Nuşa Balan,prof. înv. primar Şcoala Gimnayială Albeşti
Noi
sărbătorile le ţinem ,pentru că şi ele ne ţin pe noi.Noi ne rugăm pentru sănătatea noastră şi a copiilor
noştri; pentru noroc ,să n-avem pagubă in vite si la gospodărie,si ne sunt de
ajutor,dacă le ţinem si le cinstim.Noi trebiue să ne rugăm la zilele cele mari
,ca ele să
se roage pentru noi lui Dumnezeu.
Sărbătoarea Crăciunului este o bucurie enormă
ce imbracă aceste zile prin cântările de slavă
şi prin obiceiurile şi credinţele strămoşeşti . Atmosfera specifică sărbătorilor de iarnă
incepe cu o lună înainte ,la 30 noiembrie, de ziua Sfântului Apostol
Andrei si se încheie cu
Boboteaza.De Filipi cade lăsatul secului
de postul Crăciunului,care ţine aproape şase săptămâni; postul naşterei lui
Christos. Cu cinci zile înainte de Crăciun
,in ziua de Ignat,oamenii taie porci
pentru a avea carne pentru
câslegi(când se poate mânca lapte
,ouă ,carne,se pot face nunţi ,se poate petrece).Fac cârnaţi,pun slănina,coaste
la afumat,iar o parte din carne o pun în sare ca să se conserve pentru un
timp.La popor porcul e de mâncare nu vita.Încă de la începutul postului ,copii
si tineri pregătesc alaiul ce va colinda casele gospodarilor în perioada sărbătorilor.
Numirea de Ajun este data zilei dinainte de Crăciun pentru că ea se caracterizează printr-un post mai aspru decât in celelalte zile.Este bine chiar să ajunăm in ziua de Ajun ,adică să nu mâncăm nimic toată ziua ,pana la ivirea primei stele de seară,îin amintirea stelei călăuzitoare ce s-a aratat magilor la Răsărit ,că vom fi sănătoşi În Moldova,la Ajun ,insemnătate mare au turtele.Acestea sunt ,,pelincele Domnului’’.Se fac din aluat de grâu, cât mai subţiri ,se taie cu o farfurie rotund si se coc pe o tavă ,iar la popor în vatră sau pe plită(in Jijia-Albeşti).Se lasă la uscat mai multe zile apoi se aşază câte o foaie pe farfurie ,presurându-se cu migdale pisate şi zahăr legat,parfumat cu apă de flori. Deasupra se pune altă foaie şi se presură tot aşa până se face un teanc destul de înalt,care apoi se taie bucăţi. În popor între turte se presară ,,jufă”-sămânţă de cânepă pisată cu apă si amestecate cu zahăr,sau miez de nucă pisat amestecat cu zahăr.Se spune că turtele se fac pentru că în acea zi femeile i-au adus Maicei Domnului la rodini pelinci ,şi pentru pelinci e mare pomană, cine dă.La românii din Moldova nu se face cina de seară ci se mănâncă atunci când vine preotul. Dup ce a blagoslovit şi a gustat din masă ,cum se duce,cei din casă se pun şi mănâncă.Preotul când vine numaidecât trebuie să şadă ,căci aşa vor sta petitorii, va sta norocul,vor sta cloştile; sub preot se pun graunţe si apoi le dau la găini ,căci clocesc.Ajunul pentru Maica Domnului se posteşte,deoarece in ziua aceea Maica Domnului s-a muncit şi a fost supărată: i-a fost greu, n-a mâncat nimic.De aceea şi noi toată ziua postim , se mănâncă numai ceea ce rodeşte pământul :bob,bureţi…
În Botoşani de Ajun nu se dă nimic din casă , nici gunoiul nu se dă afară; nu se împrumută nimic . Se spune că acei ce vor da în ziua de Ajun însă frupt de la vite ,de la oi, atunci pot să deie în zi de sec tot anul ,caci nu le strică nimic. La fel nu se dă de pomană pentru morţi. În ziua de Ajun fata să postească toată ziua , şi care îmbucătură va lua seara întâi în gură s-o puie-n brâu.Apoi când se va duce la culcat să puie brâul jos si să bată trei mătănii pe brâu zicând:
Numirea de Ajun este data zilei dinainte de Crăciun pentru că ea se caracterizează printr-un post mai aspru decât in celelalte zile.Este bine chiar să ajunăm in ziua de Ajun ,adică să nu mâncăm nimic toată ziua ,pana la ivirea primei stele de seară,îin amintirea stelei călăuzitoare ce s-a aratat magilor la Răsărit ,că vom fi sănătoşi În Moldova,la Ajun ,insemnătate mare au turtele.Acestea sunt ,,pelincele Domnului’’.Se fac din aluat de grâu, cât mai subţiri ,se taie cu o farfurie rotund si se coc pe o tavă ,iar la popor în vatră sau pe plită(in Jijia-Albeşti).Se lasă la uscat mai multe zile apoi se aşază câte o foaie pe farfurie ,presurându-se cu migdale pisate şi zahăr legat,parfumat cu apă de flori. Deasupra se pune altă foaie şi se presură tot aşa până se face un teanc destul de înalt,care apoi se taie bucăţi. În popor între turte se presară ,,jufă”-sămânţă de cânepă pisată cu apă si amestecate cu zahăr,sau miez de nucă pisat amestecat cu zahăr.Se spune că turtele se fac pentru că în acea zi femeile i-au adus Maicei Domnului la rodini pelinci ,şi pentru pelinci e mare pomană, cine dă.La românii din Moldova nu se face cina de seară ci se mănâncă atunci când vine preotul. Dup ce a blagoslovit şi a gustat din masă ,cum se duce,cei din casă se pun şi mănâncă.Preotul când vine numaidecât trebuie să şadă ,căci aşa vor sta petitorii, va sta norocul,vor sta cloştile; sub preot se pun graunţe si apoi le dau la găini ,căci clocesc.Ajunul pentru Maica Domnului se posteşte,deoarece in ziua aceea Maica Domnului s-a muncit şi a fost supărată: i-a fost greu, n-a mâncat nimic.De aceea şi noi toată ziua postim , se mănâncă numai ceea ce rodeşte pământul :bob,bureţi…
În Botoşani de Ajun nu se dă nimic din casă , nici gunoiul nu se dă afară; nu se împrumută nimic . Se spune că acei ce vor da în ziua de Ajun însă frupt de la vite ,de la oi, atunci pot să deie în zi de sec tot anul ,caci nu le strică nimic. La fel nu se dă de pomană pentru morţi. În ziua de Ajun fata să postească toată ziua , şi care îmbucătură va lua seara întâi în gură s-o puie-n brâu.Apoi când se va duce la culcat să puie brâul jos si să bată trei mătănii pe brâu zicând:
,,Brâu ,brănişorul meu
, Arată-mi pe ursitorul meu ,
Care-I dat de Dumnezeu.
În vis să-l visez
Ş-aievea să-l văz.
, Arată-mi pe ursitorul meu ,
Care-I dat de Dumnezeu.
În vis să-l visez
Ş-aievea să-l văz.
Colindele
lucesc apoi ca stelele în salba datinilor de Crăciun.Obiceiul colindatului de
Crăciun există în toate
localităţile judeţului nostru numai că
se practică în mod diferit de la o localitate la alta. Semnificaţia colindatului
o constituie vestirea întregii
aşezări a unei mari taine:Naşterea Mântuitorului.Grupuri
mici sau mari de copii şi tineri cântă
pe la ferestrele luminate ale caselor
una sau mai multe colinde.Există variante de text atât laice cât şi religioase
,pline de frumuseţe si de originalitate.
Tânguirea lui Adam(colind din Botoşani)
Şede Adam în poarta Raiului şi-şi plânge greşala lui .
Cu amar şi tânguire de-a raiului despărţire.
-C-am fost îngrădit cu bine ş-acum mă despart de tine.
O,raiule, locaş dulce,nu mă-ndur a mă mai duce
De mirosna florilor ,de şuieratul mierlelor.
-Ce n-ai păzit trei cuvinte ca să stai în rai cu cinste?
Te-ai lăcomit ca un om ş-ai întins mâna la pom.
Din pom dacă ai gustat cu moarte te-ai îmbrăcat.
Adam dacă a greşit Domnul din rai l-a gonit,
Din raiul cel din edem ,osândit cu greu blăstam.
Mila ta, Doamne,să fie cu dar şi cu bucurie
O,Cristoase, slavă ţie !
Copiii mai umblă cu Steaua sau Luceafărul, cu Globul în mâna vestind Naşterea Mântuitorului cântând cântece care te fac să simţi fiori de sfinţenie ce vin de undeva de departe ,prin veacuri ,trecând din casă în casă ,din inimă în inimă.
Dinrtre toate sărbătorile de peste an Crăciunul este pentru români una dintre cele mai frumoase.Este perioada aparte din an în care se cânta colinde ,se adună toţi ai casei în jurul mesei iar atunci când versurile colindătorilor se împletesc cu muzica îngerilor din înalţimea cerească se împodobeşte bradul şi copiii îl aşteapta pe Moş Crăciun cu daruri.Bradul face trimitere către ,,pomul vieţii”.
În armonia care se stabileşte între cer si pământ magia Crăciunului se răsfrânge ca o revărsare ,ce inunda sufletele românilor….
Cu amar şi tânguire de-a raiului despărţire.
-C-am fost îngrădit cu bine ş-acum mă despart de tine.
O,raiule, locaş dulce,nu mă-ndur a mă mai duce
De mirosna florilor ,de şuieratul mierlelor.
-Ce n-ai păzit trei cuvinte ca să stai în rai cu cinste?
Te-ai lăcomit ca un om ş-ai întins mâna la pom.
Din pom dacă ai gustat cu moarte te-ai îmbrăcat.
Adam dacă a greşit Domnul din rai l-a gonit,
Din raiul cel din edem ,osândit cu greu blăstam.
Mila ta, Doamne,să fie cu dar şi cu bucurie
O,Cristoase, slavă ţie !
Copiii mai umblă cu Steaua sau Luceafărul, cu Globul în mâna vestind Naşterea Mântuitorului cântând cântece care te fac să simţi fiori de sfinţenie ce vin de undeva de departe ,prin veacuri ,trecând din casă în casă ,din inimă în inimă.
Dinrtre toate sărbătorile de peste an Crăciunul este pentru români una dintre cele mai frumoase.Este perioada aparte din an în care se cânta colinde ,se adună toţi ai casei în jurul mesei iar atunci când versurile colindătorilor se împletesc cu muzica îngerilor din înalţimea cerească se împodobeşte bradul şi copiii îl aşteapta pe Moş Crăciun cu daruri.Bradul face trimitere către ,,pomul vieţii”.
În armonia care se stabileşte între cer si pământ magia Crăciunului se răsfrânge ca o revărsare ,ce inunda sufletele românilor….
Bibliografie:
,,Datini şi obiceiuri populare” ,Elena Bucur,Florentina Dănilă,Mihaela
Berciuc, Mărioara Şchiopu
,,Datinele si credinţele poporului român” ,Elena Niculiţă- Voronca
-
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu