Invatator:Tudor Simona Florina
Scoala Gimnaziala Nr.1 Budeasa
Postul
Crăciunului – perioadă de rugăciune, meditaţie creştină, perioadă în care
aproape că nu este zi fără vreun obicei rămas din vremuri străvechi – începe la
jumătatea lunii noiembrie. Odată cu începerea Postului Crăciunului, în satul
traditional se instalează o stare de agitaţie. Lucrul la câmp s-a încheiat
demult, grânele s-au pus bine la păstrare în fiecare gospodărie, iar acum toată
atenţia comunităţii se îndreaptă înspre activităţi de pregătire a sărbătorilor
de iarnă.
Lumea satului
participa la şezătoare cu un sentiment ritualic, supunându-se rânduielii obştei
tradiţionale. Obiceiul se raporta la destinul uman individual sau colectiv şi
era, totodată, un obicei de iniţiere a tinerilor în muncă, joc şi viaţă, un loc
de întâlnire a fetelor cu feciorii, un prilej de etalare a hărniciei şi
inteligenţei. Spre deosebire de clacă, în şezătoare fiecare participantă lucra
pentru ea, dar erau situatii cand lucrau si pentru gazda sezatorii. Şezătorile
se organizau în special pentru torsul lânii sau al cânepii. Aici, femeile şi
fetele prezente, cântau cântece satirice, spuneau snoave, poveşti, ghicitori,
jucau tot felul de jocuri distractive, dar nu uitau nici să povestească tot ce
se vorbea prin sat despre „unii şi alţii”. Se mâncau boabe de cucuruz fiert,
fructe uscate, nuci, alune şi alte bunătăţi pregătite de gazdă, sau aduse de
celelalte femei. Pentru ca la şezătoare să participe şi feciorii, se executau o
serie de practici prin care aceştia erau aduşi la casa unde avea loc
întâlnirea: ieşeau toate fetele afară, iar una dintre ele scutura gardul
zicând: „io nu scutur gardu’, io-l scutur pă dracu’, dracu’ scutură ficiorii,
să n-aibă stare şi-alinare, până la noi în şezătoare!” sau, doua femei se
aşează spate în spate şi încearcă să dea cu ciurul, una printre picioarele
celeilalte, spunând: „dă, să vie, - na, să vie, tăt un Petre şi-un Gheorghie!”
(Ciucea, jud. Cluj). Dacă ciurul trecea printre picioarele celor două, fără a
lua altă direcţie, era semn că feciorii sunt pe drum spre şezătoarea lor.
După venirea
feciorilor, sporul lucrului scădea considerabil, aceştia luându-le fusul pentru
a obţine drept plată „câte-o gura”, sau încurcându-le în alte moduri, scopul
însă, fiind acelaşi: sărutarea drept răsplată. Aveau şi feciorii cântecele şi
jocurile lor, care însă, nu le excludeau pe femei şi fete. În repertoriul
obiceiului găsim cântece de cătănie, de înstrăinare, satirice, dar şi jocuri
precum „gâsca”, „puricele”, care stârneau hazul celor prezenţi. Pentru tinerii
satelor, şezătoarea reprezintă o experienţă existenţialistă fundamentală, cu
caracter social accentuat, având ca finalitate căsătoria. Aici fetele şi
feciorii se cunosc, leagă prietenii şi de cele mai multe ori, acestea duc la
căsătorie.
Începutul iernii - Ne aflăm la sfârşitul
anului, perioadă în care şi timpul pare c-a obosit şi e…bătrân. Acum e vremea
„Moşilor„: Moş Andrei - 30 noiembrie, Moş Nicolae - 6 decembrie, Moş Ajun - 24
decembrie si Moş Crăciun - 25 decembrie. În decembrie (undrea) timpul mai are
puţin de trăit. Anul Vechi pleacă, Noul An se pregăteşte să-i ia locul, iar
oamenii sunt şi ei grăbiţi să scape de „Moşul ”
care nu le mai poate aduce multe. Cu toţii îl aşteptăm pe Noul An, plin de
promisiuni şi speranţe. Anul care se pregăteşte să plece este alungat mai
devreme, prin obiceiuri care se transformă în cerinţe pentru Noul An. Acum,
tinerii se aleg în cete care urmează să anunţe dispariţia unui timp şi naşterea
altuia, plin de speranţă.
Între 3 şi 5
decembrie sunt Zilele Bubatului. În această perioadă se spune că nu e bine să
mănânci seminţe ca să nu faci vărsat (copiii). În 4 decembrie este sărbătorită
patroana spirituală a minerilor: Sfânta Varvara. În această zi, minerii nu
lucrează, ci doar petrec.
În Transilvania,
zilei de 6 decembrie i se spune Sânnicoară, iar în Muntenia, Moş Nicolae.
Sărbătoarea reprezintă victoria binelui asupra răului și a luminii asupra
întunericului. Personificare a timpului îmbătrânit, Mos Nicolae a preluat din
Calendarul creștin numele și data de celebrare ale Sf. Nicolae (6 decembrie).
Copiii îl
așteaptă cu multă nerăbdare pentru că, asemenea lui Moș Crăciun și Moș Nicolae
aduce și împarte daruri. Tradiția pedepsirii copiilor neascultători cu nuielușa
(lăsată în încălțări în noaptea de 5/6 decembrie), conform tradiției creștine,
este din vremea în care Sfântul Nicolae îi pedepsea pe cei care nu respectau
dreapta credință, lovindu-i cu nuiaua peste mâini. Se spune că în nopțile
marilor praznice, oamenii pot să-l vadă pe Sfântul Nicolae stând la Masa
Împărătească în dreapta lui Dumnezeu „în lumină mare, atunci când cerurile se
deschid de trei ori” (Tudor Pamfile).Conform credințelor românești, Moș Nicolae
vine pe un cal alb, lucru care simbolizează venirea primei zăpezi, ajută fetele
sărace la măritat, văduvele și orfanii, salvează corăbierii de la înec și apără
soldații pe timp de război. „Dacă la informațiile etnografice și folclorice de
mai sus adăugăm contextul favorabil în care este prezentat Sânnicoară în colinde,
ca și poziția sa privilegiată în Panteonul românesc, putem afirma că acesta a
fost un personaj mitologic al cărui cult se asemăna cu cel al Sântoaderului,
Sângiorzului, Sântiliei și Sâmedrului. Sunt indicii că unele atribuții ale lui
Sânnicoară au fost preluate, treptat, de sărbătorile vecine: Sântandrei și de
sărbătorile de iarnă” (Ion Ghinoiu).
În această zi se
stabilesc pronosticur meteorologice, se pun crenguţe de măr, păr sau cireş în
apă, pentru a fi înflorite de Anul Nou. În acest fel se află cum va fi rodul
livezilor, iar crenguţa înflorită se folosește ca sorcovă.
Ignatul porcilor
– 20 decembrie - Sacrificarea porcului (care se va transforma în bunătăţi
pentru masa de Crăciun) nu este un sacrificiu oarecare, pregătirea mâncărurilor
capătă dimensiunile unui ritual străvechi: cârnaţii, chişca, toba, răciturile,
sarmalele, caltaboşul, fiind la loc de cinste alături de vinul roşu preţuit de
toată lumea.
"Divinitatea
Calendarului popular, legată de cultul focului şi soarelui, care a preluat
numele şi data de celebrare ale Sfântului Ignaţie Teoforul (20 decembrie) din
calendarul ortodox, este numită Ignat sau Ignatul Porcilor. Sacrificiul
sângeros al porcului, substitut preistoric al spiritului grâului, şi ritul
funerar de incinerare (pârlitul) acestuia în ziua de Ignat (Ignis-foc) sunt
practici preistorice care supravieţuiesc în majoritatea zonelor etnografice
româneşti (...). Credinţele, obiceiurile şi practicile magice referitoare la
prevestirea morţii violente, prinderea şi înjunghierea victimei, semnele făcute
pe corp (pe frunte, pe ceafă, pe spate), jumulirea părului pentru bidinele şi
jupuirea pieii pentru opinci, pârlirea (incinerarea simbolică a cadavrului),
ciopârţirea corpului, grăsimea folosită la farmece, descântece şi prepararea
leacurilor (Unsoarea Oilor), alimente rituale preparate din diferite organe
vitale ale animalului, formule magice etc. Toate acestea sunt relicve ale
sacrificiului, prin substituţie, ale zeului care moare şi renaşte, împreună cu
timpul, la Anul Nou». – prof. Ion Ghinoiu Credintele strabune ne spun despre
grăsimea porcului ca mai este folosită si la farmece, descântece şi prepararea
leacurilor.
Colindatul -
Ciclul celor 12 zile ale sărbătorilor de Anul Nou este deschis de obiceiul
colindatului. „Fapt cunoscut astăzi şi atestat încă din secolul trecut,
colindatul este legat, la români, de sărbătorile Crăciunului şi Anului Nou,
sărbători care, de cel puţin un mileniu şi jumătate, sunt exclusiv creştine,
indiferent dacă data aniversării a fost schimbată, în timp, din necesităţi de
calendar sau din raţiuni teologice. Este evident că până în prezent studiile nu
au urmărit descifrarea acestor legături şi semnificaţii creştine, mai ales la
nivelul textului literar, cel mai accesibil şi, totodată, cel mai încărcat de
asemenea specificitate. Considerăm că textele de colind, departe de a alcătui
un fel de „bloc unitar”, pe ansamblul repertoriului, aparţin mai multor
straturi succesive, a căror ordine de apariţie, în timp, ar putea fi stabilită
cu un oarecare grad de aproximaţie. Primul strat, cel mai vechi, dezvoltă o
simbolică creştină legată de credinţa din începuturi, din perioada imediat
următoare apostolatului mergând până prin secolul al IX-lea. O a doua perioadă
acoperă întregul ev mediu şi perioada de medievalitate târzie, de la noi,
perioadă care deţine o doctrină teologică închegată, unitară, în care se puteau
încadra toate conceptele fundamentale ale existenţei. În sfârşit, cea de a
treia perioadă este cea a ultimilor 200 de ani, care a produs texte uşor de
identificat şi analizat. Pentru descifrarea şi înţelegerea textelor din prima
perioadă sunt necesare subtile şi profunde cunoştinţe teologice, unele din
domenii foarte specializate ale teologiei”. Sabina Ispas în „O taina încifrată
într-un text de colind”.
La colindat participă
tot satul tradiţional, chiar dacă în anumite zone, mai ales în Transilvania,
colindă doar copiii şi feciorii constituiţi în cete. Ceata de colindători este
structura care stăpâneşte viaţa satului în timpul sărbătorilor. Amploarea
colindatului este determinată de "Festum incipium" al Anului Nou,
caracter care a imprimat obiceiurilor legate de noul an, nuanţe de ceremonial.
"Sărbătorile Crăciunului sunt aşteptate cu multă bucurie de toată lumea.
În Postul Crăciunului hori şi nunţi nu se fac prin sate, pe nicăieri şi
singurele prilejuri de adunări şi petreceri pe aceste vremuri nu sunt decât
şezătorile, furcăriile sau clăcile de noapte, unde se lucrează de obicei puţin
şi se petrece îndestul, vorbindu-se mai ales, cântându-se şi câteodată
jucându-se. Prin urmare, tineretul are binecuvântatele pricini să aştepte
deschiderea sau dezlegarea horilor, cari vor atrage dupa dânsele, după
Bobotează, şi nunţile (...)”. - Tudor Pamfile - "Sărbătorile la români”,
Editura Saeculum I.O., 1997. Colindele se caracterizează şi prin puterea de a
crea o atmosferă optimistă, în care se formulează dorinţe şi speranţe, unele
chiar fabuloase. Un exemplu îl poate constitui şi următoarea urare a piţărăilor
(colindători copii) din Hunedoara: ”Câţi cărbuni în vatră, Atâţia peţitori la
fată, Câte pietre pe râu, Atâtea stoguri de grâu; Câte aşchii la tăietor,
Atâţia copii după cuptor." Colindatul este un ceremonial complex care,
prin texte cântate sau strigate, iar uneori prin măşti, dansuri, acte şi
gesturi rituale, formule magice, transmite vestea morţii şi renaşterii
divinităţii, urări de sănătate, rod bogat, împlinirea dorinţelor în Noul An, în
special căsătoria fetelor. Cetele de colindători pot fi formate numai din
feciori sau mixte, de la câteva persoane până la câteva zeci de colindători.
«Cel mai viu şi mai bogat în repertoriu, apoi mai interesant ca obicei este în
zonă Colindatul. Constituirea cetei de colindători, numiţi ”Juni” la Măguri, se
face în şezătoare (habă,) sau la casa unui fecior, cu două săptămâni înainte de
Crăciun. Conducătorul – taroste, birău, grăitor,– ales după un anumit cod, este
investit cu mari responsabilităţi: să vegheze la buna comportare a tineretului
pe toată perioada sărbătorilor, să organizeze repetiţiile, să angajeze şi să
asigure masa la diferite case şi să plătească muzicanţii, să organizeze jocul,
să adune banii de la tineret, să ”grăiască” colacul etc. Numărul tinerilor care
alcătuiesc ceata este diferit de la sat la sat, aşa după cum şi numărul cetelor
diferă după mărimea satelor. În Morlaca sunt împărţiţi de exemplu în josani,
susani şi văleni” – Dr. Zamfir Dejeu în „Subzonarea etno-folclorică a judeţului
Cluj”. „Moş Ajun şi Moş Crăciun sunt reprezentările mitice româneşti care au
ajuns, după 365 de zile, la vârsta senectuţii şi a morţii. În această zi, mai
ales copiii, colindă cu "Moş Ajunul” sau cu "Buna dimineaţa!” –
"Bună dimineaţa la Moş Ajun/ Ne daţi, sau nu ne daţi? Ne daţi, sau nu ne
daţi?” – şi primesc în schimb mere, nuci, covrigi” - Ion Ghinoiu - „Sărbători
şi obiceiuri româneşti”.
Pluguşorul şi Plugul mare - Plugul Flăcăilor - 31 decembrie - În satele româneşti, pe lângă bucuria şi fastul ce însoţesc trecerea dintre ani, ajunul Anului Nou continuă să fie marcat de o datină străveche al cărei nume şi ceremonial de manifestare diferă de la o zonă etnografică la alta: "Pluguşorul", "Uratul", "Urătura de Sfântul Vasile", "Buhaiul", "Plugul Mare", "Plugul flăcăilor".
Pluguşorul şi Plugul mare - Plugul Flăcăilor - 31 decembrie - În satele româneşti, pe lângă bucuria şi fastul ce însoţesc trecerea dintre ani, ajunul Anului Nou continuă să fie marcat de o datină străveche al cărei nume şi ceremonial de manifestare diferă de la o zonă etnografică la alta: "Pluguşorul", "Uratul", "Urătura de Sfântul Vasile", "Buhaiul", "Plugul Mare", "Plugul flăcăilor".
Pluguşorul este
un străvechi obicei agrar, simbolizând principala ocupaţie a ţăranilor români
şi care are ca mesaj munca pământului (aratul, semănatul, seceratul,
treieratul, rodnicia câmpului, belşugul semănăturilor, măcinatul grâului,
cernutul făinii, facerea pâinii şi colăceilor, precum şi hărnicia şi sănătatea
gazdelor). Primii porniţi cu Pluguşorul sunt copiii (doar băieţi), apărând apoi
şi flăcăii care însoţesc "Plugul" tras de boi sau cai, astfel
completând imaginea de poveste a sărbătorii. În ajunul sau chiar în ziua Anului
Nou, ceata de flăcăi, cu bice, clopote şi plug sau buhai, pleacă prin sat,
pentru a ura. Bicele şi harapnicele se fac din fuior de cânepă şi sunt groase,
pentru ca, atunci când pocnesc, să răsune cat mai tare şi mai departe. Buhaiul
este un vas de lemn, o cofă sau o putină, legat la gură cu piele de capră sau
oaie, bine întinsă. Prin mijlocul acesteia trece o şuviţă din păr de cal, udată
cu apă, care se trage cu mâna şi produce un zgomot asemănător cu mugetul unui
bou (buhai). Foarte rar plugul şi buhaiul se folosesc împreună. Atunci când se
foloseşte un plug adevărat, se trage o brazda în curtea gospodarului, se recită
urarea aratului în acompaniamentul bicelor, a zgomotelor de buhai şi a
strigăturii: "Mânaţi măăăi, hăi, hăăăăi!" Brazdă neagră revărsarăm -
(după Constantin Brăiloiu şi Emilia Comişel) Hăi! Hăi! Ne scularăm Într-o
sfântă joi, Cu plugul Cu doisprezece boi, S-arăm, arăm , Brazdă neagră revărsarăm. Se
duse stăpânul nostru La luna La săptămâna, Să vază grâul de-i copt. Când el
sosi, Îmi găsi Spicul cât trestia, Bobul cât mazărea. Atuncea stăpânul nostru
Se duse la Obor: Lua nouă oca de fer Şi nouă de oţel, Făcu nouă secerele Şi
nouă toporele, Dădu pe la nepoţi şi nepoţele Săcere grâul cu ele, Să secere din
snop În snop, Să-l duă la arie. Se mai duse stăpânul nostru La Obor Şi cumpără
doi boi Negri ca corbul Şi iuţi ca focul: Cu picioarele Treierau, Cu nările
Vânturau, Cu coarnele În car puneau. Pe drum la moară pleca, Pe meşterul morar
îl găsea Şi după ce măcina, Grâu acasă c-aducea. Dalba-i soţioară, de-l vedea,
Mânicele-şi răsfrângea: Punea sita şi cernea, În copaie frământa, Frumos colac
că făcea, La colindători că-l da. La anul şi la mulţi ani! În ţinutul
Neamţului, în seara de Anul Nou, după lăsarea întunericului, pornesc să colinde
adulţii, formând cetele Plugului mare. Această tradiţie se bucură de un
prestigiu aparte, la această sărbătoare participând nu numai tinerii, ci şi
vârstnicii. Ceata Plugului mare este însoţită de muzicanţi care merg pe lângă
Plugul tras de boi sau cai. Participanţii sunt îmbrăcaţi cu toţii în straie de
sărbătoare: cămăşi brodate, iţari albi, brâie roşii şi chimire, cizme,
pieptare, sumane sau cojoace. Căciulile negre sau brumării de astrahan au
„zgărduţe de mărgele şi salbe de iederă cu busuioc“, însemne ale rangului
deţinut pe durata ceremonialului. Bătrânii povestesc despre fetele care fură
aceste fire de busuioc, ca vor avea noroc tot anul. Elementul care separă
Pluguşorul de Plugul Flăcăilor este însuşi plugul. Pus pe roţi şi împodobit cu
brazi decoraţi cu panglici colorate, ciucuri, covrigi şi mere roşii, având în
vârf un ştergar brodat, acesta conferă ritualului un statut special. Plugul
este tras de două până la patru perechi de boi sau de cai. Odată intraţi în
curţile gospodarilor, vătaful, adică şeful cetei, începe să recite Pluguşorul,
acompaniat de sunetele buhaiului şi ale fluierului. La final, flăcăii trag
brazda cu plugul în mijlocul curţii, în semn de belşug. Acest obicei îşi are
rădăcinile în străvechea credinţă dacică a perpetuării vieţii, a unui nou
început. Vechi izvoare atestă celebrarea Anului Nou toamna, apoi primăvara,
crezându-se că, la echinocţii, forţele naturii pot influenţa viaţa. Considerând
că anul este personificarea Soarelui, că se numeşte An Vechi înainte de miezul
nopţii, apoi An Nou după ce renaşte, romanii au mutat sărbătoarea la 1
ianuarie, celebrând-o cu bucurie, masă bogată şi casă luminată. Obiectele
simbolistice sunt mai încărcate, precum şi textul, deşi mesajul rămâne acelaşi
ca în Pluguşorul copiilor. Simbolul obiceiului purtat de copii este Sorcova,
odinioară realizată din ramuri de măr, prun, cireş, sau trandafir, puse la
înmugurit de Sf. Andrei şi împodobite cu beteală roşie. Copiii intră în casele
oamenilor, îi lovesc uşor cu Sorcova, spunându-le:
Sorcova, vesela,
Sa trăiţi, Să-mbătrâniţi, Ca un măr, Ca un păr, Ca un fir de trandafir. Tare ca
piatra, Iute ca săgeata, Tare ca fieru', Iute ca oţelu', La anu' şi la mulţi
ani! Când copiii şi-au terminat de rostit urările, Semănătorii, (cei care
poartă în trăistuţe boabe de grâu, porumb, fasole) încep să arunce prin casă seminţe,
cu credinţa că acestea vor determina belşugul recoltelor viitoare. Semănatul
Semăn grâu, semăn secară, Până seară să răsară; Până mâine să se coacă Pâine
multă să se facă! Sănătate şi la mulţi ani! Anul Nou cu sănătate, Voie bună în
bucate! Ploi la timp, Noroc la plug! S-aveţi parte de belşug, Să trăiţi,
să-ntineriţi Întru mulţi ani fericiţi! Vergelul "Vergelul este un ritual
la care participă mai ales tinerii necăsătoriţi, dar şi părinţii acestora, în
ajunul noului an.
Vasilca - obicei
agrar care reprezintă jertfa grâului în ipostaza zoomorfă a Porcului. Este
structurat după modelul colindelor cetelor de feciori şi se practică în ajunul
sau în noaptea Anului Nou. Ţiganii obişnuiau să numească „Vasilca" urşii
domesticiţi pe care îi jucau prin sate în ajunul sau dimineaţa Anului Nou. În
vechime, când ţiganii erau încă sclavi, cereau de la domni capul porcului tăiat
de Crăciun. Acesta era împodobit, iar în ajun, sau chiar de Anul Nou, era
purtat pe la casele oamenilor, care îi răsplăteau cu bani sau produse
alimentare. În perioada Anului Nou, se practică şi jocurile cu măşti, datini cu
valoare documentara şi expresivitate artistică deosebite.Acestea constituie
întruchiparea fantastică a unor zeităţi arhaice ale vegetaţiei:
"Capra", "Brezaia", "Cerbul" "Turca"
"Ursul", "Căiuţii", Frumoşii" etc., simboluri ale
fertilităţii şi fecundităţii, care, după aprecierea specialiştilor, leagă
spiritualitatea românească de antichitatea greacă şi de civilizaţiile
orientale.
Ajunul Bobotezei
- 5 ianuarie În ajunul Bobotezei se ţine post. În această zi se mănâncă grâu
fiert cu miere şi nucă, plăcinte cu varză sau ceapă, borş etc. Pentru a fi
sănătoşi şi feriţi de necazuri, unii oameni ţin post negru. De asemenea, fetele
fecioare speră să se mărite în acest an. În această zi se fac observaţii
meteorologice, se ghiceşte viitorul şi se fac farmece şi descântece pentru
dragoste. Astăzi, preotul se duce din casă în casă cu „Iordanul”, sfinţind casele
şi pe locuitorii acestora.
Boboteaza
(Iordanul, Botezul Domnului) - 6 ianuarie În Moldova şi Transilvania se practică
Chiraleisa, obicei de purificare a spaţiului şi de invocare a rodului bogat şi
are loc la Bobotează. Este organizat de copii după modelul colindelor. În
ajunul sau în ziua de 6 ianuarie, grupuri de băieţi intră în curţile oamenilor
şi înconjoară casele, grajdurile, holdele, sunând din clopoţei, tălăngi, fiare
vechi, rostind în cor versurile : “Chiraleisa, spic de grâu, Până-n brâu, Roade
bune, Mană-n grâne!” În Bucovina, în dimineaţa acestei zile, oamenii aprind focuri,
joacă în jurul lor şi apoi sar peste ele, acest obicei numindu-se ardeasca. „La
Apă-botează, mai toţi românii aprind paie şi frunze şi fac pară mare şi după ce se miceşte
para sar peste ea” - Simion Florea Marian Cuvântul Chiraleisa are la origine o
formulă liturgică grecească şi în limba română înseamnă “Doamne miluieşte!”. În
această zi, preoţii sfinţesc apele. Lângă apă se face Agheasma mare, din care
oamenii iau şi îşi stropesc casele şi vitele, păstrând restul în sticle, pentru
leac. Se spune că cine se aruncă în apă în această zi, va fi ferit de toate
bolile şi că atunci când preotul aruncă crucea în apă, dracii ies şi fug pe
câmp, însă ei nu sunt văzuţi, îi pot vedea doar lupii. Spun bătrânii noştri că
dacă în ziua de Bobotează vremea e frumoasă, anul va fi bogat în pâine şi
peşte. În sudul ţării se practică Botezul şi Încurarea cailor (alergarea cailor
pe câmp), ritual care are drept scop purificarea văzduhului (prin zgomote) de
duhurile rele. Într-un colind de fecior, calul ameninţat că va fi vândut,
răspunde:
„-Stăpâne,
stăpâne, De vândut me-i vinde Da-ţi mai adu aminte An la Bobotează Pe gheţă
răşneaţă, Caii potcoviţi Şi încă hrăniţi. Dar eu nici potcovit Şi nici hrănit
Şi eu m-am silit Pe toţi i-am întrecut Pe cinste ţi-am făcut Ţie de voinic Mie
de cal bun”. Toate aceste obiceiuri legate de Bobotează au o dublă
semnificaţie: de alungare a spiritelor rele care bântuie libere de la Crăciun,
dar şi de atragere a belşugului. „La Bobotează, când moaie preotul crucea în
apă, toţi dracii ies din apă şi rătăcesc pe câmp până trece sfinţirea apelor.
Şi nimeni nu-i vede afară de lupi care se iau după dânşii şi unde-i ajung,
acolo se iau după dânşii” - Simion Florea Marian.
Sf. Ioan
Botezătorul – Sântion - 7 ianuarie “Ultima zi a ciclului sărbătorilor de iarnă,
Boboteaza, cuprinde motive specifice tuturor zilelor de renovare ale anului,
inclusiv ospeţele şi manifestările orgiastice. Petrecerea zgomotoasă a femeilor
căsătorite, organizată în ziua şi noaptea de Sântion (7 ianuarie, a doua zi
după Bobotează,) care pastrează amintirea manifestărilor specifice cultului
zeului Dionisios, este numită, în judeţele din sud-estul României (Buzău , Vrancea, Brăila ,
Tulcea şi Constanţa ),
Ziua Femeilor, Iordănitul sau Tontoroiul Femeilor. Ion Ghinoiu – Datini şi
obiceiuri de Bobotează.
Iordănitul - De
la Bobotează la Sf. loan, grupuri de feciori merg cu Iordanul. Ei împrumută busuioc
şi agheasmă de la preot (folosite de Bobotează) şi merg pe la casele oamenilor,
botezându-i şi iordănindu-i. Feciorii iau în braţe fiecare membru al familiei
şi se învârtesc. Unii oameni se luptă cu aceştia ştiind că „iordănitorii” sunt
ajutaţi de Sf. Ioan care dă putere şi celui care se luptă cu ei. Se spune că
dacă un flăcău a fost „iordănitor” un an, trebuie să continue trei ani la rând.
Udatul Ionilor -
Unul dintre cele mai comune nume la români este Ioan. În dicţionarul etimologic
semnificaţia acestui nume este “cel de care Dumnezeu are milă". Patronul
spiritual al celor care poartă acest prenume este Sfântul Ioan Botezătorul care
se serbează în 7 ianuarie. Românii au parte de tradiţii şi obiceiuri
deosebite care, prin originalitatea şi caracteristicile specifice, leagă
vechile timpuri de cele noi.
Bibliografie:
Ion Ghinoiu- Sarbatori si
obiceiuri romanesti,Editura Elion,Bucuresti,2002
Tudor Pamfile-Sarbatorile la
romani,Editura Saeculum I.O 1997
Tache Papahagi-Mic dictionar folclo
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu