SĂRBĂTORILE DE IARNĂ LA ROMÂNI



Prof. HRIȚUC CAMELIA
Școala Gimnazială Nr. 12 / Grădinița P.P  Nr. 15 Botoșani

            Crăciunul în tradiția românească
Crăciunul este o sărbătoare a luminii, a compasiunii față de semeni, o vreme de voioșie, bucate  alese și clipe de neuitat petrecute cu familia.
În România, Crăciunul este în primul rând momentul în care se strâng toți membrii familiei, chiar dacă unii sunt plecați departe. Membrii familiei încep sa se strângă pe lângă gospodina casei. Aceasta împarte sarcinile: ”tu alegi orezul”, ”tu toci carnea”, ”tu cerni făina”,  etc. Oricum se creează o zarvă și o agitație plăcută. Una sau două zile sunt dedicate coptului colacilor, cozonacilor și prăjiturilor.
Ignatul porcilor
În zilele noastre, tăierea porcului se face de către bărbații casei. Aceasta este treaba cea mai urâtă, deoarece implică înjunghierea animalului și pârjolitul acestuia cu paiele de peste an. Se obișnuiește, ca după ce este bine pârlit, sa se așeze un țol peste porc și să se suie peste el copiii, să se veselească ca să fie mâncat porcul cu poftă. Tot atunci se ia bășica porcului și se pun grăunțe în ea, după care se pune la uscat. Se zice că după câtă veselie va face bășica, atâta bucurie în casă va fi. Femeia de obicei se ocupă de împărțirea cărnii pe categorii, după ce bărbatul face semnul crucii pe fruntea animalului, zice ”Doamne ajută să-l mâncăm sănătoși!”  și termină de tranșat porcul.  Se zice că românul știe să folosească fiecare componentă a porcului mai mult decât orice națiune. Începând de la delicioasele urechi și șorici mâncate de obicei de către copii, la macra curată și slănina pusă la afumat, la picioarele pentru răcitură, până la intestinele umplute cu carne proaspătă, totul este folosit de gospodina casei pentru bucatele pe care le va pune pe masă în ziua Nașterii Domnului.
Dacă la Ignat s-au făcut preparatele din porc, în ajun se pregătesc mâncărurile: sarmale, friptură, ciorbă, piftia sau răciturile de porc. Miroase a mirodenii, mâncărurile sunt gustate doar de gospodină dacă ceilalți postesc sau se fac pe negustate, existând convingerea că acestea ies mai bune decât atunci când sunt gustate.
Împodobirea bradului de Crăciun
Tradiția împodobirii bradului și a casei cu crenguțe de brad este un obicei preluat pe la jumătatea mileniului trecut de la triburile germanice, bradul simbolizând prin forma sa triunghiulară Sfânta Treime, iar podoabele cu care bradul este împodobit semnifică cunoașterea și bogăția, asemenea pomului sacru din Grădina Edenului, în care se găseau merele – fructele cunoașterii.
Bradul împodobit în vechime cu fructe, flori, nuci poleite, lumânărele și panglici, simboliza pomul vieții, arborele fertilizator, de bun augur.
În zilele noastre, împodobirea bradului a devenit una din cele mai iubite datini, atât în mediul rural, cât și în urban, odată cu așteptarea în Seara de Ajun a lui Moș Crăciun. În povestirile părinților noștri, bradul era adus chiar de Moș Crăciun, atunci când copiii dormeau.
Din plastic sau natural, mai mic sau mai mare, bradul nu lipsește din casele oamenilor  în Sfânta Seară de Crăciun, momentul împodobirii acestuia fiind așteptat cu nerăbdare atât de cei mici, cât și de cei mari. Beteala, globulețele colorate ce sclipesc în lumina lumânărilor și luminițelor colorate ce dau parcă viață bradului, steaua vestitoare a Nașterii Domnului Iisus, cocoțată în  vârful bradului, îngerașii care ne îndeamnă să trăim emoțiile Nașterii Pruncului Sfânt, toate ne anunță Seara cea Mare. După zilele de Crăciun, bradul rămâne ca decorațiune de sezon.
Colindele
Colindatul este obiceiul cel ,mai bine păstrat. Cu colindatul umblau copiii, flăcăii, iar în unele sate chiar și bărbații însurați astfel: copiii merg ziua cu colindul, până la apusul soarelui merg flăcăii, iar noaptea bărbații.
Bucuria colindului este nemărginită. De cum se lasă seara, copiii se adună și pornesc cu colinda. Chiar dacă ninge sau este ger de crapă pietrele, micuții se adună și pornesc în cete pe ulițele satului ca să vestească Nașterea Mântuitorului. Așa se obișnuiește de mii de ani, ca la Crăciun să se meargă cu colindul după un anumit ritual. Astfel, bunicii își poartă nepoții în cârcă și nu iută să ia cu ei și un băț să-și facă drum prin zăpadă și să se apere de câini. Înainte de a pleca de acasă, copiii primesc  trăistuțe cusute de mână din pânză, în care adună nucile, covrigii și merele.
Gazdele își primesc colindătorii, deschizându-și atât porțile sufletului cât și porțile caselor din care ne îmbie un miros dulce de mere, colaci calzi și bomboane, precum și mirosul bradului proaspăt împodobit.
Colinda a reușit a reușit să se păstreze până în zilele noastre marcând din Ajun și până în a treia zi de Crăciun, viața spirituală a comunității.
            Se spune că la Crăciun cerurile sunt deschise, Dumnezeu aude rugăciunea omului corect, aude sufletul curat care este purificat în timpul postului. Colindatul atât la țară cât și la oraș a rămas o sărbătoare a comunității, a copiilor și tinerilor care colindă, ca și a celor care primesc colindătorii, răsplătindu-i cu daruri și contribuind astfel la păstrarea datinilor străvechi.
În dimineața de Crăciun, primii care se trezesc sunt copiii pentru a vedea ce daruri le-a adus Moșul, apoi glasurile lor vesele trezesc toată casa. Urmează micul dejun la care participă toată familia, apoi merg la biserică pentru a asista la Sfânta Slujbă. Se întorc voioși spre casele lor și urmează să ducă o farfurie cu friptură de porc celor care nu au avut ce să sacrifice la Ignat. Gospodinele pun pe masa frumos împodobită bucatele. Odată pusă familia la masă, se face rugăciunea și toți se bucură de bucatele alese după un post lung. Voioșia trebuie să fie peste tot , în toate inimile. După ce familia s-a săturat, masa nu se strânge, se lasă chiar și peste noapte, pentru ca familia să aibă un an îmbelșugat.
Chiar dacă Crăciunul a devenit comercial, trebuie să-i recunoaștem meritele: reunește familia de peste tot și pentru o zi toți uită de griji, toți au aceeași culoare și cred în aceleași valori, zâmbim de fiecare dată când îl vedem pe moșul cel cu burtă și cu barbă albă care este îmbrăcat în roșu, chiar dacă nu îl vedem într-o sanie trasă de reni.
Toate aceste datini ne ajută ca în fiecare an să simțim și să trăim atmosfera plină de căldură și veselie a sărbătorilor de iarnă. Să sperăm că va exista și pe viitor interes pentru aceste obiceiuri străvechi și tradiția nu va muri  așa cum mor sub ochii noștri multe obiceiuri, ”datorită” civilizației plasticului, televiziunii și internetului.

Bibliografie:
1.                  Ghinoiu Ion, 2008 „Mică enciclopedie de tradiţii româneşti”, Editura Agora, Bucureşti,
2.                  Ghinoiu Ion, 2002 „Sărbători şi obiceiuri româneşti”, Editura Elion, Bucureşti,  



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu