Prof. inv. Primar. TURDĂŞAN MARIA
ŞCOALA GIMNAZIALĂ CIUGUZEL
Comuna Sălciua face parte din Mocănimea
Munților Apuseni din punct de vedere etnografic. Ocupațiile sălciuanilor nu s-au schimbat prea multe
de-a lungul timpului. Agricultura cu cele două ramuri, cultura plantelor și
creșterea animalelor, este o ocupație
străveche pe teritoriul comunei. Acesteia i se adaugă până în zilele noastre și
alte ocupații secundare:
vânătoarea, albinăritul, lucrul la pădure, culesul din natură (fructe sălbatice). Portul popular este
asemănător cu al celorlalți mocani. Atât în portul femeiesc, cât și
în cel bărbătesc, cusăturile și detaliile de pe cămaşă apar în culorile roşu, negru sau
albastru. Tricolorul nu lipseşte nici el din portul sălciuănesc. Tradiţiile sunt
diverse și numeroase în comuna Sălciua. Cele pe care mi le
amintesc cel mai bine şi care mi-au rămas impregnate în inimă şi în suflet sunt
cele ştiute de mine din vremea copilăriei mele, dar şi unele povestite de
bunicii mei, tradiţii legate de Sărbătorile de iarnă.
Odată cu terminarea muncilor agricole de
bază, aducerea acasă din munte a animalelor şi intrarea în iarnă, în valea în
care m-am născut şi am copilărit începeau pregătirile pentru întâmpinarea
Crăciunului, a marii sărbători a Naşterii Mântuitorului. Mai întâi era postul,
care se ţinea cu sfinţenie, primenire a trupului şi sufletului, stare de
reflecţie şi sporire a rugăciunii. De acum momentele vesele din şezători se
împuţinau, ba chiar dispăreau, lor luându-le locul discuţiile serioase despre
muncă şi familie, dar şi colindatul. Căci în serile lungi de iarnă, o parte a
obştii se adună într-o casă primitoare în şezătoare, de obicei în jurul unei
vetre de foc, unde pe o plită se prăjesc sâmburi de bostan sau fierbe o oală cu
boabe de porumb din care vor ciuguli mai apoi cei prezenţi. Aici, în şezătoare,
după ce se povestesc întâmplări şi se discută diferite aspecte din viaţa
obştii, cineva spune: „Acum hai să colindăm”. Era totdeauna acolo cineva care
avea voce bună, ştia bine colindele şi care trebuia să înceapă, de obicei o
femeie ce purta harul cântecului sau un moş din casă, care ziceau una sau două
colinde, după care colinda întreaga obşte prezentă. Colindatul, evocarea
naşterii Pruncului Prealuminat, crea o atmosferă magică cuceritoare, de
însufleţire şi evlavie, uneori colinda căpătând valenţe de rugăciune. Mi-aduc
aminte primii fiori ai copilului ce eram pe când începusem să desluşesc
sensurile lucrurilor mai ales în cazul unor colinde care evocau nu doar
naşterea, ci şi pătimirile lui Iisus pe când din coasta lui „sfânt sânge şi ap-au
curs”. Dacă această atmosferă sacră se petrecea într-o şezătoare a torsului,
unde munca se prelungea până spre zori, în fiecare familie se colinda, cei mici
fiind iniţiaţi în cântecul sacru de cei mari.
Pregătirile în vederea colindatului din Ajunul Crăciunului
se făceau în funcţie de vârstă. Copiii mici, care mergeau cu steaua, se asociau
câte 2-3, maxim 4, după rudenie şi vecinătăţi sau prietenii; era apoi grupul
copiilor mai mari din pragul adolescenţei, care formau echipa melo-dramatică a
Irozilor sau Crailor, şi-apoi era ceata mare, a feciorilor încă necăsătoriţi.
Aceştia din urmă învăţau colindele, le repetau într-o casă anumită în care se
afla o autoritate în materie de colindat şi ritual, un om mai vârstnic care
asigura păstrarea riguroasă, nealterată a colindei şi colindatului, dar şi a
obiceiului. O atenţie deosebită se acorda colindatului pe grupuri în cazul
colindelor mai grele, când un grup trebuia să preia şi să ducă mai departe
colinda şi asta nu oricum, ci cu acele inflexiuni şi modulaţii melodice menite
să transmită fiorul momentului. Erau adevărate performanţe ale interpretării
specifice pe care se punea mare accent în satul nostru şi, cred, pretutindeni
la români ăn vederea împlinirii ritualului sacru.
Cu o săptămână sau două înaintea Crăciunului, băieţii cei
mici, ajutaţi de părinţi, îşi împodobeau steaua cu hârtie colorată
strălucitoare, cu steluţe argintii pentru a evoca în rostirea ei Steaua de la
Răsărit. Copiii mai mari exersează piesa lor şi-şi pregătesc coifurile de crai
şi săbiile pentru confruntarea cu Irod, pentru că, în rest, costumul lor e cel
tradiţional, cu brâu şi panglici tricolore încrucişate peste piept; feciorii
mari, după îndelungi repetiţii, îşi arvunesc ceteraş şi-şi aleg ursul, care să
joace şi să facă giumbuşlucuri pentru înveselirea gospodarilor, desigur o
reminiscenţă a mitului, a arhaicului, dar îşi angajează şi un rob care să ducă
desagii cu colaci şi alte daruri ce le primeau din casele colindate. În tot
acest timp, al colindelor, în casă se desfăşurau, mai ales de către femei, tot
felul de activităţi, o muncă asiduă, ele trebuind nu doar să primenească şi să
împodobească casa, ci lucrau zi şi noapte la confecţionarea hainelor de
sărbători ce se puteau face în casă: cămăşi, pulovere, ciorapi groşi de lână,
cioareci, covoare, restul de haine groase, pieptare, sumane şi cojoace,
încălţările de iarnă fiind făcute de meşteşugari specializaţi sau se cumpărau
făcute gata din târguri pe banii obţinuţi din vânzarea unor animale. Bărbaţii
aveau grijă de vite, făceau aprovizionarea cu lemne, reparau sălaşe, curăţau
preajma. Pregătirile de Crăciun culminau desigur cu tăiatul porcului şi
prepararea acestuia în fiecare familie şi cu facerea colacilor împletiţi de
diferite mărimi, care se dau colindătorilor în funcţie de vârstă.
De obicei în preajma Crăciunului
în munte se instala o iarnă geroasă cu multă zăpadă, mai rar se întâmpla să fie
mai puţin frig şi să plouă. Acum bărbaţii în putere decojeau rude groase de
răchită pe care seara le stropeau cu apă, iar dimineaţa le găseau îngheţate. De
pe aceste rude strujeau acum cu cuţitoaia lungi fâşii încârlionţate ce în final
constituiau un buchet ce putea sugera părul unei fiinţe magice sau coada unui
cal fabulos, ori suflul lui Gerilă. Aceste buchete-panglici, numite colinde, se
puneau în grinzile caselor sau pe la blidare, expresie a purităţii sacre,
putând sugera prin fâşiile-spirală şi condiţia unor destine dar şi a
desăvârşirii şi plenitudinii. Astfel, în seara Ajunului totul era pregătit, iar
copiii cei mici porneau cu colindatul de cum apunea soarele. Fiecare familie,
până şi cea mai modestă, trebuia colindată. Diferenţierile sociale însă nu
treceau neobservate. Copilul care intra să colinde pentru prima dată într-o
casă rămânea toată viaţa cu acea primă impresie a familiei vizitate, păstrată
în minte până la bătrâneţe, ca şi imaginea colacului primit şi a gospodinei, a
celorlalţi membri ai familiei. Apoi, pentru copii, umblatul prin întunericul
nopţii, constituia o adevărată încercare, mai ales că trebuiau să treacă locuri
cu prăpăstii în care puteau sălăşlui necuratul. Copiii dispuneau totuşi de
câteva modalităţi de a-şi învinge frica: aveau steaua cu cruce şi-apoi rosteau
unele cuvinte magice: Un Duru
behehe! şi scuturarea din
clopoţei, la care răspundeau grupuri de copii de pe alte versante şi dealuri,
aveau darul să alunge duhurile rele şi să-i ajute să-şi depăşească frica.
Dar atmosfera magică a colindatului se
desăvârşea prin prezenţa colindătorilor mari, care făcuseră pregătiri asidue
pentru evocarea momentului Naşterii Mântuitorului. La noi, aceşti colindători
soseau târziu, mult după miezul nopţii, iar grija mea cea mai mare, copil
fiind, era să nu adorm sau, dacă adormeam, să fiu trezit să văd şi să ascult
colindătorii, care, în sfârşit, soseau. Ei îşi făceau simţită prezenţa nu prin
hăulituri, cum făceau cu alte prilejuri tinerii, ci prin colinda de la
fereastră Sara Mare:
„Asta-i sara, sara mare, / Doamne Domnului nostru, / Că-i sara născutului, /
Doamne Domnului nostru, / Că s-a născut un Domn tânăr, / Domn tânăr ca
Dumnezeu...”. Se aprindea lampa în casă, toţi ieşeam din aşternuturi, ne
îmbrăcam să primim colindătorii după cuviinţă. Apoi colindătorii, după ce-şi
vor fi terminat colinda de început, care anunţa naşterea „Domnului tânăr”, erau
primiţi în casă. Ceata, frumos îmbrăcată, în haine groase de sărbătoare, cu
căciuli de piele de miel pe cap, cu cununi de suseu, părea venită de pe alte
tărâmuri de unde aducea vestea
cea minunată. Feciorii colindători se aşezau pe cele 3-4 grupuri pe
scaunele şi laviţele din jurul mesei şi colindau alte colinde: Ce te-ai, domn bun, veselitu, Ceai Doamnă, Sfântă Mărie şi altele. Ritualul colindatului avea
un vârf maxim, când, adunaţi în jurul mesei pe care se afla colacul şi băutura,
simboluri ale rodului de peste an, feciorii colindau Prorocitele. Colinda,
eminamente religioasă, nu ca altele cu inserţii din ritualul păgân al rodului,
e un fel de credo prin care se exprimă condiţia creştină
a casei şi colectivităţii: „Acum cele prorocite / Se văd toate împlinite, /
Căci astăzi ni s-a născut / Domnul Cel făr de-nceput, / Astăzi s-a născut
Mesia, / Precum zice Isaia, / Din Fecioară Preacurată, / De Domn bun şi
lăudată”... În casa, devenită sanctuar, împodobită cu icoane, blide, căncee şi
cu ştergare brodate, colinda creează, prin cuvinte şi melodie, prin
interpretarea ceremonioasă o atmosferă magică tulburătoare, evocarea
transformându-l pe „atunci” în „astăzi” şi „acum”, membrii familiei devenind
martorii unei noi naşteri virtuale. După urările din final ale colindătorilor,
gazda le mulţumeşte şi-i invită să ia loc la masă, să cinstească din bucate şi
băutură din rodul anului, timp în care femeia gospodină oferă colindătorilor
colacii, preluaţi de către cărăuş. În vreme ce se închină şi se ciocnesc
paharele cu ţuică fiartă, se fac alte urări de bine şi an bun. Ţuica rămasă în
sticlă se ia de colindători pentru petrecerea de a doua zi. Totodată ceteraşii
îşi acordează instrumentele şi începe curând jocul femeilor din casă, şi el cu
rol magic, iniţiatic, mai ales unde sunt fete de măritat în casă.
Întâmplarea minunată a Naşterii Mântuitorului
e evocată mai apoi, în ziua de Crăciun, în slujba religioasă de la biserică.
Sătenii vin acum cu mic cu mare la Liturghie, mai curaţi şi mai încrezători în
viaţă, convinşi că se află sub protecţia Divinităţii invocate în colinde şi
imnele religioase.
După slujbă urmează Prânzul Crăciunului. În sobă duduie focul, iar familia se împărtăşeşte din bucatele special pregătite pentru această zi, de obicei friptura de purcel, însoţită de păhăruţul de jinars făcut în casă şi de felia de colac făcut din făină albă cu ouă şi mirodenii. Astfel, ziua capătă plenitudine, datorată iubirii şi bunătăţii lui Dumnezeu, a harului Fiului Său Iisus Hristos.
Spre seară, grupul de colindători se adună într-o casă ospitalieră pentru a petrece. Vine uneori aici aproape tot satul pentru a fi martor la manifestarea până dincolo de margini a trăirii şi bucuriei...
După slujbă urmează Prânzul Crăciunului. În sobă duduie focul, iar familia se împărtăşeşte din bucatele special pregătite pentru această zi, de obicei friptura de purcel, însoţită de păhăruţul de jinars făcut în casă şi de felia de colac făcut din făină albă cu ouă şi mirodenii. Astfel, ziua capătă plenitudine, datorată iubirii şi bunătăţii lui Dumnezeu, a harului Fiului Său Iisus Hristos.
Spre seară, grupul de colindători se adună într-o casă ospitalieră pentru a petrece. Vine uneori aici aproape tot satul pentru a fi martor la manifestarea până dincolo de margini a trăirii şi bucuriei...
Bibliografie:
·
Câmpean, Vasile, Monografia
etnografică a comunei Sălciua, județul Alba, Lucrare
de diplomă, Conducător științific: lect. univ. Nicolae Bot, Universitatea „Babeș-Bolyai”
Cluj-Napoca, Facultatea de Istorie-Filosofie, secția
Istorie, 1979;
·
Câmpean, Vasile, Monografia
istorică a comunei Sălciua, județul Alba, Lucrare
științifico-metodică pentru obținerea gradului didactic
I, Conducător științific: conf. univ. dr. Marcel Știrban, Universitatea
„Babeș-Bolyai” Cluj-Napoca ,
Facultatea de Istorie-Filosofie, secția Istorie;
·
Gligan, Valer, Valea
Arieșului în imagini, Cluj-Napoca , Editura Clusium, 2006.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu