Prof. , IACOB ANCA ELENA
Şcoala Gimnazială „Grigore
Antipa” Botoşani
Idealul
educaţional al societăţii româneşti, are drept scop, desăvârşirea potenţialului uman în vederea formării unei
personalităţi armonioase şi creatoare. Între mijloacele care îşi aduc un aport
sporit la realizarea scopurilor educaţionale, un loc special îl ocupă
manifestările artistice cu toate genurile de artă ce le implică. Prin
contribuţia artei la dezvoltarea multilaterală a copilului se realizează o fuziune între toate componentele educaţiei,
întrucât dispune de valenţe estetice, cognitive, afective, intelectuale,
morale, voliţionale ce îmbogăţesc fiinţa copilului, modelând-o.
Programele
artistice oferă elevilor posibilitatea de a-şi lărgi orizontul de preocupări,
de a-şi manifesta iniţiativa şi creativitatea, de a-şi dezvolta imaginaţia,
memoria, gustul estetic.
Şcolarul
mic cunoaşte o serie de cântece, poezii, poveşti, jocuri, dar gama
sensibilităţii lui pentru frumos este mai redusă (faţă de şcolarii mari), ea
fiind proporţională cu orizontul cognitiv şi experienţa de viaţă ce
influenţează viaţa afectivă. Dezvoltarea capacităţii de percepere şi simţire a
frumosului este posibilă cu condiţia de a face o îndrumare corectă, raţională,
progresivă şi compatibilă cu vârsta.
Realizarea
unui program artistic implică un număr mare de copii care trebuie să coopereze,
să se sprijine, să se încurajeze. Acest fapt duce la închegarea colectivului şi
le face viaţa agreabilă, determinându-i să-şi disciplineze comportamentul şi să
obţină acel plus de voinţă pentru depăşirea greului. Astfel vor înţelege mai
bine acţiunile colegilor, vor fi mai exigenţi cu ei înşişi şi mai politicoşi cu
cei din jur.
Munca
în grup stimulează relaţiile morale interpersonale, care capătă o orientare
nouă şi un conţinut divers. Prin efortul pe care îl depun, copiii înţeleg că
fără muncă nu se pot obţine rezultate. Acest gen de muncă fiind saturat de
elemente estetice, îi va ajuta să persevereze.
În
toate timpurile, într-o formă sau alta, arta a înnobilat omul şi l-a ajutat să
trăiască. Poate nu întâmplător, prin această împletire a rezultat în viaţa
omului nevoia de a căuta şi descoperi „arta
de a trăi frumos”. Acest lucru trebuie să-i învăţăm şi noi pe copii, încă
de mici, prin mijloacele specifice educaţiei în general şi ale educaţiei
estetice, în special, la care un aport substanţial îşi aduce spectacolul.
Frumosul
din viaţă şi din artă influenţează psihicul sensibil şi receptiv al copiilor şi
determină puternice emoţii artistice ce-şi vor lăsa de timpuriu amprenta asupra
formării şi dezvoltării personalităţii.
Între
mijloacele specifice ale educaţiei estetice prin care arta poate fi introdusă
în viaţa copiilor, se situează programele din cadrul şezătorilor sau dramatizărilor,
serbărilor, teatrul, carnavalul, cu
toate componentele artistice.
Aşadar,
procesul de educaţie estetică a copiilor este o activitate unitară, sistematică
şi continuă, începută la o vârstă mică
şi desăvârşită de-a lungul vieţii
Şezătorile atât după
tematică cât şi după plasarea lor într-un anume timp sau moment, pot fi grupate
în şezători cu caracter obişnuit şi caracter festiv.
Şezătorile
cu caracter obişnuit au drept scop să-i distreze pe copii şi în acelaşi timp
constituie pentru cadrele didactice un prilej de a recapitula materia de
învăţământ într-o perioadă anume.
Şezătorile
festive se organizează cu prilejul unei sărbători. Ele se deosebesc de cele
obişnuite prin aceea că nu cuprind
numere distractive ca ghicitori, snoave, jocuri de mişcare, ci ,întregul
material artistic trebuie să fie dedicat sărbătoriri evenimentului respectiv.
Serbările organizate cu şcolarii mici
sunt evenimente de seamă în viaţa lor, constituind prilejuri de destindere, de
bună dispoziţie, deprinzându-i să-şi stăpânească emoţiile provocate de prezenţa
spectatorilor.
Organizarea
unei serbări presupune câteva probleme ce trebuie în prealabil gândite:
·
Stabilirea locului unde se va
desfăşura;
·
Durata, în funcţie de eveniment şi
structura colectivului de elevi;
·
Stabilirea conţinutului
programului şi dozarea pe părţi a acestuia;
·
Analiza necesarului de recuzită;
·
Selecţionarea repertoriului
potrivit evenimentului;
·
Planificarea eşalonată în timp a învăţării
conţinuturilor noi incluse în program, datorită gradului lor de pretenţiozitate.
Serbările,
de cele mai multe ori se organizează în unitate, fie că este o serbare a
clasei, fie că este o serbare organizată la nivelul şcolii. Sunt însă şi
situaţii când unitatea este solicitată să participe la spectacole festive
organizate la nivel de oraş sau la concursuri şi festivaluri. În concordanţă cu
aceste situaţii se vor stabili momentele artistice şi se vor selecta
conţinuturile pentru programul artistic.
Carnavalul
Vârsta
şcolară mică este vârsta în care fiecare experienţă se imprimă adânc şi
definitiv în memoria şi sufletul copilului. Ocaziile în care putem organiza un
carnaval sunt suficiente, dar depind de preferinţele copiilor: spre exemplu „Carnavalul iernii” , „Carnavalul primăverii”, „La carnavalul
verii” sau de „1 Iunie”.
Carnavalul
este genul de spectacol în care multe momente se consumă, la iniţiativa
copiilor şi cu multă libertate din partea lor, pentru că, la momentul potrivit
copiii au dobândit nişte forme de activitate care să-l sprijine, să se ajute
singur.
Rolul
carnavalului este tocmai de a stimula curajul, spontaneitatea, libertatea de
decizie şi acţiune, de a stimula
încrederea în forţele proprii, de a folosi în mod creativ cunoştinţele şi
deprinderile ce le deţin copiii.
Spectacolul de teatru
O
trăsătură caracteristică a vârstei şcolare mici este activitatea vie a imaginaţiei copilului ce alimentează
dorinţa de a vedea eroii povestirilor prinzând viaţă. Acestei nevoi a copilului
îi răspunde din plin teatrul, iar prin emoţia creată de legătura directă ce se
stabileşte între eroii de pe scenă şi copil va creşte puterea de convingere a
povestirii.
Teatrul
practicat la clasele primare este definit prin două genuri:
I.Teatrul cu păpuşi mânuite de copii şi cadrele didactice;
II.Teatrul jucat de copii în scenete;
Teatrul
de păpuşi interpretat de copii este inclus în categoria spectacolului artistic.
Pentru
a putea atrage copiii spre teatrul de păpuşi este necesar ca ei să participe la
spectacole de gen, la teatrul din localitate, după cum este necesar ca în
unitate, cadrele didactice să prezinte teatrul de păpuşi pentru destinderea
copiilor.
Pentru
a iniţia copiii în frumuseţea acestui gen artistic, munca trebuie etapizată
astfel:
·
alegerea piesei, lectura ei,
familiarizarea copiilor cu piesa;
·
lucrările de montare;
·
studierea rolurilor;
·
repetiţiile;
·
spectacolul;
Pentru
reuşita spectacolului este absolut necesar ca textul să fie ştiut pe dinafară
de către copilul mânuitor. Acest aspect se rezolvă prin exerciţii de memorare
la care se adaugă dorinţa de a fi asemenea personajelor. Astfel se va strădui
ca ele să capete contururi precise în vorbirea sa. La aceasta se adaugă studiul
ce se face împreună cu copiii, pentru stabilirea caracterului personajului ce-l
întruchipează şi potrivirea vocii. De exemplu: vulpea va face mişcări leneşe,
va vorbi mieros şi tărăgănat.
Deci,
după ce copiii învaţă să mânuiască păpuşile, au înţeles piesa şi au primit
rolurile, începe repetiţia care sete primită cu mare bucurie de ei. În această
etapă se rezolvă toate problemele de interpretare artistică şi de deplasare în
diferite planuri ale păpuşii, de corelare a mişcării cu vocea.
Antrenarea
copiilor în spectacolul de teatru cu păpuşi, prezintă avantajul că stimulează
copiii mai timizi prin faptul că sunt atraşi de păpuşi. Copiii care cu greu dialoghează
în realitate, în spatele ecranului se transpun total în locul lor. Ei trebuie
antrenaţi în selectarea poveştii, basmului ce-l vor pune în scenă, pentru că
aşa se prilejuieşte reactualizarea în conştiinţa lor a conţinuturilor însuşite
la lecţii. Au astfel ocazia să aleagă ce le place, fapt ce va stimula
reproducerea cât mai artistică a conţinutului şi vor pătrunde mai uşor tâlcul
întâmplărilor pe care le vor reda prin mişcări sugestive.
În
acest mod contribuim la educarea
trăsăturilor de caracter, la îmbogăţirea vocabularului, la dezvoltarea
gândirii, fanteziei şi creativităţii.
Teatrul jucat de copii în scenete
Pregătirea
unei formaţii de teatru este un lucru pe cât de interesant, pe atât de dificil. Dar luând în considerare
că în acest gen artistic antrenăm copii
cu înclinaţii, aportul lor este sporit şi facilitează colaborarea.
Este
interesant de urmărit evoluţia „micului
actor”. La primele încercări se manifestă stângaci ca după câteva repetiţii
să se orienteze şi să ştie mult mai bine ce are de făcut, după cum bine îşi dă
seama dacă poate sau nu face faţă rolului ales. Acesta este un fapt important
pentru că nu se poate realiza o performanţă cu copii obligaţi să facă ceva.
În
realizarea acestui gen de spectacol este necesar să se respecte câteva etape
care fac parte din ştiinţa muncii teatrale şi anume:
·
alegerea piesei, în concordanţă cu
experienţa de viaţă a copilului;
·
prelucrarea conţinutului, dacă
este necesar;
·
lecturarea piesei pentru
familiarizarea cu conţinutul ei;
·
repartizarea rolurilor atât în
funcţie de preferinţa copilului cât şi după posibilităţile lui;
·
supunerea copilului unei probe de
aptitudini în baza căreia va primi definitiv rolul;
·
învăţarea textului;
·
studierea rolurilor – care
cuprinde două aspecte:
- demonstrarea modului de comportare a personajului;
- conceperea rolului şi precizarea stărilor ce trebuie să le transmită prin mişcare, gestică, atitudine;
·
repetiţiile - care cuprind:
3
munca de orientare şi deplasare în
scenă, precum şi intrările sau ieşirile din scenă;
3
rezolvarea unor probleme de
expresivitate, de exprimare, ritm, dicţie;
3
învăţarea textului se
perfecţionează, copilul se transpune treptat în rol, întruchipând personajul;
Toate
acestea sunt rezultatul unei munci de creaţie, atât a cadrelor didactice, cât
şi a copiilor din trupă care se materializează în reuşita concepţiei
regizorale.
Învăţarea
rolurilor este o muncă grea, motiv pentru care trebuie abordată gradat în
funcţie de vârstă. Copilul trebuie să-şi gândească personajul, să-l
întruchipeze fidel în mişcare şi vorbire.
Vorbirea
scenică întruchipează trăirea lăuntrică, subliniată de mişcarea scenică , de
gestică şi mimică. De aceea, este necesar să înarmăm în prealabil copilul
interpret cu problemele de bază ale tehnicii vorbirii scenice, care au câteva
elemente definitorii: vocea, tonul, dicţia, respiraţia.
Jocul
într-o piesă de teatru este produs al imaginaţiei creatoare, care prin
finalitatea şi formele lui de manifestare, are o mare încărcătură estetică şi
este unul din mijloacele de educaţie adecvate copiilor mici.
BIBLIOGRAFIE
Ilinca
Buruiană, Serbări şcolare, editura Partener
Vasile
Poenaru, Cartea serbărilor şcolare, editura Coresi, 2007
Învăţământul primar, nr. 4, Editura Miniped, Bucureşti, 2004;
www.didactic.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu