CRĂCIUNUL – ORIGINI, TRADIȚII ȘI SEMNIFICAȚII




Profesor: Ivancov  Elena
ȘcoalaGimnazială „OctavBăncilă” Corni



          Crăciunuleste o sărbătoarefoarterăspânditășiașteptatăatât de ceimici, câtși de ceimari. PentrufiecaredintrenoiCrăciunuladunăstărișisemnificațiiparticulare, dincolo de simbolisticareligioasă.
OriginileCrăciunuluisunt diverse șidiferăînfuncție de cultură, religie, istorieșisocietate.
            Crăciunuleste o sărbătoarecreștinășireprezintăNaștereaDomnuluiIsusHristos.
Existădouă date de celebrare, înfuncție de calendar: 25 decembrieînțările care țincalendarulgregorianși 7 ianuariepentruceicețincalendaruliulian.
La noi, Crăciunulestesărbătorit la 25 decembrie, deoareceesteaproape de Solstițiul de iarnă, una din celemaiimportantezile ale dacilor. Tot la data de 25 decembrieerausărbătoriteSaturnaliile – moment în care oameniibogațifăceaudaruricelorsăraci.
Înaceastăperioadă, conducătoriispiritualiaicelților, pregăteauansamblul de ritualuripentrucelebrareaceleimaiimportantesărbătoricunoscute de universullor, șianumetăiereavâscului.Procesiunileloreraupline de mister șitrebuiausă participle la eletoțimembriicomunității. Acest ceremonial începeaînsearasolstițiuluișiduraaproximativ o săptămână, pânăînapropiereaAnuluiNou, cândculoareavâscului se schimba din verdedeschisînauriu. Tot acumrealizaușisacrificiul de sânge, acest ritual fiindînchinatzeităților.
Astăzi, peteritoriul de influențăcreștină, la data de 21 decembrieestesărbătoritSfântulIgnatieTeofanul, episcop al Antiohiei.
SuprapuspesteaceastăsărbătoarepurcreștinăesteIgnatul, cândîngospodăriisuntsacrificațiporci, însăacumsuntdestinațiconsumului, și nu îmbunăriiunorzeități. Sacrificiulacestaestepurpăgân, însăobiceiul s-a extinsși a fostadoptat.
Biserica a încercatsăcontracarezeoarecumtradiția, hotărândcaîncepând cu anul 350 să fie sărbătoritănașterealuiIsuspe 25 decembrie. De menționatestefaptulcă, pânăînacel moment, sărbătoareaCrăciunului era celebratăpe 6 ianuarie.
            Începriveșteorigineadenumirii de Crăciunnu existăpăreriferme.
Al. Rosetti, Al. Graur, Ovid Denusianu au ajuns la concluziacătermenulcreatioexplicăetimologiacuvântuluiCrăciun.PotrivitautorilormenționațicuvântulcreatiodescoperăziuacreăriiluiIsusHristos.Acestlucruar fi greșit, însă din perspectivădogmatică, întrucâtCrezulstabilitprinprimulsinuodecumenic de la Niceeaînanul 325 dupăHristosafirmădespreIsuscăestenăscut ( din DumnezeuTatăl), iar nu făcut (creat).
AlțicercetătoriprecumVasilePârvan, SextilPușcariuconsiderăcătermenulCrăciunprovine din latinesculcalatio.La romani, princalatio se înțelegeaconvocareapoporului de cătrepreoțiipăgâni, în prima zi a lunii, pentruanunțareasărbătorilor din lunarespectivă.
O altăexplicațieprivindorigineaacestuitermen a fostpropusă de profesorul Gheorghe Musu (1913-1987). El susținecătermenulCrăciun ,numeabradul care era aprinsînsearașidinainteasolstițiului de iarnă. Conform adepțilorreligiilornaturiste, foculrezultat din ardereabutuculuiaveamenireasăîntăreascăsoareleamorțit, să-i deaacestuiaputeresă-și continue călătoriasa.
CândHristos, numit „Soareledreptății”, a luatlocul „vechiuluisoare” cinstit de religiilenaturiste, a fostpreluatășidenumirea de Crăciun.
            Crăciunul a fostsărbătoritînainte de era pre-creștinăcafiind prima zi a AnuluiNou; majoritateațărilor din Europa au păstratCrăciunulcafiind prima zi din noul an pânăînsecolele XV-XVIII; înȚărileRomâne din Banat șiTransilvania, prima zi a anului se numeșteCrăciunulMic, nu AnulNou.
Alțicercetători ne spun că de Crăciun, dinmunte, coboraubătrâniiasceți, îmbrăcațiîncojoace de oaie, șicărauîndesăgilelorcrengi de vâsc; vâsculeste un leac universal atât la oamenicâtși la animale.
Tradițiileromânești de Crăciunsuntasociate cu foculșilumina.Acesteelemente se regăsesc de faptînmajoritateațărilor din Europa șireprezintăsperanțacăzeulsoarevaregăsiputeresăreînvieșisăaducăprimăvaraceabogată.
            Unsimbolmultpreacunoscutestebradul de Crăciun. Acestaexistăîntradițiileromânești cu multînainte de era creștină.
Pentrumultețărieuropeneși de pecontinentulamerican, pomul de Crăciunesteunul din simbolurilepreferatepentru a reprezentaaceastăsărbătoare. Dar, înrealitate, pomul nu are nici o legătură cu NaștereaDomnului. Bradul, șialțipomiverzi, suntmereusimbolici la vechilepopoaredeoareceindicauviața care continuășisperanțaîntoarceriiprimăverii.
La noi, bradulesteîntâlnitșiacumînmulteritualuri de trecere, moștenit din tradițiile pre-creștine, integrate de noileritualuricreștinești. Bradulesteprezent la celemaiimportanteevenimente din viațaunuiom: botezul, căsătoriașiînmormântarea. Bradul se considerăcăaducenoroc, viațălungă, prosperitateșifertilitate, motivpentru care oameniiîșiîmpodobesc casa cu crengi de brad.
Obiceiul de aîmpodobiîncasăbradul de Crăciun se pare că a fostadoptat din Germania.
S-a păstratînsășivechiulobicei de a aduceîncasă, înperioadadinainteaAnuluiNou, o ramură de copac, în general de măr, și de a o puneînapă. Ramuraînfloreștepână la AnulNoușisimbolizeazăviațănouășiprosperitate.De aceea, multe din colindelenoastre au carefrencuvintele „floridalbe, flori de măr”.
Uniioamenileagăbradul de Crăciun de o legendă care povesteștecăînsecolul al VIII-lea,în Germania de astăzi, un misionarpenumeBonifaciu a adunatînjurulsăucâteva personae botezate recent care trebuiausărenunțe la obiceiurilepagâne.Înacestscop, ceiproaspătbotezațitrebuiausădoboare la pământ un stejarbărtân care era utilizatpentrusacrificii. Stejarul a căzutși s-a ruptînpatru, iarînmijloculsău a apărutun brad. SfântulBonifaciu a propusatuncisă fie luatbradulșisă fie pus casimbol al credințeiregăsite, deoarecebradularată cu vârfulsăusprecer, iarramurile sale mereuverziamintesc de viațaveșnică.
            O altălegendă, din nordulEuropei, povestește cum odată, de mult, Credința, SperanțașiIubirea, au fosttrimisepepământpentru a găsi un copac care să fie înaltcâtsperanța, mare câtiubireași solid cacredința. În plus, trebuiasăaibă o cruce la fiecareramură. Legendaspunecăceletreivirtuți au căutatîndelung, pânăcând au găsitbradulînpădurile din Nord. Ele l-au luminat cu razelestelelor, șiastfelpomul a devenitprimul brad de Crăciun.
            ÎnRomânia, bradul de Crăciun a fostîmpodobitpentru prima dată la palatulregelui Carol I de Hohenzollern, înanul 1866, iar de atunciromânii au preluataceastătradiție.
Culoareaverde a braduluirămâneaceeași de-a lungulanilorșisimbolizeazăsperanțaveșnicăaomenirii. Verdeleesteculoareatinereții, a speranțeineînvinse, culoareapromițătoare de belșug a naturii.
Luminițelepomuluireprezintăstelele care sclipescpecer, simbolizândgândurileomului care se întorcmereuînspreînalturi, spreDumnezeu. Prin forma satriunghiulară, bradulsimbolizeazăSfântaTreime, iarpodoabele cu care acestaesteîmpodobitsuntsimbolurilecunoașteriișibogăției.
Învărfulbradului de Crăciun se pune o stea, casimbol al stelei care i-a călăuzitpe magi până la Isus.
            Pelângăbradul de Crăciun, creștiniiorneazășiașanumitelecoronițe de Crăciun, ce le agațăpeușile de la intrare, simbolizândsănătateșinoroc, iar forma rotundă a acestorareprezintăveșniciadragostei care nu moareniciodată.
O altăplantăfolosită la decorareacaselorînpreajmaCrăciunuluiestevâscul. Se spunedesprevâsccăeste o plantătămăduitoare, simbolizând , la unelepopoare, armoniașipacea. De asemenea, sărutul sub vâsc face maitrainicășimaiputernicăiubireaîntr-un cuplu.
            Darulestepoateceamai mare bucurie a Crăciunului. Cadoul, frumosîmpachetatgăsit sub bradulîmpodobitîndimineața de Crăciun, estelucrul la care toțicopiii (și nu numai) se gândesc și îl așteaptă cu nerăbdare.
Cadourile sunt o manifestare de iubire, simbolizând actul de afecțiune de care a dat dovadă Dumnezeu față de oameni când l-a trimis pe fiul său Isus. Cadourile ne reamintesc că Isus Hristos a fost un dar dat omenirii de către Dumnezeu. Obiceiul darurilor de Crăciun se pare că provine din exemplul celor trei magi care au urmat steaua pentru a i se închina lui Hristos. Ei i-au oferit lui Isus, ca unui împărat: aur, smirnă și tămâie.
            O altă caracteristică a acestei perioade sunt ciorăpeii de Crăciun. În spatele lor stă o legendă frumoasă, care spune că după ce un nobil și-a pierdut soția și-a risipit de durere întreaga avere, lăsându-le pe cele trei fiice într-o sărăcie cruntă. Aflând povestea fetelor, Sfântul Nicolae a aruncat trei pungi pline cu bani de aur în hornul casei. Pungile au căzut în ciorăpeii puși la uscat, agățați de șemineu.
            Clopoțeii, un alt simbol al Crăciunului, anunță Nașterea lui Isus și de asemenea faptul că oițele rătăcite sunt găsite după sunetul clopoțelului ce-l poartă la gât.
Sunetul clopoțelului ar trebui să-i reamintească omului că trebuie să se întoarcă la turma din care s-a rătăcit. Clopoțelul înseamnă călăuzire și regăsire; el înseamnă întoarcere și ne amintește că fiecare în parte are o valoare neasemuită în ochii lui Dumnezeu.
            Culoarea roșie, este prima culoare a Crăciunului. Creștinii care au folosit-o pentru prima dată au ales-o ca să le amintească de sângele Mântuitorului, sânge care s-a vărsat pentru toți oamenii, atunci când Hristos și-a dat viața pentru noi, astfel ca fiecare să putem avea parte de darul oferit nouă de Dumnezeu – viața eternă.
Roșu este o culoare plină, intensă, vie. Este cea mai măreață dintre toate culorile. Ea simbolizează darul lui Dumnezeu pentru noi.
            Lumânările sunt un simbol al luminii Mântuitorului cuprinzând întregul pământ și o expresie a recunoștinței oamenilor față de Steaua de la Bethleem. Lumânarea asociază materia și spiritul. Ceara care arde și se distruge, și flacăra care se înalță exprimă, din punct de vedere creștin, dubla natură a lui Isus Hristos: umană și divină.
            Ritualurile cu caracter magic s-au păstrat până în prezent, fiind regăsite în tradiția noastră populară.
Cel mai răspândit obicei românesc este cel al colindatului. Colindul este unul atât de natură religioasă , cât și laică.
Termenul „colindă” vine din latinul calendae, prima zi a lunii la romani (de aici și calendar). Calendele din ianuarie se sărbătoreau cu cântări, urări de petreceri, pe care creștinismul nu le-a îndepărtat, ci le-a adoptat și le-a dat un caracter creștin. De aceea, la noi, colinde se cheamă atât cântările și urările religioase specifice Crăciunului și Bobotezei, cât și cele ocazionale de Anul Nou.
Conform tradiției, în dimineața zilei de 24 decembrie și până aproape de miezul nopții, cete de copii între 5 și 14 ani merg cu „Moș Ajunul”, un text augural, scurt, rostit la fiecare casă și care anunță deschiderea seriei de colinde și practici uzitate în această perioadă.
Colindele de Crăciun sunt un mod de a reflecta mai profund și totodată mai simplu asupra misterului Nașterii Mântuitorului și de a exprima, totodată, bucuria și recunoștința noastră față de Dumnezeu care s-a făcut om pentru mântuirea noastră.      
            Crăciunul rămâne cea mai adorată sărbătoare creștină, în care, cel puțin la nivel de teorie, trebuie să devenim mai îngăduitori, iertători, mai umani, mai atenți la ceilalți, și mai puțin la noi.
Crăciunul nu înseamnă doar o casă împodobită, Crăciunul înseamnă o casă împodobită de întreaga familie care își dedică efortul de a scoate ce e mai frumos din ea, nu înseamnă un brad plin de lumini, ci un brad plin de lumini ce luminează atât încăperea, cât și sufletele oamenilor.
Crăciunul e acea dimineață în care te trezești zâmbind și totodată seara în care te duci la culcare liniștit și împlinit, cu același zâmbet de mulțumire pe față. E ziua în care ți-ai propus să fii mai bun, mai darnic. E ziua în care împarți zâmbete fără vreun motiv anume, dar nu pentru că „trebuie”, ci pentru că sufletul tău zâmbește fără să vrei, pentru că fiecare firicel din tine se bucură în această zi, pentru că îți vezi prietenii și familia și pentru că e una din zilele în care îți reamintești cum e să fii copil, cum este să ai sentimente necondiționate pentru ceva ce nici nu e palpabil dar , cu toate acestea, îți tramsmite emoții, și nu în ultimul rând pentru că definiția Crăciunului se rezumă la un singur cuvânt: IUBIRE.




Bibliografie:
Dicționarul etimologic român – Alexandru Ciorănescu
Mitul Creștin – Octavian Chețan, Paul Bala
http: //ro.wikipedia.org


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu