Prof.înv.prșcolar Lisac Anca
Grădinița cu pp “Voinicelul”
Șc. Gim. “Sfânta Maria” Botoșani
Se crede că la miezul nopţii, înspre Crăciun, apa se
preface în vin, iar dobitoacele vorbesc.
La cele trei sărbători mari - Crăciun, Paşte şi
Rusalii - să te speli cu apa în care au fost puşi bani de argint şi vei fi
bănos.
Nu
e bine ca în Ajunul Crăciunului să fie pus pe masă mai intâi rachiul, pentru că
nu el are întâietate în această seară, ci bucatele.
Dacă visezi grâu verde în postul Crăciunului e semn
bun că anul care vine are să fie mănos în toate.
În
unele părţi, când este aproape de a se revărsa zorile, colindători cu lăutari
sau fără lăutari pleacă pe la casele gospodarilor înstăriţi şi le cânta la fereastră
un cântec sau mai multe, aceste cântece numindu-se "zori",
spunându-se că atunci "cânta zorile".
Prin Transilvania,
se înţelege sub numele de "zorit" datina de a se cânta colinde de
către feciori şi oameni însuraţi la "zoritul" în ziua de Crăciun.
Începând cu întâia zi de Crăciun şi în
următoarele zile ale acestei sărbători, copiii umblă cu Steaua, cântând colinde
de stea prin care vestesc naşterea lui Iisus Hristos.
"Vicliemul" sau
"Irozii" este datina prin care tinerii reprezintă la Crăciun naşterea
lui lisus Hristos, şiretenia lui Irod, care a poruncit uciderea pruncilor, de a
afla Pruncul şi adesea înfruntarea necredinţei, personificate printr-un copil
sau printr-un cioban. Capra, Turca, Brezaia fac parte dintre datinile de Crăciun
şi Anul Nou. Dimitrie Cantemir spune în "Descrierea Moldovei" că
"Ţurca este o joacă iscodită încă din vremurile bătrâne, din pricina
ciudei şi scârbei ce o aveau moldovenii împotriva turcilor". Cu ţurca,
capra sau brezaia umblă tinerii începând de la Ignat şi sfârşind cu zilele
Crăciunului şi prin unele părţi în ziua de Sf. Vasile până seara. Numele de
Ţurca, Capra sau Brezaia îl poartă unul dintre tinerii mascaţi.
Despre cei Trei Crai de la Răsărit sau Magii călători se spune că au venit
să se închine lui lisus, după unii din Arabia, iar dupa alţii din Persia.
Tradiţia ne arată că ei se numesc: Melchior, Gaspard si Balthazar.
Datina împodobirii bradului de Crăciun pare a
fi de obârşie germană, aşa cum este şi cântecul "O, brad frumos!". În Germania, această sărbătoare este cunoscută sub
numele de Cristbaum.
Împodobirea Pomului de Crăciun a pătruns din
Alsacia în Franţa la sfârşitul secolului al XIX-lea, precum şi în Ţările de
Jos, Spania, Italia, Elveţia. Tot pe la sfârşitul secolului al XIX-lea, această
datină se întâlneşte în casele nemţilor din oraşele româneşti şi apoi se
răspândeşte pe cuprinsul ţării, odată cu cântecul bradului "O,
Tannenbaum!" (O, brad faimos!)
Despre Moş Ajun se spune că a fost baciul
aflat în slujba lui Moş Crăciun, stăpânul staulului unde Maica Domnului l-a
născut pe lisus Hristos.
Colinda a dobândit o destinaţie precisă ca
formă de magie benefică, ea marcând rodnicia câmpurilor, sporul animalelor
domestice, creşterea copiilor, împlinirea prin căsătorie a tinerilor, pacea si tihna
bătrânilor, influenţarea, în sens pozitiv, a vieţii oamenilor şi a naturii.
Vinul era în unele
regiuni ale ţării şi simbol al comuniunii, al unirii a doi tineri. În momentul
solemn al căsătoriei li se toarnă vin peste mâinile lor împreunate, simbolizând
puterea vieţii, trăinicia şi fericirea noii familii. "Paharul de aur"
este paharul ritual cu care se bea la zile mari, cum este sărbătoarea
Crăciunului, din care s-a băut cândva în momente solemne, la botez , la
cununie, şi care reprezenta un bun al familiei, transmiţându-se din generaţie
în generaţie. La origine are un înţeles magic, proprietăţi curative, unele
dintre astfel de pahare poartă inscripţii cu caracter misterios.
La miezul nopţii,
de Anul Nou, fetele iau de pe masă colacul ornamentat care se ţine pe masă de
sărbători, îl ţin pe vârful capului, se aşează pe tăietor şi aşteaptă să audă
un sunet dintr-o direcţie oarecare şi din ce parte vine sunetul, în acea parte
işi va găsi ursitul.
În Ţara Oaşului, în vatra focului de la stână
se introduc patru potcoave pe care, după ce se înroşesc, se mulg oile peste
ele, crezându-se că oile "stricate", care nu dau lapte, se vindecă
datorită funcţiei magice a fierului.
În tinda casei se pune un vas de grâu ca să
treacă colindătorii peste el, apoi grâul se da la păsări şi la animale,
"să fie cu spor ca şi colindătorii".
În Ajunul Crăciunului, în unele părţi se
umblă de către dascăli tineri bisericeşti cu icoana pe care este zugrăvită
naşterea lui Iisus Hristos. Intrând în casă, icoana este ţinută la piept de
către dascăli cântând troparul Naşterii Mântuitorului.
În Ajunul Anului Nou, feciorii care merg la
colindat schimbă porţile unor săteni care s-au certat în cursul anului,
determinându-i astfel să vorbească şi să se împace.
În ziua de Crăciun nu se scoate
gunoiul afară decat a doua zi, deoarece dacă-l arunci "iţi arunci
norocul!"
În părţile Muscelului se crede că
primele patru zile, începând cu 24 decembrie, corespund în ordine celor patru
anotimpuri: prima zi e de primavară, a doua de vară, a treia de toamnă şi a
patra de iarnă, şi cum va fi vremea în aceste zile aşa vor fi şi anotimpurile.
În seara de Crăciun, în satele maramureşene, se ung cu usturoi vitele pe la
coarne şi şolduri, şi uşile de la grajduri pentru a alunga spiritele rele să nu
ia laptele vacilor. Cu usturoi se ung şi oamenii pe frunte, pe spate, la coate
şi la genunchi, precum şi uşile şi ferestrele casei pentru a îndeparta demonii
nopţii.
În dimineaţa
de Crăciun e bine să ne spălăm cu apa curată, luată dintr-un izvor sau fântână
în care punem o monedă de argint, pentru ca tot anul să fim curaţi ca argintul
şi feriţi de boli.
Neamul moldovenesc este bogat în tradiţiile pe care
le posedă. Cu ajutorul lor devenim deosebiţi şi unici.
Unul din cel mai important obicei este cel de a întâlni oaspeţii cu
pâine coaptă în sobă, sare şi un pahar de vin. În acest mod ne arătăm tot
respectul şi căldura cu care vă primim în casele noastre.
Avem o varietate de tradiţii la capitolul sărbători de iarnă.
Pe 6 decembrie sărbătorim Sfântul Nicolae, această sărbătoare deschizând
uşile celor de iarnă. Specific acestei zi, este faptul că o asteaptă cel mai
mult copiii, deoarece în noaptea de Sf. Nicolae, cei care au fost cuminţi pe
tot parcursul anului, şi care îşi curăţă mereu încălţămintea, găsesc în ea
dulciuri sau multe alte daruri.
De Crăciun, maturii, dar în special copiii umblă cu colindatul de la
casă la casă, astfel vestind naşterea Domnului. Copiii fiind mascaţi
corespunzător, după colind, sunt răsplătiţi de către gazdă cu dulciuri sau
bani.
De Revelion însă, copiii umblă cu uratul, dorindu-le stăpânilor caselor
un an nou fericit, prosper şi cu cât mai multe realizări frumoase; recompensele
pentru urările copiilor pot fi de asemenea dulciuri.
De Paşti tradiţiile sunt mai numeroase. În ajun de Paşti gospodinele
încondeiază ouăle, culoarea tradiţională fiind roşie, mai apoi coc cozonacul,
după care în noaptea învierii Domnului, membrii familiei merg la sfinţirea
acestor bucate specifice. Iar în dimineaţa după sfinţire, fiecare se spală pe
obraji cu un ou roşu şi altul alb, ceea ce simbolizează puterea şi puritatea,
acest “ritual” fiind urmat de o masă la care toată familia sărbătoreşte
împreună.
O altă sărbătoare semnificativă
este Sfântul Andrei, o zi în care fetele se distrează făcând mici vrăjitorii.
Cu ajutorul lor ele îşi afla sortitul. Iar băieţii, în această noapte, fură
porţile de la casele fetelor, pentru ca acestea, trezindu-se dimineaţa fără
ele, să pornească în căutarea lor.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu