Prof.inv.primar. Panseluța Slabu
Școala
Gimnazială Nr. 10 Botoșani, jud Botoșani
Minunatele
sărbători de iarnă ale Crăciunului și Anului Nou cumulează numeroase obiceiuri
populare tradiționale. Acestea au un repertoriu bogat și variat, cu elemente
specifice diferitelor zone etnografice ale țării.
Obiceiurile de
iarnă sunt creații ale oamenilor din satele noastre. Astăzi, când satul
românesc este european, nostalgia după tradiție și obiceiurile de odinioară se
simte tot mai mult. De aceea, este de datoria noastră morală să conservăm
aceste ²resturi²
de o valoare inestimabilă, de a transmite tinerei generații credința
strămoșească, specificul nostru de viață, cultura, păstrată cu sfințenie de
moșii și strămoșii noștri.
Fără tradiție
nu există cultură: nici omul simplu, nici geniul nu pot crea nimic fără
tradiție. Omul fără tradiție este ca pomul fără rădăcini. Numai pentru aceste
motive copiii trebuie să-și cunoască, să păstreze și să transmită următoarelor
generații obiceiurile și tradițiile locale și naționale.
George Enescu
spunea:
²Folclorul
nostru…nu numai că este sublim, dar te face să înțelegi totul. E mai savant
decât toată muzica așa-zis savantă. Și asta într-un fel cu totul inconștient. E
mai melodic decât orice melodie, dar asta fără să se vrea. E duios, ironic,
trist, vesel și grav.²
Obiceiurile de
iarnă însoțesc sărbătorile ce se derulează cam în aceeași perioadă. Ele încep
la 6 decembrie, apoi la 24 decembrie, cu Ajunul Crăciunului, se continuă cu
Anul Nou și se încheie după Bobotează, la 7 ianuarie. Crăciunul și Anul Nou
prilejuiesc manifestări de o deosebită bogăție folclorică, adesea cu realizări
artistice remarcabile: mersul la colindat, mersul la urat cu plugușorul, mersul
cu steaua, jocurile cu măști, dansurile.
În cursul
vremurilor au intervenit anumite modificări în conținutul creațiilor populare.
Unele creații, nefiind tipărite, s-au pierdut. Altele, cele mai multe și mai
adânc înrădăcinate, atât cele cu conținut laic cât și cele cu conținut religios
s-au păstrat și dezvoltat, fiind deosebit de valoroase, oglindind preocupările
și credința oamenilor. Este o datorie de suflet să ne aplecăm asupra acestor
comori. Trebuie căutat prin toate colțurile țării fiecare zicală și fărmăturică
cât sunt bătrânii în viață, căci și așa destule s-au trecut cu vederea și s-au
uitat.
Folclorul
românesc, fiind deosebit de bogat, constituie una din mândriile noastre
naționale. Prin mesajul său, trezește în sufletul copilului sentimente de
adâncă dragoste, admirație și mândrie față de țara unde s-a născut.
Dispariția
obiceiurilor și datinilor populare prin nepracticarea lor de către copii, elevi
și tineri, dispariția formațiilor de dansuri populare din școli, lipsa
motivației copiilor și elevilor pentru purtarea portului popular, înlocuirea
folclorului popular cu arhicunoscuta ²discotecă² de sâmbătă seara sunt pierderi imense privind
reprezentarea școlii cu ceea ce este mai frumos și mai emoțional: portul
popular specific zonei noastre folclorice, frumoasele tradiții și datini
practicate la zi de sărbătoare și inegalabilele dansuri și melodii populare.
Școala și
slujitorii săi au datoria de suflet de a face cunoscute obiceiurile de iarnă în
rândul generațiilor succesive de elevi.
În ultimii
ani, în manualele de Limba și literatura română pentru clasele I – IV au apărut
texte referitoare la obiceiurile de iarnă, cum ar fi:
ü poezii: În seara de
Crăciun,Colindătorii de George Coșbuc, Noapte
de Crăciun, de Otilia Cazimir, Simplitate,
de Vasile Voiculescu, Crăciunul copiilor,
de Octavian Goga, Colinde, colinde,
de Mihai Eminescu;
ü proză: Umblarea cu
plugul, de Ion Creangă, Vreau să
trăiesc printre stele, de Victor Eftimiu, În Ajun de Anul Nou, de Fănuș Neagu;
ü colinde de Crăciun: Steaua
sus răsare, Moș Crăciun, Cu Moș Ajunul, Din an în an, O, ce veste minunată,
Florile Dalbe, Trei păstori, Astăzi s-a născut Hristos, O, brad frumos;
ü colinde de Anul Nou:
Plugușorul (diverse variante),
Sorcova.
Toate aceste
creații au fost analizate, studiate și valorificate de elevii noștri în
spectacolele și activitățile inspirate de temele referitoare la obiceiurile de
iarnă.
La orele de Educație
muzicală s-a învățat melodia colindelor studiate la Limba și literatura română,
s-au învățat colinde noi și s-au organizat audiții de colinde înregistrate pe
casete.
La orele de
Educație plastică au fost realizate desene inspirate din obiceiurile de iarnă:
Pomul de Crăciun, Moș Crăciun, Nașterea Domnului, Plugușorul, Sorcova.
În cadrul
orelor de Abilități practice s-au confecționat obiecte necesare împodobirii
bradului și pentru mersul cu colinda: steluțe, clopoței, brăduți împodobiți,
globuri, lănțișoare, măști, sorcove.
În cadrul
excursiilor organizate cu elevii, au fost vizitate secțiile de etnografie și
folclor ale Muzeului Județean Botoșani.
Unii
învățători au organizat cercuri de folclor în cadrul activităților opționale.
Foarte bine au
fost valorificate obiceiurile de iarnă în cadrul serbărilor școlare organizate
în luna decembrie prin: dansuri populare, montaje literar-muzicale, dramatizări
despre Nașterea Domnului, despre iarnă, brad, Moș Crăciun, colinde care sunt
armonii muzicale de o rară frumusețe, care prin conținutul lor arată toate
momentele principale legate de venirea pe lume a Mântuitorului.
Creșterea și
educarea copiilor în cultul pentru educarea și păstrarea obiceiurilor și
tradițiilor revine tuturor factorilor implicați în educarea lor
²Căci
ei vor fi în lume și în viață
Așa cum noi le-am spus și arătat,
Iar ei, la fel, așa vor da povață
Și-un lung popor e-acum de noi format.²
Bibliografie
Ä Blaga, Lucian – Poezii,
Editura Albatros, București, 1980
Ä Niculiță-Voronca, Elena – Datinile și credințele poporului român adunate și așezate în ordine
mitologică, Editura Polirom, Iași, 1998
Ä Catrina, Rodica – Transmiterea
fondului de valori
ale creației populare, Editura Miniped,
București, 2004
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu