CAPRA
obicei popular din satul Vlădeni, comuna Corlăteni
Profesor : Vasile Husac
Şcoala Gimnazială nr. 1 Corlăteni
Pentru
noi toţi, iarna nu este numai anotimpul zăpezii şi al frigului, ci şi acela al
bucuriilor prilejuite de atâtea datini şi obiceiuri legate de sărbătorirea
Naşterii Domnului.
Obiceiurile legate de sărbători
fac parte din cultura tradiţională a neamului nostru. Este o mare bucurie că
încă se mai păstrează în unele zone ale ţării aceste datini care ne ajută să
înţelegem sărbătoarea respectivă precum şi să ne bucurăm împreună de Marele
Praznic. Păstrarea acestor datini este o mărturie vie a faptului că avem o
conştiinţă a neamului din care facem parte.
Obiceiurile
ţin de conştiinţa poporului român pentru că exprimă înţelepciunea populară a
acestui neam, sunt esenţe ale bogăţiei noastre spirituale. Cele mai răspândite
şi mai fastuoase s-au dovedit a fi cele legate de marele Praznic al Crăciunului
şi de sărbătorirea Anului Nou. Repertoriul tradiţional al obiceiurilor şi
tradiţiilor româneşti cuprinde pe lângă colindele propriu-zise - cântece de
stea, vifleemul, pluguşorul, sorcova, jocuri cu măşti, teatrul popular, dansuri
(căluţii, căluşerii, capra) - şi o seamă de datini, practici, superstiţii,
ziceri, sfaturi cu originea în credinţe şi mituri străvechi sau creştine
Primele semne ale Sarbatorii
Naşterii Domnului le dădeau grupurile de colindători, care porneau din casă în
casă, cu o traistă încăpătoare pe umăr, pentru a le ura gazdelor fericire,
sănătate şi prosperitate. De ce spun porneau: pentru că demult copii erau
mânați de dorința de a colinda sau ura cât mai multe case, pentru că era acea
întrecere, “cine adună mai mulţi colaci”. Azi copii şi
tinerii nu ştiu să păstreze tradiţia, scopul lor e să adune câţi mai mulţi
bani. Aceste colinde sunt creaţii
populare cu text şi melodie, care conţin mesaje speciale (religioase sau
satirice la adresa celor uraţi). Colindătorii vestesc naşterea Domnului, urează
gazdelor sănătate şi bucurii, primind pentru aceste urări cozonac, prăjiturele,
covrigi, nuci, mere şi chiar colăcei, (dar cei mai mulţi dau bani) - pe care
gospodinele care respectă tradiţia le-au pregătit cu mult timp înainte. Colindele
religioase sunt foarte asemănătoare în
toate zonele ţării, dar în comuna noastră, cele mai cunoscute şi apreciate
fiind: “O, ce veste minunată”, “Steaua”, “Trei păstori”, “La Vifleim colo-n jos”,
“Cântec de Crăciun”, “Aseară pe înserate”.
ANUL NOU a fost
dintotdeauna întâmpinat cu datini, obiceiuri care s+ au păstrat din cele mai
vechi timpuri. Cele mai multe obiceiuri
de iarnă se referă, fireşte, la Pluguşor. Cetele de urători merg la casele
oamenilor pentru a le ura sănătate, rodnicie şi belşug semănăturilor, spor şi noroc în viaţa
personală, acompaniindu-şi toate aceste mesaje de bice, clopoţei, buhaiuri,
mânaţi de liderul alaiului, denumit vătaf. În satele din comuna Corlăteni, tot
mai mulţi urătorii încercă să se costumeze cu iţari, cămăşi brodate, brâie şi
chimire, sumane, cojoace ornamentate, însoţiţi de muzicanţi populari.
Capra
este
o manifestare arhaică legată de fecunditate şi fertilitate. Denumită simplu
„Capră”, este o mască al cărei cap se confecţionează din lemn, cu maxilarul de
jos mobil pentru a clămpăni. In partea de sus a capului se fixează coarnele între
care există o oglindă, alteori simple imitatii de lemn, capul fiind apoi
completat cu urechi, ochi de margele, tinte de alamă, totul pentru a reda
veridic simbolul pe care îl reprezintă. Capul astfel construit se fixează într-un
suport alcătuit dintr-un băţ de lungime variabilă în funcție de înălţimea
interpretului. Specific
satului Vlădeni din comuna Corlăteni este capra îmbrăcată în stuf.
Tinerii adună sute de spice din vârful stufului şi le coase pe o manta ușoară
cu care cel ales va dansa în noaptea dintre ani. Capra este însoţită de un
ţigan,, un toboşar, un doctor îmbrăcat în alb şi un căpitan (unele grupuri au
în loc de căpitan un cioban) care este şi cele ce ură. Nu lipseşte persoana cu
acordeonul sau un fluieraş. Fiecare personaj are rolul său de interpretat.
Mai nou, capra este însoţită de:
Moșneag îmbrăcat în haine bătrânești,
cu un cojoc pe el. În mână duce un băţ mare;
Baba care este îmbrăcată cu haine femeiești bătrânești. Rolul acesteia este interpretat in travesti);
Baba care este îmbrăcată cu haine femeiești bătrânești. Rolul acesteia este interpretat in travesti);
Negustorul care poartă pelerină,
şapcă. Are cârjă şi coş;
Doctorul îmbrăcat în halat alb, poartă în mână o trusă de prim
ajutor sau seringă;
Vânătorul ca tot vânătorul are haine
verzi, de pădurar. Are puşcă.
Fluierașul sau e înlocuit de acordeonist, care se îmbrăcă în haine comune. Are un fluier cu care cântă melodii populare în ritm vioi.
Fluierașul sau e înlocuit de acordeonist, care se îmbrăcă în haine comune. Are un fluier cu care cântă melodii populare în ritm vioi.
Iată câteva comenzi:
“-Ţa, ta, ta,
carpita ta
Nu te da nu te lasa
Ţa, ta, ta, carpita ta”
Ţa, ta, ta, carpita ta”
“- Vine capra de la
munte
Cu steluţă albă-n frunte
Are-n coarne ramuri multe
Si mai mari şi mai mărunte!”
Cu steluţă albă-n frunte
Are-n coarne ramuri multe
Si mai mari şi mai mărunte!”
„- Ţa, ţa, ţa,
căprițo, ţa,
Sai în sus şi nu mai sta!”
Sai în sus şi nu mai sta!”
„- Stirijie, stirijie,
Pupă capra ca să-nvie”.
„Domnu’ doctor,
medic mare
Să-mi pui capra pe picioare
Şi ce-i dai, să-mi spui îndată,
Că eu nu sunt rău de plată.”
Să-mi pui capra pe picioare
Şi ce-i dai, să-mi spui îndată,
Că eu nu sunt rău de plată.”
Strigăturile la acest joc variază
şi în funcție de interpret. Nu lipseşte dialogul dintre cioban şi negustor în legătură cu
vinderea caprei.
Cumpărătorul:
- De vânzare-i capra bade?
Ciobanul:
- De vânzare!
Cumpărătorul:
- Şi cât vrei pe ea?
Ciobanul:
- 800 de lei!
Cumpărătorul:
- E blândă, nu împunge?
Ciobanul:
- E blândă, nu împunge. (capra îl împunge pe cumpărător)
Cumpărătorul:
- Eu îţi dau 400 de lei pe ea pentru că împunge.
Ciobanul:
- De cât să-mi dai 400 de lei pe ea, mai bine îi dau un par în cap. (o loveşte cu băţul, capra cade şi nu mai mişcă).
- De vânzare-i capra bade?
Ciobanul:
- De vânzare!
Cumpărătorul:
- Şi cât vrei pe ea?
Ciobanul:
- 800 de lei!
Cumpărătorul:
- E blândă, nu împunge?
Ciobanul:
- E blândă, nu împunge. (capra îl împunge pe cumpărător)
Cumpărătorul:
- Eu îţi dau 400 de lei pe ea pentru că împunge.
Ciobanul:
- De cât să-mi dai 400 de lei pe ea, mai bine îi dau un par în cap. (o loveşte cu băţul, capra cade şi nu mai mişcă).
Capra a fost socotită de români
ca animalul care dă semne dacă vremea va fi bună sau rea. Jocul
"caprei" (omorârea, bocirea , înmormântarea, învierea) la origine a
fost, desigur, un ceremonial grav, un element de cult. În cadrul sărbătorilor
agrare jocul a devenit un ritual menit să aducă rodnicie anului care urmează,
spor de animale în turmele păstorilor, succesul recoltelor - invocat şi evocat
de boabele care se aruncau de gazdă peste cortegiul caprei".
Deși generațiile tinere nu dau o importanță prea
mare celor mai frumoase tradiții românești, mersul cu capra este o experiență
unică, o experiență ce cred ca ar trebui să o trăiască fiecare copil pentru a-și
învinge anumite temeri, pentru a socializa cu alți copii, pentru a urma tradiții
vechi de sute de ani și pentru a simți cu adevărat spiritul sărbătorilor de
iarna.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu