Maica Domnului in colindele religioase
romanesti
Înv. Ocu Dorina-Mihaela
Şcoala Primară Nr.2 Mesteacăn
Folclorul in general, mai ales cel religios, a
devenit in ultima vreme un auxiliar pretios in rezolvarea problemelor pe care
le ridica istoria comparata a religiilor, deoarece in el se reflecteaza
mentalitatea religioasa si sociala din diferitele epoci ale istoriei culturii
si civilizatiei omenesti. Numeroase institute de folclor si savanti recunoscuti
culeg si cerceteaza cu deosebita grija creatiile folcloristice ale popoarelor,
cautand sa le coordoneze si sa le puna in adevarata lor lumina si valoare.
In plin sezon al sarbatorilor de iarna, colindele
sunt cantecele festive specifice ajunului Craciunului. Primele imnuri dedicate
Craciunului au aparut in secolul al IV-lea in Roma.In perioada medievala
colindele erau cunoscute ca melodii dansabile, cantate in timpul festivalelor,
in timp ce anumite colinde erau compuse pentru a acompania procesiuni
religioase. Acestea au renascut in timpul secolului al XIX-lea, pentru ca in
perioada contemporana sa fie percepute drept cantece specifice Craciunului sau
Pastelui.
În vastul repertoriu de colinde creştine, ne sunt
înfăţişate atât evenimente referitoare la naşterea şi viaţa Mântuitorului Iisus
Hristos pe pământ, cât şi prorocii referitoare la Acesta.
Există
colinde care zugrăvesc atât aspectele îmbucurătoare ale naşterii Domnului:
închinarea păstorilor şi a magilor, corul îngerilor şi steaua vestitoare, cât
şi aspecte tragice precum: ura lui Irod, uciderea pruncilor şi izgonirea în
Egipt.
Sunt colinde care trec de la evenimentele legate de
naşterea lui Hristos la alte evenimente precum botezul Domnului, nunta din Cana
Galileii, intrarea în Ierusalim, Patimile şi, chiar, Învierea. Nu în ultimul
rând, trebuie să menţionăm şi acele colinde care fac referire la prorocii
precum prorocia dată la izgonirea din Rai referitoare la duşmănia dintre
seminţia şarpelui şi cea a femeii. (Facerea, Capitolul 3, versetul 15)
Din
aceste idei menţionate anterior, observăm caracterul apostolic şi de
propovăduire al colindelor. Colindătorii devin, astfel, mărturisitori şi
propovăduitori ai Sfintelor Scripturi, vestind din casă în casă cele despre
naşterea, viaţa, activitatea mesianică şi chiar moartea şi învierea lui
Hristos.
Lucrarea noastra de fata vrea sa arate, plecand de
la colindele religioase - parte integranta a folclorului religios romanesc -
felul cum inteleg si simt credinciosii Bisericii Ortodoxe Romane pe Maica
Domnului nostru Iisus Hristos, Sfanta Fecioara Maria.
In evlavia credinciosilor Bisericii noastre, Maica Domnului nu este o zeita si nu are nimic comun
cu cortegiul zeitelor pagane; ea nu este nici mit si nici prelungirea reinnoita
a vreunui mit pagan oarecare in sanul crestinismului. Ea este o persoana
distincta cu o genealogie indiscutabila. Cultul de supravenerare (hiperdulia)
pe care credinciosii nostri ortodocsi il adreseaza Maiii Domnului este bazat pe existenta istorica reala
a Sfintei Fecioare si el s-a nascut din respectul si din
evlavia sincera pe care crestinii au avut-o totdeauna fata de aceea care a
nascut dupa trup, pentru mantuirea noastra, pe cea de a doua persoana a Sfintei
Treimi, Demnul nostru Iisus Hristos. Puritatea, inaltimea morala si spirituala
a cultului pe care credinciosii Bisericii noastre il acorda Maicii Domnului
este proba cea mai evidenta ca acest cult s-a nascut odata cu credinta crestina
si el nu este o mostenire anacronica din vechile practici cultice pagane.
Ne
vom convinge de acest adevar urmarind in colindele religioase felul cum acestea
exprima, in versurile lor simple dar pline de duiosie, intelegerea si simtirea
credinciosilor nostri ortodocsi fata de "Prea Curata" si "Prea
Nevinovata Fecioara Maria".
Ne-am oprit la colindele religioase, deoarece ele
prezinta o importanta deosebita pentru Sfanta noastra Biserica Ortodoxa, atat
prin vechimea lor cat si mai ales prin bogatia ideilor dogmatice cuprinse in
ele. Colindele religioase fac parte integranta din spiritualitatea noastra
ortodoxa rasariteana si nu sunt altceva decat prelungirile firesti ale
cantarilor dela strana. De aceea ele formeaza un pretios material de catehizare
a dreptmaritorilor nostri crestini. Colindele reigioase sunt marturisiri de credinta,
simple si spontane, invesnicite prin puterea ritului dea lungul generatiilor,
care au sorbit si sorb cu aceeasi caldura stropii racoritori ai credintei
strabune. Iata de ce vom cauta sa surprindem in colindele religioase credintele
credinciosilor nostri in legatura cu Maica Domnului. Cu acest prilej, ne vom da
seama ca aceste credinte, rodul pietatii si evlaviei credinciosilor, stau in
deplina concordanta cu invata- tura propovaduita de sfanta noastra Biserica,
iar unitatea ideilor dogmatice exprimate in toate colindele religioase
romanesti dovedeste unitatea sufleteasca a credinciosilor nostri ortodocsi de
pe tot intinsul patriei noastre.
Sa vedem deci care sunt notele esentiale ale
mariologiei ortodoxe romanesti, pe care ni le ofera colindele noastre
religioase, note pe care le vom prezenta intr-o inlantuire logica in cele patru
capitole care urmeaza.
I. "Ca la Betleem Maria,
savarsind calatoria"
Colindele religioase romanesti se intrec in a
descrie-in versuri pline de o duiosie rara peripetiile diverse prin care a
trebuit sa treaca Maica Domnului in lungul drum catre Betleem, cautand un loc
prielnic pentru nastere. Sfintele Evanghelii, care istorisesc nasterea minunata
a Domnului nostru Iisus Hristos vorbesc foarte pe scurt de acest drum catre
Betleem, unde batranul Iosif si Sfanta Fecioara trebuiau sa mearga sa se inscrie dupa
porunca, data de August, imparatul de la Roma. Dar poporul nostru stie, din
experienta sa proprie, ca un drum, fie lung, fie scurt, este destul de greu si
de anevoios pentru o femeie care este gata sa nasca. Iata deci un motiv pe care
imaginatia populara l-a speculat, la maximum, brodand pe simpla referinta
evanghelica a acestui, drum o multime de intamplari si fapte cu rostul si
talcul bine stabilite in psihologia si pietatea credinciosilor. Noi ascultam si
astazi cu emotie colindele de la Nasterea Domnului si luam parte cu tot sufletul la
peripetiile numeroase prin care trece Maica Domnului, ne induiosem de
suferintele ei, aprobam toate actiunile si gesturile ei si ne simtim la urma,
dupa atatea incercari, plini de o bucurie nestapanita, sincera si copilareasca,
la vestea nasterii Pruncului Iisus.
Toate aceste intamplari ne sunt infatisate intr-o
gradatie progresiva, in care neprevazutul starneste totdeauna interesul nostru
si ne face sa participam, cu toata inima, la aceste peripetii istorisite in
colindele noastre religioase. Toate acestea dovedesc sensibilitatea aleasa a
credinciosilor nostri si adeziunea lor sufleteasca totala fata de Maica Sfanta
si de Fiul ei cel dumnezeiesc. Si mai presus de orice desprindem din aceste
intamplari si suferinte ale Maicii Domnului realismul adanc omenesc al nasterii Domnului nostru
Iisus Hristos. Credinciosii nostri traiesc acest realism cu toata
puterea, fiintei lor. Ei stiu ca Mantuitorul nostru, Mesia cel mult asteplat,
s-a nascut dintr-o fecioara curata, din neamul nostru omenesc, nu s-a nascut
dintr-o floare, dintr-o frunza sau dintr-o piatra, din aer sat; din apa, cum se
nasc de obicei fiintele mitologice din diferitele religii ale lumii necrestine.
Dar colindele, care ne descriu peripetiile cautarii
unui loc de nastere, reliefeaza cu multa pregnanata legalura dintre Maica
Domnului si natura inconjuratoare. Credinciosii nostri pun in gura Maicii
Domnului, cu aceasta ocazie toate socotintele lor despre anumite plante sau
animale, care-si dau sau nu concursul lor la sfantaNastere a Domnului.
Se subliniaza aici un pronuntat mesaj cosmic,
familiar dealtfel spiritualitatii ortodoxiei rasaritene, care se resimte, dupa
cum vedem, pana si in aceste creatii populare. Aceasta relatie dintre om si
natura, proiectata pe un plan superior, intre Dumnezeu pe de o parte, om si
natura pe de alta parte, capata in colinde o intelegere deosebita in
conformitate cu invatatura crestina ortodoxa despre legatura care a existat
totdeauna intre om si Dumnezeu.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu