Înv. Buldum Gheorghe
Şcoala gimnazială nr.2 Vînători
Comuna Gorbăneşti
,,Sărbătorile de iarnă,din străbuni
Bat cu toiagu-n
poartă,la noi,la români!
De sfinte şi
mândre sărbători,
Acum în astă
seară sfântă
Iisus coboară
printre noi
Chiar când
colindele se cântă
Şi vin în casa
dumneavoastră
De mult,uitate
obiceiuri!
Primiţi colinda noastră?’’
“Nimic nu-i
mai frumos, mai nobil,decât meseria de educator, de grădinar de suflete umane,
de călăuză a celor mai curate si mai pline de energie mlădiţe”(D. Almaş). Să-i învăţăm
pe copii să preţuiască și să respecte obiceiurile și tradiţiile în care s-au
născut, să-i învăţăm să iubească meleagurile natale, portul românesc şi pe
români. Să le sădim în suflet aceste elemente definitorii ale identităţii
neamului românesc fără de care nu am mai putea şti de unde venim și cine suntem
de fapt noi, românii , pe acest pământ. Să-i ajutăm pe copii să înţeleagă
imensitatea tezaurului nostru folcloric în care arta populară românească este o
minunată oglindă în care se reflectă cu cea mai mare intensitate frumuseţea
României, istoria si mai ales sufletul neamului.
Când poposesc
la porţile sufletului Sfintele Sărbători, ne bucurăm împreună cu toţii
de neasemuita frumuseţe a datinilor strămoşeşti si scoatem din comoara inimii
si din lada de zestre a neamului, tezaurul folcloric românesc: cântecul, jocul
si costumul popular specific sărbătorilor.
Dintotdeauna, poporul român a ştiut să-şi
păstreze datinile şi obiceiurile, poveştile, muzica şi poezia, ca apoi să le
transmită cu mândrie, din generaţie în generaţie, urmaşilor dornici să le
cunoască.
Un
rol important în menţinerea şi păstrarea acestor tradiţii şi obiceiuri revine
în primul rând şcolii. Educatorii, învăţătorii sau profesorii au obligaţia
morală să organizeze activităţi educative, serbări în care aceste obiceiuri să
fie folosite şi valorificate. Tradiţiile şi obiceiurile de iarnă sunt un prilej
de bucurie şi mândrie pentru copiii şi oamenii de toate vârstele.
Ca în fiecare an,
în cinstea sărbătorilor de iarnă,elevii Şcolii gimnaziale nr.2 Vînători, comuna
Gorbănești şi-au exprimat bucuria venirii iernii şi Sfintelor Sărbători ale
Naşterii Domnului, printr-o serie de activităţi, care de care mai deosebite
,prin ineditul lor.
“Fără obiceiurile şi tradiţiile noastre,
fără portul şi limba noastră, nu am putea să ne
numim români.”
Vechi datini româneşti te ajută în
fiecare an să simţi şi să trăieşti atmosfera plină de căldură şi veselie a
Sărbătorilor de iarnă. Nu ştii întotdeauna cu exactitate care este semnificaţia
sau originea lor şi te gândeşti că, în fond, nu este aşa de important. Vă dezvălui
însă câteva dintre aceste tradiţii, pentru ca tu ”omule” să le poţi gusta din
plin şi să le simţi mai aproape de suflet...
Perioada Sărbătorile de iarnă începe de la Sfântul Nicolae ,
sărbătorit de credincioşii ortodocşi pe 6 decembrie, şi se termină de
Bobotează, pe 6 ianuarie. Aşadar, o lună plină în care tradiţia este la loc de
cinste.
Cu
ocazia sărbătorilor de iarnă, în fiecare colţ din ţară reînvie datini şi
obiceiuri frumoase care-i unesc pe oameni. Cu această ocazie se fac urări de
belşug, sănătate, bucurie, hărnicie. Sărbătorile de iarnă au începuturi străvechi, diferite. Ele reînvie după mulţi ani de uitare, în forme
nepătate de modernism, vremea când, case care respectau datina îşi făceau o
plăcere şi o petrecere din primirea colindătorilor.
Moş Nicolae. Decembrie vine cu sărbătoarea,
atât de aşteptată de copii, a Sfântului Nicolae. Câţi dintre noi nu au aşteptat
cu înfrigurare dimineaţa de 6 decembrie pentru a se uita dacă Moşul a lăsat
ceva în ghetele pregătite de cu seară? Acest obicei al darurilor aduse de Moş
Nicolae, s-a împământenit mai mult la oraş. Este posibil să fie un împrumut din
ţările catolice, unde Moş Crăciun este cel care pune daruri în ghete sau
ciorapi anume pregătiţi. Copiilor din România li se poate întâmpla ca Moş
Nicolae să aducă si câte o vărguţa (pentru cei obraznici). Rolul de ocrotitor
al familiei cu care a fost investit de religia ortodoxă Sfântul Nicolae îi dă
dreptul să intervină în acest fel în educaţia copiilor.
Acesta a fost un episcop care, după moarte
devine un sfânt. El este protectorul pompierilor, marinarilor, tinerilor,
copiilor, recoltelor. Se povesteşte că odată un tată necăjit era nevoit să-şi
vândă copiii ca să-şi salveze familia. Sfântul Nicolae l-a ajutat aruncându-i
trei pungi cu galbeni, pe geam, în casă. Una din pungi s-a oprit într-o gheată.
Astfel s-a născut obiceiul de a se pune ghete la uşă de Moş Nicolae. Se spune
că sfântul călătoreşte pe un măgăruş încărcat cu doi saci mari: unul cu
dulciuri şi jucării, altul cu nuiele. Darurile sunt pentru copiii care se
roagă, învaţă bine şi sunt cuminţi, iar nuielele pentru copiii răi,
neascultători şi leneşi.
Moş Ajunul, 23-24 decembrie, este o sărbătoare îndrăgită de copii. Aceştia merg
din casă în casă cu un săculeţ şi un beţişor numit colindă şi capătă mere, nuci, colaci, covrigi, bani, după ce au
cântat „Bună dimineaţa la Moş
Ajun ”.
Pentru cea mai aşteptată sărbătoare din decembrie, Crăciunul, românii au
apelat în egală măsură la tradiţie, ştiind să accepte şi obiceiuri mai recente.
Întâmpinată cu bucurie, Naşterea Mântuitorului aduce cu ea şi o sumă de
practici foarte vechi prin care se celebra Echinocţiul de Iarnă, momentul în care
natura dă speranţe că va renaşte. Obiceiul colindatului a înglobat în el nu
numai cântec şi gest ritual, ci şi numeroase mesaje şi simboluri ale unei
străvechi spiritualităţi româneşti. El s-a păstrat asociindu-se cu celebrarea
marelui eveniment creştin care este Naşterea Domnului Iisus Hristos. În ajunul
Crăciunului, pe înserat, în toate satele din ţară, începe colindatul.
Colindele copiilor sunt scurte, vestesc
sărbătoarea Crăciunului, urează belşug, sănătate şi daruri cuvenite ca răsplată
pentru urare. Colindele de ceată vorbesc despre înţelepciunea gospodarului,
bogăţia gospodăriei, despre viaţa de la ţară, despre vitejia flăcăilor,
frumuseţea fetelor, dar şi despre naştere lui Iisus, întâmpinarea noului an.
Colindele sunt străbătute de optimism şi exprimă dorinţele şi speranţele
oamenilor.
Crăciunul este o sărbătoare foarte importantă pentru creştini: este sărbătoarea
Naşterii Domnului, timp al bucuriilor, al păcii şi al liniştii sufleteşti. Este
o perioadă în care primim şi dăruim multă iubire şi căldură sufletească. Acest
lucru se remarcă şi în entuziasmul cu care se fac pregătirile pentru această sărbătoare. Timp de 40 de zile
înainte de această sărbătoare creştinii respectă Postul Crăciunului când nu
mănâncă carne sau produse lactate pregătindu-se astfel pentru a sărbători.
Tăierea
porcului este un moment deosebit de important ce
anticipă Crăciunul. Apoi, pregătirea mâncărurilor capătă dimensiunile unui
ritual străvechi. Mâncărurile tradiţionale: cârnaţii, toba, răciturile, sarmalele,
friptura de porc şi nelipsitul cozonac vor trona pe masa de Crăciun, fiind la
loc de cinste alături de vinul roşu cinstit de toată lumea.
Unul din momentele cele mai
importante ale serii de 24 decembrie este împodobirea
bradului de Crăciun, la care se obişnuieşte să participe toţi membrii
familiei. În timpul nopţii, Moş Crăciun va aluneca prin horn şi va lăsa cadouri
pentru toată lumea în ciorapi sau sub brad. Dacă ne uităm pe cer s-ar putea
să-l vedem pe Moş Crăciun trecând cu sania sa trasă de opt reni.
Colindul este una din cele mai cunoscute datini de iarnă. Colindele de iarnă
sunt texte rituale cântate la sărbători creştineşti, închinate Crăciunului şi
Anului Nou. Originea lor se pierde în vechimea istoriei poporului nostru. De-a
lungul secolelor au devenit mai frumoase şi au căpătat o mare varietate pe
întreg teritoriul ţării. Ele degajă atmosfera de sărbătoare şi buna dispoziţie
cu care toţi românii întâmpină Sărbătoarea Naşterii Domnului şi Anul Nou. Evocând
momentul când, la naşterea lui Iisus, steaua care i-a călăuzit pe cei trei magi
s-a ivit pe cer, copiii merg din casă în casă cântând colinde şi purtând cu ei
o stea.
Cu Steaua
merg copiii din prima zi de Crăciun şi până la Sfântul Vasile. Este
un obicei cu caracter religios, curat creştinesc. Ea
simbolizează steaua care a condus pe cei trei magi la Bethleem , în satul unde
s-a născut Iisus Hristos. Copiii care merg cu Steaua se numesc stelari,
colindători sau crai.
Este un obicei care se practică din seara ajunului până în seara
Crăciunului, de către copii de 6-14 ani și are conotații religioase referitoare
la Na șterea
Domnului. Steaua, purtată de copii este compusă din speteze de brad îmbrăcate
cu staniol, cu hârtie creponată având în partea centrală o imagine cu Nașterea
Domnului.
Sărbătorile nu au farmec dacă nu
sosește Moș Crăciun așteptat de toții copii. În seara de ajun acesta pleacă în
lume cu daruri. Vine pe o sanie trasă de reni. Intră în case, pe furiș, când
copii au adormit și lasă cadouri sub bradul împodobit. Nimeni nu știe cu
siguranță cum ajunge Moș Crăciun în casele oamenilor, dar toate poveștile își
păstrează nota de mister.
Pluguşorul
este un colind vechi de mii de ani. Îşi are originea
în datele legate de începerea noului an agricol. Pe vremuri, Anul Nou venea
primăvara, odată cu renaşterea naturii. Atunci se mergea prin sate cu pluguri
trase de boi, împodobite cu brazi; de aici şi numele de pluguşor. Cu pluguşorul
se merge în ajunul Anului Nou sau chiar în ziua de Sfântul Vasile şi se fac
urări pentru noul an de sănătate , de bunăstare , de bucurie şi fericire, se
descriu muncile agricole. Se folosesc obiecte : plugul, buhaiul ce imită
mugetul taurului, bici, clopote, tălăngi, brad împodobit. În funcţie de vârsta
participanţilor colindători se poate vorbi de pluguşorul copiilor sau plugul
flăcăilor.
Anul
Nou a fost din timpuri vechi şi a rămas mare sărbătoare după Crăciun.
Obiceiurile mai cunoscute şi practicate de Anul Nou pe la noi sunt acelea de a
face daruri, felicitări, slujbe la biserică, colaci, aprinsul candelei,
pluguşorul, sorcova, jocurile cu măşti.
În ziua de Anul Nou auzim
uratul cunoscut sub numele „Sorcova”
Aparţinând obiceiurilor de Anul Nou,
umblatul cu sorcova e mai cu seamă bucuria copiilor .Aceştia poartă o crenguţă
înmugurită de copac sau o sorcovă confecţionată dintr-un băţ în jurul căruia
s-au împletit flori de hârtie colorată.
Înclinată de mai multe ori în direcţia unei anumite persoane, sorcova joacă întrucâtva rolul unei baghete magice, înzestrate cu capacitatea de a transmite vigoare şi tinereţe celui vizat. Textul urării, care aminteşte de o vrajă, nu face decât să întărească efectul mişcării sorcovei. Obicei augural din ciclul manifestărilor închinate întâmpinării Anului Nou. Însemnul ritual este alcătuit dintr-un băţ sau o ramură verde, împodobită. Obiceiul se practică de către un băiat, iar gazdelor li se adresează urări de bun augur, invocându-se sănătatea, belşugul şi prosperitatea
Înclinată de mai multe ori în direcţia unei anumite persoane, sorcova joacă întrucâtva rolul unei baghete magice, înzestrate cu capacitatea de a transmite vigoare şi tinereţe celui vizat. Textul urării, care aminteşte de o vrajă, nu face decât să întărească efectul mişcării sorcovei. Obicei augural din ciclul manifestărilor închinate întâmpinării Anului Nou. Însemnul ritual este alcătuit dintr-un băţ sau o ramură verde, împodobită. Obiceiul se practică de către un băiat, iar gazdelor li se adresează urări de bun augur, invocându-se sănătatea, belşugul şi prosperitatea
Capra. Acest obicei ţine, de regulă, în ajun de Anul Nou. Măştile care evocă la Viflaim personaje biblice
sunt înlocuite aici de masca unui singur animal, al cărui nume variază de la o
regiune la alta. Capra se alcătuieşte
dintr-un lemn scurt, cioplit în formă de cap de capră, care se înveleşte cu
hârtie roşie. Peste această hârtie se pune o altă hârtie neagră, mărunt tăiată
şi încreţită în forma părului. În loc de aceasta se poate lipi şi o piele
subţire cu păr pe ea.
În dreptul ochilor se fac în lemn două scobituri unde se pun două boabe de fasole mari, cu pete negre, peste care se lipeşte hârtia neagră cu încreţituri sau pielea cu păr. Are două corniţe, frumos împodobite cu hârtie colorată, pe care se află înşirate mărgele . În dosul coarnelor se află o oglindă care răsfrânge foarte mândru lumina de pe la casele unde intră capra noaptea.
În partea de jos a capului, se pune falca de jos, care se mişcă în jurul unui cui care nu se vede. Această falcă este îmbrăcată la fel ca şi capul. Sub ceafă este o gaură în care se pune un băţ lung de un cot, de care se ţine capra. De partea de dinaintea fălcii de jos se află atârnat un clopoţel, iar de partea de dinapoi se află legată o sârmă. Dacă această sârmă se lasă slobodă, partea de dinaintea fălcii de jos atârnă şi astfel gura caprei se deschide.
Dacă s-ar trage scurt de sârmă, gura caprei s-ar închide printr-o clampăneală seacă, de lemn. Fireşte clopoţelul sună. Atât băţul, cât şi sârma sunt acoperite cu un ţol cu motive populare, care acoperă astfel pe cel ce va ţine capra de băţ, va clămpăni-o şi va juca-o, are legate pe dinăuntru nişte cercuri de sârmă sau de lemn.
Masca este însoţită de o ceată zgomotoasă, cu nelipsiţii lăutari ce acompaniază dansul caprei. Capra saltă şi se smuceşte, se roteşte şi se apleacă, clămpănind ritmic din fălcile de lemn.
Un spectacol autentic trezeşte în asistenţă fiori de spaimă. Mult atenuat în forma sa citadină actuală, spectacolul se remarcă mai ales prin originalitatea costumului şi a coregrafiei.
Cercetătorii presupun că dansul caprei, precum şi alte manifestări ale măştilor (căiuţii-feciori travestiți în crai, ţurca-mască de taur ..), întâlnite în satele româneşti la vremea Crăciunului provin din ceremoniile sacre arhaice închinate morţii şi renaşterii divinităţii.
În dreptul ochilor se fac în lemn două scobituri unde se pun două boabe de fasole mari, cu pete negre, peste care se lipeşte hârtia neagră cu încreţituri sau pielea cu păr. Are două corniţe, frumos împodobite cu hârtie colorată, pe care se află înşirate mărgele . În dosul coarnelor se află o oglindă care răsfrânge foarte mândru lumina de pe la casele unde intră capra noaptea.
În partea de jos a capului, se pune falca de jos, care se mişcă în jurul unui cui care nu se vede. Această falcă este îmbrăcată la fel ca şi capul. Sub ceafă este o gaură în care se pune un băţ lung de un cot, de care se ţine capra. De partea de dinaintea fălcii de jos se află atârnat un clopoţel, iar de partea de dinapoi se află legată o sârmă. Dacă această sârmă se lasă slobodă, partea de dinaintea fălcii de jos atârnă şi astfel gura caprei se deschide.
Dacă s-ar trage scurt de sârmă, gura caprei s-ar închide printr-o clampăneală seacă, de lemn. Fireşte clopoţelul sună. Atât băţul, cât şi sârma sunt acoperite cu un ţol cu motive populare, care acoperă astfel pe cel ce va ţine capra de băţ, va clămpăni-o şi va juca-o, are legate pe dinăuntru nişte cercuri de sârmă sau de lemn.
Masca este însoţită de o ceată zgomotoasă, cu nelipsiţii lăutari ce acompaniază dansul caprei. Capra saltă şi se smuceşte, se roteşte şi se apleacă, clămpănind ritmic din fălcile de lemn.
Un spectacol autentic trezeşte în asistenţă fiori de spaimă. Mult atenuat în forma sa citadină actuală, spectacolul se remarcă mai ales prin originalitatea costumului şi a coregrafiei.
Cercetătorii presupun că dansul caprei, precum şi alte manifestări ale măştilor (căiuţii-feciori travestiți în crai, ţurca-mască de taur ..), întâlnite în satele româneşti la vremea Crăciunului provin din ceremoniile sacre arhaice închinate morţii şi renaşterii divinităţii.
Obiceiurile si superstițiile de Anul Nou sunt respectate cu strictețe pentru
noroc, roade bogate și sănătate.
În ajunul Anului Nou, începând chiar de dimineață, se merge cu Plugușorul și jocurile cu măști - capra, ursul, căluțul - obicei legat de speranța fertilității, versurile făcând referire la practicile agricole și urări de recolte bogate pentru anul care sta sa vina.
În ajun de Anul Nou, locuința nu se matură, ca să nu-ți arunci belșugul. De asemenea, nu se da nimic afara din casa, nici măcar gunoiul, pentru că riști să-ți rămână casa goală tot anul. Dacă nu ai dus gunoiul în seara de dinainte de ajun, atunci amână-l pentru 2 ianuarie, că nici pe 1 ianuarie nu se dă nimic din casă.
E bine ca până în ajun de An Nou să-ți plătești toate datoriile, ca să nu fii nevoit să dai bani tot anul. Tot in această zi, nu se dau bani cu împrumut, ca să nu fii sărac tot anul.
Să nu speli rufe în Ajun de Anul Nou. Unii oameni, foarte superstițioși, spun că nu e bine să speli rufe pânăla Bobotează , când se
sfințesc apele. Nu folosi foarfeca și nu tăia nimic în această zi, deoarece se
spune că-ăi tai norocul.
Ca să ai liniște în suflet, dar și în casă, în această zi nu plânge și nu te certa. Gurile rele spun că tot anul vei avea parte de lacrimi si de ceartă, dacă te abați de la aceste reguli.
Toată lumea își dorește bani, prea puțini se gândesc la sănătate când le merge bine și au masa plină cu de toate. Ca să-ți meargă bine și să ai bani tot anul, la miezul nopții trebuie să ai cât mai mulți bani în buzunare.
Pentru noroc trebuie să ai haine noi și, dacă se poate, ceva de culoare roșie, o culoare vesela care atrage energiile pozitive.
Trebuie să știi ca zgomotul care însoțește trecerea de la anul vechi la cel nou nu este deloc întâmplător. Strigătele de bucurie, chiotele, biciul, artificiile, aplauzele, tobele, hăhăielile nu sunt numai un mod de a manifestare a bucuriei, ci si metode, moștenite din moși strămoși, de a speria și alunga spiritele rele.
La miezul nopții, ușile se deschid larg ca să iasă anul vechi și să intre, cu bine si bune, anul cel nou.La Anul Nou , deasupra ușii
de la intrare trebuie pus vâsc, o planta parazit, veșnic verde, pentru că aduce
noroc, spor în casă, sănătate, atrage îngerii și pune bolile pe fugă și asta se
întâmplă cu cat are mai multe bobite care se coc in decembrie.
În ajunul Anului Nou, începând chiar de dimineață, se merge cu Plugușorul și jocurile cu măști - capra, ursul, căluțul - obicei legat de speranța fertilității, versurile făcând referire la practicile agricole și urări de recolte bogate pentru anul care sta sa vina.
În ajun de Anul Nou, locuința nu se matură, ca să nu-ți arunci belșugul. De asemenea, nu se da nimic afara din casa, nici măcar gunoiul, pentru că riști să-ți rămână casa goală tot anul. Dacă nu ai dus gunoiul în seara de dinainte de ajun, atunci amână-l pentru 2 ianuarie, că nici pe 1 ianuarie nu se dă nimic din casă.
E bine ca până în ajun de An Nou să-ți plătești toate datoriile, ca să nu fii nevoit să dai bani tot anul. Tot in această zi, nu se dau bani cu împrumut, ca să nu fii sărac tot anul.
Să nu speli rufe în Ajun de Anul Nou. Unii oameni, foarte superstițioși, spun că nu e bine să speli rufe până
Ca să ai liniște în suflet, dar și în casă, în această zi nu plânge și nu te certa. Gurile rele spun că tot anul vei avea parte de lacrimi si de ceartă, dacă te abați de la aceste reguli.
Toată lumea își dorește bani, prea puțini se gândesc la sănătate când le merge bine și au masa plină cu de toate. Ca să-ți meargă bine și să ai bani tot anul, la miezul nopții trebuie să ai cât mai mulți bani în buzunare.
Pentru noroc trebuie să ai haine noi și, dacă se poate, ceva de culoare roșie, o culoare vesela care atrage energiile pozitive.
Trebuie să știi ca zgomotul care însoțește trecerea de la anul vechi la cel nou nu este deloc întâmplător. Strigătele de bucurie, chiotele, biciul, artificiile, aplauzele, tobele, hăhăielile nu sunt numai un mod de a manifestare a bucuriei, ci si metode, moștenite din moși strămoși, de a speria și alunga spiritele rele.
La miezul nopții, ușile se deschid larg ca să iasă anul vechi și să intre, cu bine si bune, anul cel nou.
Bibliografie:
1. „Datini
de Crăciun şi Anul Nou”, editura „Regina”, Iaşi 1996
2. Constantin Eretescu –“Folclorul literar al românilor”,Editura Compania,2007.
3. Narcisa Alexandru Stiuca-,,Sărbătoarea noastră de
toate zilele –sărbători în cinstea iernii”,Editura Cartea de buzunar, 2005
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu