Educatoare: Onofrei Carmen
Craciunul,
nu este o perioada, nici un sezon, ci o stare de spirit. Adevaratul spirit al
Craciunului il regasim in colindele ce ne
trezesc rezonante afective de inalta sensibilitate si de puternica
intensitate, creand o atmosfera de bucurie si un farmec cu totul specific trairii
religioase, caci ele pastreaza ceva din fragezimea crestinismului primar.
Dintre obiceiurile calendaristice cele mai răspândite şi mai
spectaculoase, cu originea în credinţe şi mituri străvechi, sunt de bună seamă
ciclurile legate de sărbătoarea Naşterii lui Iisus şi schimbarea anului. Perioada sărbătorilor de iarnă începe de Sfântul Nicolae, sărbătorit de
credincioşii ortodoxi pe 6 decembrie şi se termină de Bobotează pe 6 ianuarie -
o lună în care tradiţia este la loc de cinste.
Vechile
datini româneşti ne ajută în fiecare an să simţim şi să trăim atmosfera plină
de căldură şi veselie a sărbătorilor de iarnă.
Crăciunul este sarbatoarea în jurul căruia gravitează o multitudine de
colinde, urări şi tradiţii specifice, care trimit spre vremuri demult apuse,
dar ce se regăsesc, surprinzător, în contemporaneitate.
În folclorul românesc Colindatul de Crăciun este cel mai important
ciclu sărbătoresc popular tradiţional, cel mai bogat şi colorat prilej de
manifestări folclorice.
Deprinderea de a colinda, de a saluta cu mare bucurie Naşterea Domnului, de a-L întâmpina cu urări, daruri, petreceri, cântece şi jocuri este străveche. Colindatul deschide amplul ciclu al sărbătorilor de iarnă.
Deprinderea de a colinda, de a saluta cu mare bucurie Naşterea Domnului, de a-L întâmpina cu urări, daruri, petreceri, cântece şi jocuri este străveche. Colindatul deschide amplul ciclu al sărbătorilor de iarnă.
Cei dintâi colindători au fost păstorii care au venit la peştera
luminată unde S-a născut Pruncul Iisus şi bucurându-se de acest semn ceresc şi
de glasul îngerilor au vestit degrabă în cetatea Betleemului minunea la care au
fost martori.
Colindele, "aceste minunate creatii populare", s-au pastrat
din generatie in generatie si au rasunat in fiecare an, fara intrerupere, in
casele crestinilor, in noaptea sfanta a Nasterii Domnului, sub luceafarul de
argint al pacii, indatinandu-se, raspandindu-se si fiind nelipsite din
manifestarile religioase ale credinciosilor nostri.
Colindele sunt de două
feluri: colinde religioase şi colinde laice. Colindele religioase au o origine
literară şi se referă la Iisus. Colindele lumeşti au caracter liric şi sunt
adaptate de colindători la situaţia celor care le cântă. Colindatul cu motive religioase,
deşi de origine bisericească, e totuşi format după modelul colindatului de tip
păgân.
Putine popoare din lume au insotit minunea venirii Fiului lui Dumnezeu
cu o imbratisare asa de calda si de duioasa si au exprimat-o asa de bogat in
forme artistice, cum a facut-o poporul roman.
Colindele
noastre romanesti sunt deosebit de valoroase pentru bogatele idei morale si
sociale pe care le exprima. Pe langa mesajul ceresc al mantuirii, colindele au reprezentat
si o scoala de imbarbatare, de nadejde si de virtuti morale in viata
credinciosilor, exprimand dragostea de oameni, facerea de bine, smerenia,
ascultarea si bunatatea, cinstea, dragostea de tara, eroismul, bucuria
sarbatorilor, dorinta de prosperitate, belsug si pace, ca idealuri nepieritoare
si caracteristici esentiale ale sufletului poporului nostru. In ele eticul s-a
imbinat in chipul cel mai armonios si mai fericit cu esteticul.Colindele
romanesti sunt pastrate, gustate si apreciate pentru valoarea lor teologica.
Ele sunt inmiresmate de parfumul cel mai ales al evlaviei noastre crestinesti si stramosesti,
sunt o transpunere in forma populara cantata a credintei noastre ortodoxe.Sunt
inspirate din Sfanta Scriptura si din Sfanta Traditie, din slujbele
divine si din iconografie. In versurile lor duioase si pline de credinta se
descifreaza sensurile adanci ale
unei trairi religioase autentice, bazate pe marturia de nezdruncinat a dreptei credinte, dezvaluind ascultatorilor dogma
ortodoxa. Nici una din invataturile de baza ale credintei crestine nu
este uitata sau nefolosita in colindele noastre romanesti. In ele se rasfrange invatatura crestina despre pacatul stramosesc, intruparea si
nasterea Mantuitorului, rascumpararea oamenilor prin moarte si Invierea Sa,
supracinstirea Maicii Domnului, cinstirea Sfintilor, Sfintele Taine,
invatatura despre rai si iad si judecata viitoare.Majoritatea colindelor au in
centrul lor persoana Mantuitorului nostru Iisus Hristos, descriind mai ales
intruparea si nasterea Lui cea mai presus de minte, pe care o exprima in mod
simplu, fara speculatii teologice subtile, ci cu sentimentul trairii unui mare adevar de credinta.
Colindul
este o nepreţuită zestre spirituală pe care o moştenim din moşi-strămoşi. El este sfânt pentru că transmite un mesaj
ceresc, o veste de la Dumnezeu. Dar colindul este şi bun pentru că această
veste are menirea să slujească vieţii, să aducă atâta bine în lume şi între
oameni. Din vremuri vechi, colindele, datinile şi obiceiurile noastre de
Crăciun au fost o adevărată şcoală de virtuţi morale, întărind simţămintele de
bună întelegere. În colinde, simplitatea, uşurinţa şi cursivitatea versului
popular exprimă o mare bogăţie de idei, într-o formă plină de frumuseţi
artistice, în care figurile de stil abundă, comparaţiile se întrec una pe alta
şi diminutivele nu lipsesc aproape din nici un vers. Este, de altfel, tot ceea
ce dă gingăşie, frumuseţe, farmec şi duioşie colindelor.
Sub raportul maiestriei artistice a versului
si a melodiei, colindele ocupa un loc de seama in creatia poporului nostru. Ele
formeaza un tot unitar cu doinele, baladele populare si cantecele de vitejie,
cu basmele, ghicitorile, proverbele si zicatorile. Venind din lumea obstilor
satesti, colindele pastreaza, fara indoiala, unele din ele mai vechi realizari
poetice romanesti. Ele exprima, sub forma poeziei populare florile alese ale
simtamintelor noastre crestinesti in fata tainei celei din veac ascunse, precum
si binefacerile ce s-au revarsat asupra omenirii prin intruparea Fiului lui Dumnezeu.
Colindătorii
sunt chipul îngerilor care au vestit Naşterea Domnului. La colindat se pleacă
în ordinea inversă vârstei: cei mai mici mai întâi, cu Moş-Ajunul: “Bună
dimineaţa la Moş-Ajun ...”, mai apoi cei mai în vârstă, de după-amiaza până pe
înserate, până în puterea nopţii sau chiar “noaptea pe la cântători”.
Adevăratul colindat se
desfăşoară în seara şi noaptea de Crăciun. Colindătorii se adunau în cete bine
rânduite. Fiecare grup îşi alegea un conducător numit de obicei „vătaf“ sau
„jude“. Colindătorilor propriu-zişi li se alăturau câţiva flăcăi cu sarcina să
poarte, în saci şi traiste, darurile primite. Pe vremuri, fiecare ceată putea
să ia la colindat numai o anumită parte a satului, având grijă să nu pătrundă
în zona ce se cuvenea alteia.
Odată
intraţi în curtea casei, colindătorii îşi depănau repertoriul înaintea
membrilor casei, adunaţi în prag. După ce cântecele din faţa casei se terminau,
gazda îşi invita colindătorii în casă. Aici, înainte de aşezarea la masă pentru
ospăţul comun, vătaful cetei poruncea să se cânte alte câteva colinde. Numărul
colindelor depindea în mare măsură de rangul gazdei şi de belşugul de daruri pe
care ea urma să le ofere colindătorilor. Sunt obiceiuri nepretuite, din pacate
lasate in trecut de majoritatea dintre noi romanii, dar care au fost descrise
si de Eliade:
„Ritualul se desfăşoară de obicei începând din
Ajunul Crăciunului (24 decembrie), până dimineaţa zilei următoare. Grupul de
şase până la treizeci de tineri (colindători) aleg un vătaf, care cunoaşte obiceiurile
tradiţionale şi vreme de patruzeci sau optsprezece zile ei se adună de patru,
cinci ori pe săptămână, într-o casă anumită, ca să primească instrucţia
necesară. În seara zilei de 24 decembrie, îmbrăcaţi în straie noi şi împodobiţi
cu flori şi zurgălăi, colindătorii fac urări mai întâi la casa gazdei, apoi
trec pe la toate casele din sat. Chiuie pe străzi, cântă din trompete şi bat
darabana, pentru ca larma făcută să alunge duhurile rele şi să-i vestească pe
gospodari de sosirea lor. Ei cântă prima colindă la fereastră şi după ce au
primit învoirea celor ai casei, intră în casă şi îşi continuă repertoriul,
dansează cu fetele tinere şi rostesc urările tradiţionale. Colindătorii aduc
sănătate şi bogăţie, reprezentate de o rămurică de brad pusă într-un vas plin
cu mere şi pere mici. Exceptând familiile cele mai sărace, de la celelalte
primesc daruri: colaci, plăcinte, fructe, carne, băutură, etc. După ce au
străbătut întreg satul, grupul colindătorilor organizează o serbare la care iau
parte toţi tinerii.” (Mircea Eliade în Istoria credinţelor şi ideilor religioase)
Fiecare
gospodar din sat ar trebui să primească ceata colindătorilor. Nicio casă
nu trebuie să rămână necolindată, oricât de rea ar fi vremea. Se credea pe
vremea stra-stra-stramosilor nostri ca atunci când nu se vor mai auzi colinde
pe pământ vor ieşi diavolii şi vor pune stăpânire pe lume.
Daca
ar fi adevarate acestea, atunci vremea aceea nu e departe. Cu fiecare an ce
trece, tot mai putine sunt gazdele pentru colindatori. Descurajati de portile
gasite inchise, tot mai putini pornesc a colinda.
Caci noi, in graba inutila de a bantui supermarketurile si de a ne
amagi cu false culori si arome pierdem esentialul. Ascultam colinde ” sintetice
” pe c.d.-uri, prea infrigurati si obositi sa iesim din casa pentru a bate pe
la porti. Am devenit prea comozi, singuratici si ingamfati pentru a putea duce
mai departe traditia primita de la stramosi. Doar bunicii isi mai amintesc
vremea adevaratelor colinde, cu dor in suflet de a retrai bucuria lor simtita odinioara.
Si totusi an de an in preajma Craciunului simtim ca e vremea
colindelor, e vremea focului care implineste painea, a ninsorilor care te
cheama la povesti, a zapezilor care te invaluie la ceas de seara, e vremea
amintirilor depanate in clinchet de clopotei si a saniilor trase de cai.
Ca parte integrantă a folclorului religios,
colindele prezintă o valoare nepreţuită prin originea şi mai ales prin vechimea
lor. Ele reprezintă cântecul nostru strămoşesc şi una din cele mai vechi forme
de manifestare a folclorului religios românesc. Prezenţa în colindele şi
pluguşoarele noastre a numelui lui “Bădica Traian” ne aminteşte de timpul
formării poporului român şi de strămoşii neamului nostru.
“Fără obiceiurile şi
tradiţiile noastre, fără portul şi limba noastră,
nu am putea să ne
numim români.”
Bibliografie:
Istoria
credinţelor şi ideilor religioase – M. Eliade
Traditii si obiceiuri
specifice sarbatorilor de iarna - Lazar Mihaiela
Colindele in viata si
spiritualitatea credinciosilor romani - Nicolae Necula
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu