Inv. Onofrei Carmen
“Iisus Hristos, Împăratul
Iată-L a venit la noi
Născându-se din Fecioara
Într-o iesle lângă boi.”
An de an, odată
cu începerea postului Crăciunului, parcă încet – încet totul capătă o alta
valoare. Oamenii sunt mai binevoitori, mai veseli, pe măsură ce ne apropiem de
Ajunul Crăciunului. Luna decembrie este magică! Magia este dată de colindele ce
răsună în aproape orice difuzor în această perioadă.
Colindele reprezintă una dintre cele mai vechi forme de
manifestare a folclorului religios.
Specialiștii sunt de părere că sunt atât de vechi, încât datează
încă de pe vremea formării poporului român. Ceea ce nu ar fi foarte greu de
crezut dacă ne gândim la “bădica Traian” prezent în multe dintre colindele și
plugușoarele noastre.
An de an de atâtea secole, colindele au fost și sunt cântate,
au fost și sunt lăsate moștenire noilor generații.
Versurile melodioase, simple dar expresive, transmit pe lângă
bucuria Nașterii Mântuitorului, mesaje prin care se încurajează “dragostea de
oameni, facerea de bine, smerenia, ascultarea și bunătatea, cinstea, dragostea
de țară, eroismul, bucuria sărbătorilor, dorința de prosperitate, belșug și pace,
ca idealuri nepieritoare și caracteristici esențiale ale sufletului poporului
nostru.”
Deși le găsim sub
diferite denumiri: colindișul, neatalașul în Muntenia, Oltenia, Transilvania și
pitarai în Banat și Crișana, vechile datini româneşti ne ajută în fiecare an să
simţim şi să trăim atmosfera plină de căldură şi veselie a sărbătorilor de
iarnă.
Cei dintâi colindători au fost
păstorii care au venit la peştera luminată unde S-a născut Pruncul Iisus şi
bucurându-se de acest semn ceresc şi de glasul îngerilor au vestit degrabă în
cetatea Betleemului minunea la care au fost martori.
Sunt inspirate din Sfânta Scriptură și din Sfânta Tradiție, din slujbele
divine și din iconografie. În versurile lor duioase și pline de credință se
descifrează sensurile adânci ale
unei trăiri religioase autentice, bazate pe mărturia de nezdruncinat a dreptei credințe, dezvăluind ascultătorilor dogma ortodoxă.
Niciuna din învățăturile de baza ale credinței creștine nu
este uitată sau nefolosită în colindele noastre românești. În ele se răsfrânge învățătura creștină despre păcatul strămoșesc, întruparea și
nașterea Mântuitorului, răscumpărarea oamenilor prin moarte și Învierea Sa,
supracinstirea Maicii Domnului, cinstirea Sfinților, Sfintele Taine,
învățătura despre rai și iad și judecata viitoare.
Majoritatea colindelor au în centrul
lor persoana Mântuitorului nostru Iisus Hristos, descriind mai ales
întruparea și nașterea Lui cea mai presus de minte, pe care o exprimă în mod
simplu, fără speculații teologice subtile, ci cu sentimentul trăirii unui mare adevăr de credința.
Colindul este o nepreţuită zestre
spirituală pe care o moştenim din moşi-strămoşi.
El este sfânt pentru că transmite un mesaj ceresc,
o veste de la Dumnezeu. Dar colindul este şi bun pentru că această veste are
menirea să slujească vieţii, să aducă bine în lume şi între oameni. Din vremuri
vechi, colindele, datinile şi obiceiurile noastre de Crăciun au fost o
adevărată şcoală de virtuţi morale, întărind simţămintele de bună întelegere.
În colinde, simplitatea, uşurinţa şi cursivitatea versului popular exprimă o
mare bogăţie de idei, într-o formă plină de frumuseţi artistice, în care
figurile de stil abundă, comparaţiile se întrec una pe alta şi diminutivele nu
lipsesc aproape din nici un vers. Este, de altfel, tot ceea ce dă gingăşie,
frumuseţe, farmec şi duioşie colindelor.
Colindătorii sunt chipul îngerilor care au
vestit Naşterea Domnului. La colindat se pleacă în ordinea inversă vârstei: cei
mai mici mai întâi, cu Moş-Ajunul: “Bună dimineaţa la Moş-Ajun ...”, mai apoi
cei mai în vârstă, de după-amiaza până pe înserate, până în puterea nopţii sau
chiar “noaptea pe la cântători”.
Colindele, însoțesc unele jocuri
mimice (brezaie, capra, calutul) sau sunt comunicate direct de grupurile de
colindători. Tematica acestor colinde îmbină aspectele laice cu cele religioase
și abordează principalele domenii ale vieții satului.
Din punct de vedere al modului de desfășurare, obiceiul de "a colinda" înseamnă de fapt a merge din casă în casă cu diferite urări. La colindat participă tot satul tradițional, deși efectiv colindă doar copiii și flăcăii în cete, bărbații, până la o anumită vârstă, mai nou și fetele, rar de tot femeile și uneori și fete și flăcăi împreună. Gazda casei colindate este întrebată întodeauna dacă primește colindători. Pe vremuri, celor care nu primeau colindători li se strigau strigături batjocoritoare.
Din punct de vedere al modului de desfășurare, obiceiul de "a colinda" înseamnă de fapt a merge din casă în casă cu diferite urări. La colindat participă tot satul tradițional, deși efectiv colindă doar copiii și flăcăii în cete, bărbații, până la o anumită vârstă, mai nou și fetele, rar de tot femeile și uneori și fete și flăcăi împreună. Gazda casei colindate este întrebată întodeauna dacă primește colindători. Pe vremuri, celor care nu primeau colindători li se strigau strigături batjocoritoare.
Datinile şi obiceiurile par să
realizeze o misterioasă legătură între cer şi pământ. Iarna cu albul ei imaculat ne aduce pe un tărâm de
basm, iar tradiţiile şi obiceiurile lăsate moştenire de la străbuni , ni se
înfăţişează într-o frumuseţe aparte ce simţi că ,,te inspiră”.
Este de datoria noastră, a celor responsabili de
viitorul generaţiilor care vin, să
insuflăm copiilor noştri încă din copilarie
dragostea şi respectul pentru obiceiuri, pentru artă, orice formă ar
îmbrăca ea.
Peisajul magnific
al iernii, vraja sărbătorilor acestui anotimp, magia colindelor, reunirea
familiilor și bucuria Nașterii Domnului ne oferă acea stare de bine, de împlinire
după care tânjim tot restul anului.
Bibliografie:
Colindele in viata si
spiritualitatea credinciosilor romani - Nicolae Necula
Istoria
credinţelor şi ideilor religioase – M. Eliade
Traditii si obiceiuri
specifice sarbatorilor de iarna - Lazar Mihaiela
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu