SĂRBĂTORILE DE IARNĂ ÎN MĂRGINIMEA SIBIULUI



Prof. înv. primar: Mohanu Corina Ioana
Școala Gimnazială ”Regina Maria”, Sibiu
Celemaiimportanteobiceiuri ale mărginenilor se redescoperă cu prilejulsărbătorilor de iarnă.Suntunice“ Colindatulfeciorilor” şi “ Ceatajunilor”. Sărbătorileţin 12 zile, din AjunulCrăciunuluipână la celebrareaSfântului Ion, care se petrecepe 7 ianuarie. Colindul, obicei  dincelemaivechitimpuri la toţiromânii, se porneşteînMarginimeaSibiului cu copiiişiîşidesfăşoarăspectacolul  maideparte cu cetele de flăcăi, care înfăţişeazăcraiiîntoatezilele. În a patrazi de Crăciun, are loc o mare adunare: tinerii din aşezărileMarginimii se întâlnescînpiaţa din Sălişteşi se prindîn hora unirii.
În mod tradiţional, sărbătorile de iarnăînTilişcaîncep de la SfântulNicolae.Atunci, tineriinecăsătoriţi din fiecare sat se adunăşiformează o ceată de feciorisaujuni. Regulileceteiprevăd ca unuldintretinerisă fie conducătorul, el purtândnumele de "jude". Tineriialeg o "gazdă", unde se întâlnesczilnic, pânăînAjun de Crăciun, pentru a repetacolindele."Pe la mijloculsecolului al XX-lea, ceata se forma chiarînainte de SfântulNicolae.Ceata mare esteformată din tinerinecăsătoriţi, dar care au făcutarmata, şidrăguţelelor. Tineriinecăsătoriţi, dar care încă nu făcuserăarmata - iaracumadolescenţii -, formeazăceatamică. De fiecaredatăexistăunfel de comitet de conducere, existădiferitefuncţiiînceatăşifiecareesteresponsabil cu ceva: asigurareahranei, a băuturii, a lemnelorpentrufoc, a fondurilornecesareetc". ÎnîntreagaMărginime, colindelepe care le repetătineriisuntasemănătoare, cu foartepuţineinfluenţe locale, existândînsăcolindespecialepentruprimar, pentrupreot, pentrujudeleceteişipentrufetele de măritat.
Ziua de Ignatesteimportantăîntradiţialocului, chiardacă, înmultegospodării, nu se maisărbătoreşte. Potrivittradiţieipopulare, înziua de Ignatdoar se taieporculşi nu se munceştenimicaltcevaîngospodărie.Bătrânii cred că "omul care nu areporcgras de Crăciunşicuţitascuţitînvremeapepenilor nu a cunoscutfericirea". Ignatulesteînsăsărbătoritînpuţinegospodării, pentrucămajoritateaoamenilorpreferăsătaieporcul cu unasaudouăsăptămâniînainte de sărbătoripentru ca preparatele din porcsăaibătimppentruafumat, existând, înfiecarecasă, cârnaţiproaspătafumaţi, caltaboşişislănină.
Fecioriişifetelecolindăsatele din Mărginime.Tradiţiilecontinuăînseara de Ajun, cândcetele de fecioricolindăîntoatecaselesatului, îmbrăcaţiîn costume populare. Colindatulîncepe cu casa primaruluişi a preotului, după care fecioriipornesc din casăîncasă, pânădimineaţă, iar la final se duc direct la "ceată", undecolindă "gazda".Prieteniaestemotorulacestortinerişidorinţa de a fi împreună. ÎnTilişcasuntmultefamilii care încă se ocupă de oierit, aşacăbăieţii, tineriisuntplecaţiîntimpulanului de acasă, la munte. De sărbătorivinînsătoţiacasăşi se adunăîncetepentru a da sărbătorilor de iarnăfarmeculpe care l-au avutîntotdeauna.
În prima zi de Crăciun, la prânz, cetele de fecioricolindăînbiserică, dupăîncheiereaslujbei, fiindascultaţi de tot satul.De asemenea, copiiisatuluimerg la colindat din poartăînpoartă.Peuliţelesatuluiîşifacapariţiaşi “craii”, copii de şcoală care interpreteazăcelebrascenetăbiblică.
În general, înperioadasărbătorilor, întoatelocalităţile se organizeazăbaluri la care esteinvitatăîntreagacomunitate.
Sărbătorile de iarnăînseamnă, înMărginimeaSibiului, pentrutinerişibătrânideopotrivă, înprimulrândtradiţie, celmai important moment fiindîntrunirea, în a patrazi de Crăciun, a cetelor de juni de la Sălişte, un obiceipăstratîncă din 1895, care constituieşi o atracţiepentruturişti.Atuncitoţijuniivorajungeînpiaţacentrală a oraşului la ora 12.00, îmbrăcaţiîncostumul popular tradiţional al Mărginimii(înculorilealbşinegru)şiînsoţiţi de lăutari. Ca înfiecare an,  piaţa se umpleatât de juni, câtşi de spectatorişiturişti. Fiecareceatăîşivaprezentajocuriletradiţionaleşimesajul, după care se vorprinde cu toţiiîn Hora Unirii.  Important estecăînniciolocalitate din MărginimeaSibiuluicomuniştii nu au reuşitsănaţionalizezepământurileşi nu au existat CAP-uri. Oamenii au luptat cu dârzeniepentrumuncalor, pentrupământurilelor, darşipentrutradiţiileşiobiceiurilelor.Asta le-a păstrat de-a lungulanilor".Chiardacătinerii din ziua de azisuntmailegaţi de oraşdecât de satul natal, chiardacă nu stauacolo tot timpulanului, de sărbătorivin cu toţiiacasă. Este obligatoriu ca înfiecare sat săexisteceată de sărbători. Tinerilor li s-arpăreaanormalsă nu se ducă la ceată. Sărenunţe la acesteobiceiuriesteperceput ca un păcat, pe care tinerii, chiarşiînziua de azi, l-arresimţiextrem de puternic. Săparticipe la sărbătorile de iarnăţine de mândrialorlocală, de sentimentulidentitar".
Tot Tilişca, înnoapteadintreani, se practicăobiceiul "Îngropăriianuluivechi".Tinerii de la ceată, purtând un sicriuplin cu paieşizdrenţepeumeri, ajungîncentrulsatului, la miezulnopţii, şidaufocsicriuluipentru a alungaduhurilerele, anulvechişi tot ce nu a fost bun înacesta.
De Bobotează, suntsfinţitetoateapele din localităţi, atâtcelecurgătoare, câtşicele din fântâni, întreagacomunitateparticipând la obiceiul care estecondus de preoţi. Apoi, preotulsatului merge din casăîncasăpentru a sfinţiaşezărilelocalnicilor. El esteînsoţit de cantor şi de un grup de copii care cântă “ÎnIordan”.
ÎnTilişca, obiceiurile de iarnă se încheie de Sfântul Ion, când, înlocalitate, are locobiceiulintitulat "UdatulIonilor". Toţicei care se numesc Ion, Ioanasau derivate ale acestuinumesuntscufundaţiînrâul din localitate, începându-se cu primarulşipreotullocalităţii. Tineriipregătesc care alegorice, caiîmpodobiţi cu zurgălăişisuntînsoţiţi de lăutari. Înfiecare an, obiceiulatragesute de turişti din întreagaţară, impresionaţi de numărul mare de persoane care se numesc Ion sauIoana, darşi de frumuseţeacostumelorpopulare, a careloralegoriceşi a dansurilorpopulare.


Bibliografie:

1.      BebeNegoescuşiGheorheVlăsceanu“ Terra GeografieEconomică”, Editura : Teora 1998
2.      IoanPăltineanu“Tilişca – Monografie I”, EdituraEtape Sibiu, 2003


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu