Prof. Nichita Florica
Şcoala Gimnazială ,,Octav Băncilă” Corni-Botoşani
La colindat
Dintre obiceiurile calendaristice
cele mai răspândite şi mai spectaculoase, cu originea în credinţe şi mituri
străvechi, sunt de bună seamă ciclurile legate de sărbătoarea Naşterii lui
Iisus şi schimbarea anului. În folclorul românesc Colindatul de Crăciun este
cel mai important ciclu sărbătoresc popular tradiţional, cel mai bogat şi colorat
prilej de manifestări folclorice.
Deprinderea de a colinda, de a saluta cu mare bucurie Naşterea Domnului, de a-L întâmpina cu urări, daruri, petreceri, cântece şi jocuri este străveche. Colindatul deschide amplul ciclu al sărbătorilor de iarnă. Repertoriul tradiţional al obiceiurilor româneşti desfăşurate cu ocazia Anului Nou, dar şi a Crăciunului cuprinde: colinde de copii, colinde de ceată (colindele propriu-zise), cântecele de stea, vicleimul, pluguşorul, sorcova, jocuri cu măşti, dansuri, teatru popular şi religios, etc. Cele mai bogate, mai variate şi mai strălucitoare din punct de vedere artistic sunt, alături de pluguşoare, colindele de ceată.
Caracterul esenţial al sărbătorii este bucuria şi încrederea cu care omul întâmpină trecerea de la anul vechi la anul nou, începutul unei noi perioade de vegetaţie, al unei noi etape în viaţa lui şi a sătenilor săi, a colectivităţii în care trăieşte.Obiceiurile de iarnă se respectă în sate cu sfinţenie. Cetele de colindători cutreieră uliţele satelor şi gospodăriile ţărăneşti, făcând tradiţionalele urări.Farmecul melodiilor şi textelor poetice ale colindelor este inegalabil. Tinerei generaţii îi revine rolul de a duce mai departe acest inestimabil tezaur popular. Adevăratul colindat se desfăşoară în seara şi noaptea de Crăciun. Colindătorii se adună în cete bine rânduite. Fiecare grup îşi alege un conducător numit de obicei „vătaf“ sau „jude“. Colindătorilor propriu-zişi li se alătură câţiva flăcăi cu sarcina să poarte, în saci şi traiste, darurile primite. Pe vremuri, fiecare ceată putea să ia la colindat numai o anumită parte a satului, având grijă să nu pătrundă în zona ce se cuvenea alteia.Odată intraţi în curtea casei, colindătorii îşi deapănă repertoriul înaintea membrilor casei, adunaţi în prag.După ce cântecele din faţa casei s-au terminat, gazda îşi invită colindătorii în casă. Aici, înainte de aşezarea la masă pentru ospăţul comun, vătaful cetei porunceşte să se cânte alte câteva colinde. Numărul colindelor depinde în mare măsură de rangul gazdei şi de belşugul de daruri pe care ea urmează să le ofere colindătorilor.
Deprinderea de a colinda, de a saluta cu mare bucurie Naşterea Domnului, de a-L întâmpina cu urări, daruri, petreceri, cântece şi jocuri este străveche. Colindatul deschide amplul ciclu al sărbătorilor de iarnă. Repertoriul tradiţional al obiceiurilor româneşti desfăşurate cu ocazia Anului Nou, dar şi a Crăciunului cuprinde: colinde de copii, colinde de ceată (colindele propriu-zise), cântecele de stea, vicleimul, pluguşorul, sorcova, jocuri cu măşti, dansuri, teatru popular şi religios, etc. Cele mai bogate, mai variate şi mai strălucitoare din punct de vedere artistic sunt, alături de pluguşoare, colindele de ceată.
Caracterul esenţial al sărbătorii este bucuria şi încrederea cu care omul întâmpină trecerea de la anul vechi la anul nou, începutul unei noi perioade de vegetaţie, al unei noi etape în viaţa lui şi a sătenilor săi, a colectivităţii în care trăieşte.Obiceiurile de iarnă se respectă în sate cu sfinţenie. Cetele de colindători cutreieră uliţele satelor şi gospodăriile ţărăneşti, făcând tradiţionalele urări.Farmecul melodiilor şi textelor poetice ale colindelor este inegalabil. Tinerei generaţii îi revine rolul de a duce mai departe acest inestimabil tezaur popular. Adevăratul colindat se desfăşoară în seara şi noaptea de Crăciun. Colindătorii se adună în cete bine rânduite. Fiecare grup îşi alege un conducător numit de obicei „vătaf“ sau „jude“. Colindătorilor propriu-zişi li se alătură câţiva flăcăi cu sarcina să poarte, în saci şi traiste, darurile primite. Pe vremuri, fiecare ceată putea să ia la colindat numai o anumită parte a satului, având grijă să nu pătrundă în zona ce se cuvenea alteia.Odată intraţi în curtea casei, colindătorii îşi deapănă repertoriul înaintea membrilor casei, adunaţi în prag.După ce cântecele din faţa casei s-au terminat, gazda îşi invită colindătorii în casă. Aici, înainte de aşezarea la masă pentru ospăţul comun, vătaful cetei porunceşte să se cânte alte câteva colinde. Numărul colindelor depinde în mare măsură de rangul gazdei şi de belşugul de daruri pe care ea urmează să le ofere colindătorilor.
Irozii
Cu
mici diferenţe de la o zonă la alta această veritabilă scenetă de teatru are
şapte personaje: Irod, Soldatul, Preotul, Ciobanul şi cei trei crai - Gaşpar,
Melchior şi Baltazar. Personajele sunt întruchipate de tineri costumaţi special
pentru a reda cât mai exact realitatea. Colindătorii lucrează la costume în
perioada postului astfel încât să arate cât mai bine pentru ajunul Crăciunului.
Irod este îmbrăcat într-un costum roşu cu o coroană pe cap şi sabie, preotul în
haine specifice şi poartă o cruce, ciobanul are o blană de oaie, iar craii în
costume de diferite culori cu coifuri pe cap şi înarmaţi cu săbii. Sceneta
jucată de colindători redă momentul în care cei trei Crai de la Răsărit ajung
în Palestina pentru a-l cinsti pe pruncul Isus cu aur, smirnă şi tămâie. Craii
sunt aduşi la curtea regelui Irod care îi întâmpină cu răceală. Soldatul îi
raportează regelui că au fost prinşi trei oameni străini. La întrebările lui
Irod, aceştia răspund că au plecat, călăuziţi de o stea, să îl caute pe
împăratul care tocmai s-a născut. Irod răspunde că el este singurul împărat,
după care spune în versuri cum a ordonat el tăierea celor 14.000 de prunci.
Colindul are şi o parte în care Irod şi cei trei Crai se duelează cu săbiile,
fiecare susţinându-şi poziţia în legătură cu adevăratul împărat. Sunt
despărţiţi de personajul care îl intepretează pe cioban. În final, colindătorii
cântă împreună şi urează sărbători fericite gazdei. Sunt recompensaţi, de
obicei, cu o sumă de bani. Tinerii merg cu Irozii toată noaptea dintre Ajun şi
Crăciun şi parcurg distanțe destul de mari pentru a colinda cât mai multe case.Obiceiul
Irozilor este o dramă biblică folclorizată de către preoţii şi micii cărturari
ai satului.
Steaua
De la
Crăciun şi până la Bobotează copiii umblă cu steaua, un obicei vechi ce se
întâlneşte la toate popoarele creştine.Acest obicei vrea să amintească steaua
care a vestit naşterea lui Iisus şi i-a călăuzit pe cei trei magi.Cântecele
despre stea provin din surse diferite: unele din literatura bizantină ortodoxă,
altele din literatura latină medievală a Bisericii catolice, câteva din
literatura de nuanţă calvină şi multe din ele, chiar din tradiţiile locale.
Micul cor al stelarilor, care intră în casă în zilele Crăciunului, cântă
versuri religioase despre naşterea lui Iisus: „Steaua sus răsare“; „La nunta ce
s-a întâmplat“; „Trei crai de la răsărit“. Din Ajunul
Crăciunului până la sfârșitul zilelor de Crăciun, până la Sfântul Vasile, până
la Bobotează sau chiar până la Sfântul Ion umblă pe străzi Steaua dusă de
“stelari”. Copiii în special sunt cei care poartă vestea Nașterii Domnului într-un
fel mai deosebit: asemeni Magilor.
În România obiceiul umblatului cu Steaua este practicat în toate zonele fără deosebiri semnificative. Stelarii, copii mai mici sau mai mari, flăcăi, mai rar fete și chiar adulți și bătrâni, poartă ,,Steaua” sau ,,Luceferii”(o stea cu coadă întâlnită în județul Iași) îmbrăcați în costume populare sau în costume albe cu panglici multicolore, uneori având coifuri asemeni magilor cu numele personajelor biblice. Steaua este reprezentată fizic printr-o stea, pe schelet de lemn. Aceasta are 4-5-6-8 colțuri, iar între colțuri stau întinse lanțuri de hartie colorată. În centrul stelei stă o icoană de hârtie cu Nașterea Domnului, Fecioara cu Pruncul sau numai Iisus. Uneori de stea se atașează un clopoțel. În Vrancea, Steaua are în loc de coadă “căcei, un arc care făcea ca să fie trimisă mult înainte”(înaintea Magilor ca în textul biblic).
Odata ajunși la casa gazdei, cei ce umblau cu Steaua cântau la poartă, la fereastră, la ușă sau în casă în fața icoanei și pentru străduința lor erau răsplătiți cu colaci, bani, mere, nuci.
În România obiceiul umblatului cu Steaua este practicat în toate zonele fără deosebiri semnificative. Stelarii, copii mai mici sau mai mari, flăcăi, mai rar fete și chiar adulți și bătrâni, poartă ,,Steaua” sau ,,Luceferii”(o stea cu coadă întâlnită în județul Iași) îmbrăcați în costume populare sau în costume albe cu panglici multicolore, uneori având coifuri asemeni magilor cu numele personajelor biblice. Steaua este reprezentată fizic printr-o stea, pe schelet de lemn. Aceasta are 4-5-6-8 colțuri, iar între colțuri stau întinse lanțuri de hartie colorată. În centrul stelei stă o icoană de hârtie cu Nașterea Domnului, Fecioara cu Pruncul sau numai Iisus. Uneori de stea se atașează un clopoțel. În Vrancea, Steaua are în loc de coadă “căcei, un arc care făcea ca să fie trimisă mult înainte”(înaintea Magilor ca în textul biblic).
Odata ajunși la casa gazdei, cei ce umblau cu Steaua cântau la poartă, la fereastră, la ușă sau în casă în fața icoanei și pentru străduința lor erau răsplătiți cu colaci, bani, mere, nuci.
Capra
Acest obicei ţine, de regulă, de la Crăciun
până la Anul Nou. Măştile care evocă la Vicleim personaje biblice sunt
înlocuite aici de masca unui singur animal, al cărui nume variază de la o
regiune la alta: cerb în Hunedoara, capră sau turcă în Moldova şi Ardeal,
borita (de la bour) în Transilvania de sud. În Muntenia şi Oltenia, capra e
denumită „brezaia“ (din cauza înfăţişării pestriţe a măştii) şi obiceiul se
practică mai ales de Anul Nou.Capra se alcătuieşte dintr-un lemn scurt, cioplit
în formă de cap de capră, care se înveleşte cu hârtie roşie. Peste această
hârtie se pune o altă hârtie neagră, mărunt tăiată şi încreţită în forma
părului. În loc de aceasta se poate lipi şi o piele subţire cu păr pe ea. În
dreptul ochilor se fac în lemn doua scobituri unde se pun două boabe de fasole
mari, albe, cu pete negre, peste care se lipeşte hârtia neagră cu încreţituri
sau pielea cu păr. În loc de urechi, capra are două găvane de lingură. Pe ceafă
are patru corniţe, frumos împodobite cu hârtie colorată, pe care se află
înşirate şiraguri de mărgele. În dosul coarnelor se află o oglindă care
răsfrânge foarte mândru lumina de pe la casele unde intră capra noaptea. În
cele două fălci de sus ale capului, se pune falca de jos, care se mişcă în
jurul unui cui care nu se vede. Aceasta falcă este îmbrăcată la fel ca şi
capul. Sub ceafă este o gaură în care se pune un băţ lung de un cot, de care se
ţine capra. De partea de dinaintea fălcii de jos se află atârnat un clopoţel,
iar de partea de dinapoi se află legată o sârmă. Dacă această sârma se lasă
slobodă, partea de dinaintea fălcii de jos atârnă şi astfel gura caprei se
deschide. Dacă s-ar trage scurt de sârmă, gura caprei s-ar închide printr-o
clămpăneală seacă, de lemn. Fireşte clopoţelul sună. Atât băţul, cât şi sârma
sunt acoperite cu un sac de formă tronconică, de pânză groasă de sac, care,
pentru a sta umflată și a acoperi astfel pe cel ce va ţine capra de băţ, va
clămpăni-o şi va juca-o, are legate pe dinăuntru nişte cercuri de sârmă sau de
lemn.Masca este însoţită de o ceată zgomotoasă, cu nelipsiţii lăutari ce
acompaniază dansul caprei. Capra saltă şi se smuceşte, se roteşte şi se
apleacă, clămpănind ritmic din fălcile de lemn. Un spectacol autentic trezeşte
în asistenţă fiori de spaimă. Mult atenuat în forma sa citadină actuală,
spectacolul se remarcă mai ales prin originalitatea costumului şi a
coregrafiei. Cercetătorii presupun că dansul caprei, precum şi alte manifestări
ala măştilor (căiuţii-feciori travestiţi în crai, turca-masca de taur),
întâlnite în satele româneşti la vremea Crăciunului provin din ceremoniile
sacre arhaice închinate morţii şi renaşterii divinităţii.
Pluguşorul
Urare tradiţională la români în
preajma Anului Nou, pluguşorul a păstrat scenariul ritualic al unei invocări
magice cu substrat agrar. El e întotdeauna însoţit de strigături, pocnete de
bici şi sunete de clopoţei, dar plugul adevărat, tras de boi, a fost înlocuit cu
timpul de un plug miniatural, mai uşor de purtat, sau de buhaiul care imită
mugetul boilor. Textul pluguşorului şi-a pierdut astăzi caracterul de
incantaţie magică. Recitată într-un ritm vioi, urarea devine tot mai veselă,
mai optimistă, pe măsură ce se apropie de sfârşit. Plugușorul se recită din
casa-n casă în Ajunul Anului nou, seara, sau pană în dimineața Anului Nou. Era
practicat de copii sau adolescenți, ca și acum. Dar se spune că, mai demult, il
practicau numai bărbații în puterea vârstei. Izolat (în județele Botoșani și
Galați) este consemnată și prezența femeilor în ceată. În general, se practica
în cete mici, de 2-3 inși. Mai demult, se ura și în cete mai mari, care își
alegeau un vătaf. Recitarea textului este însoțită de sunetul clopoțeilor, al
buhaiului și de pocnetul bicelor. În scenariile mai complexe ale obiceiului
apar și instrumente muzicale (fluier, cimpoi, tobă, cobză, vioară), dar și
pocnitori și pușcoace, care amplifica atmosfera zgomotoasă în care se
desfășoară obiceiul.Unii cercetatori leaga obiceiul de începutul primăverii,
când se sărbătorea, mai demult, Anul Nou.Odată cu stabilirea datei acestuia la
1 ianuarie, se presupune că a migrat și obiceiul. Ca răsplată, colindătorilor
li se dădeau colaci, fructe, bani, cârnați, pentru care se mulțumea.În prezent,
plugușorul este intens mediatizat, ca și majoritatea ă. Pe la case, în sate și la orașe, se practica
în cete mici, de copii, până în dimineața Anului Nou. În unele locuri se mai
practică Plugul cel mare, cu plug tras de boi sau purtat de flăcăi. Dar în
Moldova, Muntenia și nordul Dobrogei acesta a fost înlocuit de buhai.În dimineața
Anului Nou, ca o continuare a Plugușorului, copiii umblă cu semănatul. Ei
aruncă semințe de grâu, porumb sau orez prin case și peste oameni. Rostesc o
urare scurtă prin Bucovina (,,Sănătate! Anul Nou!”), primind în schimb bani, fructe, nuci, colaci.
Mai recent însă s-a generalizat formula de la Sorcova, prezentă, inițial, în
centrul Moldovei: ,,Să trăiți/ Să-nfloriți/ ca merii, / ca perii, / În mijlocul
verii, / ca toamna cea bogată / De toate-ndestulată!’’
Sorcova
Aparţinând
obiceiurilor de Anul Nou, umblatul cu sorcova e mai cu seamă bucuria copiilor.
Aceştia poartă o crenguţă înmugurită de copac sau o sorcovă confecţionată
dintr-un băţ în jurul căruia s-au împletit flori de hârtie colorată. Numele de
sorcovă vine de la cuvântul bulgar surov (verde fraged), aluzie la ramura abia
îmbobocită, ruptă odinioară dintr-un arbore. Înclinată de mai multe ori în
direcţia unei anumite persoane, sorcova joacă întrucâtva rolul unei baghete
magice, înzestrate cu capacitatea de a transmite vigoare şi tinereţe celui
vizat. Textul urării, care aminteşte de o vrajă, nu face decât să întărească
efectul mişcării sorcovei.Anul Nou este marcat în comunitatea românească, de
urarea cu plugușorul, cu sorcova, cu buhaiul, vasilca și jocurile mimice cu
măști de animale sau personaje țărănești. Colindatul sau uratul pe la case
constituie un obicei străvechi, desigur precreștin, dar care, în timp, a ajuns
să facă, s-ar zice, casă bună cu creștinismul. Cântecele respective atrag
norocul sau binecuvântarea asupra oamenilor și gospodăriilor, pentru tot anul
care urmează. Trebuie spus că Plugușorul și Sorcova sunt legate de înnoirea
anului, neavând nici o legatură cu ciclul religios al Crăciunului.În vechime se
colinda cu o mlădiță înmugurită de măr. Ea se punea în apă în noaptea Sfântului Andrei și până în ziua
de Sfântul Vasile, era
înflorită. Așa ne explicăm și de ce în colindele românești se cânta, în plină
iarnă, despre florile dalbe, flori de măr, sau despre măruț, mărgăritar. Astăzi
sorcova este confecționată dintr-un băț, în jurul căruia s-au împletit flori de
hârtie colorată.
Bagheta se înfășoară în sârmă, apoi pe cadrul creat se prind alte bucăți de sârmă, modelate în tulpini. Fiecare sârmă este înfășurată în beteală de pom argintie. Hârtia creponată se împăturește la întâmplare, în încercarea de a imita aspectul de floare, pentru a face pampoanele sorcovei. Pentru un pampon se pot folosi 2 - 3 flori, în diverse culori, legate direct cu sârmă. După ce au fost realizate, sunt fixate pe băț. Numele de ,,sorcovă” vine de la cuvântul bulgar ,,surov” (verde fraged), aluzie la ramura abia îmbobocită, ruptă odinioară dintr-unarbore.Cu sorcova se bătea de mai multe ori umărul unei anumite persoane, jucând rolul unei baghete magice, înzestrate cu capacitatea de a transmite sănătate, tinerețe și fertilitate celui vizat. Ziua când copiii mergeau cu sorcova era dimineața de Anul Nou. Cu Sorcova umblă numai copiii de la 3 până la 7, 8 sau 9 ani. Apropiindu-se de cel pe care îl sorcovesc, îl ating uşor cu Sorcova de 40 de ori, recitând textul în 40 de grupe silabice, constând dintr-una sau două silabe. Odinioară, copiilor li se dădeau în dar fuioare, turte, faguri de miere, iar urările cu Sorcova se adresau celor mai vârstnici din familie, rudelor şi cunoştinţelor apropiate. Astăzi, recompensa constă în bani, iar copiii intră în orice casă, oriunde sunt primiţi.
Bagheta se înfășoară în sârmă, apoi pe cadrul creat se prind alte bucăți de sârmă, modelate în tulpini. Fiecare sârmă este înfășurată în beteală de pom argintie. Hârtia creponată se împăturește la întâmplare, în încercarea de a imita aspectul de floare, pentru a face pampoanele sorcovei. Pentru un pampon se pot folosi 2 - 3 flori, în diverse culori, legate direct cu sârmă. După ce au fost realizate, sunt fixate pe băț. Numele de ,,sorcovă” vine de la cuvântul bulgar ,,surov” (verde fraged), aluzie la ramura abia îmbobocită, ruptă odinioară dintr-unarbore.Cu sorcova se bătea de mai multe ori umărul unei anumite persoane, jucând rolul unei baghete magice, înzestrate cu capacitatea de a transmite sănătate, tinerețe și fertilitate celui vizat. Ziua când copiii mergeau cu sorcova era dimineața de Anul Nou. Cu Sorcova umblă numai copiii de la 3 până la 7, 8 sau 9 ani. Apropiindu-se de cel pe care îl sorcovesc, îl ating uşor cu Sorcova de 40 de ori, recitând textul în 40 de grupe silabice, constând dintr-una sau două silabe. Odinioară, copiilor li se dădeau în dar fuioare, turte, faguri de miere, iar urările cu Sorcova se adresau celor mai vârstnici din familie, rudelor şi cunoştinţelor apropiate. Astăzi, recompensa constă în bani, iar copiii intră în orice casă, oriunde sunt primiţi.
Bibliografie
Bîrlea,
Ovidiu, Folclorul românesc, Editura
Minerva, Bucureşti, 1981
Papadima,
Ovidiu, Literatura populară română,
Editura pentru literatură, Bucureşti, 1968
Pop,
Mihai, Folclor românesc, vol. I, Editura Grai şi Suflet – Cultura
Naţională, Bucureşti, 0000000001998
Pop, Mihai, Obiceiuri tradiţionale româneşti, Editura Univers, Bucureşti, 1999
Vulcănescu,
Romulus, Măştile populare, Editura
Ştiinţifică, Bucureşti, 1970
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu