Prof.inv.prescolar:Donoiu Camelia Daniela
Liceul Teoretic ,,David Voniga” Giroc
Gradinita P.P. Chisoda, Timis
Sărbătoarea Naşterii Domnului este celebrată de creştinii din întreaga
lume, fiecare ţară având însă propriile datini şi obiceiuri. Semnificaţia sau
originea multora dintre ele s-au pierdut în negura vremilor, dar frumuseţea lor
dau un plus de mister Sărbătorilor de iarnă.
Spaţiu
prin excelenţă multicultural, Banatul ne surprinde prin multitudinea de
tradiţii şi obiceiuri înrădăcinate în zonă. Excepţie nu face nici Sărbătoarea
Crăciunului, de care sunt legate credinţe populare vechi specifice fiecărei
etnii ce coabitează aici. Unul dintre obiceiurile de Crăciun ale românilor
este legat de torsul si ţesutul lânii, obicei de care
femeile erau tare mândre, ţesând pentru familie atât hainele pe care le purtau
cât şi obiecte de împodobit casa cum ar fi ştergarele, păturile. Se adunau în şezători,
câte mai multe familii la o casă pentru a avea mai mult spor şi pentru atmosfera
prietenească şi caldă care exista. Femeile mai vârstnice le dădeau sfaturi
celor mai tinere, iniţiindu-le în această meserie de tors şi ţesut lână şi
cânepă. Pe lângă faptul că în şezători se muncea, în acelaşi timp era şi un bun
prilej pentru a afla veştile care circulau în comunitate, de a se spune
ghicitori, proverbe, de a se cânta balade, de a se învăţa colinde, adică de a
se păstra viu folclorul românesc.
Colindatul, obicei străvechi pentru
bănăţeni
Una dintre cele mai importante festivităţi ale Crăciunului românesc o
reprezintă colindul. În unele sate din Banat, tradiţiile vechi de secole se mai
păstrează şi astăzi, aşa că la colindat, din casă în casă, merg atât copiii,
cât şi cetele de tineri, numiţi “piţărăi”. În prima zi de Crăciun, colindătorii
merg cu „Steaua”, amintind de astrul pe care l-au urmat Cei Trei Magi pentru a
ajunge la locul unde s-a născut Pruncul Iisus. Un alt obicei este cel al
„Viflaimului” sau „Irozii”, reprezentând o scenetă prin care copiii refac, în
casa sau în curtea gazdei, povestea naşterii lui Isus. Tradiţia spune că cel
care primeşte colindul va fi binecuvântat şi va avea numai noroc în anul care
vine, un semn de bunăstare fiind şi dacă prima persoană care intră în casă de
Crăciun este un bărbat.
În unele sate se păstrează şi un alt obicei: cel mai în vârstă membru al
familiei trebuie să arunce în faţa colindătorilor boabe de grâu şi de porumb.
Bătrânii spun că, dacă boabele peste care au trecut colindătorii vor fi
amestecate cu sămânţa pe care o vor pune în brazdă, vor avea o recoltă foarte
bună în anul următor.
Tot în Banat, există şi obiceiul ca sub faţa de masă
pe care se vor aşeza bucatele sărbătoreşti, să se pună fire de fân şi seminţe
de grâu, porumb sau floarea-soarelui, care se dau apoi la vite, ca să aibă casa
linişte şi bogăţie.
La un bănăţean
adevărat nu se poate să nu se taie porcul, din care provin toate prospăturile
De pe masă nu lipseşte zupa de tăiţei, sarmalele şi friptura de toate felurile şi prăjiturile asortate
Obiceiuri de Advent
De pe masă nu lipseşte zupa de tăiţei, sarmalele şi friptura de toate felurile şi prăjiturile asortate
Obiceiuri de Advent
Pentru comunităţile de maghiari şi germani din Banat, sărbătorile
religioase de iarnă încep cu Adventul sau „Venirea (Domnului)”, perioadă
caracterizată printr-o aşteptare bucuroasă a lui Iisus. În prima duminică de
Advent, pentru catolici începe postul Crăciunului, care durează patru săptămâni
(în tradiţia ortodoxă, postul Crăciunului începe pe 15 noiembrie, perioada
premergătoare marii sărbători fiind de şase săptămâni).
Simbolul specific acestei sărbători este cununa de Advent, formată din
crenguţe de brad împletite cu panglici şi decorată cu nuci şi conuri poleite,
pe care se aşează patru lumânări, care se aprind pe rând, duminică de duminică,
până în Noaptea de Ajun. Lumânările simbolizează lumina adusă pe pământ de
Iisus Mântuitorul, fiind un simbol al speranţei.
Pentru a îndulci aşteptarea Crăciunului, în comunităţile de germani se mai
obişnuieşte să se facă un calendar de Advent – „Adventskalender”. Calendarul
conţine câte o ferestruică pentru fiecare zi care a mai rămas până la Crăciun,
în spatele căreia copiii vor găsi câte o jucărie, dulciuri sau imagini din
istoria Naşterii.
Tot în prima zi a Adventului, în unele sate din Banat, se rupe o crenguţă
dintr-un pom fructifer – cireş, vişin, prun – şi se pune într-un vas cu apă, la
căldură. Creanga, care va înflori până la Crăciun, e ţinută în casă până la
Bobotează, când e sfinţită de preot, apoi e prinsă de un perete din grajd,
pentru a proteja animalele din gospodărie.
La maghiarii din Banat, pe masa de
Crăciun se obişnuieşte servirea ciorbei de peşte gătită după o reţetă specială.
Nu doar românii servesc sarmale, ci şi ungurii. Pe lângă acestea, fripturile de
raţă, de gâscă sau de curcan sunt printre specialităţile tradiţionale. Masa
nemţilor este asemănătoare cu cea a celorlalţi bănăţeni, însă la ei se pune un
accent special pe prăjituri, în sortimente cât mai variate.
Crăciunul pe rit vechi la sârbi
Deosebit de frumoase sunt şi obiceiurile sârbilor legate de sărbătorile de
iarnă. Aceştia sărbătoresc ajunul Crăciunului după calendarul gregorian, pe 6
ianuarie. Una dintre tradiţii este aprinderea Badnjakului – un trunchi de
stejar tânăr – în cuptorul casei sau, mai nou, în curtea bisericii. Acest lemn
tânăr îl simbolizează pe Mântuitor şi intrarea lui în lume, iar arderea
Badnjakului reprezintă căldura iubirii lui Hristos. Se spune că numărul mare al
scânteilor provocate de arderea lemnului semnifică şi bogăţia din casa
respectivă, pentru anul care vine.
Un alt obicei al sârbilor de Crăciun este ca gospodinele să aducă în casă
paie, care semnifică ieslea Pruncului Iisus. Primul musafir de Crăciun trebuie
să fie bărbat. Asupra acestuia se aruncă grâu, iar el trebuie să adune nucile
pe care gazda le aruncă în cameră, prin paie. Chiar
dacă tradiţiile nu se mai păstrează ca în alte părţi, la sate, localnicii se
mai chinuie să îşi mai aducă aminte de vechile obiceiuri. În
Banat, cu colinda merg copiii şi feciorii, din poartă în poartă. Tradiţia spune
că cel care primeşte colindul va fi binecuvântat şi va avea numai noroc în anul
care vine. Pe vremuri, cei mici se îmbrăcau în hainele de duminică, costume
populare tradiţionale, îşi puneau o straiţă pe umăr şi ieşeau în ceaţă, la
colindat.
Sârbii din Banat
obişnuiesc să sărbătorească Crăciunul de două ori: o dată alături de toţi
ceilalţi, iar a doua după calendarul vechi, în prima săptămână după anul nou.
De Ajun, după vecernie, la ei este se face focul pentru arderea badniacului.
Apoi, se serveşte enoriaşilor mâncare de post, care constă în varză, fasole şi
salată orientală. La toate acestea se adăugă şi tradiţionala ţuică fiartă cu
puţin piper şi miere.
Astăzi însă, peisajul este complet schimbat, mai ales în
oraş. Cei mici sună la apartamentul de la bloc sau la interfon. Niciodată nu
mai sunt îmbrăcaţi în straie tradiţionale iar acum cântă mai mult despre Moş
Crăciun decât despre naşterea lui Isus şi preferă bani, în loc de fructe sau
dulciuri. Şi merele şi nucile au fost de mult uitate, mai ales la oraş, acum se
primesc eventual portocale şi saloane.
„Colindătorii simbolizează spiritele strămoşilor care vizitează casa sau
spiritul naturii – capra, ursul, cerbul. De aceea, colindătorii sunt un fel de
personaje, ei joacă un rol”, spunea directorul Muzeului Satului din Timişoara
în timpul unei vizite a copiilor din grădiniţa noastră.
El mai spune că la sate, copiii mai mici erau „piţărăii” care cântau între case
tot soiul de strigături hazlii, adresate de cele mai multe ori celor care nu îi
primeau înăuntru. „Există totuşi o înţelegere faţă de persoanele singure care
nu primeau cu colinda sau faţă de familiile în doliu”, mai spune directorul
muzeului.
Din ajunul
Crăciunului şi până în ziua de Anul Nou, colindătorii pornesc în alai,
oprindu-se
la casele oamenilor pentru a le vesti Naşterea
Domnului şi a le face urări de sănătate şi belşug. Copii şi tineri de la sate
şi de la oraş, toţi se dedică în această perioadă obiceiului popular străvechi,
colindul. Având semnificaţii diferite de la o regiune la alta, colindele ca
tradiţii româneşti de Crăciun fac parte din magia noptilor de iarnă şi a sărbătorilor
mult aşteptate şi de adulţi dar mai ales de copii.
Bibliografie:
Obiceiuri şi tradiţii de Crăciun,
M.Mitroi, Ed. Autorul,2004
Ion Apostol Popescu : “Studiu de folclor şi
artă populară”
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu