învăţămînt primar, nr.1
T MEC – Ghidul
metodologic pentru clasele I – II, Bucureşti, 2003
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu