Prof.
Macovei Carmen- Școala Gimnazială nr. 1 Albești
Prof.
învățământ preșcolar Bîrliga Luminița- Grădinița Albești
Străvechi
și frumoase sunt obiceiurile de Anul Nou în toată țara, însă, în Moldova, au
farmec special.
Uratul și semănatul. În Moldova se
merge la urat cu clopot, cu cărceile de la plug, pentru ca să facă zgomot. Un
alt zgomot se face cu buhaiul. Întind o piele pe o putină, prin piele petrec o
viță de păr de coadă de cal, părul acesta îl ung cu sacâz și un băiat îl trage,
producând, astfel, un muget, întrerupt numai de tactul trasului, care
reprezintă mugetul de buhai. Apoi, din timp în timp, pocnesc din bice, la
sfârșitul versurilor pe care le recită, strigând: hăi! hăi!, ca și cum ar pocni
pe lângă boi, îndemnându-i la arat. Un flăcău povestește tot timpul la
fereastră lucrarea grâului, strigând când sunt gata: „Ha!, ho!, Ha!, ho!”
pentru a opri plugul cu boii și, astfel, se zice că au umblat cu plugul și au
arat. A doua zi, dimineață, sfârșesc lucrul început de cu seară, mergând pe la
case cu „semănatul”, aruncând în oameni cu grâu, semănându-i, iar din gură
felicitând.
Capra. Tot în Moldova, spre Sfântul
Vasile, se umblă cu „capra”. Prin împrejurimile Hârlăului, capra se face
astfel: un flăcău ce știe s-o joace se pune în patru labe, așezându-i-se pe
spate corpul caprei de lemn acoperit cu lăicere frumoase și la cap foarte
frumos împodobită cu oglindă în frunte, cu mărgele și flori. Botul e destul de
lung, făcut din două scândurele lipite înăuntru cu postav roșu, din care cel
care o joacă clămpănește mereu. În Sarafinești, Botoșani, mai demult, îmbrăcau
capra cu pielea sa, iar în tovărășia caprei venea un teatru întreg: turci,
jidani și alte personaje, spunând istorii de ale lor. Petrecerea ce o produceau
era deosebit de frumoasă. În Mihalcea, de Bobotează, un băiat mic se îmbracă în
capră cu un cojoc pe dos și într-o mână ține capul caprei care behăie
încontinuu.
Malaca. În satele de prin Bucovina,
oamenii primesc cu drag „Malanca” în casă. În Mihalcea, malaca constă într-o
babă și-un moșneag. Moșneagul este cu gheb, cu fuior în loc de barbă, cu o
mască de pânză foarte urâtă, unsă cu cărbuni, cu dinți rari din sâmburi de
dovleac. Baba, din contră, gătită ca o nevastă tânără și fără mască pe față. Ea
este foarte rușinoasă și ține basmaua la gură. Atunci fetele se îngrijesc să le
fie foarte curat în casă căci ei poartă un vas cu funingine și, dacă nu-i
curat, murdăresc tot. Se-apucă de mătură, spală și, mai ales, fac de-ajuns râs,
spunând celor din casă o mulțime de adevăruri care nu ar trebui spuse, căci
moșneagul se îmbizuiește în masca sa. Moșneagul se sfădește cu baba,
descoperindu-și secretele căsniciei lor sau îl prinde mila și o drăgostește,
cerând să i se dea pentru babă ba una, ba alta din casă. Fetele și copiii
insistă să-i aprindă moșneagului un fel de coadă sucită, din paie, pe care o
are la spate și el trebuie să se păzească necontenit. Malanca mai întâi vine și
urează la fereastră – un alt flăcău care-i însoțește spune cuvinte după o
melodie acompaniată de fluier. În cuvintele de la malancă se vorbește despre
semănatul busuiocului. În Roșa, cu malanca umblă și capra. Capra, pentru a face
haz, se urcă pe paturi, pe mese, mușcând și apucând cu gura lucruri din casă.
În Camina și Ropcea, malanca duce cu sine și un urs. Moșnegii spun că acesta e
copilul lor, făcut din greșeală spre sărbători. Urs se face un flăcău învelit
peste tot cu un odgon de paie. Pentru mai mult haz în aprind, iar se aruncă în
zăpadă pentru a se stinge. În Șcheia, lângă Suceava, se face malancă, dar nu
spun nimic afară, atâta că aduc multă veselie, făcând pozne și jucând. Aici mai
întâi intră ursul îmbrăcat cu un cojoc și apoi țiganul ce-l ține de lanț. Apoi
vin: feșterul și feșterița, moșneagul și baba, turcul și-o nevastă, țiganii cu
țigăncile lor și joacă în perechi. În Mahala, sat aproape de Cernăuți,
căpetenia e turcul; el intră mai întâi cu turcoaica, pe urmă vine un
„ghenerari”, un revizor ce păzește granițele, un canonier, un „Manole”, un
huțan, un jidan și apoi baba cu moșneagul. Toți au femeile lor cu care joacă pe
rând, după ordinea de mai sus, sărind și schimonosindu-se fiecare în felul lui.
Muzica e potrivită pentru fiecare, fiind aranjată din ariile popoarelor pe care
le reprezintă: țigănească, jidovească, colomeica, dar cele mai multe sunt arii
vechi românești. Țiganul vine cu cleștele și ciocanul, potcovește pe omul de
casă, se ceartă și vorbește țigănește, jidanul jidovește, etc. Apoi îi pun la
masă: mai întâi pe turc, apoi pe toți, la rând.
Calul.
În Dorohoi, se umblă cu calul. Un călăreț intră pe un cal de lemn împodobit
frumos și joacă. Se suie pe masă, în fine, face haz. În Cărăpciu pe Siret, se
face cal, dar calul îl alcătuiesc doi flăcăi ce se pun îndoiți față în față. Pe
spate, calul este acoperit cu lăicere și un alt flăcău îmbrăcat ca un turc, cu
coroană de hârtie pe cap, stă tot timpul călare și joacă calul. Calul acesta
face parte din malancă care aduce cu sine și capra de care se ține un băiat cu
o doniță pentru a o mulge, iar un țigan cu pușcă o împușcă sau o lovește cu
securea și ea cade jos, sângeră, etc. De asemenea, vin și ursul și toate
persoanele travestite, între care sunt multe țigănci cu copii făcuți din cârpe,
în brațe.
CÂNTECUL
MALANCEI ÎN MAHALA
„Mâne anul se-nnoiește
Și malanca se pornește
Malanca noastră frumoasă,
Dați-i drumu s-intre-n casă,
C-afară plouă de varsă,
Baba cas-a mătura,
Moșul gunoiul l-a dat.
Fericit această casă,
Mult cinstită, mult aleasă,
Că este-o fată frumoasă.
Cuconiță
Odochița
Șede la gherghef și coasă,
Năframă frățâne-său,
Guleraș tătâne-său.
Și de maică-sa-ntreba:
De ce bate vântul lin,
Când e cerul mai senin?
Fata mea, nu-i vântul lin,
Dar mulți flecăi te cer pe tine.
Dacă mult vrau de la mine:
Vrau cirezele de boi
Și vacarii amândoi.
Vrau turmuțele de oi
Și ciobanii amândoi.
-Când m-oi duce-n strat de flori
Și frumos când m-oi găti
Și mi-oi pune prigitoare
Și la joc când voi ieși,
Toți la mine vor căta
și de mână m-or lua,
Or căta la ochii mei
Ș-or uita de boii tăi,
Or căta la sprincenele mele
Ș-or uita de oile tale.” (Acsinia lui Roman).
BIBLIOGRAFIE:
Elena Niculiță-Voronca – „Datinele și
credințele poporului român”, Editura, Saeculum I.O., București, 1998.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu