Tradiţii şi obiceiuri din Moldova

 

 






 

prof. Violeta Pîntea
Liceul Tehnologic „Vasile Pavelcu” Iaşi

Tradiţia măştilor de Crăciun şi Anul Nou. Măştile tradiționale românești se folosesc în cadrul unor ritualuri ale fertilității, ale chemării ploii, ale vânătorii sau în dansuri ritualice şi reprezintă personaje din mitologia populară şi din folclor. Jocurile cu măşti se desfăşoară în anumite momente ale anului (Crăciun, Anul Nou, Rusalii) sau cu ocazia unor evenimente definitorii pentru viața omului (nuntă, moarte). Acestea  constituie întruchiparea fantastică a unor zeităţi arhaice ale vegetaţiei: Capra, Brezaia, Cerbul, Turca, Ursul, Căiuţii, Frumoşii, simboluri ale fertilităţii şi fecundităţii.
Etnografii spun ca măştile erau folosite în satul românesc la priveghiul mortului, numai al mortului bătrân care murise de moarte bună. Copiii sau sinucigașii nu erau privegheați. La priveghi apăreau sătenii cu măşti pe faţă şi la lumina unui foc aprins în curtea mortului povesteau, sub acoperirea măștilor, păcatele lumești ale decedatului. Dacă era bețiv, i se spunea defectul şi la fel dacă era afemeiat sau dacă fusese om rău. Măştile sunt rămăşiţe ale unei lumi stranii, simbolice, care se pierde din ce în ce în mai mult în lumea industrializată de astăzi.
În Vrancea, la priveghiul mortului, oameni cu măşti pe faţă dansează în curte, la lumina focului şi în ritmul tobei, la ultima petrecere oferită celui care a trecut pragul dintre lumi. Doar bărbaţii sunt cei care se maschează şi este interzisă divulgarea numelui celui mascat, obiceiuri derivate probabil din străvechile ritualuri de inițiere.

Cea mai cunoscută astăzi este tradiția măștilor de Crăciun şi Anul Nou, când grupuri de oameni mascați încă mai ies pe ulițe, într-un ritual care, pe de-o parte, evocă încleștarea dintre viață şi moarte, iar pe de altă parte simbolizează despărțirea de anul care tocmai s-a încheiat.
Măştile sunt confecționate din diverse materiale şi pot sa fie parțial colorate. Cele mai utilizate unelte pentru confecționarea măștilor sunt cuțitul, scoaba, foarfeca, ciocanul, tesla, sfredelul şi cleștele.
Departe de a fi  simple accesorii în cadrul unor activităţi ludice, măştile populare româneşti reprezintă cel mai fidel o lume fantastică, izvorâtă din gândirea societăţii tradiţionale româneşti.Personificând spirite ale strămoşilor, animale ale ecosistemului local sau animale fantastice, spirite ale vegetaţiei sau ale apei, măştile populare şi activităţile în care ele sunt implicate reprezintă un mod de viaţă ce se pierde în negura veacurilor, un mod de viaţă pe care gândirea omului modern nu-l mai poate înţelege.

Jocul ursului. Jocul ursului este o tradiție românească specifică Anului Nou, cel mai des întâlnită în Bucovina şi Moldova. Obiceiul are la origine rolul de a purifica şi fertiliza solul în noul an. Cultul ursului este moștenit de la geto-daci, care îl considerau un animal sacru.
Pregătirea măştii-costum de urs pentru carnavalul de Anul Nou se bucura de o mare atenție. Ursul este întruchipat de un flăcău purtând pe cap şi umeri blana unui animal, împodobită în dreptul urechilor cu ciucuri roșii. Alteori, capul ursului se confecționează dintr-un schelet de lemn acoperit cu o bucată de blană, iar trupul dintr-o pânză solidă, astfel decorată încât să sugereze culoarea maro caracteristică.
Picture4stelaRRMasca este condusă de un Ursar, însoţită de muzicanți şi urmată de un întreg alai de personaje (printre care se poate afla un copil în rolul puiului de urs). Condusă de ursar (Joacă bine, măi Martine, Că-ţi dau pâine cu măsline), în bătaia tobelor sau pe melodia fluierului, ținându-şi echilibrul cu ajutorul unui ciomag, masca mormăie şi imită pașii legănați ai ursului, izbind puternic pământul cu tălpile.
Rostogolirea urșilor în cerc, bătutul şi moartea ursului, apoi învierea miraculoasă, ca şi urcarea acestuia pe bâtă (toiag), redau în chip metaforic succesiunea anotimpurilor care, cândva, stăteau sub semnul acestui animal, capabil să învingă iarna şi să vestească primăvara. Jocul de termină cu obișnuitele urări de sărbători.
Bibliografie
1.      Niculiţă–Voronca Elena, Datinile şi credinţele poporului român, Iaşi, Editura Polirom, 1998;
2.      Simion Florea Marian, Sărbătorile la români, Iaşi, Editura Polirom, 1995;
3.      www.resursebiblice.ro


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu