TRADIȚII DE CRĂCIUN LA SAVENI
Prof.Cruț George Sorin
Școala
Gimnaziala”Aristolel Crismaru”-Draguseni,Botosani
Pentru noi toţi, iarna nu este numai
anotimpul zăpezii şi al frigului, ci şi acela al bucuriilor prilejuite de
atâtea datini şi obiceiuri legate de sărbătorirea Naşterii Domnului.
Obiceiurile legate de sărbători fac
parte din cultura tradiţională a neamului nostru. Este o mare bucurie că încă
se mai păstrează în unele zone ale ţării aceste datini care ne ajută să
înţelegem sărbătoarea respectivă precum şi să ne bucurăm împreună de Marele
Praznic. Păstrarea acestor datini este o mărturie vie a faptului că avem o
conştiinţă a neamului din care facem parte.
Obiceiurile ţin de conştiinţa poporului
român pentru că exprimă înţelepciunea populară a acestui neam, sunt esenţe ale
bogăţiei noastre spirituale. Cele mai răspândite şi mai fastuoase s-au dovedit
a fi cele legate de marele Praznic al Crăciunului şi de sărbătorirea Anului
Nou. Repertoriul tradiţional al obiceiurilor şi tradiţiilor româneşti cuprinde
pe lângă colindele propriu-zise - cântece de stea, vifleemul, pluguşorul,
sorcova, vasilica, jocuri cu măşti (ţurca, cerbul, brezaia), teatrul popular,
dansuri (căluţii, căluşerii) - şi o seamă de datini, practici, superstiţii,
ziceri, sfaturi cu originea în credinţe şi mituri străvechi sau creştine.
Se spune că în seara de Ajun se deschid
cerurile şi cei evlavioşi pot auzi glasurile îngerilor.
Sărbătorile de iarnă la români încep odată cu prinderea Postului Crăciunului (15 noiembrie) şi ţin până la Sfântul Ioan (7 ianuarie). Este o perioadă
bogată în obiceiuri, diferite de la o zonă la alta, având în centru marile sărbători creştine prăznuite în această perioadă. Reperele mai importante sunt: Postul Crăciunului, Crăciunul, Anul Nou,
Boboteaza şi Sfântul Ioan. În funcţie de acestea, grupele de tradiţii şi obiceiuri diferă.
Sărbătorile şi obiceiurile populare,
grupate în preajma solstiţiului de iarnă (20 decembrie - 7 ianuarie), poartă
numele generic de sărbători de iarnă. Perioada este deschisă şi închisă de
sărbători prefaţate de ajunuri, atât Crăciunul, cât şi Boboteaza, şi
intersectate la mijloc de noaptea Anului Nou. Principalele sărbători ale
ciclului de iarnă - Crăciunul, Anul Nou, Boboteaza - au funcţionat de-a lungul
vremii ca momente independente de înnoire a timpului şi de început de an.
Un obicei foarte cunoscut este „tăierea
porcului”. În unele zone ale ţării, porcul se taie de Ignat, adică în 20
decembrie. Se zice că porcul care n-a fost tăiat în această zi nu se mai
îngraşă, căci şi-a văzut cuţitul. Sângele scurs din porc după ce a fost
înjunghiat se pune la uscat, apoi se macină şi se afumă cu el, peste an, copiii
ca să le treacă de guturai, de spaimă şi de alte boli.
Ignatul este divinitatea
solară
care a preluat numele şi data de celebrare a Sf. Ignatie Teofanul (20 decembrie)
din calendarul ortodox, sinonim cu Ignatul Porcilor - în zorii zilei de Ignat
se taie porcul de Crăciun - şi cu Inatoarea. Potrivit calendarului popular,
Inatoarea, reprezentare mitică a panteonului românesc, pedepseşte femeile care
sunt surprinse lucrând (torc sau ţes) în ziua de Ignat. Animalul sacrificat în
această zi este substitut al zeului care moare şi renaşte, împreună cu timpul,
la solstiţiul de iarnă. În antichitate, porcul a fost simbol al vegetaţiei,
primavara, apoi sacrificiul lui s-a transferat în iarnă.
În acea zi se pregătesc bucatele
tradiţionale pentru Crăciun: cârnaţi, caltaboşi, jumări, sângerete, slănină sau
suncă, etc. Tot atunci se toacă şi carnea pentru sarmale, iar pulpele se
tranşează pentru friptură. Unele dintre preparate se pun la afumat (cârnaţii,
slănina, pieptul ardelenesc, etc.). Imediat după sacrificare, gospodarul face
“pomana porcului”: oferă celor care l-au ajutat la tăiat (uneori şi vecinilor)
şorici, carne proaspăt prajită şi un pahar de vin (sau ţuică fiartă în anumite
zone). În puţinele zile
rămase până la Crăciun, gospodinele fac piftie (răcitură), sarmale, cozonaci cu
nucă, mac şi rahat (sau brânză şi stafide), plăcintă şi prăjituri diverse. În
acelaşi timp, începe curăţenia în casă şi în curte, împodobirea locuinţei şi
pregătirea hainelor pentru Sărbători.
Un
obicei foarte cunoscut este împodobirea pomului de Crăciun, a bradului. Bradul
care este veşnic verde simbolizează viaţa, făcându-se astfel analogie cu viaţa
care intră în lume o dată cu Naşterea Fiului lui Dumnezeu, Căci Cel Ce este
Viaţa Se naşte pentru ca noi să dobândim viaţa veşnică. Datina împodobirii
bradului de Craciun pare a fi de obârşie germană, aşa cum este şi cântecul
"O, brad frumos!”
Pomul de Crăciun este un brad împodobit, substitut al zeului adorat în ipostaza fitoformă, care moare şi renaşte la sfârşit de an, în preajma solstiţiului de iarnă, sinonim cu Butucul de Crăciun. Împodobirea bradului şi aşteptarea de către copii a "Moşului", numit, în sud-estul Europei, Crăciun, care vine cu daruri multe, este un obicei occidental care a pătruns de la oraş la sat, începând din a doua jumătate a secolului al XIX-lea. Pomul de Crăciun s-a suprapus peste un mai vechi obicei al incinerării Butucului (zeul mort) în noaptea de Crăciun, simbolizând moartea şi renaşterea divinităţii şi a anului la solstiţiul de iarnă, Obiceiul a fost atestat la români, aromâni, letoni şi sârbo-croaţi.
Primele semne ale Sarbatorii Naşterii
Domnului le dau grupurile de colindători, care pornesc din casă în casă, cu o
traistă încăpătoare pe umăr, pentru a le ura gazdelor fericire, sănătate şi
prosperitate. Aceste colinde sunt creaţii populare cu text şi melodie, care
conţin mesaje speciale (religioase sau satirice la adresa celor uraţi).
Colindătorii vestesc naşterea Domnului, urează gazdelor sănătate şi bucurii,
primind pentru aceste urări cozonac, prăjiturele, covrigi, nuci, mere şi chiar
colăcei - pe care gospodinele care respectă tradiţia le-au pregătit cu mult
timp înainte. Diferind doar destul de puţin, colindele religioase sunt foarte
asemănătoare în toate zonele ţării, cele mai cunoscute şi apreciate fiind: “O,
ce veste minunată”, “Steaua”, “Trei păstori”, “La Vifleim colo-n jos”, “Cântec
de Crăciun”, “Aseară pe înserate”.
Începând cu noaptea de 23 spre 24
Decembrie, de la miezul nopţii şi până la revărsatul zorilor uliţele satelor
răsunau de glasul micilor colindători. În oraşe întâlnim colindători odată cu
lăsarea serii şi până în miez de noapte.
Nu
putem încheia fără a aminti obiceiul cel mai iubit de copii: datina Bradului de
Crăciun - o practică veche, pe care unii o consideră chiar mai veche decât
creştinismul şi care simbolizează “pomul vieţii”. Cei care îi atribuie o
semnificaţie creştină spun că bradul este “pomul cunoaşterii binelui şi
răului”, împodobirea acestuia cu mere roşii amintind de păcatul originar. De
altfel, aşa a fost consemnat istoric primul brad împodobit despre care vorbesc
documentele: în anul 1605, a fost înălţat la Strasbourg, într-o piaţă publică, un brad împodobit cu mere roşii.
Această tradiţie germană a cucerit rapid Europa, dar şi - mai apoi - America şi
restul continentelor, prin intermediul coloniştilor care au populat Lumea Nouă.
În zilele noastre, în ajunul Crăciunului, în fiecare casă se împodobeşte câte
un brad (cu beteală, globuri, figurine, ghirlande, bomboane, artificii şi
lumânări sau beculeţe).
Noaptea, Moş Crăciun aduce daruri, pe
care le pune sub brad bineînţeles, numai
celor care merită.
Crăciunul mai este numit şi sărbătoarea familiei; este
ocazia când toţi se reunesc, părinţi, copii, nepoţi îşi fac daruri, se bucură
de clipele petrecute împreună în jurul mesei, cu credinţa că prin cinstirea cum
se cuvine a sărbătorilor vor avea un an mai bogat.
BIBLIOGRAFIE:
M. Radulescu-Codin, Sărbătorile poporului, 1909, p. 89, apud I. Ghinoiu, op. cit., p.
281
T. Pamfile, Mitologie românească, Ed. All, Bucureşti, 1977, p. 117
T. Pamfile, Mitologie românească, Ed. All, Bucureşti, 1977, p. 117
. I. Nicolau, Ghidul sărbătorilor româneşti, Ed. Humanitas, Bucureşti, 1998, p.
64
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu