BETLEEMUL-CANDELA APRINSĂ A CREȘTINILOR




Profesor Țifui Daniela,Școala Gimnazială ELENA CUZA,Iași

Minunea de la Betleem –prin nașterea Mântuitorului,acum peste două mii de ani ,devine pentru omenire început şi temei al urcuşului duhovnicesc dela omenesc la dumnezeiescşi de  pe pământ la cer. Apropierea Sa de noi devine prezenţă reală şi în noi, în sufletele noastre tot mai însetate de roua cerească a binecuvântării şi de binefacerile nemărginite de harul Duhului Sfânt. Urcând ca pe o scară cerească de la înţelesurilenoastre omeneşti, Dumnezeu ne descoperă lumina cunoaşterii vieţii veşnice şi ne umple de bucuria unei prezenţe atât de calde şiîntăritoare în ceea ce este folositor şi mântuitor.
Deci, sărbătoarea mare şi sfântă a Naşterii Mântuitorului este invitarea Pruncului Divin “Mititel şi înfăşăţel/ În scutec de bumbăcel” să intre în “peştera” sufletelor noastre, cum ne învaţă Sfântul Apostol Pavel: “Nu mai trăiesc eu, ci Hristos trăieşte în mine.”
Scopul Naşterii Mântuitorului este chemarea noastră adevărată vieţuire, nu neapărat după legăturile noastre doar cu pământul, ci mai ales după aspiraţiile noastre cereşti. În primele veacuri, creştiniisimţeau, trăiau  şi mărturiseau aceste tainice realităţi pe care le redescoperim şi noi în măsura în care Îl primim pe Dumnezeu în “Betleemul” sufletelor, al inimilor, al caselor noastre şi, împreună cu El, zidim tot atâtea “peşteri” şi în viaţa semenilor noştri tot mai suferinzi şi ,,atinşi nu numai criza economică, ci şi decea spirituală, care este chiar cauza deschiderii omeneştiîn lumea noastră,,(1).
Noua condiţie oferită de Dumnezeul lumii este iubirea frăţească şi întrajutoarea creştinească. Astfel, Betleemul – “Casa pâinii” – devine “altarul”, “steaua” călăuzitoare pentru toată umanitatea, prin darul sfânt alapropierii lui Dumnezeu cel “milostiv şi iubitor de oameni” de fiecare dintre noi. Dar această apropierenu nu este doar declarativă, festivă ori emoţională, ea devine faptă: “Cuvântul (Dumnezeu Fiul) S-a făcut trup!” ( 2). Şi iubirea, darul Preasfintei Treimi pentru lume, ne-a fost împărtăşită prin Întruparea Mântuitorului Hristos! De aceea, iubirea Lui nu este doar invitaţie, ci este împărtăşire, făcându-i pe toţi parte a Întregului, iar El pătrunde în toţi, rămânând mereu Acelaşi!
În Sfânta Sărbătoare a Naşterii Domnului participăm cu adevărat la împărtăşirea din darurile cereşti ale Mântuitorului, Filantropul prin excelenţă. El uneşte iubirea Tatălui în fapta concretă adresată omului spre ajutor şi astfel ne deschide şi nouă minţile şi inimile, să ne apropiem de cei neadăpostiţi, săraci, bolnavi ori înstrăinaţi, invitându-i în casa primitoare, “Betleemul” nostru – candelă aprinsă a filantropiei!
Această atitudine betleemică se transmite neîncetat prin Biserică şi devine lucrare sacră, asemenea unei liturghii, pe”altarul” suferinţelor aproapelui nostru. Aceasta este viaţa creştinească adevărată. Aceasta este filantropia – “uleiul” care luminează viaţa noastră de la “candela” Betleemului, la viaţa concretă a semenilor noştri. “Dumnezeu nu vrea ca un creştin să se mulţumească numai cu mântuirea lui, ci să zidească şi pe alţii, nu numai prin învăţătură, ci şi prin viaţa şi purtarea sa (...) Învăţătura cu fapta este mai bună şi cu mult mai vrednică decât învăţătura cu cuvântul. Un om ca acesta poate să înveţe chiar când tace, chiar când nu este văzut de nimeni. Un om ca acesta va înălţa mulţumiri şi laude Dumnezeului Universului, prin mii de limbi şi prin mii de guri (...) Vor respecta covârşitoarea lui virtute nu numai prietenii lui, ci şi duşmanii lui.”(1)
Fără bunătate şi milostenie, chiar la sărbătoarea Naşterii Domnuluine întristăm, mai ales când ne preocupăm doar de noi înşine! Dar cu cât ne-am înălţar inimile la Domnul, cu atât au slăbit durerile, necazurile şi suferinţele. Cu cât am înălţat mâinile spre cer, cu atât ele s-au deschis spre semeni şi, iată, astfel, o imensă ”biserică” vie, constituită din slujitori şi creştini mărinimoşi, smeriţi şi milostivi, atâtîn sfintele lăcaşuri, cât şi în centrele filantropice, adevăratele “peşteri” ale Betleemului în viaţanoastră, unde ne alinăm durerea pricinuită de lipsuri şi necazuri.
Astfel suferinţa este diminuată chiar în plină criză economică, prin binefacerile filantropiei, a atâtor inimi şi braţe ale aproapelui deschise în semn de iubire vindecătoare.
Hristos Domnul luminează din “sărăcăcioasa” peşteră a Betleemului în sufletele şi în viaţa noastră pentru ca noi să-i luminăm cu dragostea noastră peei, pecei lipsiţi de orice mijloace materiale, pe ei, cei ce fac parte din familia noastră spirituală.
Cine ajunge lângă ieslea din “Betleem” nu se poate să nu-şi schimbe Calea; poate deveni mai bun şi milos, ochii i se vor deschide şi vor vedea ce până atunci nu puteau vedea şi auzi.
Sfântul Apostol Pavel ne atenţionează, că dacă L-am întâlnit pe Hristos, trebuie să ne schimbăm Calea: “Dacă într-adevăr L-aţi ascultat şi aţi fost învăţaţî întru El, aşa cum este adevărul întru Hristos, şi vă dezbrăcaţi de vieţuirea voastră de mai înainte, de Omul cel vechi, care se strică prin poftele amăgitoare, şi vă înnoiţi în duhul minţii voastre, şi vă îmbrăcaţi în omul cel nou, cel după Dumnezeu, zidit întru dreptate şi în sfinţenia adevărului” (3).
Cel ce merge pe calea luminii face bune. Învăluiţi de dalbele datini ale  Crăciunului, vom păşi pe o altă cale: CALEA LUMINII.
Crăciunul nu trebuie să rămână doar o frumoasă sărbătoare, ci un prilej de reînnoire duhovnicească după ce în prealabilne-am pregătit “ieslea sufletului” prin post şi spovedanie pentru a-l primi pe Hristos. “Slavă întru cei de sus lui Dumnezeu şi pe pământ pace, între oameni bună voire” (4). Acest este cel mai frumos imn al păcii, al împăcării noastre cu Dumnezeu. Este cel dintâi colind cântat pe pământ.
“Betleem, Crăciun, colinde, Naşterea Domnului, magi, păstori, îngeri care cântă şi Fecioara Maria cu Pruncul Iisus culcat în iesle, sunt cele dintâi cuvinte din Sfânta Evanghelie pe care ni le-au rostit mamele noastre. Sunt cele mai sfinte cuvinte care s-au întipărit adânc în memoria şi în inimile noastre” (5).
La Naşterea Domnului, inimile şi vocile noastre să se unească într-o cântare, slăvind şi lăudând pe Dumnezeu, întocmai ca păstorii de lângă peştera cea sfântă din Betleem.

“Cerul şi pământul (bis)
În cântări răsună
Îngeri şi oameni (bis)
Cântă împreună.”

Refren

Hristos se naște
Domnul coboară
Îngerii cântă
Magii Îl adoră
Păstorii aleargă
Ieslea o înconjoară
Mari minuni se-ntâmplară
Din răsărit vin(bis)
Magi cu bucurie
Cu dar și smirnă(bis)
Aur și tămâie

Refren

Din Cer Cuvântul(bis)
În trup se arată
Noaptea din lume(bis)
Zi se face îndată.

Refren

Hristos se naște(bis)
Veniți la închinare
Cu suflet vesel(bis)
Veselă cântare(bis)

Refren



Bibliografie:

1-Călăuză ortodoxă,2012

2-Ioan 1,14

3-Efeseni 4-21,24

4-Luca2,14

5-Arhimandrit  Ioanichie Bălan-Pelerinaj la Mormântul Domnului,1994,Editura Episcopiei Romanului         Hușilor






















Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu