Prof. Înv. Preşcolar: Hoancia Liliana Grădiniţa Nr. 11 ,,Micii Cercetaşi” Botoşani
În Bucovina,
Crăciunul este sărbătoarea care se păstrează, poate, mai mult decât în alte
părţi, fără mari abateri de la tradiţie. În preajma Crăciunului, se recuperează
sau se restituie lucrurile împrumutate prin sat, deoarece se consideră că nu
este bine să ai lucruri împrumutate pe durata sărbătorilor de iarnă.
În ziua de
Ajun, femeile obişnuiesc să ascundă fusele de la furcă de tors sau să introducă
o piatră în cuptor, crezând că îndepărtează, în acest fel, şerpii din preajma
gospodăriei.
În dimineaţa
aceleiaşi zile se obişnuia, până de curând, că femeia să iasă afară, cu mâinile
pline de aluat, să meargă în livada şi să atingă fiecare pom zicând: „cum sunt
mâinile mele pline cu aluat, aşa să fie pomii încărcaţi cu rod la anul”.
În Bucovina,
colindatul este nu numai o datină ci, prin modul de organizare, a devenit o
adevărată instituţie, cu legi şi reguli specifice. Copiii şi tinerii se
întrunesc, din timp, în grupuri de câte 6 persoane, pentru alcătuirea
viitoarelor cete, selecţia făcându-se în funcţie de categoria socială,
afinităţile personale, calităţile morale sau gradele de rudenie.
Tot din
timp se alege şi conducătorul cetei – numit vătaf, calfa sau turc – ce trebuie
să fie un bun organizator, să aibă autoritate asupra tinerilor, să aibă o
conduită morală ireproşabilă şi să fie un bun dansator.
Poate cel mai important moment în derularea sărbătorii Crăciunului
este seara de ajun, atunci când se pregăteşte o masă specială numită „masa de
ajun” şi încep colindele.
Pregătirea mesei de ajun
începea în primele ore ale dimineţii, când gospodinele coceau colacii. Colacii
Crăciunului se făceau în formă de 8 şi se păstrau până primăvara când se afumau
şi se tămâiau boii şi plugul înainte de pornitul la arăt, apoi colacii erau
mâncaţi de plugari în ţărână.
Tot acum
erau preparate douăsprezece feluri de mâncare de post (grâu pişat şi fiert,
prune afumate fierte, bob fiert, sarmale cu crupe, ciuperci tocate cu usturoi,
borş de bureţi, fasole fiartă şi „sleită” etc), precum şi mâncăruri din peste.
Bucatele erau aşezate pe masa din „casa cea mare”, după ce pe aceasta se
aşternea cea mai frumoasă faţă de masă.
Uneori, sub faţă de masă se punea fan. Peste masă se petrecea un fir
de strămătura roşie, legat sub formă de cruce, iar pe colţurile mesei se aşezau
măciulii de usturoi. În mijlocul mesei se aşeză un colac rotund iar în jurul
său se ordonau douăsprezece farfurii în care se aflau cele douăsprezece feluri
de mâncare. Seara, după trecerea preotului cu icoană, întreaga familie se
primenea şi se aşeză la această masă.
Cina
avea un caracter ritual, înainte de a se aşeza la masă, toţi membrii familiei
îngenuncheau pentru rugăciune, după care capul familiei invoca spiritele morţilor,
ce erau invitate să participe la ospăţ, şi hrănea simbolic vitele din
gospodărie, chemându-le pe nume şi aruncând peste cap câte puţin din cele
douăsprezece feluri de mâncare.
Familia se
aşeză şi se ridică în acelaşi timp de la masă, în semn de deplină înţelegere şi
unitate. Există interdicţia de a se consuma în întregime cele douăsprezece
feluri de mâncare, resturile fiind păstrate pe masă până la Bobotează, când
sunt puse în hrana animalelor sau erau aşezate într-o farfurie în fereastră,
alături de un pahar cu apă, pentru spiritele morţilor.
Obiceiul
mesei de Ajun, ce are înţelesuri profunde şi definitorii pentru lumea rurală
tradiţională, formată din plugari şi păstori, se mai păstrează, izolat, în
satele de munte din Bucovina. Colindatul, însă, moment culminant al
Crăciunului, s-a păstrat cu multă acurateţe în majoritatea comunităţilor
bucovinene. Datina este deschisă de către copii, care, în jurul prânzului, în
grupuri mici, încep colindul, trecând, pe rând, pe la toate casele. În trecut,
micii colindători, înainte de a pleca să vestească Naşterea lui Iisus, se
strângeau în cete pentru a-şi cere iertare unii de la alţii.
Odată cu
lăsarea întunericului, satele sunt animate de colindele cetelor de flăcăi care
străbat uliţele, de la un capăt la altul al satului, pe întreg parcursul
nopţii. Tinerii se îmbrăca şi astăzi în costume de iarnă tradiţionale, cu
sumane sau cojoace, şi au căciulile împodobite cu mirt şi muscate. Şeful cetei
are căciula împodobită cu panglici multicolore, ca semn distinctiv.
Până către
mijlocul secolului al XX-lea, acompaniamentul colindătorilor se realiza doar cu
fluierul şi ciurul pentru că mai târziu să se generalizeze acompaniamentul cu
fanfara sau cu instrumente muzicale moderne.
În unele localităţi, concomitent cu cetele de colindători se
deplasează cetele de mascaţi – „babe şi moşnegi” – care prin joc, gesturi şi
dialog transmit, în viziune proprie, principiul fertilităţii, ca un preambul al
Anului Nou.
Obiceiuri de Crăciun în Moldova
În Moldova se
zice că spre Crăciun se pun din toate mâncărurile într-o strachină, pe prispă,
sub fereastră, dar nu trebuie nimeni să guste din mâncare, căci noaptea vine
ursitorul, degusta şi atunci îl vezi prin fereastră.
Păgânii credeau că grânele au un spirit pe care, de obicei, îl
identificau cu un animal, astfel se explică o serie de credinţei şi
superstiţii. De exemplu, în Bucovina şi în Moldova, din turtele făcute de
Crăciun se păstrează până primăvara când sunt puse între coarnele vitelor când
pornesc la arăt. Se spune că aceşti colaci, care se fac de Crăciun, trebuie să
fie rotunzi precum Soarele şi Lună.
În
Botoşani nu se dă nimic din casă în ziua de Ajun, nici gunoiul nu se aruncă din
casă; nu se împrumuta nimic. În ajunul Crăciunului şi al Bobotezei, se ia din
toate mâncărurile de deasupra: grâu, găluşte etc., iar apoi şi două plăcinte,
una o dai întâi argatului care e la vite, dar trebuie să fie mâncăcios, ca apoi
mănâncă bine vitele peste an şi cealaltă o rupi în bucăţele s-o dumici în
mâncarea vitelor. Când le dai să mănânce zici: „Cinaţi sănătos ca şi noi
cinăm”.
Mai există o tradiţie să se pună sub faţă de masă fân, şi de toate
seminţele ca să rodească, apoi să le dea la vite, şi mai ales la vaci, ca să nu
le poată strica nimeni.
În unele zone,
în seara de Ajun se pune sub faţă de masă coasă, ca să fie toţi sănătoşi, iar
sub picioare toporul; alţii stau pe topor, ca să fie sănătoşi şi tari peste an
ca fierul. Sub masă pun cofa cu apă, să le meargă bine la vite.
Pe la sate mai există credinţa că în noaptea de Crăciun animalele ar
vorbi. Sătenii se tem că nu cumva să le audă că acesta ar fi semn rău.
În preziua de Ajun, după
miezul nopţii, între 23-24 decembrie, oamenii fac Masa de Ajun, o masă festivă
pentru sufletele morţilor, însă doar cu alimente de post. Primirea preotului
era un act de mare ceremonialitate, el trebuia să binecuvânteze masa şi să
guste din fiecare fel de mâncare.
Ajunul
Ajunul este sărbătoarea de sfârşit de an patronată de Moş Ajun, stăpânul timpului, deţinătorul puterii anului ce vine. Sub influenţa creştinismului, a decăzut ca importanţă o dată cu apariţia lui Moş Crăciun, care este identificat mai mult cu sărbătoarea religioasă.
Moş Ajun şi Moş Crăciun apar întotdeauna cu bărbile albe de zăpadă şi sunt extrem de bătrâni, întrucât vin din vremuri de mult uitate. Cei doi seamănă ca picăturile apă, sunt buni şi darnici, cutreieră toată lumea şi fac cadouri, mai ales copiilor. Moş Ajun dăruieşte nuci, pere, covrigi, colaci, colindeţi, plăcinte, prăjituri, bomboane şi tot felul de dulciuri, iar Moş Crăciun aduce haine, încălţăminte, jucării, şi cărnuri de purcel.
Conform tradiţiei, Maica Domnului, fiind pe cale să nască, cere adăpost lui Moş Ajun. Acesta, motivând că e un om sărac, o refuză, îndrumând-o spre fratele său mai bogat, Moş Crăciun. Moş Crăciun era stăpânul staulului unde au stat Iosif şi Maria când s-a născut Iisus. Moş Ajun păzea noaptea vitele şi a mers de i-a spus lui Crăciun că Maria stă să nască. Moş Crăciun a trimis-o astfel pe nevasta sa să o moşească pe Maria. După naştere, el l-a aşezat pe Iisus sub un măr şi a început să culeagă fructe pe care le azvârlea de bucurie la toţi copiii care treceau pe acolo.
Ajunul este sărbătoarea de sfârşit de an patronată de Moş Ajun, stăpânul timpului, deţinătorul puterii anului ce vine. Sub influenţa creştinismului, a decăzut ca importanţă o dată cu apariţia lui Moş Crăciun, care este identificat mai mult cu sărbătoarea religioasă.
Moş Ajun şi Moş Crăciun apar întotdeauna cu bărbile albe de zăpadă şi sunt extrem de bătrâni, întrucât vin din vremuri de mult uitate. Cei doi seamănă ca picăturile apă, sunt buni şi darnici, cutreieră toată lumea şi fac cadouri, mai ales copiilor. Moş Ajun dăruieşte nuci, pere, covrigi, colaci, colindeţi, plăcinte, prăjituri, bomboane şi tot felul de dulciuri, iar Moş Crăciun aduce haine, încălţăminte, jucării, şi cărnuri de purcel.
Conform tradiţiei, Maica Domnului, fiind pe cale să nască, cere adăpost lui Moş Ajun. Acesta, motivând că e un om sărac, o refuză, îndrumând-o spre fratele său mai bogat, Moş Crăciun. Moş Crăciun era stăpânul staulului unde au stat Iosif şi Maria când s-a născut Iisus. Moş Ajun păzea noaptea vitele şi a mers de i-a spus lui Crăciun că Maria stă să nască. Moş Crăciun a trimis-o astfel pe nevasta sa să o moşească pe Maria. După naştere, el l-a aşezat pe Iisus sub un măr şi a început să culeagă fructe pe care le azvârlea de bucurie la toţi copiii care treceau pe acolo.
În ajunul Crăciunului nu se
bea rachiu, întrucât se
spune că aceasta a fost inventat de diavol, care apoi îşi bate joc de cel ce-l
bea, zicând că rachiul are întâietate înainte tuturor bucatelor.
Tot în seara de 23 spre 24, după
miezul nopţii şi până la ziuă, copiii obişnuiesc să meargă cu colinda, cu Moş Ajunul, Bună dimineaţa la Moş Ajun şi Neaţaluş. Ei
strigă pe la ferestre „Bună dimineaţa la Moş Ajun, ne daţi ori nu de daţi” şi
primesc covrigi, mere, nuci sau colindeţe. Mâncarea primită de copii în această
noapte se dă vacilor spre a făta viţei mulţi - cât de mulţi sunt şi piţărăii.
De la acest nume această datină a umblatului se numeşte "în piţărai",
iar ajunul Crăciunului mai poartă şi numele de "ziua de piţărăi".
Un obicei specific Sărbătorilor de iarnă de a primi vizita preotului în casele noastre în ajunul Naşterii Domnului şi în ajunul Bobotezei pentru comunicarea directă a mesajului sărbătorilor printr-o comuniune caldă între credincioşi şi membrii Bisericii.
În Moldova, nu se dă nimic din casă în ziua de Ajun, nici gunoiul nu se aruncă din casă şi nu se împrumută nimic.
Un obicei specific Sărbătorilor de iarnă de a primi vizita preotului în casele noastre în ajunul Naşterii Domnului şi în ajunul Bobotezei pentru comunicarea directă a mesajului sărbătorilor printr-o comuniune caldă între credincioşi şi membrii Bisericii.
În Moldova, nu se dă nimic din casă în ziua de Ajun, nici gunoiul nu se aruncă din casă şi nu se împrumută nimic.
Fetele, pentru a-şi vedea ursitorul, pun
peste noapte sub fereastră, câte puţin din toate felurile de bucate, negustate.
Ursitorul va veni şi va gusta şi fata îl va vedea.
Ziua de Crăciun
Începând cu prima zi de
Crăciun şi până la Bobotează, copiii umblă cu steaua, ei numindu-se colindători sau crai, pe cap având coroane
de hârtie colorată. Tot acum are loc şi Vicleimul sau Irozii, când tinerii pun
în scenă naşterea lui Hristos. Vicliemul" sau "Irozii" este
datină prin care tinerii reprezintă la Crăciun naşterea lui lisus Hristos,
şiretenia lui Irod, care a poruncit uciderea pruncilor, de a afla Pruncul şi
adesea înfruntarea necredinţei, personificate printr-un copil sau printr-un
cioban.
Nelipsit la Crăciun din
casele noastre, bradul deţine de fapt în cultura populară românească funcţii
funerare: este fie substitutului miresei sau mirelui, în cazul morţii unui
tânăr necăsătorit, fie dubletul vegetal al defunctului. În dimineaţa de Crăciun
e bine să ne spălăm cu apă curată, luată dintr-un izvor sau fântână în care
punem o monedă de argint, pentru că tot anul să fim curaţi ca argintul, feriţi
de boli şi plin de bani.
Bibliografie
·
„Atlasul
etnografic român”, Ion Ghinoiu, Editura Academiei și Editura Monitorul
Oficial, București, 2003 - recenzie
·
„Zile
și mituri: calendarul țăranului român 2000”, Ion Ghinoiu, Editura
Fundației PRO, București, 1999 - [1]
·
Obiceiuri
de peste an. Dicționar, prof. Ion Ghinoiu, Ed. Fundației Culturale
Roâane, 1997
·
Sărbătorile
la români, Tudor Pamfile, Editura Saeculum, 2007
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu