Prof. înv.Prisacaru Ana-Maria
Ca manifestări spirituale, datinile, credinţele şi
obiceiurile şi-au pierdut, în evoluţia lor, sensul originar mitologic sau
mistico-religios, ele devenind astăzi mărturii ale unei continuităţi de trăire,
venerabile tradiţii păstrate pentru parfumul lor arhaic.
Consemnăm în cele ce urmează
câteva dintre aceste manifestări identificabile la Drăguşeni, fără orgoliul
realizării unei culegeri folclorice exhaustive.
Se spune că la Crăciun
cerurile sunt deschise, Dumnezeu aude aude rugăciunea omului corect, aude
sufletul curat care este purificat în timpul postului, iar acum are dreptul de
a-i cere lui Dumnezeu clemență pentru munca lui și sprijin pentru îndeplinirea
dorințelor.
Colindatul este obiceiul cel
mai bine păstrat .Cu colindatul umblă copiii, flăcăii, iar în unele sate chiar
și bărbații însurați astfel: copiii merg ziua cu colindul, până la apusul
soarelui merg flăcăii, iar noaptea bărbații.
Colindele poartă prin veacuri
cuvântul tainic al Nașterii Sfinte. Ele sunt o sinteză a spiritului creator și
religios al poporului român.
Bucuria colindului este
nemărginită. De cum se lasă seara, copiii se adună și pornesc colinda. Chiar
dacă ninge sau este ger de crapă pietrele, micuții se adună în cete și pornesc
pe ulițele satului ca să vestească Nașterea Mântuitorului. Așa se obișnuiește
de mii de ani,ca la Crăciun să se meargă cu colindul după un anumit
ritual.Astfel bunicii își poartă nepoții în cârcă și nu uită să ia cu ei și un
băț ca să își facă drum prin zăpadă și să se apere de câini. Înainte să plece
de acasă copiii primesc trăistuțe cusute de mână din pânză în care adună
nucile, covrigii și merele.
Colinda a reușit să se
păstreze până în zilele noastre marcând din Ajun și până în a treia zi de
Crăciun viața spirituală a comunității. Flăcăii sunt invitați în case unde
cântă superbe cântări: colinde de bătrâni, colinde pentru gazde, colinde
dedicate agricultorilor, pescarilor, vânătorilor, glorificând această
deschidere către înțelegerea muncii omului nu numai că o activitate trudnică,
ci și ca pe o expresie a rugăciunii. De aceea, colinda este cântarea către
Dumnezeu,este cântare pentru munca omului, este concretizarea verbală a tot
ceea ce ține de nivelul, de speranțele oamenilor.
Ceata de colindători sau
feciorii satului sunt cei care practicau şi practică colindatul în mod
organizat. Astfel, ceata de colindători se
organizează prin sat de la începutul Postului Naşterii Domnului. Se
unesc doi sau trei feciori care urmează să
organizeze colinzile, acest fapt presupunând contractarea unor lăutari
care să animeze în timpul serilor de Crăciun tinerimea satului, şi nu numai.
În vechime, 'corinzile' se desfăşurau la o casă stabilită din timp, în timpurile mai noi, la căminul cultural. Cei care organizează această ceată de colindători, de obicei, sunt feciori bine văzuţi în sat.
În vechime, 'corinzile' se desfăşurau la o casă stabilită din timp, în timpurile mai noi, la căminul cultural. Cei care organizează această ceată de colindători, de obicei, sunt feciori bine văzuţi în sat.
Anul Nou, „festumincipium“ la
strămoşii noştri romani, sărbătoare cu belşug de bucate, petrecere şi urări de
sănătate şi prosperitate pentru anul ce urmează. Obiceiurile, ceremoniile şi
ritualurile ce se desfăşoară cu acest prilej îşi au originea în ceea ce la
romani se numea duodicessimo, cu serbări închinate zeilor Saturn
(Saturnaliile) şi Janus (Calendele lui Ianuarie). Aşa au ajuns, pe meleagurile
noastre obiceiurile din sărbătorile de iarnă, pluguşorul şi jocurile cu măşti,
îmbogăţite cu creaţii folclorice româneşti, dăinuind de veacuri şi aşteptate
an de an cu multă bucurie şi la Drăguşeni.
Cu săptămîni înainte, începe
agitaţia de pregătire : alcătuirea formaţiilor, confecţionarea măştilor şi
costumelor, distribuirea rolurilor şi a strigăturilor ce se vor rosti în
timpul jocului, desemnarea urătorului şi a muzicantului. Toate amănuntele de
recuzită şi, regie sunt anticipate şi pregătite, pentru ca spectacolul să fie
cât mai reuşit şi mai antrenant pentru gazdele care aşteaptă cu nerăbdare. Se
fac repetiţii, se învaţă jocul măştilor după cântec, însoţit de ţignal
şi talgere. Cândva flăcăii îşi alegeau „calfele" -- doi-trei tineri
liberaţi de armată — care organizau „giocul” (hora) din timpul sărbătorilor şi
„plugul cel mare“ din seara Anului Nou. Astăzi, când au mai rămas puţini tineri
în sat, frumosul obicei cu hora a dispărut.
„Uratul” începe din ajunul Anului
Nou foarte devreme. Se pornesc mai întâi cei mici, încă înainte de amiază;
altădată erau,întovărăşiţi câte doi şi mai mulţi, formînd un „pluguşor"
cu un urător, iar darurile primite (colăcei, nuci, mere sau bănuţi) se
împărţeau între componenţii grupului, acum, umblă în cete, ură fiecare şi-şi
primesc darul în bani, colăcei nu se mai fac.
Cum se înserează, apar
urătorii mai mărişori în cete sau „benzi" cu căiuţi, capre, nuntă etc.
,mascaţi care mai de care de nerecunoscut.
Mai pe înnoptate, se porneşte
şi plugul cel mare al flăcăilor, aşteptat mai ales pe la casele cu fete de
măritat, la rude şi la oamenii de vază ai satului. Întrucât zăbovesc mai mult
pe la case, feciorii nu reuşesc să termine traseul decît a doua zi după amiază.
Intr-un târziu, se iau cu uratul pe la rubedenii şi gospodarii mai tineri, unii
mascaţi spre a nu fi recunoscuţi imediat. Sunt poftiţi în casă și îndemnaţi ,
la masa plină de gustări şi băuturi anume pregătite.
Începând din preajma miezului de noapte, întreg satul este cuprins de o
veritabilă euforie sonoră, cu voci de toate nuanţele însoţite de clopote,
ţignale și tălăngi, pocnete de bici, muget de „buhai“ şi muzici.
Aproape toate urăturile, rostite la fereastră de cei mici
şi de cei mari, evocă muncile agricole — reminiscenţe ale unor străvechi rituri
agrare — ori povestesc în versuri fapte de vitejie din istoria neamului, sau
unele alcătuiri spirituale, pline de haz.
În mod obişnuit urăturile încep printr-o oprire imaginară a plugului tras
de 2, 4, sau ”12 boi bouleni, / în frunte ţintăţei, / cu coarnele
răsucite / şi cu aur poleite”. Urătura îşi urmează şi astăzi firul
tradiţional cu aluzii istorice. „Aho, aho, hoo... Copii şi fraţi/ Staţi puţin
şi nu mânaţi/lîngă boi v-alăturaţi /
Şi cuvântu-mi ascultaţi : / S-a sculat mai' an / Bădica Traian /Pe ochi negri
s-a spălat / Părul şi l-a pieptănat / Şi-a-ncălecat pe un cal / Cu numele
de Graur /Cu şeaua de aur / Cu frâul de matasă, / Cât viţa de groasă. / El în scări
s-a ridicat, / Peste câmpuri s-a uitat, / Ca s-aleagă un loc curat, / De arat,
de semănat..”
Se înşiruie etapele lucrărilor agricole până la coptul colacilor şi
împărţirea lor la pluguri.. Textul este tipic, cunoscut în toată Moldova sub
mai multe variante.
Alte urături încep cu : „Bună seara gospodari ca dumneavoastră ! / Hodiniţi şi
de-afară nu gândiţi / Că sântem şi noi osteniţi ; / Că de când a înserat, /
Multe case am colindat, /Da nu-aşa
mândre şi frumoase / Cum sunt ale dumneavoastră .“ După care urmează : „Puneţi
capul la perdele / Ş-ascultaţi vorbele mele...“ se continuă cu textul urăturii
însoţit de clopot şi pocnete de bici, uneori şi din cîntul unui acordeon. La
casele cu fete urătorul poate începe şi sub forma unui dialog (cu un
coechipier aflat alături) : — „Buna seara doamnă gazdă ! Mă-i lăsa să trag o
brazdă ?“ — Da de ce nu, măi băiete, / Vino-n casă că am fete ! / Fetele-s de
măritat / Şi băieţii de-nsurat..,".
Unele urături includ referiri satirice la adresa unor tineri certaţi cu munca :
„Fetele din sat la noi / Nu prăşesc la păpuşoi / Lasă sapa pe ogor / Şi pleacă
la televizor: / Ba e muzică uşoară, / Ba un meci cu altă ţară, Ba le cântă
Dolănescu / Marcă gol Dudu Georgescu,. / Şi aşa se face / Că la câmp nu le mai
place“. Altă variantă pune în evidenţă lenea : „Măi Mărie, Mărioară / Eşti
frumoasă domnişoară / Dar cum dracu să nu fii / Dacă tu l-a cîmp nu vii / Mama
pleacă la prăşit, / Tu rămâi în pat dormind ; / Şi când soarele-i sus pe deal,
/ Tu scoţi capul din ogheal / Şi te plimbi în papuci, / Dar la cîmp
nu te mai duci.“
Urătorii sunt aleşi dintre cei cu dicţiune
clară şi cu glas puternic : unii, cunoscuţi în localitate, sunt mai dinainte
angajaţi, cu plata aparte
de către formaţiile mai mari. Toţi urătorii, mari şi mici, îşi leagă
busuioc la clopot, în credinţa că le aduce noroc.
Căiuții constituie
formaţiunile cele mai numeroase, obiceiul atestând dragostea ancestrală a
românului pentru acest frumos şi inteligent animal. Masca este confecţionată
din lemn, îmbrăcată cu pînzâ albă şi împodobită cu oglinzi, panglici şi
lâneţuri colorate. Gîtul căluțului este fixat la centura purtătorului, iar la
spatele lui o veşcă de sită formează crupa calului, de care atârnă coada. Purtătorul
căluţului este costumatcu o bluză sau pulover de culoare roşie şi o fustă
albă( cearșaf) ; pe cap poartă căciulă sau chipiu cu panpon. Peste umeri și la picioare
pune zurgălăi, şi în gură un ţignal din care fluieră tot timpul jocului.
Formaţia cuprinde unul până la patru căiuţi, un urător ,unul care bate
talgerele, unul — doi „ofiţeri"
şi alte personaje mascate , precum şi un muzicant. Prin sat umblă şi formaţiuni
mai mici, cu un căluț și un urător , ba chiar şi un singur purtător de căluţ,
care dansează după sunetul ţignalului, fără urător.
Capra este, la Drăguşeni,
o mască purtată de mai puţine formaţii și nu prezintă
interesul
şi atracţia de care se bucură căiuţii, cu care de obicei nu intră în bandă.
Masca,confecţionată
din lemn, îmbrăcată, cu pînză ori cu blăniţă de ied,are maxilarul inferior
mobil încât, tras de sfoară, poate „clămpăni“ în ritmul jocului. În frunte i se
fixează o oglindă şi corniţele-i sunt împodobite cu panglici colorate.
Capul este montat pe un băţ şi mînuit de purtătorul, care stă aplecat sub un
cearşaf; simulând corpul caprei. Altădată, corpul era acoperit de un ţol pe
care se coseau spice de stuf închipuind astfel o blană roşcată. Capra este
însoţită de un „bătrân“, stăpînul ei care bate şi talgerele, de un urător şi un
instrumentist, la fluier, vioară sau acordeon — ori măcar o muzicuţă — care
cântă o melodie specifică . Uneori, între mascaţi există şi un „negustor”
care se face a cumpăra capra ; dialogul lor este presărat cu glume care
stârnesc hazul. Jocul caprei are un ritm ţopăit, însoţit şi de strigături :
„Capra mea-i din Drăguşeni / Şi-i hrănită cu strujeni. / Cu strujeni şi cu
tărâţă, / Are lapte cât o mâţă, / Vai săraca capra me / Ce-ar mânca şi ce-ar
mai be / Gospodaru-i om de treabă, / Nici cu una nu ne-ntreabă“.
Manifestările etno-folclorice constituie o parte însemnnată a vieții spirituale
a unui popor, o zestre ce vine din străfundurile istoriei și se transformă
treptat într-o emblemă și o matrice a devenirii ulterioare a unei nații.
Se impune, deci, a avea o atitudine activă față de aceste comori și, cât timp
nu e prea târziu, să le scoatem la lumină ferindu-le de cenușa uitării.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu