COLINDELE ÎN VIAŢA ROMÂNILOR
Cărbunaru Mariana Iulia
Şcoala Gimnazială ,,Petre
Tudose” Mălureni, judeţul Argeş
Colindatul
este un obicei străvechi.Cei dintâi colindători au fost păstorii care au venit
la peştera luminată unde S-a născut Pruncul Iisus şi bucurându-se de acest semn
ceresc şi de glasul îngerilor au vestit degrabă în cetatea Betleemului minunea
la care au fost martori.
Colindul
este o nepretuită zestre spirituală, pe care o moştenim din moşi-strămoşi. El
este sfânt, pentru că transmite un mesaj ceresc, o veste de la Dumnezeu. Dar
colindul este şi bun, pentru că această veste are menirea să slujească vieţii,
să aducă atâta bine în lume şi între oameni.
Sărbătorile
creştine ale Naşterii Domnului, Anului Nou şi Bobotezei au în viaţa credincioşilor
o semnificaţie aparte. Ele trezesc rezonanţe afective de înaltă sensibilitate
şi de puternică intensitate, creând o atmosferă de bucurie şi un farmec cu
totul specifice în trăirea religioasă. La aceasta contribuie, în cea mai mare
măsură tradiţia veche a colindelor, care înfăţişează evenimentul de
extraordinară importanţă al venirii în lume a Fiului lui Dumnezeu întrupat,
într-un nimb de deosebită frumuseţe şi duioşie.
Ca
parte integrantă a folclorului religios, colindele prezintă o valoare
nepreţuita prin originea şi mai ales prin vechimea lor. Ele reprezintă cântecul
nostru strămoşesc şi una din cele mai vechi forme de manifestare a folclorului
religios românesc. Prezenţa în colindele
noastre a numelui lui "Bădica Traian" ne aminteşte de timpul
formării poporului român şi de strămoşii neamului nostru. După părerea unora,
cele mai vechi colinde ar fi acelea care au refrenul "Lerui Doamne"
sau "Alilerui Doamne", care ar fi forma arhaică a cuvântului
bisericesc "Aliluia".
Colindele
s-au păstrat din generaţie în generaţie şi au răsunat în fiecare an, fără
întrerupere, în casele creştinilor, în noaptea sfântă a Naşterii Domnului, sub
luceafărul de argint al păcii, în seara de Anul Nou şi la alte sărbători,
îndatinându-se, răspândindu-se şi fiind nelipsite din manifestările religioase
ale credincioşilor noştri.
Sub
raportul măiestriei artistice a versului şi a melodiei, colindele ocupă un loc
de seamă în creaţia poporului nostru. Ele formează un tot unitar cu doinele,
baladele populare şi cântecele de vitejie, cu basmele, ghicitorile, proverbele
şi zicătorile. Venind din lumea obştilor săteşti, colindele păstrează unele din
cele mai vechi realizări poetice româneşti. Ele exprimă, sub forma poeziei
populare, florile alese ale simţămintelor noastre creştineşti şi binefacerile
ce s-au revărsat asupra omenirii prin întruparea Fiului lui Dumnezeu. În
colinde, simplitatea, uşurinţa şi cursivitatea versului popular, exprimă o mare
bogăţie de idei, într-o formă plină de frumuseţi artistice, în care figurile de
stil abundă, comparaţiile se întrec una pe alta, iar epitetele şi, mai ales,
diminutivele nu lipsesc aproape din niciun vers. Este, de altfel, tot ceea ce
dă gingăşie, frumuseţe, farmec şi duioşie colindelor.
Majoritatea
colindelor au în centrul lor persoana Mântuitorului nostru Iisus Hristos,
descriind mai ales întruparea şi naşterea Lui cea mai presus de minte, pe care
o exprimă în mod simplu, fără speculaţii teologice subtile, ci cu sentimentul
trăirii unui mare adevăr de credinţă.
Maica
Domnului, care ocupă un loc central în evlavia şi în cultul ortodox, este
prezentă la tot pasul în colindele româneşti, alături de Fiul său iubit,
Mântuitorul Hristos. Credincioşii o numesc pe Maica Domnului
"Curata", "Preanevinovata", "Fecioara Maria",
"Lumina preasfântă", "Precista blagoslovita". Colindele
noastre religioase înfăţişează pe Maica Domnului ca mijlocitoare pentru
crednicioşi şi rugătoare pentru neamul omenesc.
Păstrând
şi mărturisind aceleaşi adevăruri de credinţă, colindele s-au numărat printre
mijloacele populare cele mai eficace de apărare a ortodoxiei, dovedind unitatea
sufletească a credincioşilor noştri ortodocşi de pe tot întinsul patrie.
Documente vrednice de încredere mărturisesc că românii transilvăneni preferau
să cânte de Crăciun colindele învăţate din străbuni, în locul cântecelor care
li se impuneau de cei străini de legea lor.
Colindele
româneşti sunt deosebit de valoroase pentru bogatele idei morale şi sociale pe
care le exprimă. Pe lângă mesajul ceresc al mântuirii, colindele au format şi o
şcoală de îmbărbătare, de nădejde şi de virtuţi morale în viaţa credincioşilor,
exprimând dragostea de oameni, facerea de bine, smerenia, ascultarea şi bunătatea,
cinstea, dragostea de ţară, eroismul, bucuria sărbătorilor, dorinţa de
prosperitate, belşug şi pace, ca idealuri nepieritoare şi caracteristici esenţiale
ale sufletului poporului nostru.
În
opoziţie cu lauda virtuţilor, colindele condamnă păcatele şi patimile omeneşti
sau viciile, pentru urmările lor nefaste. Astfel, minciuna este înfierată in
colinde, îndemnând pe cei care o practică să se lepede de ea. Patima
înelătoriei, opusă cinstei şi corectitudinii, este biciuită în colindele cu
caracter social, ca şi patima beţiei, ca izvor al altor patimi şi păcate.
Dintre ideile
sociale cea mai des întâlnită în colinde este aceea de pace, poporul român
fiind un popor iubitor de pace. Aceasta se potriveşte cu firea lui bună şi
blajină, cu dragostea şi cu generozitatea sa. Poporul nostru, care a cunoscut
ororile războiului, şi-a dorit sieşi şi la toată lumea pacea.
Munca
se reflectă şi ea din plin în colindele noastre. Versurile lor amintesc de
toate categoriile de vârstă şi de ocupaţii cintind însuşiriile care trebuie să
împodobească sufletul unui creştin: destoinicia în muncă, harnicia, îndemânarea
şi curăţenia. Munca pământului, grija pentru unelte şi animale, creşterea
vitelor, pescuitul, albinăritul, morăritul şi, mai ales, vânătoarea, sunt
descrise măiestrit în colinde. Prin acestea ele scot în evidenţă doua din
caracteristicile esenţiale ale neamului nostru: munca şi hărnicia.
Alături
de pace şi de muncă, din colinde desprindem ideea de dreptate. Colindele
înfierează pe cei care o calcă în picioare păgubind pe semenii lor prin furt,
înşelăciune sau în alt chip. Prin colinde, poporul preţuind la justa ei valoare
funcţia socială a dreptăţii, a luptat continuu împotriva abuzurilor şi
nedreptăţii.
Colindele noastre
sunt valoroase şi pentru ideile patriotice pe care le exprimă. Originea, viaţa,
graiul şi obiceiurile poporului român, dragostea pentru ţară şi jertfirea
pentru ea, frumuseţile patriei, vitejia şi eroismul poporului rămân doar câteva
din aceste idei care se oglindesc în colinde. Astfel, în unul din ele, ţara
noastră este numită "moşie dumnezeiască" şi "aşezare
strămoşească".
Colindele
au avut şi un rol de manifestare şi de întărire a unităţii şi solidarităţii
dintre toti fiii neamului nostru, de pe ambele versante ale Carpatilor. Ele
dovedeau continuitatea populaţiei româneşti pe meleagurile patriei noastre şi
unitatea de neam şi limba între Moldova şi Banat, între Transilvania şi
Dobrogea, între Ţara Românească şi Maramureş. Pentru românii transilvăneni,
colindele trezeau rezonanţe deosebite, vestindu-le unitatea lor cu moldovenii şi
muntenii.
Colindele
au şi marele rol de a uni generaţiile între ele şi de a întări sentimentul
comuniunii cu strămoşii noştri.
Pentru
toate acestea, colindele sunt păstrate cu sfinţenie, ca nişte adevărate rituri
ale unui cult moştenit de la strămoşi, purtând suflet din sufletul străbunilor
şi seva din glia noastră strămoşească.
Prin
frumuseţea lor stilistică, prin farmecul arhaic, prin simplitatea exprimării,
prin duhovniceasca legătură a omului cu Dumnezeu, colindele rămân icoane vechi
în altarul spiritual al fiilor Bisericii noastre Ortodoxe Române, la care ne
închinăm şi îngenunchem şi noi cu evlavie, legându-ne astfel cu duhul creştin
ortodox, cu credinţa strămoşilor, cu credinţa primelor veacuri creştine.
Bibliografie:
Emilia
Comișel, Ovidiu Bîrlea, Obiceiul colindatului și
colindele, Electrecord, EPD 1257 și EPD
1258
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu