”Colindă pentru suflet”



profesor Silvia- Adriana Toderică
 Școala Gimnazială Nr.1 Drăgănești

”Folclorul este cartea noastră de vizită în lume, este tradiţia noastră vie, păstrată şi transmisă prin viu grai, este cel mai sfânt şi curat lucru ce-l poate avea un român în inima lui. Identitatea românului.” Ionel Coca

Folclorul românesc reprezintă totalitatea creațiilor culturii spirituale românești.Sintagma se referă la producțiile etniilor vorbitoare de limba română în toate dialectele ei (majoritar dacoromân, dar și aromân, meglenoromân și istroromân), semnalate în interiorul granițelor românești. Urmărind firul istoriei, folclorul românilor include și creațiile atribuite etniilor premergătoare populației românești. La toate acestea se adaugă diferitele tradiții sau obiceiuri preluate de la popoarele cu care interacționăm direct(prin rudele sau prietenii plecați în diferite țări ale lumii)  sau indirect (prin media).
      Indiferent de felul în care aceste noțiuni ajung la copii, important este ca folclorul să  străpungă paloșa dură a realității, a informațiilor computerizate , deoarece dacă pierdem complet relația cu datinile, ne pierdem pe noi, ne pierdem identitatea. Un moment propice mediatizării printre copii a datinilor autohtone, și nu numai, este Crăciunul sau Nașterea Domnului.
Constantin Eretescu[1] identifică o paletă largă de datini și de obiceiuri specifice acestei perioade.Acestea se desfășoară la o data fixă sau într-un interval determinat (colindatul începe în Ajunul Crăciunului și poate dura până la Bobotează).Dintre toate obiceiurile de peste an, colindele și plugușorul sunt cele mai cunoscute și prezintă cea mai mare însemnătate din punct de vedere literar și spiritual. Poezia colindei oferă imaginea unui strat cultural arhaic în care pot fi surprinse reminescențe mitologice ori supraviețuiri ale unor realități istorice sau sociale pe care societatea le-a mai păstrat.
        Având în vedere că locuiesc în sudul Moldovei am să trec în revistă colindele și datinile păstrate în această zonă, respectiv împrejurimile Galațiului, apropiindu-mă de satul Liești.  Întâmplarea face să cunosc o bunică de 95 de ani din acest sat, care mi-a furnizat de-a lungul timpului diferite informații privind datinile sau anumite cântece populare. Conform datinilor păstrate în acestă zonă, colindele se cântă într-o anumită ordine, nu haotic, deoarece ele transmit gradual anumite informații, punctul culminat fiind Plugul mare din noaptea de Anul Nou.
      Colindele debutează cu ”Moș Ajun” cântat în dimineața din Ajunul Crăciunului. Acest colind ar trebui cântat de copiii până în 12 ani. În general, puritatea copiilor face ca urările colindului să fie mai bine primite de Dumnezeu. ”Moș Ajun” este un colind scurt care anticipează sărbătoarea Crăciunului. Colindătorii ”cer” gazdelor ceva din bucatele lor ” Ne dați /Ori nu ne dați”.
     Tot în Ajunul Crăciunului, pe parcursul întregii zile, se pot cânta ”Leru-i ler”, ”Florile dalbe” sau ”Sus la poarta Raiului”. Toate acestea anticipează Nașterea Domnului: ”Și cântă inimile lor/ Aprinsa bucurie/ Că s-a născut Mântuitor/ Azi s-a născut Mesia” (Leru-i ler); ”Ci v-aduc pe Dumnezeu/ Florile dalbe/ Dumnezeu cel Mititel” (Florile dalbe); ”Lângă ea un legănel, da un legănel/ Cu un copilaș în el” (Sus la poarta Raiului).
       În zilele de Crăciun , copii ne colindă cu ” Steaua sus răsare”, ”La Vitleem colo-n jos”, ”Astăzi s-a născut Hristos” ori ”Moș Crăciun”. Toate aceste colinde au o linie melodică veselă, deoarece, spune bunica, se serbează un moment de bucurie, muzica trebuie să ne bucure sufletele, nu să ne întristeze. Colindele aduc bucuria Nașterii Domnului. Pentru cântecul ”Steaua sus răsare”, copiii își construiesc stele mari, împodobite destul de colorat, la care leagă clopoței.
      Ultima zi din an este marcată de plugușor și de plugul mare. Plugușorul este cântat tot de copii și prevestește anul îmbelșugat ce va veni ”Iarna-i grea, omatu-i mare,/ Semne bune anul are,/ Semne bune de belsug,/Pentru brazda de sub plug.” Plugul mare se cântă după lăsarea nopții de flăcăi necăsătoriți. De regulă aceștia colindă casele unde se găsesc fete de măritat ”C-ai o fată frumușică”. Părinții invită băieții în casă și îi servesc cu vin fiert, țuică și colaci. Flăcăii au pluguri mari, buhaie, bice. Se spune că toate aceste pocnete sperie relele anului care trece, lăsând cale liberă anului următor.
     În sudul Moldovei, dimineața noului an este deschisă de Semănat. Copiii vin pe la casele oamenilor și îi seaman cu grâu, orez sau  porumb: ”Anul nou cu sănătate/ Să vă dea Domnul de toate/ Sănătate nouă/ La mulți ani cu sănătate!”. Este o urare scurtă ce deschide noul an. Unii oameni mai păstrează superstiția că dacă primii veniți să te samene sunt băieți, atunci va fi un an rodnic, dacă sunt fete- anul nu va fi grozav. Pe parcursul zilei se umblă cu ”Sorcova”.  Copiii au sorcovă făcută din bețe împodobite și urează sănătate și viață lungă: ”Sorcova vesela/ Să trăiți, să înfloriți/ Ca un măr, ca un păr/ Ca un fir de trandafir”.
Datinile specifice acestei zone se încheie cu Sorcova, însă s-au preluat din alte regiuni și Capra, Ursul sau Călușarii.Acestea se desfășoară după data de 2 ianuarie până la Bobotează. Grupuri de flăcăi costumați, cântând la acordeon, vioară sau tobăvin și colindă pe ulițele satelor.  Este adevărat că aceste colinde sunt interpretate de tineri din alte zone/sate și foarte rar  din această regiune.
     Din categoria obiceiurilor respectate în această zonă, la loc de frunte stau turtele. Turtele sau scutecele Domnului sunt pătrate de aluat foarte subțire, făcute doar din apă, sare și făină, coapte pe plita sobei. Acestea se lasă la uscat în ștergar de pânză și se mânâncă după ce vine preotul cu Ajunul în casă. Se face un sirop foarte dulce de zahăr cu apă în care se înmoaie turtele. Peste fiecare strat de turte însiropare se pune nucă din abundență. Acest desert se consumă în ziua de Ajun, când se postește, dar și în ajunul Bobotezei, când este post. De asemenea se realizează și o turtă foarte sărată special pentru animale.aceasta se dă animalelor pentru a fi sănătoase tot anul următor. Tradiția spune că fetele nemăritate, care vor să-și afle ursitul gustă de Bobotează această turtă și țin post negru întreaga zi. Seara, așază sub pernă busuioc și cel care în vin le va aduce apă, acela este ursitul lor.
     La toate aceste datini autohtone se adaugă și cele preluate de la alte popoare ale lumii. Bineînțeles pentru copii important este bradul. Acesta se ornează în Ajunul Crăciunului și se despodobește a doua zi de Bobotează. În dimineața de Crăciun copiii găsesc cadourile sub brad. De asemenea, în noaptea de Revelion ar trebui să mâncâm pește pentru a ne strecura ușor prin greutățile anului ce va veni. Iar petardele, artificiile prin zgomotele lor îndepărtează răul.
      Despre aceste datini și obiceiuri le vorbesc copiilor de la școală în săptămâna ce precede vacanța de iarnă. În această perioadă orele de română se desfășoară sub formă de șezătoare și copiii nu doar cântă colinde, ci realizăm compuneri în care valorificăm obiceiurile din această perioadă, ornăm sălile de clasă adecvat, colindăm părinții și instituțiile din localitate. Important este că la aceste șezători le explic întotdeauna copiilor ce anume înseamnă Crăciunul și ce semnificație au colindele. Dacă ei vor ști aceste lucruri, mai devreme sau mai târziu, le vor spune și ei copiilor sau nepoților și toate acestea nu vor fi în van.
Șezătoarea debutează cu povestea lui Crăciun. Este o poveste, un mit cunoscut atât printre credincioșii ortodocși, cât și printre cei catolici( să nu uităm că bradul și împodobirea lui vine din credința catolică, la noi, în perioada comunistă, a fost adus de Moș Gerilă preluat din cultura rusească). Deci cine este Crăciun? Când fecioarei Maria i-a venit ceasul să nască, fiind în Nazaret, căuta împreună cu Iosif loc de găzduire. Pe atunci locuia în Nazaret un om pe nume Crăciun, care era vestit pentru răutatea sa, chiar și pe soția și fiicele sale le chinuia destul de rău. Ajunsă la casa lui Crăciun, în timp ce acesta era plecat la moară, Maria îi cere soției lui găzduire măcar în staulul animalelor. Femeia de milă o primește. Se spune că pe vremea aceea nu existau stele, ci numai lună. De aceea, după nașterea lui Iisus, când s-a arătat luceafărul ca să vestească nașterea Domnului chiar deasupra staulului, Crăciun, care vedea de departe casa,  a crezut că i-a luat foc locuința. Între timp, Crăciuneasa trimite o fată beteagă la Maica Domnului ca să-i ducă mâncare și să aivă grijă de ea. Maria bucuroasă că de ajutor îi repară fetei mâna beteagă. Mai târziu Crăciuneasa trimite fata cea șchioapă, iar Maica Domnului îi repară piciorul.Ajunge în staul și fata cea oarbă, iar Maria îi redă vederea.Atunci ajunge acasă și Crăciun, care furios îi taie mâinile Crăciunesei. Atunci femeia merge la Maica Domnului și se plânge, dar Maica miloasă îi reface mâinile. Când vede Crăciun minunea, inima lui se înmoaie și cade în genunchi cerându-și iertare. De atunci, în fiecare an, din acea perioadă, cât a trait el, Crăciun a făcut milostenie ce cei mai sărmani. De aceea de Crăciun se dau cadouri, daruri.
      Concider că nu contează forma sub care transmitem obiceiurile specifice zonelor noastre- că este șezătoare, un proiect , un opțional- important este să nu uităm de unde am plecat, să nu uităm ce copilărie frumoasă am avut tocmai datorită acestor tradiții, și mai ales să nu uităm încotro trebuie să îndreptăm privirea acestor copii: spre țara nostră, care este definită de istorie, tradiție și locuri minunate. Tradițiile fac parte din sufletul nostru și trebuie să ne învățăm la fel și copiii, prin activități plăcute, astfel încât să nu le pară o povară, ci un dat firesc.

Bibliografie
1.      Constantin Eretescu- Folclorul literar al românilor, Ed. Compania, București, 2004
2.      Marcel Olinescu-Mitologie românească, Ed. Gramar, București, 2004





[1]Constantin Eretescu- Folclorul literar al românilor, Ed. Compania, București, 2004, p.27

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu