Profesor învăţământ preşcolar MARCU IOANA-GEORGIANA
Şcoala Gimnazială „Uruguay”, Sector 1, Bucureşti
Preşcolaritatea
este vârsta la care este imperios necesară stimularea potenţialului creativ al
copilului, necunoscut sau neexprimat încă, prin cunoaşterea şi încurajarea
aptitudinilor, prin mobilizarea resurselor existente şi prin susţinerea
manifestării lor printr-o mobilizare intrinsecă. În educaţia preşcolară, în
momentul de faţă, se tinde spre o valorizare şi potenţare a diferenţelor dintre
copii, adoptându-se metode şi procedee didactice axate pe eficienţa şi
flexibilizarea învăţării, pe respectarea individualităţii şi valorizarea
diferenţelor. Pentru a se respecta principiul educării eficiente în context
european, a fost adoptată şi promovată o gamă diversificată de metode
inovatoare, care să contribuie la realizarea dezideratelor educaţiei.
Strategia
educaţională bazată pe metoda proiectelor impune realizarea demesului didactic
printr-o îmbinare eficientă a activităţii frontale, pe microgrupri şi
individuale, pentru a respecta ritmul propriu de învăţare al fiecărui copil şi
pentru a valorifica interesele de cunoaştere ale acestora. În acest context s-a
înscris şi demersul educaţional de a aborda proiectul tematic „Din bătrâni se
povesteşte” în cadrul temei anuale „Cum a fost, este şi va fi aici pe pământ?”.
În continuare vom prezenta scenariul unei activităţi din săptămâna cu titlul „Tradiţii
şi obiceiuri româneşti” parte componentă a acestui proiect tematic.
Proiect de activitate
TEMA ANUALĂ DE
STUDIU: „Cum a fost, este şi va fi aici, pe pământ?”
TEMA PROIECTULUI:
”Din bătrâni se povesteşte!”
SUBTEMA : „Tradiţii
şi obiceiuri româneşti specifice sărbătorilor de iarnă”
FORMA DE REALIZARE:
Activitate pe domenii experienţiale-Domeniul Ştiinţe
CATEGORIA DE
ACTIVITATE: Cunoaşterea mediului
MIJLOACE DE
REALIZARE: Convorbire cu suport
intuitiv- prezentare ppt-
SUBIECTUL
ACTIVITĂŢII: „Tradiţii şi obiceuri româneşti de Crăciun şi Anul Nou”
TIPUL DE
ACTIVITATE: Consolidare de cunoştinţe
SCOPUL ACTIVITĂŢII:
·
fixarea unor
reprezentari si cunoştinţe legate de tradiţiile şi obiceiurile româneşti specifice
sărbătorilor de iarna;
·
exersarea
deprinderii de a descrie imagini referitoare la tradiţiile şi obiceiurile
de iarnă;
·
formarea
capacităţii de a stabili conexiuni între evenimentele surprinse.
OBIECTIVE
OPERAŢIONALE: Pe parcursul şi la finalul activităţii, preşcolarii vor fi
capabili:
·
să enumere aspecte ale tradiţiilor
şi obiceiurilor specifice sărbătorilor de iarnă. Obiectivul este realizat dacă
fiecare copil recunoaşte şi denumeşte cel puţin un obicei de Crăciun şi Anul
Nou;
·
să analizeze componentele slide-urilor
prezentate. Obiectivul este realizat dacă fiecare copil descrie cel puţin un
obicei de Crăciun şi Anul Nou;
·
să formuleze întrebări folosind
pronumele interogativ: CE?, CINE?, UNDE?, CÂND?, DE CE? din cadrul metodei
exploziei stelare. Obiectivul este realizat dacă fiecare copil adresează cel puţin o întrebare şi formulează
cel puţin un răspuns în cadrul metodei Explozia stelară;
·
să realizeze conexiuni referitoare
la obiceiurile prezentate în fiecare
cadru. Obiectivul este realizat dacă fiecare copil realizează o legătură între
obiceiul prezentat, costumaţia în care se
îmbracă participanţii, starea afectivă a acestora.
STRATEGII
DIDACTICE:
·
METODE ŞI PROCEDEE: conversaţia,
explicaţia, problematizarea,
braistormingul, metoda „explozia stelară”, metoda Turul galeriei, tratarea
diferenţiată.
·
MIJLOACE DE REALIZARE:materiale
didactice: 10-12 slide-uri într-o prezentare power-point şi scurte filmuleţe
care să ilustreze cât mai fidel diverse obiceiuri şi tradiţii româneşti de
Crăciun şi Anul Nou, calculator, retroproiector, c.d.-uri muzicale cu colinde
româneşti, recompense.
·
LOCUL DE DESFĂŞURARE: sala de
grupă.
·
MATERIAL BIBLIOGRAFIC:
- ***.(2009).M.E.C.I.
Curriculum pentru învăţământul preşcolar. Prezentare şi explicitări.
Bucureşti: Editura Didactica Publish House.
- ***.(2008).
Ghid pentru proiecte tematice-activităţi integrate pentru preşcolari 3-5
ani. Bucureşti: Editura Didactica Publish House.
·
DURATA: 25 - 30 minute.
DESFĂŞURAREA
ACTIVITĂŢII
Nr.
crt.
|
Evenimentul
didactic
|
Conţinutul
ştiinţific
|
Strategii
didactice
|
Evaluare
|
1.
|
Organizarea
activităţii
|
- aerisirea sălii de grupă;
- aranjarea mobilierului în semicerc;
- pregătirea materialului didactic necesar;
- introducerea copiilor în sala de grupă şi
aşezarea lor în semicerc;
- se prezintă musafirii, copiii salută, ocupă
locurile şi ascultă explicaţiile
|
-conversaţia
-explicaţia
|
|
2.
|
Captarea şi
orientarea atenţiei
copiilor
|
Pentru captarea atenţiei şi menţinerea interesului
pentru activităţile ce vor urma voi motiva copiii pentru participarea la
activităţi. Se prezintă costumul popular de băiat şi de fată pe care copiii
l-au observat în activităţile anterioare şi care este aşezat la centrul
tematic şi se ascultă un colind.
|
-observaţia
-conversaţia
-explicaţia
|
-aprecieri verbale
|
3.
|
Anunţarea
temei
|
- „Copiii, astăzi vom vorbi despre obiceiurile
şi tradiţiile românilor de Crăciun şi Anul Nou” şi pentru aceasta vom porni
într-o călătorie în satul bunicilor prin intermediul imaginilor .
|
-expunerea
|
|
4.
|
Desfăşurarea
activităţii
|
Se începe convorbirea prin întrebări
referitoare la momentele de sărbătoare când se poartă costumul popular:
- Când îmbracă românii costumul popular?
- Ce sărbătoare recentă cunoaşteţi când
mulţi românis-au îmbrăcat în costume
populare şi au defilat cu steguleţe?(Sărbătoarea Zilei Naţionale)
- Ce obicei păstrat până la noi este în seara
premergătoare venirii lui Moş Nicolae? (curăţatul şi aşezatul cizmuliţelor la
uşă sau la geam).
După Moş Nicolae, românii se pregătesc
pentru
primirea lui Moş Crăciun. Se prezintă
imaginea cu copiii care merg cu colindul în Ajunul Crăciunului.
- Ce primesc copiii ca plată pentru
colindat? (covrigi, nuci, mere, prăjituri)
- Cine colindă în Ajun? (copiii mici)
- Ce semnificaţie are acest colind? (copiii
vestesc prin colind naşterea lui Iisus).
- Unde se merge cu colindatul? (la bunici,
vecini, cunoştinţe, Primărie, Biserică).
- Ce exprimă feţele colindătorilor?
(bucurie)
După colindul de Ajun se trece la obiceiul
şi
tradiţia din seara de Crăciun:
- împodobim bradul, se ascultă colinde;
- merg la colindat copiii mari şi adulţii;
- se pregătesc bucatele tradiţionale de
Crăciun
(sarmale, cârnaţi, friptură de porc,
cozonac, etc)
- vine Moş Crăciun şi împarte daruri.
Ziua de Crăciun: copiii merg cu steaua;
- ce semnifică mersul cu Steaua?(vestirea
naşterii pruncului IIsus);
- când se merge cu Steaua?-cele 3 zile de
Crăciun
- unde se colindă cu Steaua? (în biserică,
la uşa
cunoştinţelor, vecinilor)
Tradiţiile şi obiceiurile de Anul Nou:
-mersul cu capra, mersul cu ursul, mersul cu
pluguşorul, mersul cu sorcova. Se prezintă slide-urile cu momente în care
sunt redate dansul caprei, dansul ursului, mersul cu Pluguşorul, precum şi
scurte filmuleţe care să ilustreze mai fidel obiceiul prezentat. Se urmăreşte
ca toţi copiii să descrie în propoziţii corecte şi coerente obiceiurile
specifice sărbătorilor de iarnă la români.
Se va face sinteza generală: tradiţiile şi
sărbătorile româneşti de iarnă sunt obiceiuri care ilustrează naşterea
pruncului Iisus, sunt transmise din generaţie în generaţie, de la bunici la
nepoţi. Pe parcursul acestor sărbători se folosesc accesorii care fac mult
zgomot (tobe, clopoţei) pentru a alunga necazurile şi pentru a întâmpina noul
an cu bucurie.
|
-conversaţia
-explicaţia
-slide-uri cu principalele
tradiţii şi
obiceiuri de
Crăciun şi
Anul Nou;
-conversaţia
-explicaţia
-scurte filmuleţe cu prezentarea
tradiţiei
respective
-conversaţia
-explicaţia
|
-evaluare
individuală
-evaluare frontală
-evaluare
verbală
colectivă
|
5.
|
Asigurarea
transferului şi a
feed-back-ului
|
Se rezolvă itemii din fişa de lucru individuală:
- denumeşte obiceiurile şi tradiţiile româneşti
la
sărbătorile de iarnă;
- colorează obiceiul la care ai participat
sau la care îţi doreşti să participi.
|
-munca
independentă
|
-fişă de lucru
-evaluare
individuală
|
6.
|
Încheierea
activităţii
|
Copii vor primi recompense „feţe fericite”
şi vor părăsi sala de grupă cântând
colindul: „Domn, Domn!” şi vor primi câte o foaie în care să-i scrie lui Moş
Crăciun despre darul preferat.
|
-foi A4
cu imaginea lui Moş Crăciun
|
|
Bibliografie:
- Cucoş Constantin, Pedagogie, ediţia a-II-a revăzută şi adăugită, Polirom, 2002;
- Iucu, R., Manolescu M., Pedagogie - teorie aplicativă şi
practică, Editura Bolintineanu, 2002
- ***Ghid
pentru proiecte tematice, Activităţi integrate pentru preşcolari 3-5 ani,
Editura Didactica Publish House, 2008;
- ***M.E.C.I.
Curriculum pentru învăţământul preşcolar. Prezentare şi explicitări,
Editura Didactica Publish House, 2009.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu