TRADIŢII ŞI OBICEIURI ROMÂNEŞTI DE CRĂCIUN ŞI ANUL NOU PE ÎNŢELESUL PREŞCOLARILOR


Profesor învăţământ preşcolar MARCU IOANA-GEORGIANA
Şcoala Gimnazială „Uruguay”, Sector 1, Bucureşti

Preşcolaritatea este vârsta la care este imperios necesară stimularea potenţialului creativ al copilului, necunoscut sau neexprimat încă, prin cunoaşterea şi încurajarea aptitudinilor, prin mobilizarea resurselor existente şi prin susţinerea manifestării lor printr-o mobilizare intrinsecă. În educaţia preşcolară, în momentul de faţă, se tinde spre o valorizare şi potenţare a diferenţelor dintre copii, adoptându-se metode şi procedee didactice axate pe eficienţa şi flexibilizarea învăţării, pe respectarea individualităţii şi valorizarea diferenţelor. Pentru a se respecta principiul educării eficiente în context european, a fost adoptată şi promovată o gamă diversificată de metode inovatoare, care să contribuie la realizarea dezideratelor educaţiei.
Strategia educaţională bazată pe metoda proiectelor impune realizarea demesului didactic printr-o îmbinare eficientă a activităţii frontale, pe microgrupri şi individuale, pentru a respecta ritmul propriu de învăţare al fiecărui copil şi pentru a valorifica interesele de cunoaştere ale acestora. În acest context s-a înscris şi demersul educaţional de a aborda proiectul tematic „Din bătrâni se povesteşte” în cadrul temei anuale „Cum a fost, este şi va fi aici pe pământ?”. În continuare vom prezenta scenariul unei activităţi din săptămâna cu titlul „Tradiţii şi obiceiuri româneşti” parte componentă a acestui proiect tematic.

Proiect de activitate

TEMA ANUALĂ DE STUDIU: „Cum a fost, este şi va fi aici, pe pământ?”
TEMA PROIECTULUI: ”Din bătrâni se povesteşte!”
SUBTEMA : „Tradiţii şi obiceiuri româneşti specifice sărbătorilor de iarnă”
FORMA DE REALIZARE: Activitate pe domenii experienţiale-Domeniul Ştiinţe
CATEGORIA DE ACTIVITATE: Cunoaşterea mediului
MIJLOACE DE REALIZARE:  Convorbire cu suport intuitiv- prezentare ppt-
SUBIECTUL ACTIVITĂŢII: „Tradiţii şi obiceuri româneşti de Crăciun şi Anul Nou”
TIPUL DE ACTIVITATE:  Consolidare de cunoştinţe               
SCOPUL ACTIVITĂŢII:
·         fixarea unor reprezentari si cunoştinţe legate de tradiţiile şi obiceiurile româneşti specifice sărbătorilor de  iarna;
·         exersarea deprinderii de a descrie imagini referitoare la tradiţiile şi obiceiurile de  iarnă;
·         formarea capacităţii de a stabili conexiuni între evenimentele surprinse.

OBIECTIVE OPERAŢIONALE: Pe parcursul şi la finalul activităţii, preşcolarii vor fi capabili:
·      să enumere aspecte ale tradiţiilor şi obiceiurilor specifice sărbătorilor de iarnă. Obiectivul este realizat dacă fiecare copil recunoaşte şi denumeşte cel puţin un obicei de Crăciun şi Anul Nou;
·      să analizeze componentele slide-urilor prezentate. Obiectivul este realizat dacă fiecare copil descrie cel puţin un obicei de Crăciun şi Anul Nou;
·      să formuleze întrebări folosind pronumele interogativ: CE?, CINE?, UNDE?, CÂND?, DE CE? din cadrul metodei exploziei stelare. Obiectivul este realizat dacă fiecare copil  adresează cel puţin o întrebare şi formulează cel puţin un răspuns în cadrul metodei Explozia stelară;
·      să realizeze conexiuni referitoare la obiceiurile prezentate în  fiecare cadru. Obiectivul este realizat dacă fiecare copil realizează o legătură între obiceiul prezentat, costumaţia în care se  îmbracă participanţii, starea afectivă a acestora.
STRATEGII DIDACTICE:
·      METODE ŞI PROCEDEE: conversaţia, explicaţia,  problematizarea, braistormingul, metoda „explozia stelară”, metoda Turul galeriei, tratarea diferenţiată.
·      MIJLOACE DE REALIZARE:materiale didactice: 10-12 slide-uri într-o prezentare power-point şi scurte filmuleţe care să ilustreze cât mai fidel diverse obiceiuri şi tradiţii româneşti de Crăciun şi Anul Nou, calculator, retroproiector, c.d.-uri muzicale cu colinde româneşti, recompense.
·      LOCUL DE DESFĂŞURARE: sala de grupă.
·      MATERIAL BIBLIOGRAFIC:
  1. ***.(2009).M.E.C.I. Curriculum pentru învăţământul preşcolar. Prezentare şi explicitări. Bucureşti: Editura Didactica Publish House.
  2. ***.(2008). Ghid pentru proiecte tematice-activităţi integrate pentru preşcolari 3-5 ani. Bucureşti: Editura Didactica Publish House.
·      DURATA: 25 - 30 minute.
DESFĂŞURAREA ACTIVITĂŢII

Nr.
crt.
Evenimentul
didactic
Conţinutul ştiinţific

Strategii
didactice
Evaluare
1.
Organizarea
activităţii
- aerisirea sălii de grupă;
- aranjarea mobilierului în semicerc;
- pregătirea materialului didactic necesar;
- introducerea copiilor  în sala de grupă şi
  aşezarea lor în semicerc;
- se prezintă musafirii, copiii salută, ocupă locurile şi ascultă explicaţiile

-conversaţia
-explicaţia

2.
Captarea şi
orientarea atenţiei
copiilor
Pentru captarea atenţiei şi menţinerea interesului pentru activităţile ce vor urma voi motiva copiii pentru participarea la activităţi. Se prezintă costumul popular de băiat şi de fată pe care copiii l-au observat în activităţile anterioare şi care este aşezat la centrul tematic şi se ascultă un colind.

-observaţia
-conversaţia
-explicaţia


-aprecieri verbale
3.
Anunţarea
 temei
- „Copiii, astăzi vom vorbi despre obiceiurile şi tradiţiile românilor de Crăciun şi Anul Nou” şi pentru aceasta vom porni într-o călătorie în satul bunicilor prin intermediul imaginilor .

-expunerea


4.
Desfăşurarea
 activităţii
Se începe convorbirea prin întrebări referitoare la momentele de sărbătoare când se poartă costumul popular:
- Când îmbracă românii costumul popular?
- Ce sărbătoare recentă cunoaşteţi când mulţi românis-au îmbrăcat în costume  populare şi au defilat cu steguleţe?(Sărbătoarea Zilei Naţionale)
- Ce obicei păstrat până la noi este în seara premergătoare venirii lui Moş Nicolae? (curăţatul şi aşezatul cizmuliţelor la uşă sau la geam).
După Moş Nicolae, românii se pregătesc pentru
primirea lui Moş Crăciun. Se prezintă imaginea cu copiii care merg cu colindul în Ajunul Crăciunului.
- Ce primesc copiii ca plată pentru colindat? (covrigi, nuci, mere, prăjituri)
- Cine colindă în Ajun? (copiii mici)
- Ce semnificaţie are acest colind? (copiii vestesc prin colind naşterea lui Iisus).
- Unde se merge cu colindatul? (la bunici, vecini, cunoştinţe, Primărie, Biserică).
- Ce exprimă feţele colindătorilor? (bucurie)
După colindul de Ajun se trece la obiceiul şi
tradiţia din seara de Crăciun:
- împodobim bradul, se ascultă colinde;
- merg la colindat copiii mari şi adulţii;
- se pregătesc bucatele tradiţionale de Crăciun
(sarmale, cârnaţi, friptură de porc, cozonac, etc)
- vine Moş Crăciun şi împarte daruri.
Ziua de Crăciun: copiii merg cu steaua;
- ce semnifică mersul cu Steaua?(vestirea naşterii pruncului IIsus);
- când se merge cu Steaua?-cele 3 zile de Crăciun
- unde se colindă cu Steaua? (în biserică, la uşa
cunoştinţelor, vecinilor)
Tradiţiile şi obiceiurile de Anul Nou:
-mersul cu capra, mersul cu ursul, mersul cu pluguşorul, mersul cu sorcova. Se prezintă slide-urile cu momente în care sunt redate dansul caprei, dansul ursului, mersul cu Pluguşorul, precum şi scurte filmuleţe care să ilustreze mai fidel obiceiul prezentat. Se urmăreşte ca toţi copiii să descrie în propoziţii corecte şi coerente obiceiurile specifice sărbătorilor de iarnă la români.
Se va face sinteza generală: tradiţiile şi sărbătorile româneşti de iarnă sunt obiceiuri care ilustrează naşterea pruncului Iisus, sunt transmise din generaţie în generaţie, de la bunici la nepoţi. Pe parcursul acestor sărbători se folosesc accesorii care fac mult zgomot (tobe, clopoţei) pentru a alunga necazurile şi pentru a întâmpina noul an cu bucurie.



-conversaţia
-explicaţia













-slide-uri cu principalele
tradiţii şi
obiceiuri de
Crăciun şi
Anul Nou;







-conversaţia
-explicaţia






-scurte filmuleţe cu prezentarea
tradiţiei
respective



-conversaţia
-explicaţia



-evaluare
individuală



































-evaluare frontală





-evaluare
verbală
colectivă

5.



Asigurarea
transferului şi a
feed-back-ului
Se rezolvă itemii din fişa de lucru individuală:
- denumeşte obiceiurile şi tradiţiile  româneşti
  la sărbătorile de iarnă;
- colorează obiceiul la care ai participat sau la care  îţi doreşti să participi.

-munca
independentă

-fişă de lucru
-evaluare
individuală
6.


Încheierea
activităţii
Copii vor primi recompense „feţe fericite” şi vor  părăsi sala de grupă cântând colindul: „Domn, Domn!” şi vor primi câte o foaie în care să-i scrie lui Moş Crăciun despre darul preferat.
-foi A4
cu imaginea lui Moş Crăciun


Bibliografie:

  1. Cucoş Constantin,  Pedagogie, ediţia a-II-a revăzută şi adăugită, Polirom, 2002;
  2. Iucu, R., Manolescu M., Pedagogie - teorie aplicativă şi practică, Editura Bolintineanu, 2002
  3. ***Ghid pentru proiecte tematice, Activităţi integrate pentru preşcolari 3-5 ani, Editura Didactica Publish House, 2008;
  4. ***M.E.C.I. Curriculum pentru învăţământul preşcolar. Prezentare şi explicitări, Editura Didactica Publish House, 2009.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu