TRADIŢII ŞI OBICEIURI DE IARNĂ




               PROF. MIRON NELA- ŞCOALA GIMNAZIALĂ ,,SF. MARIA” BOTOŞANI
               PROF. MIRON IOAN – LICEUL TEHNOLOGIC SPECIAL ,,SF. STELIAN”
                                                        BOTOŞANI
Pentru noi toţi, iarna nu este numai anotimpul zăpezii şi al frigului, ci şi acela albucuriilor prilejuite de atâtea datini şi obiceiuri legate de sărbătorirea Naşterii Domnului. Obiceiurile legate de sărbători fac parte din cultura tradiţională a neamului nostru.Este o mare bucurie că încă se mai păstrează în unele zone ale ţării aceste datini care neajută să înţelegem sărbătoarea respectivă precum şi să ne bucurăm împreună de MarelePraznic. Păstrarea acestor datini este o mărturie vie a faptului că avem o conştiinţă aneamului din care facem parte. Obiceiurile ţin de conştiinţa poporului român pentru că exprimă înţelepciuneapopulară a acestui neam, sunt esenţe ale bogăţiei noastre spirituale. Cele mai răspândite şimai fastuoase s-au dovedit a fi cele legate de marele Praznic al Crăciunului şi desărbătorirea Anului Nou. Repertoriul tradiţional al obiceiurilor şi tradiţiilor româneşticuprinde pe lângă colindele propriu-zise - cântece de stea, vifleemul, pluguşorul, sorcova,vasilica, jocuri cu măşti (ţurca, cerbul, brezaia), teatrul popular, dansuri (căluţii, căluşerii)- şi o seamă de datini, practici, superstiţii, ziceri, sfaturi cu originea în credinţe şi mituristrăvechi sau creştine. Se spune că în seara de Ajun se deschid cerurile şi cei evlavioşi pot auzi glasurileîngerilor. Sărbătorile de iarnă la români încep odată cu prinderea Postului Crăciunului (15noiembrie) şi ţin până la Sfântul Ioan (7 ianuarie). Este o perioadă bogată în obiceiuri,diferite de la o zonă la alta, având în centru marile sărbători creştine prăznuite în aceastăperioadă. Reperele mai importante sunt: Postul Crăciunului, Crăciunul, Anul Nou,Boboteaza şi Sfântul Ioan. În funcţie de acestea, grupele de tradiţii şi obiceiuri diferă. Sărbătorile şi obiceiurile populare, grupate în preajma solstiţiului de iarnă (20decembrie - 7 ianuarie), poartă numele generic de sărbători de iarnă. Perioada estedeschisă şi închisă de sărbători prefaţate de ajunuri, atât Crăciunul, cât şi Boboteaza, şiintersectate la mijloc de noaptea Anului Nou. Principalele sărbători ale ciclului de iarnă -Crăciunul, Anul Nou, Boboteaza - au funcţionat de-a lungul vremii ca moment independente de înnoire a timpului şi de început de an.Un obicei foarte cunoscut este „tăierea porcului”. În unele zone ale ţării, porcul setaie de Ignat, adică în 20 decembrie. Se zice că porcul care n-a fost tăiat în această zi nuse mai îngraşă, căci şi-a văzut cuţitul. Sângele scurs din porc după ce a fost înjunghiat sepune la uscat, apoi se macină şi se afumă cu el, peste an, copiii ca să le treacă de guturai,de spaimă şi de alte boli. Ignatul este divinitatea solară care a preluat numele şi data de celebrare a Sf. IgnatieTeofanul (20 decembrie) din calendarul ortodox, sinonim cu Ignatul Porcilor.Animalul sacrificat în această zi estesubstitut al zeului care moare şi renaşte, împreună cu timpul, la solstiţiul de iarnă. Înantichitate, porcul a fost simbol al vegetaţiei, primavara, apoi sacrificiul lui s-a transferatîn iarnă. În acea zi se pregătesc bucatele tradiţionale pentru Crăciun: cârnaţi, caltaboşi, jumări,sângerete, slănină sau suncă, etc. Tot atunci se toacă şi carnea pentru sarmale, iar pulpelese tranşează pentru friptură. Unele dintre preparate se pun la afumat (cârnaţii, slănina,pieptul ardelenesc, etc.). Imediat după sacrificare, gospodarul face “pomana porcului”:oferă celor care l-au ajutat la tăiat (uneori şi vecinilor) şorici, carne proaspăt prajită şi unpahar de vin (sau ţuică fiartă în anumite zone). În puţinele zile rămase până la Crăciun,gospodinele fac piftie (răcitură), sarmale, cozonaci cu nucă, mac şi rahat (sau brânză şistafide), plăcintă şi prăjituri diverse. În acelaşi timp, începe curăţenia în casă şi în curte,împodobirea locuinţei şi pregătirea hainelor pentru Sărbători. Odată finalizate toate pregătirile, gospodinele pun din fiecare fel de mâncare câteceva într-un coş de nuiele şi o sticlă cu vin şi duc acest coş la biserică, în seara de ajun,pentru sfinţire. Un obicei foarte cunoscut este împodobirea pomului de Crăciun, a bradului. Bradulcare este veşnic verde simbolizează viaţa, făcându-se astfel analogie cu viaţa care intră înlume o dată cu Naşterea Fiului lui Dumnezeu, Căci Cel Ce este Viaţa Se naşte pentru canoi să dobândim viaţa veşnică. Datina împodobirii bradului de Craciun pare a fi deobârşie germană, aşa cum este şi cântecul "O, brad frumos!". În Germania, aceastăsărbătoare este cunoscută sub numele de Cristbaum.Pomul de Crăciun este un brad împodobit, substitut al zeului adorat în ipostazafitoformă, care moare şi renaşte la sfârşit de an, în preajma solstiţiului de iarnă, sinonimcu Butucul de Crăciun. Împodobirea bradului şi aşteptarea de către copii a "Moşului",numit, în sud-estul Europei, Crăciun, care vine cu daruri multe, este un obicei occidentalcare a pătruns de la oraş la sat, începând din a doua jumătate a secolului al XIX-lea.Pomul de Crăciun s-a suprapus peste un mai vechi obicei al incinerării Butucului (zeulmort) în noaptea de Crăciun, simbolizând moartea şi renaşterea divinităţii şi a anului lasolstiţiul de iarnă, Obiceiul a fost atestat la români, aromâni, letoni şi sârbo-croaţi. Primele semne ale Sarbatorii Naşterii Domnului le dau grupurile de colindători, carepornesc din casă în casă, cu o traistă încăpătoare pe umăr, pentru a le ura gazdelorfericire, sănătate şi prosperitate. Aceste colinde sunt creaţii populare cu text şi melodie,care conţin mesaje speciale (religioase sau satirice la adresa celor uraţi). Colindătoriivestesc naşterea Domnului, urează gazdelor sănătate şi bucurii, primind pentru acesteurări cozonac, prăjiturele, covrigi, nuci, mere şi chiar colăcei - pe care gospodinele carerespectă tradiţia le-au pregătit cu mult timp înainte. Diferind doar destul de puţin,colindele religioase sunt foarte asemănătoare în toate zonele ţării, cele mai cunoscute şiapreciate fiind: “O, ce veste minunată”, “Steaua”, “Trei păstori”, “La Vifleim colo-n jos”,“Cântec de Crăciun”, “Aseară pe înserate”. Începând cu noaptea de 23 spre 24 Decembrie, de la miezul nopţii şi până la revărsatulzorilor uliţele satelor răsunau de glasul micilor colindători. În oraşe întâlnim colindătoriodată cu lăsarea serii şi până în miez de noapte. În unele locuri în noaptea Cracinului putem întâlni şi cântarea religiosă cunoscutăsub numele de Vicleimul sau Irozii, la care participă copiii. Această dramă religioasă neînfăţisează misterul Naşterii Domnului în toate fazele sale. Personajele dramei sunt Irodşi ceata sa de Vicleim, un ofiţer şi soldaţi îmbrăcăţi în portul ostaşilor români, trei craisau magi: Melchior, Baltazar şi Gaspar, un cioban, un prunc şi în unele părţi o paiaţă. Vicleimul apare la noi pe la sfârsitul secolului al XVIII-lea. Originea lui esteapuseană şi se leagă de misterul celor trei magi ai evului mediu. Introdus de timpuriu înGermania si Ungaria, a pătruns la noi prin saşii din Transilvania. Din prima formă aVicleimului, prezentarea magilor şi dialogul lor, s-au dezvoltat pe rând, prin activitateamicilor cărturari, trei tipuri principale, în cele trei mari ţinuturi: Muntenia, Moldova şiArdeal. Alături de partea religioasă a Irozilor, s-a dezvoltat mult timp, poate chiar şi astăzi,partea profană, jocul păpuşilor. Într-o cutie purtată de doi băieţi este înfăţişată grădina luiIrod şi o parte din piaţa oraşului. Moş Ionică, îngrijitorul curţii şi o paiaţă dau naştere la oserie de scene care satirizează întâmplari şi obiceiuri prin care sunt ridiculizaţi hoţii,fricoşii ori femeile ce se sulemenesc. Vechi de tot, teatrul păpuşilor a fost o petrecereplăcută chiar în palatele Domnitorilor ţării. Începând cu Ignatul şi sfârşind cu zilele Crăciunului, prin alte părţi începând cu zileleCrăciunului, iar prin altele obişnuindu-se numai în ziua de Sfântul Vasile, există obiceiulca flăcăii să umble cu ţurca, capra sau brezaia. Ca şi la celelalte jocuri cu măşti practicate în timpul sărbătorilor de iarnă, şi în joculcaprei şi-au făcut loc, pe lângă măştile clasice (capra, ciobanul, ţiganul, butucarul),măştile de draci şi moşi care, prin strigăte, chiote, mişcări caraghioase, măresc nota deumor şi veselie, dând uneori o nuanţă de grotesc. Jocul "caprei" (uciderea, bocirea, înmormântarea, învierea) la origine a fost, desigur,un ceremonial grav, un element de cult. În cadrul sărbătorilor agrare jocul a devenit unritual menit să aducă rodnicie anului care urmează, spor de animale în turmele păstorilor,succesul recoltelor - invocat şi evocat de boabele care se aruncau de gazdă peste cortegiul"caprei". Capra joacă după fluier, iar la terminare, unul din flăcăi; apropiindu-se de masa undesunt membrii familiei, începe să vornicească. Flăcăii joacă pe stăpâna casei, pe fete şichiar servitoare, dacă sunt acasă, şi apoi mulţumind se îndepărtează. "Capra" este - de fapt - un om mascat, ascuns sub un costum larg, care ţine deasupracapului un băţ în vârful căruia este cioplit un fel de cap de capră. “Falca” de jos a“caprei” este mobilă, astfel încât gura acesteia poate închide sau deschide, dar mai alespoate “clămpăni”, făcând un zgomot specific. În jurul caprei cântă şi dansează alţicolindători mascaţi şi costumati specific, unii dintre aceştia fiind instrumentişti cuacordeon, fluier, tobă sau chiar vioară. Cea mai amplă ceată o are "Capra" moldovenească care a grupat în jurul nucleuluiprincipal de personaje, un număr impresionant de "mascaţi" (35-40 de personaje). Înaceastă componenţă, cetele parcurg întreaga aşezare sătească, din casă în casă, "Capra"fiind jucată pentru a aduce noroc şi belşug. Asemanator cu “Capra” este obiceiul de a umbla cu “Ursul”, această datină avându-şide asemenea originea într-un cult geto-dac, ce urmărea fertilizarea şi purificarea solului şia gospodăriei. Ursul este întruchipat de un flăcău care poartă pe cap, pe umeri şi pe spate blana unuiastfel de animal, având în jurul urechilor nişte ciucuri roşii. În timp ce ursul mormăie şi joacă în ritmul tobelor şi al fluierăturilor, ursarul strigă:“Joaca bine, măi Martine, / Că-ţi dau pâine cu măsline”. “Ursul” este însoţit de un grupde colindători mascaţi şi costumaţi, care reprezintă diverse animale sau personaje şi careîl aţâţă prin strigături. La sfârşit, toţi le urează gazdelor multă sănătate, fericire, recolte bogate, meseîmbelşugate şi la mulţi ani. ,,Steaua" este un colind care începe din prima seară a Crăciunului şi se încheie laBobotează. De la Crăciun şi până la Bobotează copiii umblă cu steaua, un obicei vechi ce seîntâlneşte la toate popoarele creştine. Acest obicei vrea să amintească steaua care a vestitnaşterea lui Iisus şi i-a călăuzit pe cei trei magi. Cântecele despre stea provin din sursediferite: unele din literatura bizantină ortodoxă, altele din literatura latină medievala aBisericii Catolice, câteva din literatura de nuanţă Calvină şi multe din ele, chiar dintradiţiile locale. Micul cor al stelarilor, care intră în imobil în zilele Crăciunului, cântă versuri religiosedespre naşterea lui Isus: "Steaua sus răsare"; "În oraşul Vitleem"; "Trei crai de la est". Obiceiul Pluguşorului este legat de speranţa fertilităţii, versurile sale prezentândpracticile agricole şi urări de holde bogate. În schimbul acestor urări, copiii primescdaruri simbolice, colaci, fructe sau bani. Legat de jocul caprei, cel al ursului, caluţii şijocul cerbului, aceste obiceiuri şi-au pierdut astăzi din semnificaţiile iniţiale (capra -personificarea productivităţii/înmulţirii uşoare şi rapide în lumea animală şi a fertilităţiipământului; ursul - animal sacru la geto-daci, căluţii/căiuţii - care simbolizează protejareagospodăriilor de spiritele rele; cerbul - simbolul soarelui, întruchiparea purităţii şi adreptăţii) şi sunt practicate mai mult în scop de diverstisment.Urarea de pluguşor este de fapt un adevărat poem care deschide cu har, recurgând laelemente fabuloase, toate muncile agricole. Obiceiul de a merge cu plugusorul contribuiela veselia generală a Sărbătorilor de Anul Nou, pluguşorul colorează desfăşurarea acesteisărbători de Anul Nou cu acele elemente care ilustrează una dintre principalele ocupaţiiale poporului nostru - agricultura şi creşterea animalelor. Pluguşorul copiilor este tot un obicei străvechi agrar. În ajunul Anului Nou, cetele decopii intră din casă în casă să ureze, purtând bice (harapnice) din care pocnesc, buhaie(un instrument specific), clopoţei, tălăngi etc Sorcova este obiceiul conform căruia în dimineata zilei de 1 ianuarie copiii, dar şi ceimari, merg şi seamană, simbolic, cu boabe de grâu şi orez, pe care le aruncă în casă şiasupra celor din casă. Versurile însoţite de urări specifice diferă de la o zonă la alta„Sorcova, vesela/ Să trăiţi, să-mbătrâniţi/ Ca un măr, ca un păr, ca un fir de trandafir/Tare ca piatra, iute ca săgeata/ Tare ca fierul, iute ca oţelul/ La anul şi la mulţi ani” sau, ovariantă mai scurtă „Sorcova vesela/ Să trăiţi să înfloriţi/ Ca merii, ca perii, în mijloculverii/ Ca toamna cea bogată de toate-mbelşugată/ La anul şi la mulţi ani”. Nu putem încheia fără a aminti obiceiul cel mai iubit de copii: datina Bradului deCrăciun - o practică veche, pe care unii o consideră chiar mai veche decât creştinismul şicare simbolizează “pomul vieţii”. Cei care îi atribuie o semnificaţie creştină spun căbradul este “pomul cunoaşterii binelui şi răului”, împodobirea acestuia cu mere roşiiamintind de păcatul originar. De altfel, aşa a fost consemnat istoric primul bradîmpodobit despre care vorbesc documentele: în anul 1605, a fost înălţat la Strasbourg,într-o piaţă publică, un brad împodobit cu mere roşii. Această tradiţie germană a cuceritrapid Europa, dar şi - mai apoi - America şi restul continentelor, prin intermediulcoloniştilor care au populat Lumea Nouă. În zilele noastre, în ajunul Crăciunului, înfiecare casă se împodobeşte câte un brad (cu beteală, globuri, figurine, ghirlande,bomboane, artificii şi lumânări sau beculeţe). Noaptea, Moş Crăciun aduce daruri, pe care le pune sub brad bineînţeles, numai celorcare merită.
BIBLIOGRAFIE:
l  Datini de Crăciun și Anul Nou, Casa Editorială Regina, Iași, 1996
l  Ion Ghinoiu – „Sãrbãtori si obiceiuri românesti“, Editura Elion, Bucuresti, 2002;
l   Ion Talos – „Gândirea magico-religioasã la români“, Dictionar, Editura Enciclopedicã, Bucuresti, 2001;
l  Simion FIorea Marian – „Sãrbãtorile la români“, Editura „Grai si Suflet – Culturã Nationalã“, 2001;
l  Tudor Pamfile – „Sãrbãtorile la români“, Editura Saeculum I.O., Bucuresti, 1997;




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu